Beste bepakking campingreizen?

koffers, tassen e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Beste bepakking campingreizen?

Bericht door Iron Horse »

Ik ben nu een aantal keren enkele dagen of weken met de motor weggeweest en altijd met overnachtingen op campings. Ik vind daar wat voor- en nadelen aanzitten, maar het is een keuze. Wanneer je met de motor een pensionnetje pakt heb je een stuk minder bagage mee te nemen of je kunt meer variëteit in je kleding en zo aanbrengen dan wanneer je kampeert. Ik heb onderhand geloof ik alle combinaties al wel uitgeprobeerd met zijkoffers, topkoffer, bagagerol, zijtassen, tanktas, rugzak enz. Maar telkens kom ik er weer achter dat ik bij het weer inpakken op de camping om weer verder te reizen kennelijk "meer spullen" heb dan ik mee aangekomen was. Op de een of andere manier krijg ik dan met moeite alles weer in de diverse bagagemiddelen gepropt en steken m'n schoenen o.i.d. tussen de elastieke spin waar m'n bagagerol en tent mee op het zadel zijn vastgeschord.

Momenteel ben ik maar weer eens een nieuwe inventarisatie aan het maken na een lang weekend Belgische Eifel waar wederom dit probleem zich voor deed. Uiteraard wordt elk mee te nemen artikel meerdere malen beoordeeld om af te wegen of het wel dan niet verantwoord is het mee te nemen. Ook komen daar de vele uitgedraaide bagagechecklijsten bij om de hoek kijken die ik de laatste 5 jaar zo al van internet heb uitgedraaid.

Een bagageuitrusting zal uiteindelijk toch een persoonlijk keuze zijn, maar ik ben benieuwd of er nog wat leuke of ludieke tips zijn die het bagagevolume en -gewicht (drastisch) kunnen beperken. In mijn geval reis ik (tot nu toe) altijd alleen, dus ik heb geen rekening te houden met ruimte voor een passagier. Maar ik wil daarom nog geen pakezel van m'n Strom maken. Wat me ook is opgevallen is dat door z'n hoogte de motor snel door z'n kritieke (zijwaartse) kantelpunt (bij stilstand) gaat wanneer je vrij hoog belaadt, dus vooral in de topkoffer en op het zadel. Ik probeer nu dus ook te kiezen voor meer gewicht beneden de "zadellijn".
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

:wink: een aanhangwagen? Zijspan eventueel ook?
is motorreizen niet genieten van het pure, de eenvoud, de beschaving achter je laten??? aangezien je toch alleen reist, hoef je je ook niet te scheren of deo te gebruiken. en 1 onderbroek kan dan ook wel.
die tent en dat matje kunnen ook wel thuisblijven.
en natuurlijk kook je niet zelf, maar eet je de hele dag stokbrood met brie.
moet je eens opletten hoeveel plek je dan voor souvenirs overhoudt!
succes ermee!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Aanhangwagen -> nee, eenvoud -> ja, stokbrood met brie en een flesje wijn erbij ook ja, komt allemaal al in de buurt van de perfectie..... :wink:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Backdraught

Bericht door Backdraught »

PAS OP: ZEER LANGDRADIG (het is al laat.... ik denk niet meer compact)
Als de lezer niet (echt) geïnteresseerd bent, sla dit bericht dan rustig over


Ik ben met Anke samen nu twee keer op de motor op vakantie geweest. Wij zijn van huisuit rugzak kampeerders en lange afstandswandelaars. Een licht-gewicht uitrusting en ruime ervaring met klein kamperen hadden we dus al.

Een voordeel van lichtgewicht is dat het over het algemeen klein is. Nadeel is natuurlijk dat lichtgewicht vaak duur is. Gewicht is vergeleken met rugzak lopen eigenlijk niet het probleem op een motor, volume is dat zeker wel.

Wij rijden met twee motoren, maar als je gaat kijken, dan rijd ik met de meest essentiele zaken met uitzondering van de brander, de pannenset, bestek een mok en een bord. Aan de andere kant had ik een grotere tent dan jij voor één persoon nodig hebt, een gronddeken die je als je echt geen ruimte hebt gewoon thuis kunt laten en een mini "stoel".

Bepakking: ik rij met twee zijkoffers (40L kappa), een bagagerol in de lengte achterop en een tanktas met zaken die onderweg nodig zijn. Ik wil uit veiligeidsoverwegingen persé niets aan mijn eigen lijf hebben hangen en zoveel mogelijk gewicht laag op de motor.

