startprobleem DL650 door koppelingssensor

Plaats reactie
Geryrene

startprobleem DL650 door koppelingssensor

Bericht door Geryrene »

hoi,
afgelopen week liet mijn DL650 het afweten. Nadat ik vanuit Utrecht naar Amersfoort was gereden, 10 minuten stil gezet ivm een boodschap doen, met de bedoeling om daarna door te rijden naar huis, wilde motor niet meer starten.
Alle zekeringen nagekeken en uiteindelijk de KNMV gebeld. Dik half uur later de pechhulp ter plekke. Een voormalig automonteur wist met een externe accu, min op mijn accu en de plus rechtstreeks op de startmotor de motor weer te starten.
Is het dan de accu? Nee, voldoende stroom en laadt ook netjes bij.
Ik thuis opnieuw getracht de motor op genoemde wijze te starten maar helaas niet gelukt.
Motor is opgehaald door MVM en die hebben een draadbreuk geconstateerd in/bij de sensor van de koppeling waardoor het dus voor de motor leek alsof ik de koppeling niet introk bij het starten.

Vraag 1 aan jullie (wie dat ook allemaal zijn): hebben jullie hier ervaring mee? en komt het vaker voor bij de DL650 of is het een vervelend toeval?
Vraag 2 ik denk dat ik oud en wijs genoeg ben om de motor ook zonder deze beveiliging te kunnen starten. Is het mogelijk om deze sensor te omzeilen (of bij een volgende storing dit makkelijk te doen?
alvast bedankt voor reacties en hopelijk komend weekend geen last hiervan als we in Duitsland gaan toeren.
groeten uit Leusden,
Rene
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: startprobleem DL650 door koppelingssensor

Bericht door Iron Horse »

Het is de eerste keer dat ik van deze storing in deze vorm door kabelbreuk lees. Dus het zal niet zo vaak voorkomen. Waarschijnlijk is het beter om te kijken waar die breuk is ontstaan en dat verder zien te voorkomen. Ik ben trouwens wel benieuwd waar dat dan was, dan kunnen we dat allemaal even nazien.

Wat betreft de functie zelf het volgende:
Om te beginnen betreft het een schakelaar en geen sensor. Deze bevindt zich in de koppelingshandel. Pak er even het elektrische schema bij en je ziet precies waar de draden heenlopen. Eentje naar de nul en de andere naar het startrelais en parallel naar de ECU. Om te beginnen moet je weten of het een maak of een verbreekcontact is. Aangezien je het had over een draadbreuk neem ik aan dat het een maakcontact is. Dan is het dus het doorverbinden van het contact op het startrelais of de ECU met de nul waardoor je de schakelaar overbrugt. Maar zoals eerder geschreven lijkt het me niet nodig nu je weet waar de breuk optrad.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Geryrene

Re: startprobleem DL650 door koppelingssensor

Bericht door Geryrene »

hallo Rob,
bedankt. ik zal binnenkort navragen hoe het precies zat want ik weet het zelf ook niet. Nu eerst een lang weekend naar Winterberg op de motor :duim:
groeten,
Rene
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: startprobleem DL650 door koppelingssensor

Bericht door Eikie »

Vergeet je regenpak niet Rene. Zelf zit ik in de Eifel (Duren, Abenden, Nideggen) hmmmm Hoop dat de weergoden een keertje medelijden met ons hebben.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: startprobleem DL650 door koppelingssensor

Bericht door Sparkle Black Peter »

Hoi Rene,

Heb nu mijn 5de V-Strom DL650 en heb hier nog geen last van gehad. En zoals Rob al aangaf, andere volgens mij ook niet. Althans, niet hier vermeld.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: startprobleem DL650 door koppelingssensor

Bericht door Margon »

Alleen losse stekker verbinding bij de koppeling hendel.
Ben ook wel benieuwd waar de breuk zat ?
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: startprobleem DL650 door koppelingssensor

Bericht door Ebrostrom »

Hier ook alleen losse stekker door een val.
Je loopt je rot te zoeken. Is t alleen n stekkertje.
Helemaal voor niets de strom aangeduwd.
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Geryrene

Re: startprobleem DL650 door koppelingssensor

Bericht door Geryrene »

bedankt voor de reacties. Het heeft even geduurd maar ben inmiddels weer bij MVM geweest (moesten nieuwe banden op Anake III, set 375,- incl montage). Nog even navraag gedaan over de storing: het was een draadbreuk op ongeveer 2 cm van het stekkertje die ze verder ook niet eerder hebben meegemaakt. Echt een gevalletje pech dus en geen indicatie dat dit structureel voorkomt.
Maar mocht je ooit de volgende symptomen hebben:
accu vol, lichten gaan uit zodra je de startknop indrukt en verder geen enkele reactie: rommel dan even met de draad naar de koppelingshandle of trek het stekkertje helemaal los en doe er tijdens een startpoging een paperclip (of andere wijze van doorlussen) op. Als ie dan wel start, dan is het of de schakelaar of het stekkertje of een draadbreuk die door de bewegingen mogelijk net weer contact maakt.
groeten uit Leusden en veel veilige kilometers gewenst,
Rene
Gebruikersavatar
JA4
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 19-10-2014, 19:21
Mijn motor is een: DL650 adventure (L4)
Woonplaats: Beverwijk

Re: startprobleem DL650 door koppelingssensor

Bericht door JA4 »

Mede dankzij dit draadje vandaag mijn motor weten te starten, thx!

Betreft een 650 van 2014. Na het wassen van de motor (pekel afspoelen) waarschijnlijk de connector nat geworden waardoor de motor niet tot leven wilde komen. Morgen maar ff silicone spray erop doen...

Prettig weekend!
2010 - 2014 Honda CB1000R
2011 - 2014 Honda CB500
2014 - ???? Suzuki DL650A V-strom Adventure
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: startprobleem DL650 door koppelingssensor

Bericht door Stroompje »

:duim: toppie, zo zie je maar weer.......waar het forum ook goed in en voor is!!
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: startprobleem DL650 door koppelingssensor

Bericht door TT-Strom »

Heb het 1 keer eerder meegemaakt en gezien, niet bij mijn eigen fiets, maar bij een 650 huurfiets op Mallorca.
Die wilde ook niet starten, ff aan kabeltje rammelen bij de koppelingshendel en hij deed het.

Komt dus vaker voor, gelukkig niet vaak :)
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Plaats reactie