Fiets achterop

koffers, tassen e.d.
Plaats reactie
Marre
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2012) L3

Fiets achterop

Bericht door Marre »

Aangezien mijn motor sinds enkele weken mijn hoofd/enige vervoermiddel is geworden, wil ik die uiteraard zo breed mogelijk kunnen inzetten. Aangezien mijn belangrijkste hobby daarnaast fietsen/mtb'ken is, heb ik toch al even zitten zoeken naar de moglijkheden. En die zijn er, of liever is er.

Afbeelding

2x2 cycles biedt (ook voor de Strom) een fietsrek aan, dat naar mijn gevoel degelijk is voor fiets & moto. Ik heb hierbij toch nog een paar vragen, ik gooi het even in de groep:
- heeft er iemand ervaring met dit rek, of met andere rekken, of kent er iemand iemand die hier ervaring mee heeft (met andere moto's vb)
- zouden er fabrikanten zijn in Europa?
- wat met de verkeersregelementen ivm bagage op de motor, maximaal 50 cm achter de motor (in België), ook in Europe? Hoe wordt dit gemeten? Vanaf het stoplicht? Vanaf het achterste deel van vb het vaste frame (het fietsrek), zodat je nóg verder naar achter kan?
- andere opmerkingen / bedenkingen van jullie?
- hoe weet ik of ik zo'n rek in België / Europa uberhaupt mág gebruiken? Moet dit gekeurd zijn (vb TUV) of mag dat evengoed eigen fabrikaat zijn?

PS het gaat om fietsen tot max 15kg, maar eerder <10kg.
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Fiets achterop

Bericht door De Graaf van Salland »

Het gaat hier om lading + een hulpstuk om de lading te bevestigen.
In NL is hiervoor vrij weinig geregeld. Sorry, voor België weet in het niet.

In NL geldt de "Regeling voertuigen", Artikel 5.18.12 stelt het volgende:
Bij het vervoer van lading met een voertuig of samenstel van voertuigen:
a. mag de lading niet meer dan 1,00 m achter het voertuig uitsteken;
b....
e. mag het zicht op de verlichting, de retroreflectoren, de richtingaanwijzers of de kentekenplaat van het voertuig niet worden belemmerd.

Voor fietsenrekjes achterop auto's bestaan er wel allerlei regels, maar die zijn niet van toepassing op motorfietsen.

Het lijkt me wel dat je motorfiets er erg topzwaar van zal worden. Maar er zijn meer mensen die dit doen, zie: http://advrider.com/index.php?threads/b ... le.934583/

GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Marre
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2012) L3

Re: Fiets achterop

Bericht door Marre »

Dat topzwaar zijn, zou heel goed meevallen, lees ik links & rechts. Zou er veel verschil zijn tussen een topkoffer met 15kg in of een fiets (die ook weinig wind vangt?)
Dat zou 15kg zijn tov 218 + 80 kg ...
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Fiets achterop

Bericht door Sparkle Black Peter »

Kan aan mij liggen, maar ik kan me niet voorstellen dat je zo mag rijden zoals op de foto's. Lijkt me een onstabiel geheel worden. Een topkoffer steekt zover niet uit en het gewicht is op 1 plaats. Ben benieuwd wat meneer agent hiervan vindt. Heb je hier al meer info over :?:

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Marre
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2012) L3

Re: Fiets achterop

Bericht door Marre »

Onstabiel geheel? Dat hangt volgens mij hoofdzakelijk af hoe goed de bevestiging is van de fiets op de motor en hoe veel (of hoe weinig) flex er in het systeem zit. (Daar zijn er volgens mij voldoende oplossingen voor)
Het systeem van 2x2 cycles, met het achterwiel IN de fiets, lijkt me inderdaad ook nogal zwaar achteraan. (foto) Dit lijkt volgens mij idd NIET de ideale oplossing.
Afbeelding

Maar, mechanisch gezien gaat het toch vooral om de positie van het zwaartepunt van het GEHEEL (of dat nu groot of klein is): een fiets (mijn fietsen) wegen tussen 8 - 12 kg, met wielbasis van 108 cm. Met de wielen eruit, moet de voorvork net achter mijn rug zitten, dus de duo plaats innemen, en dan bevindt 3/4e van de fiets zich nog steeds boven de motor (zwaartepunt op de bagagedrager, niet anders dan bij een topkoffer). De 2 wielen moeten dan naast de fiets, ook boven de bagagedrager.
Het enige wat uitsteekt, is de achterste driehoek van de fiets (die amper gewicht heeft).
Zoiets dus:
Afbeelding


De wet? Volgens de letter in België, tot 50 cm achter de motor. Dat is net haalbaar denk ik. Hoogte van de lading, tot 4m ... wat ronduit belachelijk is natuurlijk!

Motor in de koers met een hoopje wielen (50 cm achter de motor?)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Fiets achterop

Bericht door Sparkle Black Peter »

Zoals bij de KTM kan ik me nog wel voorstellen, maar bij die BMW lijkt het me niet erg veilig.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Fiets achterop

Bericht door Wullebolle »

Zou een aanhanger achter de motor geen oplossing zijn? Kun je fietsen en extra fietsmateriaal meevoeren en evt kampeermateriaal. Volgens mij rijdt een motor makkelijker met een aanhangertje dan met zo'n bouwstelling achterop gemonteerd.
Spooky Action At A Distance !
Marre
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2012) L3

Re: Fiets achterop

Bericht door Marre »

Nee hoor. Een aanhangwagen zal allicht meer kunnen meedoen, maar als dat de enige optie is, koop ik mij wel een piepklein bestelwagentje (ook 2-zitter).
Met een aanhangwagen verdwijnen de voordelen van een moto in het verkeer toch.

Heeft er iemand ervaring met een fiets achterop? Of kent er iemand iemand?
Plaats reactie