chain cleaning

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: chain cleaning

Bericht door Iron Horse »

Goed te lezen, nobody is perfect. Je kunt ook niet alles weten. :duim:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
MartijnR

Re: chain cleaning

Bericht door MartijnR »

net kinderen:P spelende wijs leer ik steeds meer whahhaha
Gebruikersavatar
Spurm
Berichten: 1521
Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
Contacteer:

Re: chain cleaning

Bericht door Spurm »

MartijnR schreef:net kinderen:P spelende wijs leer ik steeds meer whahhaha
:duim: goed zo :duim:

:schater: sorry IH
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: chain cleaning

Bericht door Iron Horse »

Geeft niet, en zal jouw VOLLEDIGE quote dit keer dan ook niet verwijderen .... O:-) Ik probeer het voor een ieder leesbaar te houden en een enkeling moet daar even in worden bijgeleerd, maar dat geeft niet :o)

On-topic weer :worship:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Pink

Re: chain cleaning

Bericht door Pink »

Iron Horse schreef:Ik gebruik gewoon lampenolie van het Kruidvat. Zit al in een handige spuitfles en kost misschien iets van 1,50 de liter. Opengeknipte vuilniszak eronder paar oude lappen erop daarop een oud teiltje en met de tandenborstel poetsen terwijl je er mondjesmaat wat lampenolie overheen spuit. Daarna met wat oude lappen drogen en daarna de OSCO een keertje uittrekken tijdens een stationair toerental op de middenbok. En klaar is Kees of vul maar in die naam.
Heb je een Osco en dan ga je alsnog kliederen met olie. Ik maak mijn ketting nooit schoon. Als ik zie hoe mijn ketting er uit ziet na een spuitje met de Osco dan zie ik geen nut in schoonmaken.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: chain cleaning

Bericht door Iron Horse »

Nee dat klopt niet. Uiteraard alleen als hij enorm vuil is. Bij normaal gebruik, zeg maar straatgebruik, dan is reiniging eigenlijk niet nodig met het gebruik van de OSCO. Alleen toen ik deze motor kocht had die vanwege een veelvuldig gebruik van vaste vetten als smeermiddel wel even een grondige reiniging met lampenolie nodig. Ik had toen de OSCO nog niet, maar had ik hem wel gehad (zoals op de vorige) dan had 1 trek aan de plunjer voldoende geweest.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Pink

Re: chain cleaning

Bericht door Pink »

Aha, dat verklaart een hoop. Ik begon al te twijfelen aan je Osco :D
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 21-05-2013, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Zwemfan
Berichten: 1
Lid geworden op: do 16-05-2013, 00:15
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (Black Rhino)

Re: chain cleaning

Bericht door Zwemfan »

Beste allen,

Nou heb ik ook een OSCO op mijn strom zitten. Maar zag laatst op de zijkant toch een klein plekje 'roest'.
Het was er wel zo vanaf maar toen ik voelde aan de ketting was de zijkant toch redelijk 'droog'.
Komt dit door te weinig gebruik van de OSCO? De binnenkant is gesmeerd.
Of komt de OSCO niet bij de zijkant en moet je dat alsnog handmatig doen?

Groeten.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: chain cleaning

Bericht door Framomile »

Ik rijd nu vanaf 2008 met een Osco systeem en vind niet dat dit systeem de gehele dekking voor kettingonderhoud op zich kan nemem. Het is erg handig om bij thuiskomst na een regenbui snel de ketting te smeren of onderweg bij een toerrit wat extra te smeren.
Het echte onderhouden moet nog steeds door reinigen en een combinatie van spuitbus en in de winter dik vet.

Maar dat is natuurlijk maar mijn mening :D

Gr Franc
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: chain cleaning

Bericht door Ebrostrom »

Osco met originele olie omstreeks 400-500 km afhankelijk van de typen ritten en weersomstandigheden.
Reinigen met S100 en bij reinigen insprayen met S100 (1-2x pj).

Osco pakt alleen t loopvlak vd ketting en niet de buitenkant. Daarvoor heb ik dus de S100.

Laatst nog bij motordealer geweest om te kijken voor lithiumvet (advies Chiel). Uiteindelijk niet gedaan. Ik vroeg wanneer dan weer smeren. Hij gaf aan te kijken naar t loopvlak: indien dof dan smeren (of was t nu andersom).
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: chain cleaning

Bericht door Iron Horse »

Als het goed is dan hoef je alleen aan de binnenzijde van de ketting te smeren. De buitenzijde heeft alleen optisch nut en kun je soms even een doekje motorolie overheen halen. De draaipunten die moeten worden gesmeerd zitten allemaal aan de binnenzijde van de ketting en worden door de olie bereikt. De O- of X-ringen zitten tussen de binnenste en de buitenste schakel. Bij het in elkaar zetten (fabriceren) van de ketting wordt daar vet tussen geplaatst. Dit is (bijna) hermetisch afgesloten. Verkeerd schoonmaken kan het vet eruit verwijderen, maar de olie druppel je er niet zomaar even weer tussen. Die ringen staan redelijk onder druk ook al draait het allemaal soepel als het goed is ingevet. Alle asjes zijn geklonken en draaien zelf niet, dus daar heb je ook geen smering voor nodig. Ik denk ook dat OSCO hier wel over nagedacht heeft.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: chain cleaning

Bericht door Iron Horse »

Zomaar een video met een test van diverse smeermiddelen. Niet compleet, maar wel aardig om eens te bekijken.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=taSc61XzufQ[/youtube]
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Stromtrooper

Re: chain cleaning

Bericht door Stromtrooper »

en de winnaar is... Amerika. (denk een amerikaans filmpje) :mrgreen:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: chain cleaning

Bericht door Iron Horse »

Typisch hé...... 8)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie