revisie motor 650?

Plaats reactie
Wolga

revisie motor 650?

Bericht door Wolga »

Mijn motor (650 uit 2005) heeft 105.840 km gereden. Ik zie dat het olieverbruik oploopt en moet dat nu beter in de gaten gaan houden.
De garage adviseert de motor te reviseren met allerlei zaken rond zuigers enz.
In de garage normaliter zo'n € 2.000. Maar als ik zelf de motor uitbouw, dan zakt door het uurloon ook de prijs.
Ik lees erg weinig hoe dat gaat. Maar het is nogal een tijd en €€ investering.
Graag jullie reacties zodat ik mij een beeld kan vormen voor mijn keuze.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: revisie motor 650?

Bericht door Iron Horse »

Als je het werkplaatshandboek hier van het forum download kun je vanaf pagina 3-3 stap voor stap precies zien hoe je de motor uit- en inbouwt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Harry_D

Re: revisie motor 650?

Bericht door Harry_D »

Voor mijn GS650 heb ik dat vervangen van de zuiger-veren en olieschraap-ringen destijds zelf gedaan.

Met een duidelijk werkplaats handboek, beetje gereedschap en geduld, is het een klus die je zelf ook zou kunnen. Een technische achtergrond helpt dan wel, zal ik er eerlijk bij zeggen.

Nou wil ik niet zeggen, dat je het persé zelf moet doen... Maar als de kosten een probleem zijn, is het te overwegen.

Sent from mobile, with Tapatalk.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: revisie motor 650?

Bericht door Iron Horse »

Aan de andere kant is het maar de vraag hoeveel dat olieverbruik is. Wanneer je elke 4 tankbeurten een half litertje moet bijvullen kun je het ook gewoon zo laten maar er wel alert op blijven.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: revisie motor 650?

Bericht door Soesko »

Da's redelijk op tijd, net over de 100.000km en dan al een revisie. Je zou eerst de motor eens een keer kunnen spoelen met Forté, wellicht is hij van binnen alleen maar wat vervuild.
Gebruikersavatar
Vvti-2007
DL1000 berijder
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 05-12-2012, 13:08
Mijn motor is een: Dl650xa
Woonplaats: Tussen Tilburg en Breda

Re: revisie motor 650?

Bericht door Vvti-2007 »

Jouw motor verkopen en dan die van mij kopen: 7 jaar jonger met 7300km, dan kun je er weer lang tegen aan :lol:
Leville

Re: revisie motor 650?

Bericht door Leville »

Toch veel geld om te investeren in een fiets van 2005.

Hoeveel zou je nog op de tweedehandsmarkt voor je fiets krijgen? Tel daar eens 2000 euro en wat bovenop. Waarmee zou je dan kunnen rijden?

Nu, je kan ook eens horen bij deze zaak.
Stan
Berichten: 154
Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
Woonplaats: Schiedam

Re: revisie motor 650?

Bericht door Stan »

Lekker door blijven rijden met olie bijvullen totdat ie de geest geeft...die investering van revisie haal je er nooit meer uit. Collega van me rijdt met een 400cc Honda uit de jaren 70 met 2 ton + op de teller....moet ook steeds olie bijvullen, zelfs zoveel dat verversen niet meer nodig is!!
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
Leville

Re: revisie motor 650?

Bericht door Leville »

Denk eraan: hoe meer olie je moet bijvullen, hoe meer je fiets weg heeft van een BMW R1200GS ;-)
Wolga

Re: revisie motor 650?

Bericht door Wolga »

Soesko schreef:Da's redelijk op tijd, net over de 100.000km en dan al een revisie. Je zou eerst de motor eens een keer kunnen spoelen met Forté, wellicht is hij van binnen alleen maar wat vervuild.
Als ik daar op google is het een produkt voor dieselmotoren. Lijkt mij niet handig voor benzinemotoren.
Of had je er een andere bedoeling mee.
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: revisie motor 650?

