Wat voorbewerken voor spuiten

Plaats reactie
Edward

Wat voorbewerken voor spuiten

Bericht door Edward »

Ik heb de motor van mijn werk kunnen kopen en ben nu bezig om deze weer naar een “normale”straatfiets terug te brengen. Omdat er in de kuipdelen gaten zitten van de verwijderde flitsers en hij kanariegeel is wil ik hem laten spuiten.
Afbeelding
Na al heel wat uren op dit en andere forums doorgebracht te hebben denk ik dat ik een aardig beeld heb van het werk dat ik moet doen.
Schuren… :? schuren… :( en schuren… :cry:

Maar om te kijken of ik niet iets over het hoofd zie :roll: graag jullie commentaar op mijn stappenplan:
1. Alles demonteren en wassen met ontvetter en daarna afnemen met wasbenzine
2. Gaten dichten door hier alu-plaatjes achter te lijmen.
3. De te plamuren delen droog schuren met P80
4. Plamuren met 2k polyesterplamuur
5. Bewerkte delen droog schuren met P400 tot juiste dikte / vlakte
6. Alles nat schuren met P600 en daarna P800
7. Ontvetten met wasbenzine
8. Naar de spuiter om te laten spuiten
9. Oppoetsen met commandant
10. Stickers plakken
11. Alles monteren en eindelijk rijden. :-)}

De motor is 4 jaar gelden gespoten en die laag zit er goed op met bijna geen beschadigingen. Ik wil hem nu rood maken, dan heeft de motor alle primaire kleuren gehad. (Hij is blauw begonnen :mrgreen: )

Vragen die ik nog wel heb:
Moet er gelet op het kleurverschil nog een tussenlaag gespoten worden?
Hoe moet de achter- / binnenzijde worden voorbehandeld?
Is het nodig ook nog spuitplamuur te gebruiken omdat de laklaag goed is?

Graag hoor ik jullie ervaringen.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Wat voorbewerken voor spuiten

Bericht door Frank »

Pffff, wat een karwei... Succes en hou ons op de hoogte met foto's tussendoor!
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Wat voorbewerken voor spuiten

Bericht door Wullebolle »

Dit komt goed :D

Waarom alu plaatjes op de achterzijde lijmen en geen glasvezelmatjes+hars?
(niet dat ik er veel verstand van heb)

Ps, doe je de boemerangs ook in rood, of klassiek in matzwart?
Spooky Action At A Distance !
Why

Re: Wat voorbewerken voor spuiten

Bericht door Why »

Edward schreef:.....8. Naar de spuiter om te laten spuiten
9. Oppoetsen met commandant
10. Stickers plakken
11. Alles monteren en eindelijk rijden. :-)}
Ik zou eerst eens met de spuiter praten over wat hij wil (zoveel spuiters zoveel wensen) en overleg dan ook meteen over wat je zelf het beste kan doen en wat je beter kunt laten doen.

Ook meteen informeren naar de tijd die nodig is om het te laten uitharden voor dat je aan het poetsen slaat. En zelf zou ik met een hele grote boog om commandant heen lopen en mijn licht opsteken op carcleanforum.nl . Die mensen zijn hier volledig op af gelest.
Edward

Re: Wat voorbewerken voor spuiten

Bericht door Edward »

Frank schreef:Pffff, wat een karwei... Succes en hou ons op de hoogte met foto's tussendoor!
Een beetje sleutelen zonder dat je vage klachten of problemen moet oplossen is alleen maar leuk! :D
En om je een idee te geven dit blijft er van een V-Strom over zonder alle Tupperware
Afbeelding
Edward

Re: Wat voorbewerken voor spuiten

Bericht door Edward »

Wullebolle schreef:Dit komt goed :D

Waarom alu plaatjes op de achterzijde lijmen en geen glasvezelmatjes+hars?
(niet dat ik er veel verstand van heb)

Ps, doe je de boemerangs ook in rood, of klassiek in matzwart?
De gaten zijn zo'n 5 bij 15 cm. Lijkt mij wat te groot voor alleen matjes. Helaas is mijn budget al bijna op met de aanschaf van de motor anders had ik nieuwe zijpanelen gekocht.
De boemerangs wil ik ook rood. Dit zie je maar weinig dus lijkt mij wel apart. :wink: Overigens zijn die nu geel en om het slijten tegen te gaan daarna met een doorzichtig plastic gecoverd. Heb je enig idee hoeveel je al geschuurd hebt voordat je daar achter komt? :frusty:
Wel een goed idee lijkt mij maar ik heb geen idee waar ze dit hebben laten doen, het was namelijk echt onzichtbaar.
Edward

Re: Wat voorbewerken voor spuiten

Bericht door Edward »

Why schreef:
Ik zou eerst eens met de spuiter praten over wat hij wil (zoveel spuiters zoveel wensen) en overleg dan ook meteen over wat je zelf het beste kan doen en wat je beter kunt laten doen.

Ook meteen informeren naar de tijd die nodig is om het te laten uitharden voor dat je aan het poetsen slaat. En zelf zou ik met een hele grote boog om commandant heen lopen en mijn licht opsteken op carcleanforum.nl . Die mensen zijn hier volledig op af gelest.
Bedankt voor je tips. Zeker dat forum gaat mij weer een avond lezen kosten :wink:
Maar waarom met een grote boog om Commandant heen? Ik had het eigenlijk tussen haken moeten zetten. Want als ik het goed begrijp is het niet nodig als je een goede spuiter hebt. En als ik mijn helm op heb hoef ik mijn haar niet te kammen :schater:
Why

Re: Wat voorbewerken voor spuiten

Bericht door Why »

De boog omdat de reactie is die ik kreeg van diverse experts op dat forum. Dit is dus puur van horen zeggen, maar destijds werd mij medegedeeld dat Command best leuk spul was, maar niet echt geschikt om de sinaasappelhuid van een spuitbeurt mee weg te krijgen. Zij raden mij Monello aan om mee te polijsten. Dat samen met zo'n DAP draaiding heeft mijn auto echt helemaal opgehaald.

