Magneten in je tanktas, hoe "gevaarlijk" zijn ze?

koffers, tassen e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Magneten in je tanktas, hoe "gevaarlijk" zijn ze?

Bericht door Iron Horse »

Ik heb net als vele anderen een tanktas met magneetbevestiging. Magnetisme is mooi, maar het is ook een gevaar als het gaat om bankpasjes enzo. Nu heb/had ik daar ook zo m'n bedenkingen over want het gebeurt zomaar dat je zonder nadenken even een portomonee o.i.d. in die tas legt om even kwijt te zijn. Door die twijfel heb ik eens een stukje ijzer genomen en ben eens binnen in de tas gaan proberen of dat stukje ijzer ook wilde blijven "plakken". Maar tot mij verbazing lukte dat niet. Zelfs niet op de magneetplekken zelf. Dat zou dus betekenen dat er geen magnetische invloed op de spullen in je tanktas zou moeten zijn. Maar dit is maar een aanname geen feit. Ik begrijp het niet helemaal aangezien een magneet twee velden heeft (een negatieve en een positieve zijde), dus ook aan de andere zijde actief zou moeten zijn. Maar waarom merk ik dat dan niet? Doe ik iets fout in deze test? Heeft iemand een (wetenschappelijke) verklaring voor dit alles?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
P2U

Bericht door P2U »

IH,

ik zou er niet meteen vanuit gaan dat je geen magnetisme hebt aan de binnenkant aangezien je stukje ijzer niet blijft "plakken".
Toen ik m'n eerste magnetische tanktas kocht viel het op dat ik zoveel bankkaarten "versleet" (3 op één jaar tijd). Tot de slimme bankbediende zich afvroeg of ik soms te maken had met een verhoogd magnetisme. De link was vlug gelegd en sindsdien ben ik heel wat voorzichtiger geworden met die magneten. Geen digitaal fotomateriaal, bankaarten af andere gevoelige dingen meer in die tanktas dus.
adro

Re: Magneten in je tanktas, hoe "gevaarlijk" zijn

Bericht door adro »

Iron Horse schreef:Ik begrijp het niet helemaal aangezien een magneet twee velden heeft (een negatieve en een positieve zijde), dus ook aan de andere zijde actief zou moeten zijn. Maar waarom merk ik dat dan niet? Doe ik iets fout in deze test? Heeft iemand een (wetenschappelijke) verklaring voor dit alles?
Het kan zijn dat men aan de andere zijde lood heeft gebruikt waardoor het magnetisch veld niet de tas kan binnen dringen.
P2U

Re: Magneten in je tanktas, hoe "gevaarlijk" zijn

Bericht door P2U »

adro schreef:
Iron Horse schreef:Ik begrijp het niet helemaal aangezien een magneet twee velden heeft (een negatieve en een positieve zijde), dus ook aan de andere zijde actief zou moeten zijn. Maar waarom merk ik dat dan niet? Doe ik iets fout in deze test? Heeft iemand een (wetenschappelijke) verklaring voor dit alles?
Het kan zijn dat men aan de andere zijde lood heeft gebruikt waardoor het magnetisch veld niet de tas kan binnen dringen.
AAAAAAAAARGH LOOOOOOOOOOL!!!!!!!!!!!!
Echt een goeie adro: gaan die contructeurs er absoluut ALLES aan doen om die motorfiets toch maar een grammetje lichter te maken (HET verkoopsargument de dag van vandaag) en dan stoppen we een paar kilo's lood in de tankzak om het magnetisme uit de wereld te helpen.
ROTFLMAOAWMP!!!!!
Deres

Bericht door Deres »

lood(kwik ook trouwens ) houd misschien wel straling tegen , maar geen magnetisme

om een magnetische veld af te schermen ga je een metalen plaat of kooi gebruiken, want magnetisme kies altijd voor de kortste - gemakkelijkste weg.
nu bij een tanktas met magneten zit meestal een de bovenzijde van de magneet een dikker stuk materiaal (kunstof)dan aan de onderzijde van de magneet (de plak kant op de tank) daarom ga ge bijna geen magnetisme opmerken als je aan de andere zijde van de magneet een stukje metaal gaat houden omdat het magnetische veld door je tank gaat.

nog een leuk detail , magneten in een tanktas hebben maar een magnetische veld bereik van een aantal mm'ters , maar hun veld word versterkt door het metaal waar ze opgeplakt worden ,ook zorgen de fabricanten van tanktassen ervoor dat aan de bovenzijde van de magneet genoeg materiaal zit om het plakken niet toe te laten en aan de onderzijde wel.

toch zou ik er nog altijd geen bankkaart ofzo insteken. altijd beter te voorkomen dan te moeten genezen.
Plaats reactie