Koffer versus tassen?
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Koffer versus tassen?
Ik ben vorig jaar met eenvoudige zadeltassen, een enkelvoudige tanktas en een bagagerol op pad geweest. Daar kon ik redelijk mijn spullen in kwijt.
Nu met de V-Strom had ik mij een kofferset aangeschaft in de veronderstelling dat ik met bijna 2 maal zoveel volume toch ruimte over zou moeten houden. Niets was echter minder waar. Ik kwam er achter dat je met koffers eigenlijk "onnodig" veel meer extra gewicht meeneemt, en dat de flexibele vulling van de tassen helemaal niet opgaat met koffers.
Ik heb het helaas niet in de praktijk mogen uitproberen, maar hoop dat binnenkort weer te gaan doen.
Is bovenstaande ook jouw ervaring of heb je nog tips?
Nu met de V-Strom had ik mij een kofferset aangeschaft in de veronderstelling dat ik met bijna 2 maal zoveel volume toch ruimte over zou moeten houden. Niets was echter minder waar. Ik kwam er achter dat je met koffers eigenlijk "onnodig" veel meer extra gewicht meeneemt, en dat de flexibele vulling van de tassen helemaal niet opgaat met koffers.
Ik heb het helaas niet in de praktijk mogen uitproberen, maar hoop dat binnenkort weer te gaan doen.
Is bovenstaande ook jouw ervaring of heb je nog tips?
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Mijn baggage..
Eerst zat ik aan alukoffers te denken, maar dan krijgt mijn V-strom zo een breed achterwerk (over de aanschafkosten maar niet te spreken). Voor het woon-werkverkeer gebruik ik een tanktas [Held Task met klittenbandgrondplaat). Voor de vakantie of weekend breid ik de baggage mogelijkheden uit met kanozakken [klein of groot] of een roltas [beiden van Ortlieb, gegarandeerd waterdicht]. Voor de extra dingen gebruik ik 2 zijtassen die ik links en rechts van de tank kan hangen [Hein Gericke Turateg, misschien nog leverbaar]. Een rugzak gebruik ik niet i.v.m. met de veiligheid en op lange ritten krijg ik last van mijn rug. Foto's volgen misschien een keer...O ja, altijd spanbanden en nooit spinnen voor je baggage!
Groet,
Gabby
PS kies altijd de kleinste baggagemogelijkheid, anders sleep je teveel onnodigen dingen mee.....
Groet,
Gabby
PS kies altijd de kleinste baggagemogelijkheid, anders sleep je teveel onnodigen dingen mee.....
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Waarom geen spinnen? Ik heb die bagagerol en mijn tent prima met een spin meegenomen. Moet uiteraard wel strak genoeg zitten en voldoende bevestigingspunten hebben.
Mijn grootste "teleurstelling" met koffers is eigenlijk dat je in verhouding met tassen veel meer gewicht hebt en uiteindelijk minder echte bergruimte. Voor gewoon dagelijks werk voldoet een topkoffer echter prima. Ik zag ook op de foto's dat menigeen er een gemonteerd heeft.
Mijn grootste "teleurstelling" met koffers is eigenlijk dat je in verhouding met tassen veel meer gewicht hebt en uiteindelijk minder echte bergruimte. Voor gewoon dagelijks werk voldoet een topkoffer echter prima. Ik zag ook op de foto's dat menigeen er een gemonteerd heeft.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Spinnen of spanbanden??
Spanbanden zijn beter in te stellen en vast is dan vast, spinnen vind ik te flexibel. Eigenlijk gebruik ik voor lichte (doos bv) een bagagenet met 6 haken. Maar je hebt wel gelijk, ze moeten strak zitten die spinnen. Ik heb wel eens meegemaakt met een andere motorrijder; hij gaat links de bocht in en de baggage met spinnen de andere kant uit. Toch iets niet goed gedaan?
Maakt verder niet uit: als het maar goed vast zit..
Gabby
Maakt verder niet uit: als het maar goed vast zit..
Gabby
Welk merk koffers?
Op dit moment heb ik nog geen enkele koffer op mijn 1000 zitten.
