Topkoffer versterkt instabiliteit?

koffers, tassen e.d.
Plaats reactie
the_kemp

Topkoffer versterkt instabiliteit?

Bericht door the_kemp »

Hallo allen,

Recent heb ik op mijn V-strom, na veel wikken en wegen, een mooi alu topkoffer (Xplorer) van H&B gemonteerd inclusief de originele drager.
Wat mij echter op valt is dat, indien ik de koffer, leeg of gevuld, achterop heb:
- mijn voorvork iets lichter aan voelt en iets meer "zoekt",
- in bochten mijn achterkant wat meer "kwispelt".

Enfin er ontstaat gedrag aan mijn fiets welke ik liever niet had gehad en, indien ik dit op voorhand had geweten, mij van deze aanschaf had doen af zien.

Voor de duidelijkheid, de koffer zelf is helemaal top en zit als een huis vast op het frame. Verstellen van de achtervering heeft ook niet het gewenste resultaat behaald.

Zijn er anderen met deze ervaring, danwel mensen die een werkende oplossing hiervoor hebben?

Hoor het graag!
lange Kees

Re: Topkoffer versterkt instabiliteit?

Bericht door lange Kees »

Hallo Kemp! Wat t weggedrag van je motor betreft : daar wen je vanzelf aan hoor. Het gemak van een koffer is dat zeker waard. Ik rij al 20 jaar met grote boodschappendozen achterop en veel te zwaar beladen en je merkt t op n gegeven moment niet eens meer. Wel je banden spanning checken natuurlijk . Groeten, Lange Kees.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Topkoffer versterkt instabiliteit?

Bericht door PDvD »

Dit is gewoon het nadeel van een topkoffer. Deze vangt wind en zeker bij hoge snelheden wil dat een zwabberend gevoel geven. Ik gebruik zelf dus liever mijn zijkoffers en een grote roltas als ik op vakantie ga. En een weekendje weg heb ik genoeg aan een tanktas (puur voor spiegelreflex) en wat kleins achterop.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Topkoffer versterkt instabiliteit?

Bericht door PDvD »

Net (een uurtje of anderhalf) terug uit de ardennen en ipv de topkoffer er maar een klein rolletje achterop gebonden voor mijn kleding etc.. (tanktas had ik nodig voor spiegelreflex). Wat een genot zeg vergeleken met een topkoffer (of kleinere zijkoffer als topkoffer). Vele malen stabieler op de snelweg.

Afbeelding

Afbeelding
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
PeterB

Re: Topkoffer versterkt instabiliteit?

Bericht door PeterB »

Mijn ervaring is ook dat de topkoffer (standaard Suzuki) instabiliteit veroorzaakt; bij 130/140 km op de snelweg lijkt de voorkant 'omhoog' te komen en begint hij ligt te zwalken. Nog erger (lees: al bij lagere snelheden) wordt het indien je sterke tegenwind hebt.
Maar ja, die topkoffer is zo verdomde handig....

Peter.
Gebruikersavatar
Patrick8888
Berichten: 200
Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
Woonplaats: Sint Annaland

Re: Topkoffer versterkt instabiliteit?

Bericht door Patrick8888 »

Probeer eens om je voorvorkpoten 2 cm door de kroonplaat te schuiven en de veer spanning achter te verhogen. Ik rij ook altijd met een topkoffer en had er ook last van, nu ik dit gedaan heb is het stukken beter. Alleen bij harde zijwind vind ik mijn voorkant wat zwabberig.
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Topkoffer versterkt instabiliteit?

Bericht door PDvD »

Voorheen was het bij mij wel erger hoor, maar dat was voor de progressieve veren (wilbers) en de fork brace. Ook op vakantie verleg ik mijn zwartepunt zo ver mogelijk naar voren. De roltas ligt dus lekker op mijn zadel en mijn topkoffer blijft lekker thuis.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Plaats reactie