alu koffers op ebay zelf frame maken?

koffers, tassen e.d.
Plaats reactie
Javabo

alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door Javabo »

Heeft er iemand toevallig ervaring met het maken van een frame voor zijkoffers?
ik heb namelijk op ebay hele leuke aluminium koffers gezien die eigenlijk niet voor motoren zijn maar als je een beetje handig bent zou dat volgens mij makkelijk moeten kunnen. ik vind zelf de zwarte die in delen open te klappen is erg mooi en is toevallig ook nog de goedkoopste.
zwarte is ongeveer 10 + 12 liter en kost 28.90 per stuk
aluminium 29 liter kost 59.95 per stuk.

http://yfrog.com/7e02186302erkofferblack80j
http://yfrog.com/mukinzob29boxgal800ebayj

hier de link naar ebay:
http://cgi.ebay.de/AluCase-Alubox-Sorti ... 563d3e9cb2
http://cgi.ebay.de/Alukoffer-29-Liter-A ... 563d3dd282

volgens mij moet het makkelijk kunnen om zelf een frame te maken maar hoe is jullie ervaring / reactie hierop?

groetjes jan

ps. ik kreeg er zo vlug zelf de foto's niet op gezet maar ik ga even proberen en verder zoeken op het forum.
Laatst gewijzigd door Stroompje op ma 26-07-2010, 20:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: a.u.b. externe links tussen [url] en [/url] code's plaatsen!!
Javabo

Re: alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door Javabo »

ik zie nu net zelf dat de link niet of niet goed werkt.
ik heb ze gevonden op ebay.de en dan bij zoeken in typen alu koffer.

of je kunt ze vinden bij google:
typ dan in, anndora schopping welten
op hun ebay pagina moet je dan kijken bij kisten koffer dan in alukisten op pagina 3 en 4 staan ze.

de afmetingen van de koffers zijn ongeveer het zelfde als de 30liter van H&B
zwarte: 43 x 23 x 30.5 cm
alu: 43 x 33 x 27.5 cm

groetjes jan
RitskeV
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 22-04-2009, 18:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
Woonplaats: Stiens

Re: alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door RitskeV »

Jazeker, ik ben er net mee klaar. Ik heb alleen nog maar met lege (piloten)koffers proefgereden.
Ik ga binnenkort rijden met ca 5kg per koffer bagage, om te kijken of alles heel blijft (in suzuki koffers op de beurs in Utrecht stond "max 3kg" per koffer).
Als het goed gaat, komt er een foto.
FastLoe

Re: alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door FastLoe »

RitskeV schreef:Als het goed gaat, komt er een foto.
Als het niet goed gaat is een fotootje ook altijd euh....leerzaam
MacB

Re: alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door MacB »

Ik weet het zo niet, ik denk, in hoe meer delen hij kan hoe zwakker de constructie en dan zeker als motorkoffer. Krijgt toch wel wat schokken en andere invloeden te verwerken.
Dgr

Re: alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door Dgr »

MacB schreef:Ik weet het zo niet, ik denk, in hoe meer delen hij kan hoe zwakker de constructie en dan zeker als motorkoffer. Krijgt toch wel wat schokken en andere invloeden te verwerken.
Mee eens... niet aan 2-delige koffers beginnen, daar zit waarschijnlijk te weinig verband in om het fatsoenlijk te monteren en zo'n constructie gaat volgens mij ook altijd rammelen.

Wat het maken van een kofferrek betreft... dat is nog best lastig, op een motor die niet symmetrisch is.
Hou anders marktplaats in de gaten voor een Suzuki of SW-motech rek?
Leville

Re: alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door Leville »

Zelfbouw is leuk, maar wees wel zeker dat het allemaal houdt.

Want bij 120 een stuurcorrectie maken als je koffer eraf valt, lijkt me niet evident.
En als achterligger zou ik ook niet graag een alu koffer met inhoud op me af zien komen.
Ook geen idee wat de verzekering in zo'n geval gaat zeggen. (jaja, motorvrijheid is relatief in onze landjes)
FastLoe

Re: alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door FastLoe »

Dgr schreef:Mee eens... niet aan 2-delige koffers beginnen, daar zit waarschijnlijk te weinig verband in om het fatsoenlijk te monteren en zo'n constructie gaat volgens mij ook altijd rammelen.
Mmm, mijn zelfbouw koffers bestaan uit wel meer dan twee delen. Vooralsnog zijn ze behoorlijk sterk gebleken. 1x van 2 meter hoogte naar beneden gelazerd (van het zolder schuurtje) betontegel doormidden, kooer niets aan te zien. 1x is de Vstrom omgedonderd. Koffer viel de klap aardig op. Aan zowel de Vstrom als de koffer geen schade. 1x het tuinhek van de buren er mee uitgereden :oops: . Tja, toen zat er wel een heel klein deukje in de koffer. Nauwelijks met het blote oog te zien, maar toch.

Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in mijn eigen koffertjes als het fabrieksspul. Bovendien hoef ik bij grote schade alleen maar een paneeltje te vervangen en geen hele nieuwe koffer te kopen.
Ricco

Re: alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door Ricco »

Dit heb ik gemaakt voor mijn DL 650
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ricco

Re: alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door Ricco »

Dit is misschien een betere picture?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FastLoe

Re: alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door FastLoe »

Koffertjes lijken er netjes op te zitten zo te zien. Kan je ook wat detail plaatjes van het rek plaatsen?
Dgr

Re: alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door Dgr »

FastLoe schreef:
Dgr schreef:Mee eens... niet aan 2-delige koffers beginnen, daar zit waarschijnlijk te weinig verband in om het fatsoenlijk te monteren en zo'n constructie gaat volgens mij ook altijd rammelen.
Mmm, mijn zelfbouw koffers bestaan uit wel meer dan twee delen.
Maar jij hebt ze dan ook gebouwd met 't idee om ze als motorkoffer te gaan gebruiken :)
Bij zo'n chinees koffertje van 3 tientjes heb ik m'n twijfels over de degelijkheid eerlijk gezegd...
FastLoe

Re: alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door FastLoe »

Maar ik heb ze wel gezien, op de motorbeurs.

Om het een degelijk tintje te geven, waren het "Duitse" koffertjes (alsof ze in voormalig Oost-Duitsland geen chinees spul kunnen namaken), voorzien van een imitatie Touratech ophang systeem, samengesteld ergens in het oosten van ons eigen kikerlandje.
Onder eigen merknaam werden ze aangeprezen, de prijs was ongeveer het dubbele van wat de losse onderdelen samen kosten.

Leuke handel.
MacB

Re: alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door MacB »

FastLoe schreef:Maar ik heb ze wel gezien, op de motorbeurs.
Als het dezelfde waren, veranderd dat de zaak wel, voortgaande op de foto bovenaan had ik hetzelfde idee als DGR :wink:
FastLoe

Re: alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door FastLoe »

Ze leken heel veel op die van fotootje twee.
Die zwart koffertjes van foto 1 staat het er al bij: FLEXIBEL
RitskeV
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 22-04-2009, 18:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
Woonplaats: Stiens

Re: alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door RitskeV »

plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank op di 29-03-2011, 23:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: fotolinks tussen de [img] en [/img] code gezet
FastLoe

Re: alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door FastLoe »

I'm impressed.

Werkt lekker hé, dat foto-emmer
Diversion

Re: alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door Diversion »

Mooie koffers :D

Maarre, blijft die naad dwars over het bovendeksel wel waterdicht? En die cijferslotjes op het bovendeksel, gaan die niet eh.... ontzettend roesten? :cry:

Op de een of andere manier lijken het mij geen motorkoffers. Maar mogelijk zie ik het helemaal verkeerd vanaf die fotootjes.
FastLoe

Re: alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door FastLoe »

Ik heb dit type koffertjes ook zat gehad. Niet als motorkoffer maar als fotokoffer.
Gewone modellen maar ook een model als op de foto's, met zo'n "openklapdeksel".

Ik weet niet hoe het met deze is maar, die ik gebruik(te) waren eigenlijk van een dun laagje triplex waarop een dun laagje alluminium was geplakt, zuiver om het triplex te beschermen.
Als fotokoffer voldeden ze aardig, gingen bij ruw gebruik echter nooit langer als een jaartje mee maar, als je een beetje zuinig was ging het best goed.

Nadeel was wel de vochtgevoeligheid. Als ze een keertje nat geworden waren en het vocht trok in het triplex was het over het algemeen snel gedaan.

Hoop dat deze iets anders in elkaar zitten.
RitskeV
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 22-04-2009, 18:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
Woonplaats: Stiens

Re: alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door RitskeV »

Het zijn inderdaad geen motorkoffers, ze worden pilotenkoffer genoemd op internet.
En of ze lekken: ik zie het wel, ze zitten er hoofdzakelijk op om lichte vakantiespullen te vervoeren. Niet het hele jaar dus.
Ik verpak de inhoud in een stevige plastic tas, en als de koffers door het water snel "verouderen" koop ik wel weer nieuwe, ze zijn niet duur, en alles met een vlakke kant is pas te maken. De cijferslotjes heb ik ingespoten, ik ben benieuwd hoe lang ze mee gaan.
FastLoe

Re: alu koffers op ebay zelf frame maken?

Bericht door FastLoe »

Ja, je moet af en toe eens wat durven proberen. Standaard (te dure) oplossingen zijn er genoeg. Het gaat om het creatief bezig zijn, het inventieve proces. Als we alleen dingen gebruiken die kant en klaar in de winkel te koop zijn, hadden we nog allemaal in een confectie berevelletje rondgelopen en was er van een Vstrom al helemaal geen sprake geweest.
Plaats reactie