Voor in de toekomst wil ik dit nog wel gaan doen meer uit praktische
overweging (hoe vervoer je zo'n akelig lang,zwaar ART goedgekeurd slot
anders )
Suzuki kan een mooie kofferset in de kleur van je motor leveren. Mijn
Vstrom is zwart dus kan ik met alternatieven zoals GIVI, KAPPA etc ook
uit de voeten.
Wat is jullie ervaring? Een kofferset staat gewoon af, niets ten nadele van
het oprollen van bagage en vastzetten met spanbanden etc..
Voor in de toekomst wil ik dit nog wel gaan doen meer uit praktische
overweging (hoe vervoer je zo'n akelig lang,zwaar ART goedgekeurd slot
anders )
Suzuki kan een mooie kofferset in de kleur van je motor leveren. Mijn
Vstrom is zwart dus kan ik met alternatieven zoals GIVI, KAPPA etc ook
uit de voeten.
Wat is jullie ervaring? Een kofferset staat gewoon af, niets ten nadele van
het oprollen van bagage en vastzetten met spanbanden etc..
Koffers....het vervolg
Op dit moment denk ik met wat heimwee aan mijn BMW K75. Daarbij had ik of een set grote koffers of [voor regionaal verkeer] een set kleine citykoffers. Gemaakt voor het design van de fiets. Helaas zijn de koffersets alleen maar breder en breder geworden [ook bij BMW]. Als er een set koffers is dat niet als een paar hutkoffers aan je fiets hangt, dan ga ik daarvoor. Helaas nog niets gevonden....voorlopig ben ik tevreden met mijn oplossing zoals bovengenoemd.
Groet,
Gabby
PS voor het opbergen van mijn ART slot met ART-ketting, regenoverall, spanbanden, EHBO-setje e.d. heb ik een toptasje van Touratech.
Groet,
Gabby
PS voor het opbergen van mijn ART slot met ART-ketting, regenoverall, spanbanden, EHBO-setje e.d. heb ik een toptasje van Touratech.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Zo ziet het er uit met 2 V46 GIVI koffers gemonteerd met een afneembaar QuickLock systeem van Mo-Tech. Is wel rijkelijk breed met 1,20 meter.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 06-09-2004, 01:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Koffers....het vervolg deel 2
Ziet er inderdaad breed uit. File rijden in de vakantie zal wel de nodige concentratie vergen. Misschien zijn een paar flexibele stokken op de uiteinden van je stuur dan een oplossing (zoals bij vrachtwagens) om te zien of je koffers het tussen de file halen??
Groet,
Gabby
PS. Zijn wel mooi die Givi's...
PPS De snelweg vermijden is natuurlijk ook een oplossing en veeel leuker.
Groet,
Gabby
PS. Zijn wel mooi die Givi's...
PPS De snelweg vermijden is natuurlijk ook een oplossing en veeel leuker.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Is idd wel ff wennen die breedte. Ze zijn mooi maar er hangt ook een aardig prijskaartje aan. 220 Euro per stuk. (In Dld 198,=) Later heb ik wel minder mooie van Moto-Detail gezien en er eentje gekocht als extra topkoffer die kostte maar 59 Euro en heeft dezelfde bevestiging als GIVI en Kappa. De originele Suzuki is trouwens ook Kappa.
Het "komische" was dat er in die Moto-Detail (Louis.de) een gebruiksaanwijzing van Kappa zit. Wanneer je dan bedenkt dat Kappa weer een "B-Merk" van GIVI is kun je je afvragen of je dus niet gewoon veel te veel geld uitgegeven hebt. Maar ze zijn wel iets steviger en mooier, maar ook zwaarder. In beide typen passen trouwens twee helmen.
Het "komische" was dat er in die Moto-Detail (Louis.de) een gebruiksaanwijzing van Kappa zit. Wanneer je dan bedenkt dat Kappa weer een "B-Merk" van GIVI is kun je je afvragen of je dus niet gewoon veel te veel geld uitgegeven hebt. Maar ze zijn wel iets steviger en mooier, maar ook zwaarder. In beide typen passen trouwens twee helmen.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ik neem aan dat je met zijn 2-en op de motor zit. Dan is zo een paar koffers een uitkomst. Alleen oppassen met teveel lading anders moet je continu een wheelie naar je vakantiebestemming volhouden.
