Review Ortlieb motortassen

koffers, tassen e.d.
Plaats reactie
Diversion

Review Ortlieb motortassen

Bericht door Diversion »

Onlangs heb ik mij een set Ortlieb motortassen aangeschaft. Ik vond de combinatie rek + harde koffers net iets te prijzig voor het weinige gebruik dat ik ervan denk te maken. Deze set kostte 130 euro.
Voor Ortlieb heb ik gekozen omdat ze in een test van een paar maanden geleden in Motoplus er als verreweg het beste uitkwamen. Ik ben er nu een paar dagen samen met mijn vrouw mee in de Eifel op pad geweest en op de terugreis in Nederland natuurlijk in de regen gereden :evil:. Dit zijn mijn bevindingen:
  • de inhoud is 2 keer 24 liter. Dat is iets minder dan de originele Suzuki koffers, maar je kunt toch aardig wat bagage meenemen.
  • ik heb er geen rek voor aangeschaft, ze hangen over het topkofferrek. Ze hangen er niet aan, want ze hangen aan 2 stroken klittenband die over het buddyseat lopen (zie foto). Ik heb geen moeite gedaan om ze onder het buddyseat te krijgen, de duopassagier voelt niets van de banden.
  • een duopassagier is niet noodzakelijk om de koffers op hun plaats te houden, het bevestigingssysteem is zodanig dat ze onwrikbaar vast zitten.
  • de koffers hangen in 1 minuut op de fiets
  • tijdens het rijden merkte ik (en ook mijn passagier) helemaal niets van de koffers. Ook niet bij een snelheid van 140 km/uur.
  • de koffers zijn echt waterdicht (geheel conform de reputatie van Ortlieb). Je maakt ze ook dicht mbv een rolsluiting: je rolt het bovenste deel van de koffer een stukje op. Hetzelfde systeem als bij Ortlieb fietstassen. Er is dus geen geklier met regenhoezen die er toch onvermijdelijk af wapperen.
  • de rechterkoffer zit tegen de uitlaatkap en zit daardoor ietsje scheef. De linkerkoffer hangt vrijwel vrij vanaf het topkofferrek en komt op 1 punt tegen het kunststof zijdeksel aan. Voor krassen hoef je niet echt bang te zijn, tegen de achterkant van de koffers is een plaat schuimrubber bevestigd.
Ik ben gezien bovenstaande een zeer tevreden gebruiker van deze koffers. Zijn er ook nadelen? Na enig nadenken kan ik eigenlijk slechts 1 nadeel verzinnen: de slechte verkrijgbaarheid. Ga maar niet zoeken in een motorzaak, maar richt je op een fiets- of outdoorwinkel die Ortlieb spullen verkoopt. Ik heb de mijne bij Kathmandu in Utrecht gekocht, maar moest wel ruim een maand wachten.
De set wordt overigens geleverd als een plat pakketje dat makkelijk in de topkoffer past. Je moet thuis wel effe een kwartiertje monteren, maar dat is met de uitgebreide handleiding een fluitje van een cent.
.
Afbeelding
Afbeelding
Stromtrooper

Re: Review Ortlieb motortassen

Bericht door Stromtrooper »

Ziet er goed uit hoor!!

Goede Tip!!
Van

Re: Review Ortlieb motortassen

Bericht door Van »

ik heb een nieuw setje in de aanbieding. net gekocht, maar ik vind ze net te klein.
aankomende donderdag breng ik ze weer terug naar de winkel. dus wees er snel bij en anders vanaf donderdag te verkrijgen bij Kathmandu in Utrecht.
winkelprijs €159.95
Dgr

Re: Review Ortlieb motortassen

Bericht door Dgr »

Dat is nog eens efficiënt, een "kofferset" die je in de topkoffer kan opbergen :D

Mooi setje, bedankt voor de foto's en het delen van je bevindingen!
V-Tilbo

Re: Review Ortlieb motortassen

Bericht door V-Tilbo »

