chain cleaning

MartijnR

chain cleaning

Bericht door MartijnR »

waar maken jullie de ketting mee schoon?
wasbenzine,
diesel.
of die dure meuk van de motorzaken?

groetjes martijn
Leville

Re: chain cleaning

Bericht door Leville »

Schoonmaken? :shock: :roll: :wink:
MartijnR

Re: chain cleaning

Bericht door MartijnR »

ja vuil eraf laten glimmen je weet wel;)

http://www.tenkateshop.com/castrol-kett ... ml-17-4944
Laatst gewijzigd door Iron Horse op zo 24-02-2013, 20:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link aangepast, zet externe URL's aub tussen de [url]_link_[/url] code
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: chain cleaning

Bericht door Eikie »

Als die heel erg vies is, met vn zand en bagger, na een stukje offroad dan is een oude bokkepoot en een teiltje met wat diesel mijn manier om de ketting te reinigen. Hierna goed droogmaken met wat oude lappen.
Klein beetje witte kettingspray erop spuiten en een klein rondje rijden. Bij thuiskomst als de ketting nog warm is nogmaals kettingspray erop.
Ieder heeft zo zijn eigen manier en advies. Op mijn vorige motor is de ketting 30.000 km mee gegaan.
Laatst gewijzigd door Eikie op zo 24-02-2013, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: chain cleaning

Bericht door Soesko »

Ben ik ook eens aan begonnen, het reinigen van mijn ketting. Ik ben vrij snel gestopt, want dat geeft een zooi. Ik maak sindsdien mijn ketting nooit schoon, maar zorg er wel voor dat hij goed gesmeerd wordt. Doorgaans gaat de ketting bij mij lang mee, tot wel 35.000km (RF900 en GSXR750).
PietB
Berichten: 257
Lid geworden op: di 27-03-2012, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2
Woonplaats: Bolsward

Re: chain cleaning

Bericht door PietB »

Om de ongeveer 1000 km maak ik de ketting schoon met een bokkenpoot en diesel. Hierna rij ik even 10 km zodat de ketting warm is om deze vervolgens in te vetten met een kwast. (Forte vet) Bevalt mij prima.
Groeten Piet
On the road again.............
Stromtrooper

Re: chain cleaning

Bericht door Stromtrooper »

Dat meen je niet :schater: (is het al 1 april)
Laatst gewijzigd door Iron Horse op zo 24-02-2013, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
MartijnR

Re: chain cleaning

Bericht door MartijnR »

Haha
Laatst gewijzigd door Iron Horse op zo 24-02-2013, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Fred

Re: chain cleaning

Bericht door Fred »

Petroleum, verfborstel en een bakje eronder.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: chain cleaning

Bericht door Soesko »

Stromtrooper schreef:Om de ongeveer 1000 km maak ik de ketting schoon met een bokkenpoot en diesel. Hierna rij ik even 10 km zodat de ketting warm is om deze vervolgens in te vetten met een kwast. (Forte vet) Bevalt mij prima.
Meen je dit nu serieus, of bedoel jet het als grap (ook al is het nog geen 1 april). Waarom zou ik om de 1000 km de ketting schoon maken, dan heb je er hooguit twee keer kettingvet op gesmeerd of rijd je veel offroad.
PietB
Berichten: 257
Lid geworden op: di 27-03-2012, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2
Woonplaats: Bolsward

Re: chain cleaning

Bericht door PietB »

Hahahahahahahahaha......................................... :) Het wordt in ieder geval wel gelezen. Maar nu even serieus. Als ik de ketting schoonmaak doe ik dit met een bokkenpoot en diesel.
Groeten Piet
On the road again.............
Stromtrooper

Re: chain cleaning

Bericht door Stromtrooper »

idd PietB schreef het... nouja ieder zijn gekte..... diesel en een bokkepoot zou prima kunnen werken...

Persoonlijk maak ik mijn ketting nooit schoon... troep slingert er op de plaatsen waar vet moet zitten er toch wel af... anders hoef je het niet te vetten :wink: ...
levensduur 25 tot 30 k... ik vind het best, alhoewel ik een mooie schone ingevette ketting wel mooier is maar met woon werk blijf ik aan de gang.
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: chain cleaning

Bericht door Joskestiller »

Als ik de ketting proper maak (wat ongeveer 3 keer per jaar gebeurt) doe ik dit met luchtfilterreiniger. Ik kap het product over in een busje met sproeikop. Over de ketting sproeien, beetje met een borstel inwrijven en afspoelen. De ketting ziet er vervolgens als nieuw uit.
Veel beterkoop dan de speciale producten die men verkoopt om kettingen te reinigen.
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: chain cleaning

Bericht door PDvD »

Goed insprayen met wd40 en daarna oppoetsen. Als de ketting weer goed schoon is weer insprayen met kettingvet.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
TimStyle

Re: chain cleaning

Bericht door TimStyle »

Zoals hier zoveel gezegd, Vulcanet.

Heel m'n moto wordt schoon gemaakt met vulcanet, dus ook de ketting!
Geen boeltje, geen doeken, borstels,... Gewoon 2 vulcanetjes en je ketting is echt proper!
Fred

Re: chain cleaning

Bericht door Fred »

45 euro voor een bus Vulcanet, tja iedereen doet met zijn centen wat hij wil.
V-for-Herman
Berichten: 293
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: chain cleaning

Bericht door V-for-Herman »

PDvD schreef:Goed insprayen met wd40 en daarna oppoetsen. Als de ketting weer goed schoon is weer insprayen met kettingvet.
+1 ik spuit het dan wel rijkelijk op een poetsdoek en wrijf de ketting ermee schoon.
Daarna S100 erop sprayen en hij kan weer, doe dit 2x per seizoen.
Vetten doe ik om de 500km
V-Strom Bj.2010
Stan
Berichten: 154
Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
Woonplaats: Schiedam

Re: chain cleaning

Bericht door Stan »

Stromtrooper schreef:idd PietB schreef het... nouja ieder zijn gekte..... diesel en een bokkepoot zou prima kunnen werken...