Ik hou het bij mijn tassen. Van Touratech had ik trouwens dit jaar nog een email gekregen, dat ze eind dit jaar met accessoires voor de 650 komen. Ik ben benieuwd, in iedergeval past het toptasje van de 1000 ook gewoon op de 650...
Gabby
Ik hou het bij mijn tassen. Van Touratech had ik trouwens dit jaar nog een email gekregen, dat ze eind dit jaar met accessoires voor de 650 komen. Ik ben benieuwd, in iedergeval past het toptasje van de 1000 ook gewoon op de 650...
Gabby
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Ik rij bijna altijd single. Hooguit een ritje naar Scheveningen met de vrouw of het ophalen van de oudste bij haar vriendje in Schiedam. Maar dan heb ik de koffers niet gemonteerd.
Geen spontane wheelies dus.
Geen spontane wheelies dus.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
koffers
ik heb de koffers van kappa er op staan als ik met de vrouw vertrek op een paar dagen ardennen of naar eendere welke andere besteming.
voor het woonwerk gebruik ik gewoon de topcase, ook voor korte ritten van een of twee dagen alleen de topcase daar geraakt alles in wat we nodig hebben, en de duo zit lekker tegen me aan en ze kan er ook niet af vallen als ik wat onstuiming vertrek
voor het woonwerk gebruik ik gewoon de topcase, ook voor korte ritten van een of twee dagen alleen de topcase daar geraakt alles in wat we nodig hebben, en de duo zit lekker tegen me aan en ze kan er ook niet af vallen als ik wat onstuiming vertrek
Geen topcase noch sidecase
Ik ben hééél tevreden over mijn NOMAD-tas. Heeft een inhoud van 58 liter en past heel mooi bij mijn V-Strommetje. Heb al veel goeie kritiek gehad en ben zelf ook blij met de aankoop.
De tas is vormvast en is regenbestendig (tenzij zeer zeer hevige regenval)
Hier een fotootje van mijn schatje in Normandië.
En hier een link naar de Website voor meer info.
http://www.k-drive.com/4Nomad%20.htm
Dit type tas is speciaal ontworpen voor de V-Strom (met Velcro strips die op maat zijn gemaakt om aan het bagagerek te bevestigen). Mocht je hem willen bestellen moet je duidelijk vermelden dat het voor de V-Strom is want er bestaan ook aanpassingen voor bvb de Varadero en dergelijke.
Ikzelf heb hem besteld via een Hein Gericke winkel.
De tas is vormvast en is regenbestendig (tenzij zeer zeer hevige regenval)
Hier een fotootje van mijn schatje in Normandië.
En hier een link naar de Website voor meer info.
http://www.k-drive.com/4Nomad%20.htm
Dit type tas is speciaal ontworpen voor de V-Strom (met Velcro strips die op maat zijn gemaakt om aan het bagagerek te bevestigen). Mocht je hem willen bestellen moet je duidelijk vermelden dat het voor de V-Strom is want er bestaan ook aanpassingen voor bvb de Varadero en dergelijke.
Ikzelf heb hem besteld via een Hein Gericke winkel.
Gabby,
Ik ben ook wel heel benieuwd hoe je de tassen bevestigd op een DL1000.
Wat komt er allemaal bij kijken?
De uitlaten zitten toch behoorlijk in de weg?
Zijn tassen niet veel goedkoper dan koffers?
Die NOMAD tas van Swintie vind ik prachtig waar is die gekocht en wat
kost zo'n tas?
Gr. VstromRuud
Ik ben ook wel heel benieuwd hoe je de tassen bevestigd op een DL1000.
Wat komt er allemaal bij kijken?
De uitlaten zitten toch behoorlijk in de weg?
Zijn tassen niet veel goedkoper dan koffers?
Die NOMAD tas van Swintie vind ik prachtig waar is die gekocht en wat
kost zo'n tas?
