Probleempje bij onderhoud
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: ma 22-02-2010, 20:34
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
- Woonplaats: Drenthe
Probleempje bij onderhoud
Hallo iedereen,
Bij het uitvoeren van een onderhoudsbeurt aan mijn Strom wilde ik de rechter bout van de radiator controleren aangezien ik daar vaak een knakkend geluid vandaan hoor komen bij het rijden over drempels.
Toen ik de bout wilde losdraaien bleek deze te zijn gebroken of dat nu al zo was of dat ik dat misschien heb gedaan is mij onduidelijk. Ik heb in elk geval niet geforceerd of veel kracht gezet.
Probleem is dus nu dat een gedeelte van het boutje nog is blijven zitten.
Weet iemand hoe ik dit op een juiste manier kan verwijderen, zodat ik er weer een nieuwe in kan draaien?
Alvast bedankt voor de hulp.
Groeten Benjamin
Bij het uitvoeren van een onderhoudsbeurt aan mijn Strom wilde ik de rechter bout van de radiator controleren aangezien ik daar vaak een knakkend geluid vandaan hoor komen bij het rijden over drempels.
Toen ik de bout wilde losdraaien bleek deze te zijn gebroken of dat nu al zo was of dat ik dat misschien heb gedaan is mij onduidelijk. Ik heb in elk geval niet geforceerd of veel kracht gezet.
Probleem is dus nu dat een gedeelte van het boutje nog is blijven zitten.
Weet iemand hoe ik dit op een juiste manier kan verwijderen, zodat ik er weer een nieuwe in kan draaien?
Alvast bedankt voor de hulp.
Groeten Benjamin
- Spurm
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
- Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
- Contacteer:
Re: Probleempje bij onderhoud
Gaatje boren, een iets groter formaatje inbus erin rammen en draaien maar tenzij iemand nog een subtielere manier heeft
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Probleempje bij onderhoud
Er bestaan wel een afgebroken bout gereedschapstuk, maar weet niet of deze zo klein te krijgen is.
Mijn advies zou inderdaad ook uitboren zijn en dan een nieuw draad tappen en een iets grotere imbus er in.
Mijn advies zou inderdaad ook uitboren zijn en dan een nieuw draad tappen en een iets grotere imbus er in.
Gr. Chiel
- Spurm
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
- Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
- Contacteer:
Re: Probleempje bij onderhoud
Telsell heeft ook zo'n bitje, de "grabbit"
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: Probleempje bij onderhoud
Gaatje boren en een linkse tap indraaien.
Als je het netjes doet beschadig je het schroefdraad niet.
Succes.
Als je het netjes doet beschadig je het schroefdraad niet.
Succes.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Probleempje bij onderhoud
Probleem bij dit soort afgebroken bouten kan zijn dat ze vast geroest zitten. Dan kun je er wel een linkse tap inzetten, maar die breekt dan vervolgens net zo vrolijk weer af, weet ik uit ervaring. Om dat te voorkomen kun je eerst proberen om een voorbewerking met kruipolie te doen. Maar dat garandeert niet dat het dan wel lukt. Je hoeft niet altijd een grotere maat te tappen. Soms lukt het ook door een gaatje te boren ter grootte van de binnendiameter van de schroefdraad (moet je wel precies in het midden boren) en dan de schroefdraad opnieuw te tappen met een tap van dezelfde diameter als het origineel. Dit kan ook mislukken omdat je de spoed van de originele schroefdraad moet oppakken. Mislukt dit dan kun je alsnog een maat groter tappen. Er vanuit gaande dat er voldoende "vlees" voor is.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: Probleempje bij onderhoud
Gat boren voor linkse tap, een aantal dagen in de kruipolie zetten en dan de linkse tap erin draaien en vervolgens de boel verwarmen.
Mijn ervaring is dat dit werkt.
Mijn ervaring is dat dit werkt.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Probleempje bij onderhoud
Inderdaad, een aantal dagen de kruipolie z'n werk laten doen. Anders kun je het bij een vastgeroeste bout wel vergeten.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7822
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Probleempje bij onderhoud
Het klinkt misschien heel tegenstrijdig, maar soms moet je iets vaster draaien alvorens het los te krijgen.
Anders een gerichte tik met de hamer om te laten 'schrikken'.
Wel alles met beleid natuurlijk want anders wordt de ellende alleen maar groter.
Anders een gerichte tik met de hamer om te laten 'schrikken'.
Wel alles met beleid natuurlijk want anders wordt de ellende alleen maar groter.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4868
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700
Re: Probleempje bij onderhoud
Mijn buurman had gelukkig ook zo'n ''slaghamer''. Niks werkte, maar met 1 klap kwam zelfs de bout met afgeslepen kop los.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...) + DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...) + DL650 2011 (2023-...)
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Probleempje bij onderhoud
Als je dan toch besluit om gaatje te boren, doe dat dan met een linksdraaiend boortje en boormachine, met wat geluk draai je tijdens het boren de bout er mee uit.
Spooky Action At A Distance !
- Gjvdree
- DL1000 berijder
- Berichten: 73
- Lid geworden op: wo 28-03-2012, 16:49
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL-1000 GT (2006)
- Woonplaats: Assendelft
Re: Probleempje bij onderhoud
Die "grabbit" kun je voor een habbekrats bij de action kopen, niet zo erg als er dan een breekt
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: ma 22-02-2010, 20:34
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
- Woonplaats: Drenthe
Re: Probleempje bij onderhoud
Nou na lang prutsen en klooien heb ik het restant van het boutje kunnen verwijderen.
Er stak nog een stukje schroefdraad uit, daarmee kon ik hem heel voorzichtig losdraaien. Hij zat gelukkig niet vastgeroest.
Soms is het dus eenvoudiger dan het lijkt
Heel erg bedankt voor alle reacties
Groeten Benjamin
Er stak nog een stukje schroefdraad uit, daarmee kon ik hem heel voorzichtig losdraaien. Hij zat gelukkig niet vastgeroest.
Soms is het dus eenvoudiger dan het lijkt
Heel erg bedankt voor alle reacties
Groeten Benjamin