"koptelefoon" in de helm

...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

"koptelefoon" in de helm

Bericht door Joske »

Hallo!

Vroeg me af of er mensen zijn die ervaringen hebben met "oortjes" (platte) in de helm en het luisteren van MP3 via bv hun gsm.

Heb via Ebay voor 1,- USD (Tortaal 6,- Usd incl verzending) een setje als deze besteld:

Afbeelding


Wel leuk om een beetje me te klooien/solderen/testen
Why

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Why »

Ik weet niet wat je precies weten wil. Zelf heb ik een SRC in mijn helm zitten met van die platten speakers die met klittenband vastzitten.
Wat mij opvalt, is dat deze dingen soms mee resoneren en dan weer even moeten worden aangedrukt. Maar ja, mij verbaast niets meer over de slechte kwaliteit van die Schuberth bende. Het zou me niets verbazen als die jij hebt bestelt van betere kwaliteit zijn.
En als je met doppen in den oren rijd, moet je het volume uiteraard opschroeven. Ook hier blinkt de SRC weer niet uit. Het geluid begint snel te vervormen.

Er zijn aardig wat mensen die zeggen dat ze niet afgesloten willen zijn van overig verkeersgeluid. Mij is het nooit opgevallen dat dat ook het geval is. Toeters sirenes ed hoor je nog steeds.

Voor de prijs die jij er voor betaalt hebt kan je het prima proberen lijkt me.
Gebruikersavatar
V-TWim
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 13-06-2008, 20:28
Mijn motor is een: '05 V-Strom Touring en '99 SV 650 S, double fun :)

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door V-TWim »

Ik heb soortgelijke speakertjes in mijn Uvex zitten. Met schuimdoppen in nog herrie genoeg om de mp3 functie van mijn Zumo 660 te horen.
Only dead fish go with the flow.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Cplegt »

ik heb ook van die dingen gehad, gekocht bij Waypoint Notter. Past goed in de mijn Nolan N103.
in combinatie met mijn zumo 660 en orthoplast oordoppen, hoor je geen ene fluit van de Zumo, als je harder als 30km per uur rijd. Zelfs al staat het geluid op het hardst.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Joske »

ha ha, ben erg benieuwd.
Voor die paar Euro, altijd het proberen waard.
Zit alleen te twijfelen wat te gaan doen met het snoertje.
Er zit een snoertje aan van ca 1 meter met aan het uiteinde een jackplug.
Los daarbij nog een verlengkabel met dezelfde aansluitingen.
Denk dat ik het kabeltje en de speakers het liefste zo wegwerk dat er alleen een klein stukje snoer (ca 3 cm) met jackplug buiten de helm hangt.
Als ik dat zonder solderen wil doen zal ik dus een meter snoer in de helm moeten proppen, zal wel niet gaan lukken.

Ben bang dat het solderen wordt...iele rotdraadjes

Laat het weten als eea binnen is, kan wel ff duren uit China :lol:
Why

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Why »

Wat betreft het snoertje uit de helm.
Hou er even rekening mee dat als je niets aankoppelt je het snoertje moet kunnen wegwerken. Bij de SRC zit er een mini usb stekker aan, die ook nog eens waterdicht kan worden afgesloten. Klinkt heel leuk maar er is weinig plek in de helm om hem op te bergen zonder dat je hem voelt. Dus als je niet oplet heb je een pijnlijk oor of pijnlijke nek. Goed meten en testen alvorens de schaar/tang ergens in zetten lijkt mij.

Als het bevalt zijn er ook nog bluetooth ontvangers en zenders te koop, zodat je het geheel draadloos kan maken.
Gebruikersavatar
Wout
DL1000 berijder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 17:33
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 K6 GT

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Wout »

Ik heb de scala rider Q2 in mijn helm, totaal geen last van. Geen losse snoertjes en kan MP3, radio, telefoon en navigatie eraan koppelen... ideaal.

Afbeelding
Why

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Why »

Wout schreef:Ik heb de scala rider Q2 in mijn helm, totaal geen last van. Geen losse snoertjes en kan MP3, radio, telefoon en navigatie eraan koppelen... ideaal.
Ja maar jij hebt kwaliteit. Ik heb van die Schuberth bende. Dat was ooit als Cardo kwaliteit begonnen maar is daarna door Schuberth vakkundig naar zijn moer geholpen
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4214
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Frank »

Dit is wel een beetje raar antwoord, Why, want de 'bende' van Schuberth is (nog steeds) van Cardo!