Gr. VstromRuud
@ Vstromruud,
De info over de NOMAD tas vindt je onderaan de foto.
Ik heb hem gekocht in een Hein Gericke winkel in België. Duidelijk zeggen dat je der een wil voor een V-strom dan worden de bevestigingsstrips op maat gemaakt. Ik heb hem 250 Euro betaald, is dus niet écht goedkoop maar zijn geld meer dan waard.
Vlaamse motorgroetjes !
De info over de NOMAD tas vindt je onderaan de foto.
Ik heb hem gekocht in een Hein Gericke winkel in België. Duidelijk zeggen dat je der een wil voor een V-strom dan worden de bevestigingsstrips op maat gemaakt. Ik heb hem 250 Euro betaald, is dus niet écht goedkoop maar zijn geld meer dan waard.
Vlaamse motorgroetjes !
Tijd om een oude thread weer op te frissen...
Deze ortlieb zadeltassen hebben 24 liter volume. Niet zo heel veel als een gemiddelde zijkoffer, maar ook niet zo heel breed lijkt mij. Ik vroeg me af of deze tassen direct tegen tegen de uitlaat aan mogen hangen (in het geval van de DL650 natuurlijk maar aan 1 kant) of worden ze dan te heet? Hebben ze een rek a la Givi nodig?
Deze ortlieb zadeltassen hebben 24 liter volume. Niet zo heel veel als een gemiddelde zijkoffer, maar ook niet zo heel breed lijkt mij. Ik vroeg me af of deze tassen direct tegen tegen de uitlaat aan mogen hangen (in het geval van de DL650 natuurlijk maar aan 1 kant) of worden ze dan te heet? Hebben ze een rek a la Givi nodig?
ik weet ook nog wel iets leuks. een kofferrek van Hepco&becker en daarop een set tassen van Zega, de zogenaamde Zega-Flex. die passen met een adapter zo op het kofferrek van Hepco en Becker. zie op de site van touratech voor meer info.
http://www.touratech.de/shop/enter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.touratech.de/shop/enter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Wel iets leuks, maar net zo duur als een set koffers van hoge kwaliteit. 299 Euro voor de tassen en 80 Euro voor aanpassing van je bestaande drager. (Is trouwens ook voor Givi leverbaar.) Dat is samen 379 Euro. Die 2 Givi koffers kwamen mij op ca. 390. Maar goed je geeft het aan als een leuk alternatief. En dat is het natuurlijk wel.
Ik heb even geprobeerd mijn "oude" tassen op de V-Strom te gebruiken, maar dat was niet echt een succes. Sowieso al vanwege de asymetrische plaatsing bij de 650. Maar ook hangt de rechter wel erg op de uitlaat(bescherming) omdat die nogal naar buiten staat. Alles behalve ideaal. Mijn huidige oplossing met koffers ben ik ook niet erg enthousiast over (erg breed) maar vind ik nog wel iets beter dan de tassen.
Ik heb even geprobeerd mijn "oude" tassen op de V-Strom te gebruiken, maar dat was niet echt een succes. Sowieso al vanwege de asymetrische plaatsing bij de 650. Maar ook hangt de rechter wel erg op de uitlaat(bescherming) omdat die nogal naar buiten staat. Alles behalve ideaal. Mijn huidige oplossing met koffers ben ik ook niet erg enthousiast over (erg breed) maar vind ik nog wel iets beter dan de tassen.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: Geen topcase noch sidecase
Ik vond 'em zo mooi dat ik ook maar een Nomad-tas besteld heb bij deze jongens (rechtstreeks). Ik heb gekozen voor de Universal, zoals hier afgebeeld, omdat deze makkelijk vòòr de topkoffer te bevestigen is (dit even nagevraagd bij de makers).swintie schreef:Ik ben hééél tevreden over mijn NOMAD-tas. Heeft een inhoud van 58 liter en past heel mooi bij mijn V-Strommetje. Heb al veel goeie kritiek gehad en ben zelf ook blij met de aankoop.