Bericht door Silverstorm »

Dan kan jij slecht googelen,bij mijn eerste hit kam ik hier op uit :wink:

http://www.forte-nwe.com/NL/Forte-Produ ... fiets.html
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1389
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: revisie motor 650?

Bericht door Cplegt »

Ik vind 105.840 km niet eens zo erg veel, om dan je blok al te moeten reviseren. Ik weet niet of je olieverbruik kunt oplossen met de forte, maar misschien brengt het verbetering.
Is het geen optie om een tweedehands blok te kopen? Lijkt mij goedkoper dan de oude reviseren.
Betreft de sleutelwerkzaamheden ben ik er van overtuigd dat wanneer je een basale sleutelkennis en dito gereedschap bezit het uit en inbouwen goed te doen moet zijn. Er gaat natuurlijk wel wat werk in zitten aan uren. Mijn dealer had het over een ruime dag werk voor het uitbouwen en nog iets langer voor het inbouwen.
Mocht je besluiten het te gaan doen zullen wij je met raad (en misschien ook daad) bij staan naast het werkplaatshandboek.

Hou ons op de hoogte en succes.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: revisie motor 650?

Bericht door John007 »

Hallo Wolga,

Wat ik even mis aan dit verhaal is hoeveel olie verbruikt hij eigenlijk??
En wat voor olie gebruik je nu b.v. 10 w 40 ??
Je zou dan een wat dikkere olie kunnen nemen en je zult dan zien dat het olieverbruik gaat afnemen.
Bovendien af en toe wat olie bijvullen is goedkoper dan een revisie.
Succes.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Wolga

Re: revisie motor 650?

Bericht door Wolga »

Silverstorm schreef:Dan kan jij slecht googelen,bij mijn eerste hit kam ik hier op uit :wink:

http://www.forte-nwe.com/NL/Forte-Produ ... fiets.html
Gewoonlijk niet, maar ik kwam nu uit op audi diesel. Leek mij niet de bedoeling.
Dank voor de andere link :duim:

Ik heb de vertegenwoordiger van Forte gevraagd wat hij zou adviseren. Hij kwam met het voorstel wat ik elders ook al had gelezen om de motor ahw te spoelen met Forte: vullen met Forte, motor 15 min laten lopen en de olie laten wegvloeien en nieuwe olie er in doen incl oliefilter. Bij elkaar kost het dan 2x3 ltr olie + forte en 2 x oliefilter. Bij elkaar zo'n € 100-150
Ik vraag mij af of het zal werken: ik gebruikt altijd Castrol 10W40. Lijkt mij een goed merk. Vraag is of er dan veel viezigheid achterblijft wat ik met Forte weg kan krijgen.
Mathijsvm

Re: revisie motor 650?

Bericht door Mathijsvm »

Ik heb er niet zo heel veel verstand van, dus reken me niet te snel af op mijn opmerking :duim:

Maar olie verbruik duid op lekkage of op verbranding van olie, toch? Zou je dan niet de compressie van de cillinders kunnen meten? I.v.m versleten zuigerveren ofzoiets dergelijks.

Een heel motorblok reviseren omdat het olie verbruik oploopt lijkt mij iets te weinig bewijs voor een volledige revisie?
Groeten Mathijs
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: revisie motor 650?

Bericht door Iron Horse »

@ Wolga
Blijft de vraag natuurlijk nog steeds; hoeveel olie verbruikt hij nu precies. Want als dat nog binnen redelijke normen valt zou ik er niks aan doen.

@ Mathijsvm
Lekkage lijkt me niet aan de orde, dan zie je geheid olie onder de motor liggen waar hij gestaan heeft. Dat van die compressie en zuigerveren klopt deels wel, al is het maar de vraag of je dat geringe verschil zult kunnen meten met de compressie. Dat is eerder aan de orde bij een slecht sluitende of verbrande klep. Maar nogmaals als het verbruik nog acceptabel is, en dat weten we dus nog niet, dan zou ik er niks aan doen. Een paar jaar wat meer olie bijvullen is altijd goedkoper dan een revisie.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: revisie motor 650?

Bericht door John007 »

Iron Horse schreef:@ Wolga
Blijft de vraag natuurlijk nog steeds; hoeveel olie verbruikt hij nu precies. Want als dat nog binnen redelijke normen valt zou ik er niks aan doen.
Ja, meten is weten en dan weet je waar je over praat.
Volgens het W.P.H.B. mag hij zelfs 1 liter op de 1000 km nemen :oops: maar daar staat ook in vermeld dat de meesten 0,2 tot 0,4 liter per 1000 km verbruiken.
Het blijft natuurlijk een indicatie maar 1 liter per 1000 km is wel veel en dat verbruik kom je dan wel weer tegen bij dat andere merk..... :mrgreen:
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
V-for-Herman
Berichten: 292
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: revisie motor 650?

Bericht door V-for-Herman »

Eventueel een dikker visco olie gebruiken, wil ook wel eens helpen het verbruik te verminderen.
Een ander merk olie kan ook een minder verbruik opleveren, hier lees je in een paar topics van het www.motor-forum.nl ook het een en ander over ivm. Castrol olie die ineens het olie verbruik opkrikte.
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: revisie motor 650?

Bericht door John007 »

V-for-Herman schreef:Eventueel een dikker visco olie gebruiken, wil ook wel eens helpen het verbruik te verminderen.
Ja, dat had ik ook geschreven maar ben nog steeds benieuwd hoeveel liter ( ml) olie per 1000 km deze motor dan verbruikt zodat wij weten waar we over praten.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
V-for-Herman
Berichten: 292
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: revisie motor 650?

Bericht door V-for-Herman »

Hoi Jhon, had ik overheen gelezen, ik vond het al verwonderlijk dat dit nog niet was genoemd. :mrgreen:
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel nu eigenlijk het verbruik is.
V-Strom Bj.2010
Leville

Re: revisie motor 650?

Bericht door Leville »

Als ik me niet vergis zit er tussen MIN en MAX iets van een 0,5l. Dus als je weet hoeveel km je kan rijden voor hij van MAX naar MIN gaat...
Mathijsvm

Re: revisie motor 650?

Bericht door Mathijsvm »

Inderdaad. maar het is nu dus de vraag wat je verbruik aan olie is? das toch gewoon dagteller twee op nul na vulling van olie en dan flink wat kilometers maken (goeie smoes trouwens :duim: ) en dan kijken wanneer je weer moet bijvullen en hoeveel?

ik had eerst een ford focusje uit 2000 en als ik die flink in de toeren joeg (lees lekker door rijden) dan verbruikte ie best wel wat olie dan verbrand ie gewoon extra olie lijkt me.

nogmaals ik ben geen kenner maar met een ton op de teller mag er volgens mij best "iets" aan olie verbruikt worden? (uiteraard geen liters) :o)

gr. Mathijs
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: revisie motor 650?

Bericht door John007 »

Leville schreef:Als ik me niet vergis zit er tussen MIN en MAX iets van een 0,5l.
Volgens het duitse W.P.H.B. is het 0,4 l.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: revisie motor 650?

Bericht door Peterzeeland »

Ja Wolga,
laat ons niet langer in spanning zitten!!!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Geert-Jan

Re: revisie motor 650?

Bericht door Geert-Jan »

Olieverbruik komt bij de meeste motorblokken vooral van versleten klephoedjes.
Het lijkt me erg sterk dat een motor met 105.000 al aan nieuwe zuigerveren toe is, tenzij je je blok echt hebt afgeragd.

Compressiemeting met daarna een lektest geeft snel duidelijkheid.

Klephoedjes vervangen kan vaak in een paar uur gedaan worden. (alleen heb ik nog niet aan mijn V-Strom hoeven sleutelen met 218 km op de teller :lol:, dus ik weet niet hoeveel werk het bij deze motoren is.
Leville

Re: revisie motor 650?

Bericht door Leville »

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: revisie motor 650?