Ik heb beide, de G4 en de Schuberth SCRS, verschil in geluidskwaliteit is er niet. Het enige verschil is dat de SCRS minder bereik heeft dan een G4... maar de MP3's vanaf de Zumo660 klinken hetzelfde...
:o)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Why

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Why »

Omdat ik nu niet helemaal iemand z'n topic wil kapen, en ook nog enigszins on topic wil blijven, verwijs ik je naar mijn post in "wie heeft welke helm en hoe bevalt ie". Dan wordt je duidelijk waarom ik Schuberth bende noem.
Dat het Cardo is was mij ook bekend, maar zo als ik al zei vakkundig om zeep geholpen door het leed dat Schuberth heet.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4214
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Frank »

Ok, Why, topic over je Schuberth gelezen. Snappen doe ik het niet, want ik vind de C3 met SRCS gewoon de meest perfecte helm. :) Maar goed, ieder z'n meug!

En inderdaad gaan we een beetje offtopic, want we vergelijken nu een paar speakertjes met een draadje en stekkertje met draadloze bluetoothtechniek. :)

Joske, hoop dat het voor je gaat werken, voor mij geen draadjes die uit mijn helm nog ergens aangesloten moeten worden. Ik zweer bij draadloos!
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Hunter6 »

Er zit veel kwaliteit verschil in dit soort speakertjes. Kwaliteit openbaart zich bij het volume way deze aankan, vertsaanbaarheid, kabel kwaliteit etc.
Persoonlijk heb ik ervaring met de speakers van Waypoint. Als je alleen maar geluid in je helm wilt een prima keus. Voor die 25 á 35 euro kun je niet lopen kloten met bedenkelijke speakers vindt ik.

Enkele tips:
De positie van de speakers is enorm belangrijk. Een centimeter te hoog en/of naar voren en het volume wordt meer dan gehalveerd. Neem daar goed de tijd voor.
Het mooiste is het als de speakers achter de voering komen. Hiervoor is het echter wel noodzakelijk om de voering los te halen. Veel helmen zijn al voorbereid voor speakers en hebben ruimte in de schaal gereserveerd. Ga er niet vanuit dat de positie daar goed is. Het kan zijn dat jouw oor op een andere plek zit dan waar de uitsparing zit.
Bij de speakerset van Waypoint komt ook een krulsnoer. Hiermee verbind je de speakers met je MP3 of GPS. Moffel het snoer zover in de helm weg dat alleen de stekker en 1 á 2 cm snoer nog uit de helm komt. Hierdoor heb je geen last van de stekker als je zonder geluid rijdt
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Dyrck »

Ik heb de uitparingen voor het speakertje en de microfoonleiding voorzichtig uit het schuim gesneden met een scalpel.
Werk prima.
Check overigens 3x je juiste plek. Zoals Hunter al aangeeft is de positie erg belangrijk (ben ik door schade en schande achter gekomen.)
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Why

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Why »

Mocht je in je helm gaan snijden (ook de binnenschaal) hou dan rekening met het volgende:

Als je verzekeringspolis melding maakt dat men niet tot uitkeren over hoeft te gaan als er onderdelen gemodificeerd zijn. Dan zou men kunnen besluiten dit een modificatie te noemen en niet uitkeren, bij een ongeval
Als er in de polis gesproken wordt over het gebruik van een goedgekeurde helm, dan kan men stellen dat de helm niet meer goedgekeurd is omdat hij gemodificeerd is en wederom niet uitkeren.
In beide gevallen zou je dan via de rechter moeten gaan proberen om je gelijk te halen. (lees duur, zeker als je net een ongeluk hebt gehad en zeer zeker niet een garantie tot succes).

Ik zeg niet dat ze het doen, nog dat ik vind dat ze dit zouden moeten doen. Ik wil jullie alleen wijzen dat er een zeer reële kans bestaat. Na een zwaar ongeval zal de helm zeker veilig worden gesteld voor onderzoek.
Dus snijden op eigen risico.

Dit is één van de redenen dat onze oosterburen zo dol zijn op tüv en e keurmerken (En het feit dat ze zo lekker kunnen bekeuren bij buitenlanders natuurlijk)
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Wullebolle »

In de motoplus van 12/01: een test van blabla sets omin/aan de helm te bouwen.
Tis nog geen koptelefoon, maar mischien zit er iets bruikbaars tussen.
Spooky Action At A Distance !
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Hunter6 »

Why schreef:Mocht je in je helm gaan snijden (ook de binnenschaal) hou dan rekening met het volgende:

Als je verzekeringspolis melding maakt dat men niet tot uitkeren over hoeft te gaan als er onderdelen gemodificeerd zijn. Dan zou men kunnen besluiten dit een modificatie te noemen en niet uitkeren, bij een ongeval
Als er in de polis gesproken wordt over het gebruik van een goedgekeurde helm, dan kan men stellen dat de helm niet meer goedgekeurd is omdat hij gemodificeerd is en wederom niet uitkeren.
In beide gevallen zou je dan via de rechter moeten gaan proberen om je gelijk te halen. (lees duur, zeker als je net een ongeluk hebt gehad en zeer zeker niet een garantie tot succes).