De tas is vormvast en is regenbestendig (tenzij zeer zeer hevige regenval)
Weet (nog) niet waar ik deze zomer heen ga, maar met de topkoffer, de standaard V-Strom tanktas en deze mooie tas denk ik toch dat het wel moet lukken
[edit na ruim twee jaar] Hij was niet goedkoop, maar hij is tijdens zeer natte ritten in zowel ENgeland, Vogezen en Zwarte Woud wel volledig waterdicht gebleken [/edit na ruim twee jaar]
Laatst gewijzigd door Be-Outside op di 03-04-2007, 12:14, 4 keer totaal gewijzigd.
Dat lijkt een mooie tas, beste "Be -Outside"
Maar de plaatjes laten alleen zien hoe je deze tas in plaats van een topkoffer kunt plaatsen.
Een topkoffer en een tas ( in welke vorm dan ook) ervoor geven voor mijn gevoel de beste oplossing om lekker rond te touren.
Maar de tas moet dan wel lekker en een beetje stabiel vastzitten op de duo
Zit er een vaste bodem in of gaat dit snel doorhangen als de tas niet stamp en stamp vol zit...met verse onderbroeken of zo........
Harry
Maar de plaatjes laten alleen zien hoe je deze tas in plaats van een topkoffer kunt plaatsen.
Een topkoffer en een tas ( in welke vorm dan ook) ervoor geven voor mijn gevoel de beste oplossing om lekker rond te touren.
Maar de tas moet dan wel lekker en een beetje stabiel vastzitten op de duo
Zit er een vaste bodem in of gaat dit snel doorhangen als de tas niet stamp en stamp vol zit...met verse onderbroeken of zo........
Harry
Beste Harry,Harry schreef:Zit er een vaste bodem in of gaat dit snel doorhangen als de tas niet stamp en stamp vol zit...met verse onderbroeken of zo........
Ik weet het niet. Ik heb een DL1000 K5 met de standaard topkoffer van modeljaar 2005. Ik zorg gewoon dat de tas altijd vol zit , eventueel iets minder in de koffer. Als ik 'em binnen heb, zal ik laten weten of 'ie inderdaad een harde onderkant heeft.
Ze hebben me verzekerd dat het zeer makkelijk op de duo-plek vast te maken is. Wil je dit in plaats van de topkoffer, is er weer een ander model beschikbaar, die goed vast te maken is op de drager.
Groeten,
Ben
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Even terug in de berichten staat:Harry schreef:en wat kost zoiets dan ?????
swintie schreef:@ Vstromruud,
De info over de NOMAD tas vindt je onderaan de foto.
Ik heb hem gekocht in een Hein Gericke winkel in België. Duidelijk zeggen dat je der een wil voor een V-strom dan worden de bevestigingsstrips op maat gemaakt. Ik heb hem 250 Euro betaald, is dus niet écht goedkoop maar zijn geld meer dan waard.
Vlaamse motorgroetjes !
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Estrom vroeg zich het volgende af:
Hoe heet worden ze?
Ik zit sterk te twijfelen aan een Ortlieb bagagerol en/of eventueel zijtassen van hetzelfde merk.
Koffers zijn mij te duur evenals die prachtige Nomad roltas.
Een antwoordt op deze vraag heb ik nog niet kunnen waarnemen. Een aantal van jullie geven aan dat de tassen inderdaad tegen de bescherming van de uitlaat komen, maar is dat dan ook bezwaarlijk?Deze ortlieb zadeltassen hebben 24 liter volume. Niet zo heel veel als een gemiddelde zijkoffer, maar ook niet zo heel breed lijkt mij. Ik vroeg me af of deze tassen direct tegen tegen de uitlaat aan mogen hangen (in het geval van de DL650 natuurlijk maar aan 1 kant) of worden ze dan te heet? Hebben ze een rek a la Givi nodig?
Hoe heet worden ze?
Ik zit sterk te twijfelen aan een Ortlieb bagagerol en/of eventueel zijtassen van hetzelfde merk.
Koffers zijn mij te duur evenals die prachtige Nomad roltas.