In de koffer links (natte kant):
tent (stevig grondzeil tegen de stenige ondergrond, binnen- en buitendak, grondpennen en stokken) Van onze koepel zijn de stokken opgevouwen precies kort genoeg om in de koffer te kunnen. Je onderdak is daarmee altijd veilig, zelfs als je de motor ergens een keer zou neerleggen. Bovenop en aan de buitenkant maakt ze kwetsbaar en makkerlijk te verliezen.
gronddeken (luxe, maar door ons altijd meegenomen, zeker als het buiten nat en klam wordt is die het waard. Als in je eentje ruimte meer een probleem wordt is dat het eerste onderdeel om te schrappen.
Opvullen met kleding Ik stop aan deze kant meestal ook de zak met vuile kleding.

Als je in je eentje reist kan de tent kleiner en krijg je wat ruimte voor een brander met bijbehorende brandstoffles, hitteschild voor eronder en oprolbaar windschermpje. Ook al eet je in restaurants, een beetje koffie/thee na het opstaan is altijd goed. Zorg voor een benzine brander, dan kom je nooit zonder brandstof te staan. In je brander heb je reserve voor de motor en omgekeerd. Eventueel een dunne hevelslang meenemen zodat je kunt vullen uit de tank van de motor. Bij de brandstoffles (altijd in hoes vervoeren tegen schuren en slijten van fles/pomp) stop ik altijd het dural bestek (licht en sterk, maar kan niet tegen hitte van het koken) zodat dit tegen de fles aan beschermd wordt.

Deze linker koffer zal bij aankomst altijd als eerste van de motor afgehaald worden om de tent op te kunnen zetten. Regen en/of een natte tent kunnen gebeuren, dus alles moet zodanig ingepakt zijn dat dit geen probleem oplevert.

Koffer rechts:
Slaapzak in compressiezak
Toiletartikelen: essentials only... een motorrijder die gel meeneemt, mij ook goed, maar ik weet niet of je daar wijzer van wordt na twee, drie weken helm op / helm af. Ik heb bij deze spullen eigenlijk ook altijd een mini hoofd-zaklamp zitten voor die campings waar je niet onder 1000 watt lampen staat. Shampoo nooit in originele verpakking (gaat stuk onder druk... geeft echt een zooi in je koffer), maar in laboratoriumflesjes.
Kleding: neem geeen zware, dikke kledingstukken mee, je rijdt de hele dag in je motorpak. Dunne laagjes die je over elkaar heen kunt aantrekken zodat je alles goed kunt afstemmen op de omstandigheden. Kijk wat de minste hoeveelheid zal zijn die je onder het rijden aan zult hebben. De rest moet in de koffer passen. Liever extra ondergoed dan bovengoed, als het echt moet zijn er onderweg altijd winkels. In de goede buitensportzaak is veelal lichtgewicht buitenkleding te vinden die heel klein in te pakken is, bijna geen vuil aanpakt en nagenoeg niet kreukt, ook als je de boel strak insnoert in een compressiezak. Een afritsbroek zorgt ervoor dat de broek bij alle weertypes te gebruiken is. Een windstoppen (is redelijk dun) en een regenjas leveren samen vaak meer effect dan een dikke trui. Als het mogelijk koud wordt, denk dan aan textiel motorkleding. Die kun je ook 's avonds gebruiken over je normale kleding heen. De motorkleding moet natuurlijk niet gaan knellen want dan krijg je het wel erg snel koud.

Keukengerei: mok, 2 kurken onderzetters, 1 voor de pan (bij gebruik meer pannen, stapelen), 1 voor de brander.

Zoals jij in je eentje reist moet er nog een klein pannensetje in. Als je alleen maar koffie zult drinken (eten in restaurants) kun je met de grootste pan van een set, inclusief bijbehorende deksel volstaan. Ga je zelf je prakkie koken, neem dan de iets kleinere, open pan ook mee.
Een los bakpannetje (zonder greep) met anti-aanbak laag is wel iets extra, maar werkt wel vaak het beste. Bescherm de anti-aanbaklaag met een van de kurken onderzetter (moet er in passen). Neem nooit het theeketeltje mee dat binnen in de set zit. Vul die ruimte met overige zaken die je nodig hebt voor het koken: lucifers verdeeld over 2 oude foto-busjes (droog & reserve), boterham zakjes, thee/koffie (oplos) of soepje, iets van kruiden (zout/peper), pannegreep, klein mini-sorbo-sponsje (voor de afwas), houten mini-spatels (2) voor het bakken (het bestek houdt de hitte in de pan niet uit) en afwasmiddel. Wij nemen vrijwel niets in originele verpakking mee. De kruiden gaan ook weer in oude filmbusjes waarvoor we strooidekseltjes hebben. De afwas en shampoo gaan bijvoorbeeld elk in een klein laboratoriumflesje. Deze zijn iets flexibel (breken niet bij stoten/klem zitten) en de dop zit goed dicht. Als je bang bent dat misschien toch iets kan lekken, dan er een extra boterhamzakje omheen doen.