Even een kick voor dit wat oude topic :) Ik ben geïnteresseerd in deze tassenset, maar ik wil de klittenbandset graag onder de buddy door laten lopen. Dit ivm mijn Topsellerie zadel dat ik liever niet beschadig en mijn duopassagier liever niet op de klittenbandset zit. Diversion schrijft wel dat het kan, maar ik zou dit toch graag door iemand die dit heeft geprobeerd bevestigd zien.
Graafie68

Re: Review Ortlieb motortassen

Bericht door Graafie68 »

Ik heb het vorig jaar geprobeerd, ik heb wel een andere tassenset.
Het klitteband bij is zo'n 7 mm dik en vrij stijf, maar ik kreeg het niet voor mekaar.
Daar komt nog een bij dat je tassen 5cm lager komen te hangen en das ook niet je van het.
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: Review Ortlieb motortassen

Bericht door Fogel »

V-Tilbo schreef:Even een kick voor dit wat oude topic :) Ik ben geïnteresseerd in deze tassenset, maar ik wil de klittenbandset graag onder de buddy door laten lopen. Dit ivm mijn Topsellerie zadel dat ik liever niet beschadig en mijn duopassagier liever niet op de klittenbandset zit. Diversion schrijft wel dat het kan, maar ik zou dit toch graag door iemand die dit heeft geprobeerd bevestigd zien.
Ik kan me voorstellen dat je bezorgd bent om je zadel. Ik heb deze tassenset er vorig jaar tijdens vakanties een aantal weken op gehad maar er is geen spoor van terug te zien op mijn (standaard zadel).
Mijn tip: doe er anders een rubber anti-slipmatje tussen, of iets anders. Waar je je zorgen om moet maken zijn de mogelijke slijtsporen op je uitlaatcover. Daar kun je duct-tape op doen.

Succes!

Niels
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Gebruikersavatar
Jasperk
DL650 berijder
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 09-07-2010, 11:34
Mijn motor is een: Suzuki DL-650 V-strom Adventure 2009
Woonplaats: Bemmel

Re: Review Ortlieb motortassen

Bericht door Jasperk »

Kun je wellicht ook wat foto's plaatsen van de bevestiging van de tassen? Is er een speciale beugel nodig?
't was een grijze DL 650 V-Strom Adventure uit 2009 , nu een zwarteYamaha XT 1200 Super Tenere
Vsure

Re: Review Ortlieb motortassen

Bericht door Vsure »

Mooie tassen en waterdicht !!
ze zijn nu ook verkrijgbaar bij Arokoffers
mooie adventure alukoffers en hierop de grootste bagage rol van ortlieb :wink:
Gebruikersavatar
SN0Wman
DL650 berijder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24-08-2013, 14:29
Mijn motor is een: was een Suzuki V-Strom DL 650
Woonplaats: Nijmegen

Re: Review Ortlieb motortassen

Bericht door SN0Wman »

Wat ik mij steeds afvraag, gaan zijtassen geen krassen veroorzaken op de kuipdelen? Ik bind meestal zo'n bagagerol achterop, en die liet krassen achter op mijn vorige motor daar waar hij de kuipdelen raakte. Nu ik weer een gave (letterlijk en figuurlijk ;) ) motor heb wil ik die natuurlijk onbekrast laten.

Voor mijn vorige motor waren er speciale afstandshouders te krijgen die zorgde dat tassen niet tegen de kuipdelen kon komen, maar die kan ik voor de v-strom nergens vinden...
Groeten,
Rudy
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Review Ortlieb motortassen

Bericht door Iron Horse »

Stukje boeklon erop plakken, kun je ook weer snel en eenvoudig verwijderen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Review Ortlieb motortassen

Bericht door Ebrostrom »

In t zijtassen topic staan ook n aantal oplossingen. Deze link is iig goed voor de uitlaat zijde http://m.ebay.com/itm?itemId=310711339065 vind ik zelf zeer mooi.
Met t overnemen vd tassen v Niels heb ik ook de beugel meegekregen. Ik zal eens n foto proberen te plaatsen.


Tapatalk via mijn  iPhone
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 02-12-2013, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Externe links a.u.b. altijd tussen [url]link[/url] zetten.
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Plaats reactie