De topkoffer kostte me € 400,00 (bijna net zoveel als het verschil tussen een 'gewone' 1000 en een 1000 GT ), maar ik kan er wel alles in kwijt wat ik er in kwijt wil (een ruime DIRK boodschappentas is geen probleem ) en ik heb hem tegelijk gekocht met de motor en de inruilprijs voor de Transalp ging toch al € 2000,00 boven mijn verwachting...VstromRuud schreef:Koffers zijn mij te duur evenals die prachtige Nomad roltas.
Voor de (chique ) vakantie heb ik toch maar de (inderdaad) prachtige Nomad roltas gekocht, te bevestigen vòòr de topkoffer. Kosten: € 182,00 exclusief 21% (Belgische) btw en € 12,00 verzendkosten.
Laat de vakantie maar komen
Even weer dit topic nieuw leven inblazenVstromRuud schreef:Estrom vroeg zich het volgende af:Een antwoordt op deze vraag heb ik nog niet kunnen waarnemen. Een aantal van jullie geven aan dat de tassen inderdaad tegen de bescherming van de uitlaat komen, maar is dat dan ook bezwaarlijk?Deze ortlieb zadeltassen hebben 24 liter volume. Niet zo heel veel als een gemiddelde zijkoffer, maar ook niet zo heel breed lijkt mij. Ik vroeg me af of deze tassen direct tegen tegen de uitlaat aan mogen hangen (in het geval van de DL650 natuurlijk maar aan 1 kant) of worden ze dan te heet? Hebben ze een rek a la Givi nodig?
Hoe heet worden ze?
Is er al iemand die weet in hoeverre zadeltassen tegen de uitlaat aan kunnen/mogen hangen?
Ik wil graag een V-Strom aanschaffen en ben me vast aan het orienteren op hoe ik mijn bagage wil hebben. Ik heb op mijn huidige motor een givi Wingrack met drie Kappa koffers, maar als ik de foto's zie vind ik de V-Strom wel erg breed worden met zijkoffers, en het weegt meer. Daarom zit ik te denken aan een topkoffer en daarbij zadeltassen/bagagerol. Om het zwaartepunt van de motor niet te hoog te krijgen voor mij (ik ben niet zo lang) lijken zadeltassen me beter dan een bagagerol, maar als ik voor die zadeltassen ook nog een rek moet kopen zodat ze niet tegen de uilaat aan komen...
Als je niet voor zijkoffers gaat lijkt mij een topkoffer met tanktas en eventueel bagagerol (voor de campeerders of echt lange ritten) persoonlijk de beste keuze. Voor mij zijn zijkoffers onmisbaar omdat ik af en toe ook voor 2 mensen spullen op wil bergen en ze ook aan de motor wil laten zitten zonder dat ze eraf gejat worden.vosje schreef:vind ik de V-Strom wel erg breed worden met zijkoffers, en het weegt meer. Daarom zit ik te denken aan een topkoffer en daarbij zadeltassen/bagagerol. Om het zwaartepunt van de motor niet te hoog te krijgen voor mij (ik ben niet zo lang) lijken zadeltassen me beter dan een bagagerol, maar als ik voor die zadeltassen ook nog een rek moet kopen zodat ze niet tegen de uilaat aan komen...
Maar als je alleen maar voor vakantie naast een topkoffer en tanktas extra ruimte wil lijkt de rol mij een makkelijkere oplossing omdat je geen rack hoeft te installeren (als dat nodig is, maar ik vermoed van wel), omdat het je een mooie ruggesteun geeft op die hele lange Autobahn ritten (dat is toch de tijd dat je die rol gebruikt, wel wat moeilijker opstappen wellicht dan) en omdat het op hogere snelheid (zie weer die Autobahn) zal het de stabiliteit een stuk verbeteren.
Daarbij is een V-strom met eventueel rack en zijtassen nog steeds flink breed, de bagagerol zal een stuk makkelijker door de file op de Parijse ring glijden . Het zwaartepunt verschil lijkt mij niet erg significant tijdens rijden, zeker niet op de V-strom (breed stuur). Het stabiliteitsverschil denk ik echter wel.