Verder vul je de koffer met mee te nemen etenswaar die tegen een stootje kan. Neem, als je de brander toch meeneemt, in ieder geval ook een reserve maaltijd mee (pasta of rijst?) met een beetje saus (droog of klein blikje). Als je dan in een omgeving beland waar geen restaurant is, of als een nationale feestdag alle restaurants dicht gooit, je toch gewoon iets kunt eten. Meestal komt die maaltijd ook weer thuis.

In mijn ervaring heb je met deze verdeling links en rechts ongeveer een gelijk gewicht. Als je gewicht over moet brengen van links naar rechts, wissel dan de brander van links met een deel van de kleding van rechts. Ook zijn de zwaarste onderdelen in de koffers en dus op het laagste punt ingepakt.

Bagagerol :
voor ons: Ortlieb Packsack - zeer waterdicht en flexibel te verkleinen.

Meest belangrijke is dat wij de rol niet als rol inpakken, maar zo plat mogelijk maken (breed). Dit is veel makkelijker vast te zetten, rolt niet weg.

In de rol heb ik normaal gespoken een plat, smal, zeer laag stoeltje dat precies in de breedte van de rol past. Als je alleen reist zul je zelden heel lang bij de tent zitten, maar als het gebeurt wil je graag zitten met rugsteuntje. Dit is natuurlijk een luxe extra die je makkelijk kunt missen als je toch regelmatig restaurant of kroeg opzoekt.

Verder hebben we hier onze "matjes" in zitten. Een niet te dikke versie Term-a-Rest werkt goed. Voor het inpakken heel goed alle lucht eruit drukken en dicht maken. Vervolgens niet rollen, maar vouwen tot dezelfde breedte als het stoeltje c.q. tot wat de rol/zak toelaat.

Verder gaat hier het overige eten in en de boodschappen die je ergens overdag inslaat. Hierin heb ik ook altijd als laatste slippers of sandalen. Die kunnen we in de zak inrollen als die al op de motor zit, en kan er eventueel weer snel uit als je je motorlaarzen snel uit wilt doen omdat je er echt niet mee naar binnen kunt (modder etc).

Tanktas:
hierin gaan natuurlijk alle zaken die je onderweg nodig hebt of die je onder geen voorwaarde op de motor achterlaat als je een stadje in wilt.

- reserve sleutels: Mijn normale gebruik-sleutels heb ik altijd in mijn jas. De reserve sleutels zitten bij Anke in haar tanktas. In jouw geval dus je eigen reserve sleutels (ook voor de koffers!).

- fotocamera + batterijen
- mobiele telefoon + opwaardeerkaart(?)
- noodnummers (ANWB/ambassade/verzekering/thuis/bank)
- paspoort / rijbewijs / verzekeringsbewijs / kentekenbewijs
- geld / creditcard / pinpas (50%)
- kaarten (ook met GPS op je stuur)
- water voor onderweg (vooral bij warm weer!!!)
- dunne plastic pannenonderzetter voor onder de jiffy op zachte / losse ondergrond (parkeren naast de tent?) aan een vliegertouwtje zodat je hem kunt "optrekken" als je al op de motor zit of laten zakken als je aankomt.
- EHBO setje
- Zonnebril

Natuurlijk uit voorzorg in één koffer, in één zakje bij elkaar (vindbaar):
- 50% betaalmiddelen (alleen papier/plastic)
- kopie van alle belangrijke papieren
- kopie van pinpas en/of creditcard voor geval diefstal
- kopie noodnummers (ANWB, ambassade, verzekering, thuis, bank ivm
blokkeren creditcard/pinpas)
- reserve normale bril als je brildragend bent

Ik heb een klein zakje onder in mijn slaapzak waarin deze spullen gaan, met uitzondering van de bril. De kans is groot dat een dief de slaapzak snel aan de kant gooit en die spullen niet vindt. Een eerlijke vinder of de politie heeft meer tijd en zal (hopelijk) beter zoeken en de spullen kunnen terug bezorgen.


Door een vaste volgorde van inpakken kun je eigenlijk al niet echt meer mis met inhoud. Door het gebruik van de compressiezakken voor een aantal zaken wordt het makkelijker om volume en het aantal "eenheden" te beperken.

De rol kan het eerst: stoeltje en Term-a-Rest en het restant brood (voor onderweg?).
Dan gaat de rechter koffer vol. Eerst begin ik met de slaapzak en de kleding (compressie zakken). Vervolgens de voortent leeg (kookspullen en eten). Meestal hoeft alleen het brood in de bagagerol (wordt zo plat in een koffer).