Bericht door Iron Horse »

Ik weet het niet 100% zeker, ik heb hem ook nog nooit zover uit elkaar gehad. Maar volgens mij zitten er in de V-Strom helemaal geen klephoedjes maar alleen oliekeerringen om de klepsteel. Indien ze er wel zitten dan wil ik er weleens een foto van zien want ze staan niet in het WPH genoemd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Harry_D

Re: revisie motor 650?

Bericht door Harry_D »

In de oudere Suzuki blokken zitten ze niet.

Bij 100.000 km de schraap-ringen & zuigerveren vervangen is niet iets buitensporigs of zo, hoor. 8-)

Sent from mobile, with Tapatalk.
Geert-Jan

Re: revisie motor 650?

Bericht door Geert-Jan »

Klephoedjes in service manual DL650AL2: bladzijde 3-41, nr 6: oil seal.
Klephoedjes in parts catalog DL650K4: fig 9, positie 10.

Het zijn gewoon oliekeerringen, maar vanwege de vorm worden ze klephoedjes genoemd. Je nokkenas zwemt in de olie, vandaar dat een lekkend klephoedje het olieverbruik flink kan verhogen. Ze kunnen verharden door verkeerde of te oude en daardoor te zure olie. Als je motor rookt nadat je lang op de motor hebt afgeremd dan komt dit meestal door lekkage via de klephoedjes.

Wisselen kan zonder de kop te lichten door perslucht op een bougieopening te zetten, de kleppen blijven dan gesloten en je kunt de veerschotel dan losmaken zonder dat de klep naar beneden zakt. Nokkenas moet er dan wel uit.

Maar stap 1 blijft: hoeveel olie verbruikt je motor?
Wolga

Re: revisie motor 650?

Bericht door Wolga »

het gemeten verbruik is 1 liter 10W40 van Castrol voor 1100 km.

dag teller op 0. als uitgangspunt heb ik het ijkpunt op het venster genomen. als het venster was weer aangevuld. totdat de fles leeg was...
ik ben nu voor de zekerheid opnieuw aan het meten. alhoewel: het is een continu meting omdat ik telkens bijvul.

ik had ff uitgerekend:
ik rij 20.000 km p/j; betekent +/- 20 ltr. x € 15,95 = € 319 p/j

een 2e hands motorblok is € 750 (Domburg motoren in Nieuwkoop, maar die konden niet het aantal gereden kilometers vertellen :cry: excl omzetten van de beide motorblokken
Wolga

Re: revisie motor 650?

Bericht door Wolga »

V-for-Herman schreef:Eventueel een dikker visco olie gebruiken, wil ook wel eens helpen het verbruik te verminderen.
Een ander merk olie kan ook een minder verbruik opleveren, hier lees je in een paar topics van het www.motor-forum.nl ook het een en ander over ivm. Castrol olie die ineens het olie verbruik opkrikte.
even zitten kijken:
quote: De meeste mensen gooien er bovendien 20w-50 in, in tegenstelling tot de door BMW geadviseerde 10w-40. Dit zorgt ervoor dat de motor wat minder gaat rammelen en houdt de boel wat langer (lees: paar ton) heel. Zeker met 20w-50 verbruikt zo'n ding nogal wat olie, met 10w-40 is het minder, maar nog steeds veel. Zeker in vergelijking met een ander type blok. Maar geen zorgen dus, het is normaal. :)

is een overweging om te proberen.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: revisie motor 650?

Bericht door Wullebolle »

Voor wat het waard is:
DL1000 van 2008, nu ~35.000km.
Olieverbruik (10w40): geen, of toch niet meetbaar.
:-)}
Spooky Action At A Distance !
Leville

Re: revisie motor 650?

Bericht door Leville »

Een DL-650 wordt doorgaans hoger in toeren gereden. En 35.000km tegen 105.000km kan wel eens een verschil maken ;-)
Geert-Jan

Re: revisie motor 650?

