Probleempje bij onderhoud

Plaats reactie
Benjamin
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 22-02-2010, 20:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Drenthe

Probleempje bij onderhoud

Bericht door Benjamin »

Hallo iedereen,

Bij het uitvoeren van een onderhoudsbeurt aan mijn Strom wilde ik de rechter bout van de radiator controleren aangezien ik daar vaak een knakkend geluid vandaan hoor komen bij het rijden over drempels.

Toen ik de bout wilde losdraaien bleek deze te zijn gebroken :cry: of dat nu al zo was of dat ik dat misschien heb gedaan is mij onduidelijk. Ik heb in elk geval niet geforceerd of veel kracht gezet.

Probleem is dus nu dat een gedeelte van het boutje nog is blijven zitten.
Weet iemand hoe ik dit op een juiste manier kan verwijderen, zodat ik er weer een nieuwe in kan draaien?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten Benjamin
Gebruikersavatar
Spurm
Berichten: 1521
Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
Contacteer:

Re: Probleempje bij onderhoud

Bericht door Spurm »

Gaatje boren, een iets groter formaatje inbus erin rammen en draaien maar ;) tenzij iemand nog een subtielere manier heeft :)
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Probleempje bij onderhoud

Bericht door Cplegt »

Er bestaan wel een afgebroken bout gereedschapstuk, maar weet niet of deze zo klein te krijgen is.
Mijn advies zou inderdaad ook uitboren zijn en dan een nieuw draad tappen en een iets grotere imbus er in.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Spurm
Berichten: 1521
Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
Contacteer:

Re: Probleempje bij onderhoud

Bericht door Spurm »

Telsell heeft ook zo'n bitje, de "grabbit" :P
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Probleempje bij onderhoud

Bericht door John007 »

Gaatje boren en een linkse tap indraaien.
Als je het netjes doet beschadig je het schroefdraad niet.
Succes.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Probleempje bij onderhoud

Bericht door Iron Horse »

Probleem bij dit soort afgebroken bouten kan zijn dat ze vast geroest zitten. Dan kun je er wel een linkse tap inzetten, maar die breekt dan vervolgens net zo vrolijk weer af, weet ik uit ervaring. Om dat te voorkomen kun je eerst proberen om een voorbewerking met kruipolie te doen. Maar dat garandeert niet dat het dan wel lukt. Je hoeft niet altijd een grotere maat te tappen. Soms lukt het ook door een gaatje te boren ter grootte van de binnendiameter van de schroefdraad (moet je wel precies in het midden boren) en dan de schroefdraad opnieuw te tappen met een tap van dezelfde diameter als het origineel. Dit kan ook mislukken omdat je de spoed van de originele schroefdraad moet oppakken. Mislukt dit dan kun je alsnog een maat groter tappen. Er vanuit gaande dat er voldoende "vlees" voor is.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Probleempje bij onderhoud

Bericht door John007 »

Gat boren voor linkse tap, een aantal dagen in de kruipolie zetten en dan de linkse tap erin draaien en vervolgens de boel verwarmen.
Mijn ervaring is dat dit werkt.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Probleempje bij onderhoud

Bericht door Iron Horse »

Inderdaad, een aantal dagen de kruipolie z'n werk laten doen. Anders kun je het bij een vastgeroeste bout wel vergeten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Probleempje bij onderhoud

Bericht door Eikie »

Het klinkt misschien heel tegenstrijdig, maar soms moet je iets vaster draaien alvorens het los te krijgen.
Anders een gerichte tik met de hamer om te laten 'schrikken'.

Wel alles met beleid natuurlijk want anders wordt de ellende alleen maar groter.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Probleempje bij onderhoud

Bericht door RedStrom »

Mijn buurman had gelukkig ook zo'n ''slaghamer''. Niks werkte, maar met 1 klap kwam zelfs de bout met afgeslepen kop los.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Probleempje bij onderhoud

Bericht door Wullebolle »

Als je dan toch besluit om gaatje te boren, doe dat dan met een linksdraaiend boortje en boormachine, met wat geluk draai je tijdens het boren de bout er mee uit.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Gjvdree
DL1000 berijder
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 28-03-2012, 16:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL-1000 GT (2006)
Woonplaats: Assendelft

Re: Probleempje bij onderhoud

Bericht door Gjvdree »

Die "grabbit" kun je voor een habbekrats bij de action kopen, niet zo erg als er dan een breekt :duim:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Benjamin
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 22-02-2010, 20:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Drenthe

Re: Probleempje bij onderhoud

Bericht door Benjamin »

Nou na lang prutsen en klooien heb ik het restant van het boutje kunnen verwijderen.
Er stak nog een stukje schroefdraad uit, daarmee kon ik hem heel voorzichtig losdraaien. Hij zat gelukkig niet vastgeroest.
Soms is het dus eenvoudiger dan het lijkt :)

Heel erg bedankt voor alle reacties :worship:

Groeten Benjamin
Plaats reactie