Kofferrek vastgeroest

koffers, tassen e.d.
Plaats reactie
ANdeBruijn

Kofferrek vastgeroest

Bericht door ANdeBruijn »

Mijn V-strom wil ik hier en daar aanpassen. Net een GIPRO geïstalleerd en ben ook aan het kijken voor een scottoiler of een ander ketting oiler systeem. Hiervoor moet ik doorgaans aan de zijkant zijn en de zijkap weghalen. Ik heb met de GIPRO geprobeerd om mijn kofferrek los te maken, maar deze zit volledig vastgeroest. Een van de imbusbouten is volledig doorgedraaid :? en de rest wijkt voor geen millimeter. Dit wordt erg lastig. Kruipolie heeft niet gewerkt.

Heeft iemand enig idee hoe ik de bouten los kan krijgen?

Alvast bedankt voor jullie reaktie.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Kofferrek vastgeroest

Bericht door Eikie »

Flinke tik met de hamer helpt wel eens.
Anders eerst nog iets vaster proberen te zetten en daarna los.

Succes
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Blue-Rhino

Re: Kofferrek vastgeroest

Bericht door Blue-Rhino »

Hoi An, ik heb dat ook gehad met mijn Strom. Ik heb het complete rek dus de zijbeugels en de topkofferplaat in zijn geheel van de motor verwijdert. Vervolgens heb ik de bouten die ik los kon draaien om het pakketje kleiner te maken. Daarna heb ik de bout waar het om ging aan 2 zijden vlak gevijld, is even een werkje maar loont. Tegen de ergste roest heb ik cola gebruikt om de roest wat op te lossen. Vervolgens heb ik met een verstelbare sleutel de bout na goed inweken door cola kunnen losdraaien.

Gr. Martin
ANdeBruijn

Re: Kofferrek vastgeroest

Bericht door ANdeBruijn »

Hoi Martin, dank je wel voor je reaktie. Ik ga het probereren. De uitdaging is wel dat de bout die doorgedraaid is een van de bevestigingsbouten is aan de motor.
Ik ga er aankomend weekend mee aan de slag. Meerdere tips zijn welkom, en ik laat nog wel even weten hoe het gegaan is.

Gr. Arno
Laatst gewijzigd door Iron Horse op zo 28-07-2013, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Kofferrek vastgeroest

Bericht door Bozobin † »

Ik probeer meestal de kop er af te boren.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Kofferrek vastgeroest

Bericht door Wullebolle »

Als het even kan, met een linksdraaiende boormachine en boortje, met wat geluk komt de bout mee los eens de spanning eraf is

Maare, zou het kunnen dat de bouten zijn vastgezet met loctite? Grote kans als het de bouten van het blok betreft.
In dat geval zal het helpen om de lijm te breken met warmte mbv een haardroger. (verfstripper kan ook maar voorzichtig dat je nix anders smelt).
Eerst blok goed warmrijden, de bout is dan ook al warm, daarna de haardroger erop, eens de bout warm: laten schrikken met een tik erop, en kans is groot dat ie dan loskomt. Dolle 6kant: offer een torx bit op en ram die in de zeskantbout. Of als je kan lassen en als er ruimte voor is: las er een moer op.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 29-07-2013, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Spooky Action At A Distance !
ANdeBruijn

Re: Kofferrek vastgeroest

Bericht door ANdeBruijn »

Ik ben ff bezig geweest en na de tweede bout te hebben verziekt :oops: (soms twee linker handen) heb ik de moed maar opgegeven en besloten de ketting maar voorlopig handmatig te smeren. :D

Dank allemaal voor de reacties.
Leocreusen

Re: Kofferrek vastgeroest

Bericht door Leocreusen »

Je kunt nog proberende inbus groter en dieper uit te boren, met en drevel in het gat en een hamer de bout laten schrikken met een paar flinke klappen.
Dan met een linkse tap de bout eruit proberen te draaien. WD40 werkt vaak beter dan kruipolie, dag vantevoren de voor en achterkant inspuiten, de moer zit aan de achterkant. succes ermee.
Plaats reactie