Zelf te maken soft luggage guards?

koffers, tassen e.d.
Plaats reactie
Pierpower
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 24-10-2007, 20:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A

Zelf te maken soft luggage guards?

Bericht door Pierpower »

Iemand ervaring met het zelf maken van afstandhouders voor de linkerzijde van de DL650 voor het correct bevestigen van zadeltassen?

Uit de states halen kost meer dan 70 dollar. Beetje veel voor een stuk staal/alu.

:roll: Thanks
DL650A-SE
Pierpower
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 24-10-2007, 20:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A

Re: Zelf te maken soft luggage guards?

Bericht door Pierpower »

Niemand een mooie oplossing?
Ik dacht dat er op dit forum toch wel enkele handige Nico's zaten :) ...

Thanks !

PierPower
DL650A-SE
Diversion

Re: Zelf te maken soft luggage guards?

Bericht door Diversion »

Heb je zelf geen suggestie?

In het forum is er hier http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=4005 al eens over gesproken. Ik ben zelf ook zijtassen aan het overwegen (heb ze dus nog niet) en ben mogelijk ook geïnteresseerd in een oplossing die niet teveel kost. Omdat ik (nog) geen probleemhebber ben, heb ik er nog niet creatief over nagedacht.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Zelf te maken soft luggage guards?

Bericht door Iron Horse »

Ik heb gewoon met zadeltassen gereden zonder enige aanpassing en ook zonder probleem. Dus ik zie de noodzaak ook niet direkt. Ook al zit er links geen uitlaat werkte het verder prima, misschien ietsje asymetrisch qua look, maar dat is de 650 sowieso al. Lijkt me een onnodige investering.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
RitskeV
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 22-04-2009, 18:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
Woonplaats: Stiens

Re: Zelf te maken soft luggage guards?

Bericht door RitskeV »

Hallo Pierpower,
ik heb van die simpele kunststof zadeltassen die aan elkaar bevestigd zijn met klitteband.
Ze hangen dus gewoon over de uitlaten van mijn DL1000. Die zijn dubbelwandig, dus worden ze nooit echt heet.
Ik gebruik ter bescherming van de tassen alleen maar een stuk radiatorfolie dat tussen de tas en de uitlaat zit.
Daarmee ben ik al 2x naar spanje geweest, en de tassen zijn nog steeds heel.
Afstandsstukken zijn denk ik dus niet nodig. Dit jaar gaan we naar Corsica en Italie, tzal wel weer goed gaan denk ik.
RitskeV
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Zelf te maken soft luggage guards?

Bericht door Iron Horse »

Ik denk dat je de bedoeling van de TS even mist. Het gaat niet om de hitte van de uitlaat, zoals ik het tenminste begrijp. Want waarom zou je moeite doen voor de linker kant tegen hitte waar bij de DL650 geen uitlaat zit?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Pierpower
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 24-10-2007, 20:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A

Re: Zelf te maken soft luggage guards?

Bericht door Pierpower »

Hallo,

Ik bedoel inderdaad afstandbeugels om de tas aan de linkerzijde symmetrisch te laten hangen. Anders bungelen ze zo en zit het slecht en losjes gemonteerd.

Is er iemand die hier wellicht een oplossing voor heeft. Stuk aluminium bv?


Groet
DL650A-SE
Diversion

Re: Zelf te maken soft luggage guards?

Bericht door Diversion »

Ik heb me vandaag motortassen van het merk Ortlieb aangeschaft. Ze worden gelukkig erg compact geleverd, ik kon ze daardoor in mijn topkoffer meenemen. Je moet daarna wel effe een half uurtje knutselen om ze in elkaar te zetten.

De tassen zijn met twee banden met klittenband met elkaar verbonden. Deze banden gaan over het buddy seat. Ik heb nog niet geprobeerd ze onder het buddy seat door te laten lopen, waarschijnlijk lukt dat ook wel. Daarna verbind je koffers aan de achterzijde aan elkaar via een band met een klikverbinding, deze band loopt tussen het achterlicht en het topkofferrek. Aan de voorzijde kun je elke koffer nog via een kortere klikband aan je frame vastklikken, de meest logische plek lijken mij de voetsteunen van de bijrijder.

De tassen zitten zodanig hoog dat het ook voor een DL650 niet nodig is om aan de linkerkant nog iets te regelen. De tassen zitten "muurvast". Met een inhoud van 24 liter per tas zijn ze wel kleiner dan de standaard Suzuki koffers, maar dat geldt waarschijnlijk voor de meeste slappe tassen. Ik ben het met Iron Horse eens, je hebt absoluut geen soft luggage guards nodig. Ik zal nog een fotootje maken.
Diversion

Re: Zelf te maken soft luggage guards?

Bericht door Diversion »

Hierbij een fotootje van een 24 l Ortlieb tas, de rechtertas is geopend. De tassen zitten zodanig hoog dat een apart rek of luggage onnodig is.
Pierpower
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 24-10-2007, 20:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A

Re: Zelf te maken soft luggage guards?

Bericht door Pierpower »

Hoi Ronald, bedankt voor je foto.

Ziet er echt goed uit die Ortliebs. Schuiven ze niet? Folies aangebracht tegen het krassen neem ik aan?
Wat houdt ze tegen bij hard remmen?

Heb je misschien ook een foto van achter?

Greets
DL650A-SE
Diversion

Re: Zelf te maken soft luggage guards?

Bericht door Diversion »

De tassen zitten muurvast, ze kwamen in een test uit Motoplus van een paar maanden geleden ook als beste uit de bus qua rijeigenschappen. Naast de 2 banden over het buddy seat en het spanbandje aan de vooronderzijde is er ook een langere spanband aan de achterbovenzijde van beide tassen. Deze is niet zichtbaar op het fotootje. Deze langere spanband gaat achterlangs onder het topkofferrek en voorkomt dat de koffers naar voren schuiven. Het klinkt wat ingewikkeld, maar je hebt de tassen in 1 minuut bevestigd, er is echt over nagedacht.

Beide tassen hebben een verstevigde rug met een soort schuimlaag, krassen ligt niet direct voor de hand. De tassen zitten zo hoog dat ze echt tegen het topkofferrek aansluiten. Ik moet voor de linkerkant toch wel iets verzinnen voor kunststof plaatdeel, want daar komt de tas idd voor een klein stukje tegenaan. Rechts komt de tas tegen de uitlaatbeschermer, daar ga ik nix aan doen.

Een passagier heeft absoluut geen last van de tassen, er is meer dan een decimeter ruimte tussen de voorzijde van de tassen en de kuiten van de bijrijder. Ik heb er nog niet mee gereden, dus dat is de eerstvolgende test.
Plaats reactie