Bagage perikelen

koffers, tassen e.d.
Plaats reactie
FastLoe

Bagage perikelen

Bericht door FastLoe »

Van de week ben ik van plan om de, voor mij nieuwe, brommer een weekje uit te gaan laten in de Ardennen, beetje heuveltjes, beetje bochtjes en veel off-road, om te wennen aan de machien.
Nu had ik de originele H&B koffers met bijbehorend rek erbij gekregen, twee zijkoffers en een topkoffer maar ik liep al gauw tegen een probleempje aan.

Ik wil eigenlijik mijn zelfgebouwde alu koffers eraan hangen maar dan zou ik wat aanpassingen aan de koffers moeten plegen en gezien het tekort aan tijd, besloten de H&B zijkoffers te gebruiken. Het gaat hier om het type Gobi. Het type verraad het al, voor echte avonturiers dus daar moet wel een survival pakketje of twee in passen.
Noodzakelijk want wie mij kent, ik sleep nogal wat mee. Niets overbodigs maar vaak ook alle rommel die mijn mede avonturiers vergeten zijn om in te pakken, al beseffen ze dat bij vertrek meestal nog niet.
Zoals je ziet, op het plaatje, zelfs een GS Beemer is klein bij de koffertjes vergeleken:

Afbeelding

Al het spul wat ik voor een week nodig heb, gaan inpakken in de zijkoffers, de topkoffer is gereserveerd voor wat gereedschap, waar iik makkelijk bij wil kunnen en kleding voor alle omstandigheden. Want, je weet maar nooit.
Uiteindelijk de koffers gevuld en er blijft nog voor vier koffers spul achter. De koffers lijken groot maar zijn klein.

How Can?

Waarschijnlijk om de Gobi woestijn te kunnen doorkruisen, zijn deze koffers dubbelwandig uitgevoerd, in deze dubbele wand kan je dan per koffer 3.5L water mee sleuren. Mits je niet door de Gobi wil en/of geen illegaal waterverplaatsbedrijfje wil beginnen, nutteloos dus. De topkoffer is eigenlijk nog kleiner dan de zijkoffers en ik besluit dan maar mijn oude GiVi op het achterrek, als topkoffer te plaatsen. Ruimte zat voor twee helmen dus dat geeft even wat lucht.
's Avonds nog even een proefritje met de kofferset en dan vooral ook even hier in de buurt even wat kilometertjes over het onverharde proberen, kijken of ik harder kan als met de Vstrom. Ergens moet je een uitdaging zien te zoeken, nietwaar en eigenlijk kan dit ding harder als ik durf. De route loopt vlak langs de waterweg en een klein foutje gaat ons in het water laten belanden dus ik gedraag me tevreden en zet koers richting huis.

In de voortuin bekijk ik de creatie nog eens goed en verbaas me over het ontbreken van de topkoffer met bevestigingsplaat. Waar is die GiVi gebleven. Terugrijdend langs de waterweg, hij moet hier ergens zijn, bespeur ik een zwarte doos, dobberend een paar meter van de kant, de stroom volgend, richting zee. Ik kon niet anders dan afscheid nemen en blij zijn dat de koffer leeg was.

Uiteraard zit er voor nu dus ook een H&B Gobi koffertje op het achterrek als topkoffer.

Alledrie gevuld, in de schuur liggen de buitentent, BBQ, Pannenset, brandertje en nog wat los gereedschap te wachten op een oplossing.
Soms kijk ik wel eens jalours naar al die mensen die voor drie weken, hun hele hebben en houwen in twee kleine frutkoffertjes proppen en daar met duo mee op vakantie gaan. Vooral geen topkoffer want da's niet mooi. Kleine zijkoffertjes want die sluiten zo mooi aan bij de stroomlijn en dan denk ik. Wat heb ik allemaal voor overbodig spul mee of wat zijn zij vergeten mee te nemen.

Ach, misschien gaan ze niet camperen, misschien hebben ze geen slaapzakken, slaapmatjes en tentje en zo allemaal mee. Misschien gaan ze drie weken in een hotel, met Theo en Thea, dat leuke stel waar ze elk jaar mee op vakantie gaan naar het Zwarte woud.