Als het nou een beetje mooi weer wordt, gaat de strom uit elkaar en krijgt hij ook zo'n detail beurt
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Wat voorbewerken voor spuiten

Bericht door Redhead »

Hoi Edward.

De delen zijn alle van kunststof.
Zoek eerst eens uit welke kunststof dit is.
Mocht het ABS zijn of dergelijke goed verlijmbare delen, dan zou ik er een gelijk materiaal in/achter plakken.
Daarna de gaten vullen, voor zover dan nog nodig is uiteraard. :mrgreen:
Vullen c.q. plamuren met 2-componenten plamuur. (niet van die bikkelharde plamuur svp maar carosserie-plamuur)
Ga dan voor het plamuren eerst met de bewerkte spullen naar een spuiterij en overleg hoe verder te handelen.

Tip tijdens het schuren, na het inzetten c.q. vullen met plamuur.
Grof schuren tot je de randen van het gat weer ziet ontstaan. NIET verder schuren maar opnieuw een beetje plamuren.
Schuur je wel door dan weet je zeker dat je een deuk schuurt. :oops:
En een schuurplankje gebruiken. :mrgreen:
Edward

Re: Wat voorbewerken voor spuiten

Bericht door Edward »

Redhead, bedankt voor je reactie. De zijschermen zijn inderdaad van ABS. Ik had op het forum ook al het nodige gelezen over het lassen van kunststof maar heb hier geen ervaring mee. Misschien moet ik het gewoon maar eens proberen. Heb jij nog goede of slechte ervaringen met een merk plamuur?
Goeie tip over dat schuren, ga ik zeker doen!
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Wat voorbewerken voor spuiten

Bericht door Redhead »

Alleen grote verpakkingen gebruikt, lang geleden, dus weet de merken niet meer. :oops:

Maar gebruik een carrosserie-plamuur 2 componenten. (= zachte plamuur)
Wils

Re: Wat voorbewerken voor spuiten

Bericht door Wils »

Lekkere klus :mrgreen:
Mijn Strom heb ik ook helemaal gestript en in een andere kleur gespoten... :mrgreen:
Maar...
1 alles kan gewoon DROOG geschuurd worden...
Niet TE grof beginnen want dan heb je meer werk om het uiteindelijk mooi fijn en glad te krijgen..
Kunstofplamuur gebruiken om op kunstofdelen te gaan plamuren is erg belangrijk omdat deze oplamuur elastisch is...en gewone 2k. plamuur niet.
overleggen met de personen die hem gaan spuiten ook belangrijk.
Commendant ??? om evt. sinaasappelhuid mee te polijsten..???
Een beetje spuiter spuit hem gewoon glad! dus is polijsten overbodig... en zeker GEEN commendant troep gebruiken!!
Tegenwoordig worden er poets/cleaners gebruikt die 10 tallen keren beter zijn!
met Handvellen P600 - P800 DROOG schuurpapier kan je delen ook mooi schuren voor het spuiten als laatste handeling.
Met water schuren is tegenwoordig niet meer nodig en zeker niet als er een unikleur rood gespoten gaat worden...
Een tussenlaag wel of niet nodig ligt aan de dekkracht van het lakmerk waar mee gespoten gaat worden... dus overleggen met de spuiter!
Zelf ben ik al ongeveer 40 jaar werkzaam in de autoschade en heb tig motor en brommer delen behandeld dus met vragen kan je me altijd eff. een pm. sturen :mrgreen:
Succes! :-)}
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Wat voorbewerken voor spuiten

Bericht door Redhead »

2K carrosserieplamuur is prima elastisch. :mrgreen:
Edward

Re: Wat voorbewerken voor spuiten

Bericht door Edward »

Vandaag Motip Polyester Plamuur gekocht. Was volgens de verkoper de juiste keuze en blijft ook elastisch.
Gisteren nog uit de afvalcontainer een spoiler van ABS kunststof gevist. Dus ik ga vanavond eens proberen of ik er mee kan lassen. Als dat lukt, wil ik zo het gat in mijn kuip dichten.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Wat voorbewerken voor spuiten

Bericht door Redhead »

Zo doe je dat. :D :D :D :D :D
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Wat voorbewerken voor spuiten

Bericht door Bozobin † »

En de gaten dichten met een mooi zwart roostertje ? Paar vette toeters er achter en blazen maar :-).
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Edward

Re: Wat voorbewerken voor spuiten

Bericht door Edward »

Van de week de kleine gaten gedicht door er een stuk kunststof in te lassen. Ik mag zeggen dat het met een beetje oefenen en een niet te hete soldeerbout heel goed te doen is. Zal straks maar een klein beetje plamuur nodig hebben. :P Dit ga ik vaker doen!
De grote gaten gedicht door er een alu. plaatje achter te lijmen. En net als alles muurvast zit komt een collega met de opmerking dat er door temperatuurverschillen en verschillende uitzettingscoëfficiënten scheurtjes in de lak kunnen komen. :frusty: Heeft iemand hier ervaring mee? Valt dit mee of kan ik het toch maar beter losslopen?
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Wat voorbewerken voor spuiten

Bericht door Redhead »

Los laten lopen of abs achter lijmen
Plaats reactie