Bericht door Geert-Jan »

Wolga schreef:een 2e hands motorblok is € 750 (Domburg motoren in Nieuwkoop, maar die konden niet het aantal gereden kilometers vertellen :cry: excl omzetten van de beide motorblokken
Mijn ervaring is dat lage kilometerstanden veel beter worden onthouden dan hoge kilometerstanden :wink:

Vraagje: is je olieverbruik ineens zo hoog geworden? Het is wel erg aan de hoge kant, misschien is er heel iets anders loos dan een versleten olieschraapveer.
Een simpele compressiemeting kan je al veel vertellen. Kan evt bij mij in Nijmegen.

- Is het uiteinde van je uitlaat vettig/zwart?
- Rookt de motor continue?
- Rookt je motor vooral bij het starten of als je op de motor afgeremd hebt?
- Start je motor makkelijk?
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: revisie motor 650?

Bericht door John007 »

V-for-Herman schreef:Eventueel een dikker visco olie gebruiken, wil ook wel eens helpen het verbruik te verminderen.
Ik zou voor een dikkere olie gaan, een 20w50 en gewoon uitproberen.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: revisie motor 650?

Bericht door Iron Horse »

Geert-Jan schreef:Klephoedjes in service manual DL650AL2: bladzijde 3-41, nr 6: oil seal.
Klephoedjes in parts catalog DL650K4: fig 9, positie 10.
Dan bedoelen we hetzelfde alleen met een andere omschrijving.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Harry_D

Re: revisie motor 650?

Bericht door Harry_D »

Klopt, de term klephoedje is voor mij ook nieuw. We blijven leren. :cool:

Maar, als je dus de schraap ringen en zuiger veren vervangt, fris je de kleppen kop ook even op: kool verwijderen, klepjes even inslijpen voor betere dichting.

Kun je met de hand doen en is niet veek werk. Bij de nieuwe koppakking, zitten ook nieuwe keerringen voor de kleppen.

Van zo'n sessie loopt je olie verbruik al flink terug.

Cylinders honen en overmaat zuigers plaatsen, dus een echte revisie, is bij dit kilometrage meestal niet nodig.

Ik zou ze wel even meten, als je toch aan de slag zou gaan... ;-)

Sent from mobile, with Tapatalk.
Wolga

Re: revisie motor 650?

Bericht door Wolga »

Geert-Jan schreef:
Wolga schreef:een 2e hands motorblok is € 750 (Domburg motoren in Nieuwkoop, maar die konden niet het aantal gereden kilometers vertellen :cry: excl omzetten van de beide motorblokken
Mijn ervaring is dat lage kilometerstanden veel beter worden onthouden dan hoge kilometerstanden :wink:

Vraagje: is je olieverbruik ineens zo hoog geworden? Het is wel erg aan de hoge kant, misschien is er heel iets anders loos dan een versleten olieschraapveer.
Een simpele compressiemeting kan je al veel vertellen. Kan evt bij mij in Nijmegen.

- Is het uiteinde van je uitlaat vettig/zwart?
- Rookt de motor continue?
- Rookt je motor vooral bij het starten of als je op de motor afgeremd hebt?
- Start je motor makkelijk?
het olieverbruik is idd vrij plotseling hoger geworden en ik was er ook niet bedacht op. Er is geen rood lampje gaan branden, maar de 1ste x kon ik er gelijk ruim een liter bijgooien.
- Is het uiteinde van je uitlaat vettig/zwart? de uitlaat is niet vettig, maar er zit wel zwarte roet op
- Rookt de motor continue? k vind van niet, ik vind 't ook niet (opvallend) stinken naar verbrande olie
- Rookt je motor vooral bij het starten of als je op de motor afgeremd hebt? even kort bij het starten wel, bij het remmen weet ik niet: moeilijk zichtbaar als ik mijn stuur vasthoud
- Start je motor makkelijk: nooit problemen mee gehad.
Wolga

Re: revisie motor 650?