Misschien zijn het geen motorrijders maar gewoon, automobilisten met een motorrijbewijs.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Bagage perikelen

Bericht door Framomile »

Mooi verhaal Leo.

Eerlijk gezegd ga ik zelf het liefst op vakantie met alleen een creditcard en een paar schone onderbroeken, past meestal wel alleen in mijn topkoffer. :mrgreen:

Gr Franc ( de automobilist :?: )
Leville

Re: Bagage perikelen

Bericht door Leville »

Motorrijden en kamperen hoeft voor mij persoonlijk niet altijd samen te gaan.
Maar zelfs als je op hotel of gastenkamer gaat, heb je wel wat nodig als je enkele weken weg gaat. Ook al beperk je je bagage.
Dus ja, kan je gevoel perfect begrijpen.
FastLoe

Re: Bagage perikelen

Bericht door FastLoe »

Leville schreef:Motorrijden en kamperen hoeft voor mij persoonlijk niet altijd samen te gaan.
Oh, bij mij ook niet hoor. soms doe ik eenlange tweedaagse rit en dan vindt ik het teveel gedoe om al die zooi mee te slepen. Dan wil ik lichtvoetig rond kunnen rijden. Dat zijn de keren dat ik 's avonds een hotelletje induik. Als ik dan m'n fotospullen en regenkleding (voor het geval dat) mee kan nemen ben ik tevreden.
Ik ga ook wel met de hele campeeruitrusting met het vrouwtje er een weekje in de auto vandoor en één of twee keer paar jaar nemen we het vliegtuig naar, weet ik veel waar, boeken een hotel en huren een auto. Allemaal zaakjes waar ik goed mee kan leven maar, ééns in het jaar wil ik aan mezelf overgeleverd zijn.

Niemand om me heen, niemand waar ik rekening mee wil of moet houden en een hotel of B&B beperkt mijn gevoel van vrijheid dan te veel. Soms baal ik al dat ik op een camping moet gaan staan.
Gewoon wildcamperen zoals bijvoorbeeld als je ergens in the Highlands een leuk plekje tegenkomt en denkt, hier wil ik 's ochtends wakker worden. Gewoon het spul parkeren tentje opzetten en genieten
Zou er met de auto waarschijnlijk niet eens komen, daar heb ik de motor dan ook voor en dan heb je gewoon een hoop spul nodig om het je zelf een beetje naar de zin te kunnen maken.

Afbeelding

Het moet tenslotte wel vakantie blijven en geen overlevingstocht.
Het lijkt daarom wel alsof ik veel meesleep maar, voor een weekje selfsupporting, heb je echt wel het één en ander nodig.
Leon

Re: Bagage perikelen

Bericht door Leon »

Mooie verhaal....... drijft richting zee...... en zometeen gaat de politie dreggen naar een gezonken motorfiets..
:schater:


en in Schotland kom je er ook met een auto, maar dan wel een Defender...
FastLoe

Re: Bagage perikelen

Bericht door FastLoe »

Tja, met een Defender :schater:

In Ghana zeiden ze als je de jungle in wilt, waarom dan met een motorfiets, neem een Landrover
Oja als je de jungle ook weer uit wil, neem dan een Nissan
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Bagage perikelen

Bericht door Cplegt »

Hey leo,

ik snap je bagage probleem, en ben ook bekend met de gobi koffers. Die lijken van de buitenkant een stuk groter dan dat ze daadwerkelijk zijn.
Het bagagerek waar de koffers op gemonteerd worden bestaat uit gebogen buis toch?
Is het geen mogelijkheid om je eigen koffers hier op te monteren?
Ik rij al een hele tijd rond met koffers van ARO. En het bevestigingssyteem wat zij hebben is vrij simpel en redelijk gemakkelijk na te maken, misschien heb je er iets aan.
klik
Gr. Chiel
FastLoe

Re: Bagage perikelen

Bericht door FastLoe »

Ja, ik kan mijn eigen koffers hier makkelijk op kwijt. Ik moet alleen de kofferophanging, de achterwand dus en beetje aanpassen.
Op zich geen probleem maar ik wil de koffers ook geschikt houden voor de Vstrom, de hoofdmotor. Daar zit een Givi rack op en de bevestiging moet dus voor het H&B of Givi systeem passen, allebei wordt lastig.