De linker koffer krijgt een restje (vuile) kleding in plastic zakken en eventueel de brander. Tot daar staat de tent nog en zit je altijd droog. De rechter koffer kan al dicht en aan de motor hangen, de rol kan er eventueel al op. De tent en alles wat daar bijhoort moet altijd in die ene koffer bij elkaar, dus je hebt een redelijk duidelijk beeld van hoeveel ruimte je nodig hebt. Pak de tent ook altijd in de originele zakken of ook weer compressiezakken.

TIP: pak links veel in plastic zakken om onderling nat maken te voorkomen, maar MAAK DE ZAK NOOIT DICHT. In een dichte zak blijft altijd lucht gevangen die je er niet meer uit kunt persen. Een open zak (maximaal één keer omvouwen) duw je de lucht altijd wel uit. Als je natte spullen hebt of bang bent voor een lekke koffer: zorg dat het open deel van de zak altijd naar beneden wijst. Water wil alleen in dampvorm omhoog.
bjorri

Bericht door bjorri »

Bovenstaand verhaal kan ik me grotendeels in vinden. Toch ervaar ik dat een aantal zaken niet te combineren zijn voor wandel-, kano- en motor vakanties.

De tent b.v. moet bij motorrijden veel groter zijn ivm natte kleding. Bij wandelen is natte kleding kleiner en bij kanovaren stop je de natte troep in je kuip en trek je het desnoods nat weer aan (spatzeil en anorak).

Daarnaast is bij wandelen inderdaad gewicht de factor, bij de motor de afmetingen en bij een kano ook nog eens de vorm. Waterdicht is ook in alle drie de gevallen belangrijk doch de uitvoering daarvan kan behoorlijk verschillen.

Mijn verzameling kampeerspullen en inpak materiaal is in de loop der jaren dan ook erg gevarieerd geworden.

Maar goed om tot motorrijden te beperken, een weekend red ik met de topkoffer en een tent + matje + stoeltje op het zadel. Zelf koken (of koffie) dan komt er een tanktas bij. Langere tochten komen er zijtassen bij voor kookspul en wat extra kleding maar dan blijft de tanktas vrijwel leeg (boodschappentas).

Zijkoffers vind ik een ramp ivm de breedte, aan de andere kant is gewicht in de topkoffer en op het zadel ook vervelend.

Bij tochten langer dan een week probeer ik onderweg wat kleding te wassen.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Backdraught, dank voor het zeer uitgebreide antwoord. Als ik het zo lees dan heb ik niet veel meer bij me en is de inpakwijze ongeveer gelijk. Mijn tent is niet de kleinste, maar dat is bewust gedaan. Het is een 2 persoonstent met wat bagageruimte om voldoende ruimte te hebben om alle spullen in de tent te kunnen opslaan. Aan de andere kant is het geen zware tent en neemt hij relatief weinig ruimte in. Verder staat hij erg snel en is erg snel weer afgebroken. (Robens Goldfinch Dome, 3 kg)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Backdraught

Bericht door Backdraught »

Moet toch wel ongeveer kunnen.

@bjorri:

Volgens mij is het verhaal natte kleding bij een loop vakantie veel erger dan voor motor: als mijn motorpak nat geworden is, laat ik die in de koffers als de tent en overige spullen er uit zijn, en die hang ik weer aan de motor zelf. Bij een loopvakantie moet je alle spullen in de tent houden, inclusief rugzakken en alle natte zooi van de dag.

In de landen waar wij meestal op vakantie gaan (Engeland, Schotland en Scandinavie) zijn campings overigens meestal voorzien van

a: droog kamers voor de doorweekte vakantieganger
b: wigwams of anders soortige trekkershutten voor als je hele uitrusting echt een keer droog moet worden.

Je kunt natuurlijk in een kampeervakantie ook wel eens uitwijken naar een hotelletje of B&B voor die dag dat je echt helemaal doorweekt bent. Dat deden we lopend, en nu op de motor net zo goed.

Leo
bjorri

Bericht door bjorri »

Een wandeljas is na het nuttigen van twee pints Guinness wel weer droog, mn motorjas niet. Bovendien wil ik een motorjas niet opvouwen en nat wegbergen in een koffer, dan wordt de binnenkant ook nog nat.

Uitwijken naar hotel doe ik met de motor dan ook eerder dan bij andere vakantie's.

Zo, over een kwartier richting duitsland voor een weekend. Bagage is beperkt tot topkoffer en tentje + matje op het zadel.
Backdraught

Bericht door Backdraught »

Tegen de tijd dat je dit leest ben je weer terug: hoop dat je een fijn weekend hebt gehad.
bjorri

Bericht door bjorri »

Ja, was leuk. Met een club collega's op visite geweest bij een geëmigreerde, gepensioneerde collega. Lekker gereden. Bike, Bier und Brattwurst. (vooral veel bier)

Op de afsluitdijk wat spatjes regen maar gelukkig te weinig voor de voorspelde gladheid na een droogte periode.

Dank voor je belangstelling.
Plaats reactie