Ik zeg niet dat ze het doen, nog dat ik vind dat ze dit zouden moeten doen. Ik wil jullie alleen wijzen dat er een zeer reële kans bestaat. Na een zwaar ongeval zal de helm zeker veilig worden gesteld voor onderzoek.
Dus snijden op eigen risico.

Dit is één van de redenen dat onze oosterburen zo dol zijn op tüv en e keurmerken (En het feit dat ze zo lekker kunnen bekeuren bij buitenlanders natuurlijk)
Op de keper beschouwd zul je hier zeker een punt hebben. Echter het gaat om kleine stukjes schuim om een luidsprekertje van enkele mm dikte te monteren.
Ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen :wink:
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Dyrck »

Ik heb ca. 3 mm. schuim weggesneden, dat was genoeg.
Ook ik was ff benauwd voor de veiligheid, maar het weggesneden deel zit ter hoogt van één oor en het kanaaltje voor de zwanenhals loopt door het kindeel.
Ik vond het wel verantwoord om te doen
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Bozobin † »

Joske schreef:Ben bang dat het solderen wordt...iele rotdraadjes

Laat het weten als eea binnen is, kan wel ff duren uit China :lol:
Dat kan wel es hard tegen gaan vallen.
Ik heb dat eens geprobeerd omdat ik dat stekkertje nodig had.
De geleidertjes zijn minuscuul dun en afgelakt, daarbij voor de ondersteuning in een stoffen draadje gedraaid.
Voor dat je de koperkern blank hebt is de boel alweer afgebroken.
Zie je al kans om het te solderen kan het koperkerntje daarna nooit de trekkrachten opvangen en breekt wederom snel af.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Joske »

Ja, dat solderen is een ramp.

heb het eerder gedaan, ff "strippen" met een aansteker en inderdaad een trekontlasting maken door de kabel even dubbel te houden en bv te tiewrappen.
Wordt het al met al niet mooier van.

Ga (als ie ooit een keer binnen komt uit China :lol: ) proberen de boel intakt te houden.
Als er maar genoeg ruimte is voor bijna een meter draad
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Cplegt »

ik heb zelf een nolan n103 zoals eerder gezegd, hier kan met gemakt een meter draad in ''verborgen'' worden mocht het nodig zijn, mits je het een beetje oprolt/ opvouwt natuurlijk.
Volgens mij zit er in de meeste helmen wel wat ruime tussen de bekleding en de schaal van je helm in het gedeelte waar de helm in je nek zit.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Joske »

motorvrienden...nog even een aanvullend vraagje om advies....

Heb weeeeeeken geleden de oortjes besteld via Ebay en binnen.
Kort gezegd;
Kwaliteit is belabberd (speakers zijn niet voor geluidsweergave maar enkel voor spraak) en ben nu bezig met nieuwe dingen.

Heb nu een cheep-ass koptelefoon (Action) uitelkaar gesloopt en het speakertje in de helm weggewerkt als test.
Dit is al 10x beter.

nu zie ik bij een "concurrerend" forum zie: http://www.cbr1100xx.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=2086

Iets wat ik gedaan heb, maar dan met kwalitatief goede speakers.

Nu de vraag;

Denken jullie dat het geluidsverschil tussen die speaker van 1,50,- en een dergelijke van 30,- erg groot is?
Kan me voorstellen dat het geluid vele malen "beter" klinkt, met name qua bass en zo.
Maar...

Die goedkope geeft maximaal 115 db en die dure maximaal 120 db

Het gaat mij puur om het volumeniveau welke omhoog moet, dat zal dan toch niet heel veel uitmaken?

EDIT:

Anders ga ik voor zoiets: http://shop.conrad.nl/multimedia/mp3-en ... 26186.html

Gr
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Joske »

voor twijfelaars in de toekomst....

Dat mini versterkertje van ca 5,- voldoet prima!

Afbeelding

Geluid is nu ruim voldoende, zelfs met oordoppen in!

ter info
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Cplegt »

Joske schreef:voor twijfelaars in de toekomst....

Dat mini versterkertje van ca 5,- voldoet prima!

Afbeelding

Geluid is nu ruim voldoende, zelfs met oordoppen in!

ter info
Ik ben weeeeeken op zoek geweest naar zon ding :oops: ... waar heb jij hem vandaan :?: :worship:
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: "koptelefoon" in de helm

Bericht door Joske »

zie m`n post...

conrad.nl

Als onderstaande link niet werkt....zoek op de webshop op "booster".
De eerste is degene die ik bedoel, van 5,-

KLIK HIER

Echt een heel "basic" ding, zo klein als een gemiddelde aansteker.
Maakt bij mij het volume goed genoeg zoals gezegd. Niet verwachten dat het opeens 10x harder is.

Op de site staan ook 2 positieve reviews

gr
Plaats reactie