Bericht door Wolga »

Harry_D schreef:Klopt, de term klephoedje is voor mij ook nieuw. We blijven leren. :cool:
Maar, als je dus de schraap ringen en zuiger veren vervangt, fris je de kleppen kop ook even op: kool verwijderen, klepjes even inslijpen voor betere dichting.
Kun je met de hand doen en is niet veek werk. Bij de nieuwe koppakking, zitten ook nieuwe keerringen voor de kleppen.
Van zo'n sessie loopt je olie verbruik al flink terug.
Cylinders honen en overmaat zuigers plaatsen, dus een echte revisie, is bij dit kilometrage meestal niet nodig.
Ik zou ze wel even meten, als je toch aan de slag zou gaan... ;-)
Sent from mobile, with Tapatalk.
is voor het vervangen van de klephoedjes ook de uitbouw van de motor noodzakelijk, of is het losmaken van de cilinderkoppen voldoende om daar bij te kunnen
Harry_D

Re: revisie motor 650?

Bericht door Harry_D »

Voor specifiek de V-Strom kan ik dat nog niet beantwoorden. Ik heb de mijne nog maar een paar weken. :wink:

Bij de GS650 lukte het prima, maar die heeft misschien wat meer ruimte boven het kleppen deksel.

Misschien kan iemand anders daar meer van zeggen? 8-)

Sent from mobile, with Tapatalk.
Geert-Jan

Re: revisie motor 650?

Bericht door Geert-Jan »

Wolga schreef: is voor het vervangen van de klephoedjes ook de uitbouw van de motor noodzakelijk, of is het losmaken van de cilinderkoppen voldoende om daar bij te kunnen
De cilinderkoppen kunnen blijven zitten, het kleppendeksel moet er wel vanaf. Je kleppendeksel kan er zeker af, want kleppen stellen is regulier onderhoud.
Maar: de nokkenas moet eruit om bij de klephoedjes/oliekeerringen te komen. Mogelijk zit daar iets in de weg. (ik heb nog niet aan V-/Stroms gewerkt, dus vraag dit even na bij een dealer!)

Als je de klephoedjes wisselt met de cilinderkop nog op zijn plek danmoet je voorkomen dat de kleppen naar beneden zakken. Dat doe je met wat perslucht op de bougie opening. Wel iets voor gevorderden! Om je een idee te geven: http://bmwe32.masscom.net/sean750/Valve ... cement.htm (verschil: een V-Strom heeft geen tuimelaars/valve rockers, de nokkenas zit direct boven de kleppen en moet daarom worden verwijderd) Ik ben geen fan van het gebruik van touw: al snel losse vezeltjes in je blok en je schuurt al snel vuil door je bougie opening naar binnen.

Als je olieverbruik zo hoog ligt dan verwacht ik eigenlijk dat je uitlaatopening vettig zwart is ipv droog roetig zwart. Maar als je motor niet lekt dan kan die olie alleen via de uitlaat je motor verlaten. (of heeft iemand een beter idee?) Als je olieschraapveren en zuigerveren zijn versleten dan verwacht ik daar zeker een vettige bende. Of heeft je motor een katalysator die door de hoge temperaturen de olie verbrand? Dat vertekent het beeld nogal.

Een tweedehands blok zou ik alleen kopen als je zeker weet dat het goed is. Nog een paar maanden olie bijvullen en van de winter op zoek gaan naar een ander blok. Met zoveel V-Stroms op de weg moeten er helaas ook blokken zijn van motorfietsen in de kreukels. Als je een goed blok vindt moet je eigen blok er toch
onderuit en dan is het een uurtje meer werk om te kijken hoe je zuiger, veren en cilinders eruit zien. Kun je altijd nog kiezen wat je doet.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op zo 25-08-2013, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Externe links a.u.b. altijd tussen [url]link[/url] zetten. Anders werken langere links niet.
Leville

Re: revisie motor 650?

Bericht door Leville »

Als je de nokkenas wil verwijderen: De kettingspanner van de achterste cilinder schijnt nogal ongelukkig gepositioneerd te zijn. Pain-in-the-ass om erbij te komen. Je kan op internet wel wat tips vinden die het jobje vergemakkelijken.
V-for-Herman
Berichten: 292
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: revisie motor 650?

Bericht door V-for-Herman »

Hoi Wolga,

Heb je al nieuws wat er is ondernomen?
V-Strom Bj.2010
Plaats reactie