In het najaar wordt het dus gewoon weer een setje koffers bouwen voor de bijmotor.
Leuk om te doen en voor de geïntreseerden, denk dat ik een kofferbouw dagboek hier plaats, kan iedereen thuis mee hobbyen.
Een soort creatief met alluminium ofzo. :schater:
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Bagage perikelen

Bericht door Cplegt »

Een kennis van mij heeft zelf ook een setje koffers gebouwd van alluminium. Hij heeft wel een beetje vals gespeeld door naar een metaalbewerkingsbedrijf te gaan en daar de alluminium platen om te laten zetten. De kosten exclussief alluminium, een kratje bier. Het resultaat, een setje zeer strakke en degelijke koffers.
Gr. Chiel
FastLoe

Re: Bagage perikelen

Bericht door FastLoe »

Ik heb speciaal voor mijn eerste setje een kratje bier, euh zetbankje gekocht.
Had uitgerekend dat ik ongeveer netzo duur uitkwam aan materiaal + zetbank (in de aanbieding) als met een setje Traxx koffertjes.
Alleen waren die standaard koffertjes niet naar m'n zin en nu heb ik er in feite ook nog een zetbankje aan over gehouden.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Bagage perikelen

Bericht door Cplegt »

Altijd handig, een zetbank. Staat voor later als ik groot ben nog op mn verlanglijstje :duim:
Laatst gewijzigd door Cplegt op ma 16-06-2014, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Chiel
FastLoe

Re: Bagage perikelen

Bericht door FastLoe »

Had ik ook maar bij mij bleef dat ding maar op m'n lijstje staan
Je moet gewoon een goed excuus vinden om zoiets te kopen :lol:
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Bagage perikelen

Bericht door Ebrostrom »

Framomile schreef:en een paar schone onderbroeken
Kan je ook met creditcard kopen, franc. Heb je helemaal geen koffer nodig.


Tapatalk via mijn  iPad
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Jacco02

Re: Bagage perikelen

Bericht door Jacco02 »

FastLoe schreef:Ja, ik kan mijn eigen koffers hier makkelijk op kwijt. Ik moet alleen de kofferophanging, de achterwand dus en beetje aanpassen.
Op zich geen probleem maar ik wil de koffers ook geschikt houden voor de Vstrom, de hoofdmotor. Daar zit een Givi rack op en de bevestiging moet dus voor het H&B of Givi systeem passen, allebei wordt lastig.

In het najaar wordt het dus gewoon weer een setje koffers bouwen voor de bijmotor.
Leuk om te doen en voor de geïntreseerden, denk dat ik een kofferbouw dagboek hier plaats, kan iedereen thuis mee hobbyen.
Een soort creatief met alluminium ofzo. :schater:
Misschien heb je hier wat aan?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OAji3uWQyhY[/youtube]

Ik heb dit voor mijn eigen gemaakte aluminium koffers. Weet niet of het op een H&B rek past maar op mijn givi rek werkt het perfect.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 16-06-2014, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Youtube link aangepast en zichtbaar gemaakt op het forum.
FastLoe

Re: Bagage perikelen

Bericht door FastLoe »

Ja, dat systeem ken ik. Niet al te duur en lijkt me kwalitatief goed spul. Was van plan dit op mijn topkoffer toe te passen ipv het H&B systeem al vind ik dat opzich ook niet onaardig.

Als je de topkoffer op slot zet met dit systeem, moet je hem altijd leeghalen om te kunnen verwijderen, anders kan je niet bij de "slotmoer"Bij H&B kan dit wel. Voor een zijkoffer, bovenlader dan maakt het niet zo veel uit.

Mijn huidige koffers hebben een totaal eigengemaakt systeem. Werkt ook goed maar oogt minder professioneel.
Plaats reactie