Sesam open U (Suzuki topkoffer)

koffers, tassen e.d.
Plaats reactie
Dgr

Sesam open U (Suzuki topkoffer)

Bericht door Dgr »

Vrijwel altijd als ik iets in m'n topkoffer wil stoppen sta ik met de sleutel in m'n rechterhand en hou ik met links de bagage of m'n helm vast. Probleem is alleen dat de originele topkoffer bijzonder ongemakkelijk -zoniet onmogelijk- met 1 hand open te maken is... Misschien ben ik de enige met deze frustratie, maar het irriteerde me mateloos om telkens die linkerhand vrij te moeten maken voor het openen van de deksel terwijl ik met rechts de sleutel omdraai :?

Sinds vanavond heb ik een zorg minder, want mijn topkoffer opent zich nu vanzelf zodra ik de sleutel omdraai! :D

Aangezien ik vermoed dat de meerderheid hier met een originele topkoffer rijdt leek het me wel de moeite om even te delen hoe dit werkt:

1. In het deksel heb ik een veertje bevestigd. De lengte en hardheid hiervan zal je zelf proefondervindelijk moeten vaststellen. Het stripje metaal is 2mm dik, dat is voldoende.
Afbeelding

2. Ik heb vervolgens een stukje tape geplakt op de plek waar het veertje ongeveer het slot zou raken. De veer laat een indruk achter op het plakband waardoor je makkelijk kan bepalen waar het "centreerdopje" moet komen. Deze voorkomt dat de veer opzij schiet bij het indrukken. Heb hier een klein gaatje geboord en 't dopje met een parker vast gezet
Afbeelding

3. Op deze foto is te zien hoe de veer bijna over 't dopje valt:
Afbeelding

4. Als ik nu dus de sleutel omdraai komt het deksel vanzelf zo'n 2-3cm omhoog, waardoor ik 'm deksel met 1 hand kan openen:
Afbeelding

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft!
Dit was bij mij de eerste oplossing die in me op kwam. Er zijn ongetwijfeld betere oplossingen... Dus als er nog mensen zijn die ideeën hebben om 't ontwerp verder te verbeteren hoor ik dat graag!
Remko

Re: Sesam open U (Suzuki topkoffer)

Bericht door Remko »

Prachtisch en Handig tegelijk!!!!


Ik ga ook aan het knippen,plakken en boren!!!


Goed idee!


:worship: :worship:
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Sesam open U (Suzuki topkoffer)

Bericht door Dyrck »

Geweldig !!!
:worship:

Dat niemand (Hallo Nimag, leest u dit) hier niet eerder op gekomen is?
Al de VStrom de pekelfiets (leuk ding hoor zo'n oude zijspan in de winter) weer gaat vervangen ga ik ook zoiets knutselen.

Bedankt voor de tip/ handleiding !
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Korsan

Re: Sesam open U (Suzuki topkoffer)

Bericht door Korsan »

Haha, die is echt goed. Ik heb hetzelfde als ik de topkoffer gebruik. Lukt niet met een hand. :worship:
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Sesam open U (Suzuki topkoffer)

Bericht door TT-Strom »

He Joost,

Goed bedacht man!

Andries
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Dgr

Re: Sesam open U (Suzuki topkoffer)

Bericht door Dgr »

Blij dat jullie er wat aan hebben. Succes met knutselen! :)
Diversion

Re: Sesam open U (Suzuki topkoffer)

Bericht door Diversion »

Geweldige vondst! Ik dacht dat ik de enige was met deze ergernis.
Zouden anderen met een ander merk topkoffer (b.v. Givi) ook deze ergernis hebben?
Art

Re: Sesam open U (Suzuki topkoffer)

Bericht door Art »

Goede idee. Wat is zo een forum toch goed voor.

Grt. :bye: Art
Longjohn007

Re: Sesam open U (Suzuki topkoffer)

Bericht door Longjohn007 »

Ik zal wel heel grote handen hebben, maar het lukt mij prima met 1 hand !
Dus gisteravond mijn dochter laten proberen : idd het lukte haar niet, ligt het toch weer aan mij. :schater: :schater: :schater:

Prachtige oplossing !

groet,

Johnny
Plaats reactie