Persoonlijk maak ik mijn ketting nooit schoon... troep slingert er op de plaatsen waar vet moet zitten er toch wel af... anders hoef je het niet te vetten :wink: ...
levensduur 25 tot 30 k... ik vind het best, alhoewel ik een mooie schone ingevette ketting wel mooier is maar met woon werk blijf ik aan de gang.

Ik sluit me hier bij aan....als ik echt niets meer te doen heb ga ik de ketting misschien eens een keer poetsen.
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
Pink

Re: chain cleaning

Bericht door Pink »

Ik heb sinds kort een Osco chainoiler. Ofwel een druppelding die olie op de ketting laat druppelen. Over de levensduur van de ketting kan ik nog niets zeggen maar wel over het supergemak en de ketting blijft mooi schoon. ik gebruik de origine Osco olie, maar kettingzaagolie wordt ook veel gebruikt. En uiteindelijk zou je dat ook met de hand, met de motor op de bok kunnen doen.
MartijnR

Re: chain cleaning

Bericht door MartijnR »

Ga hem zaterdag met diesel schoonmaken, invetten, en ik heb er ook een scottoiler opzitten,
Verder ook meteen groot onderhoud, fotos volgen
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: chain cleaning

Bericht door Cplegt »

Hier ook schoonmaken met WD40 en een doek en of oude tandenborstel.
Ketting invetten om de ongeveer 500 km als de ketting ''warm'' is na het rijden. Met een oude tandenborstel en Lithiumvet uit een pot.
Enkel op vakantie met een spuitbus. Na de grote vakantie is de ketting dan heel erg smerig en gaat ie gelijk weg. Omdat ie dan zon 25.000 km heeft gedraaid en het voorste tandwiel op is. Met de ketting is dan nog niets mis. Geen grote speling of vaste schakels.
Gr. Chiel
TimStyle

Re: chain cleaning

Bericht door TimStyle »

Fred schreef:45 euro voor een bus Vulcanet, tja iedereen doet met zijn centen wat hij wil.

Dus dat is iets meer dan €0.56 per doekje... Reken ruim geteld €1.2 voor je ketting proper te krijgen.

Als je dan Diesel, doeken, borstel telt dan zal het prijsverschil nihil zijn. Maarja, voor sommige maakt € 0.25 toch het verschil blijkbaar.
Fred

Re: chain cleaning

Bericht door Fred »

Een liter petroleum (type c) kost 1,00 euro (kan daar makkelijk 5 keer mijn ketting mee doen), een oude afgedankte verfborstel (kost niks) en een oude doos van schepijs (kost ook niks). Droogblazen met hogedruk en klaar. Je gaat me niet wijs maken dat je met twee doekjes alle smurrie tussen de schakels kan uithalen. Ieder zijn idee natuurlijk maar mijn rekening klopt. :bye:
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: chain cleaning

Bericht door Soesko »

Cplegt schreef:Enkel op vakantie met een spuitbus. Na de grote vakantie is de ketting dan heel erg smerig en gaat ie gelijk weg. Omdat ie dan zon 25.000 km heeft gedraaid en het voorste tandwiel op is. Met de ketting is dan nog niets mis. Geen grote speling of vaste schakels.
Je zou kunnen overwegen om alleen je voorste tandwiel te vervangen. Ik doe dat ook altijd, twee voortandwielen op een kettingset. Ze zeggen altijd dat je de hele set moet vervangen, maar mijn ervaring is dat tussentijds het voortandwiel vervangen niet leidt tot extra slijtage. Rijtechnisch knapt hij er wel behoorlijk van op.
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: chain cleaning

Bericht door Piet Zahut »

NOOIT WD40 gebruiken om je ketting schoon te maken. De o-ringen (of x-ringen) zwellen op door de wd40 en dat verkort de levensduur van je ketting aanzienlijk. Diesel of lam[olie kan wel maar beter is gewoon de kettingreiniger die er speciaal voor is gemaakt.

***Piet maakt zijn ketting nooit schoon, zonde van de tijd...***
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: chain cleaning

Bericht door Cplegt »

Soesko schreef:
Cplegt schreef:Enkel op vakantie met een spuitbus. Na de grote vakantie is de ketting dan heel erg smerig en gaat ie gelijk weg. Omdat ie dan zon 25.000 km heeft gedraaid en het voorste tandwiel op is. Met de ketting is dan nog niets mis. Geen grote speling of vaste schakels.
Je zou kunnen overwegen om alleen je voorste tandwiel te vervangen. Ik doe dat ook altijd, twee voortandwielen op een kettingset. Ze zeggen altijd dat je de hele set moet vervangen, maar mijn ervaring is dat tussentijds het voortandwiel vervangen niet leidt tot extra slijtage. Rijtechnisch knapt hij er wel behoorlijk van op.
Is op het forum ook een topic over. Voor mn gevoel vervang ik toch liever het geheel. En of de ketting het nog 25000 vol houd vraag ik me af. Hij slijt toch harder dan de 650 die ik hiervoor heb gehad.

@Piet, nog geen last gehad van ketting problemen na plusminus 45000 strom kilometers.
Ketting en motor schoonmaken, zoveel mensen zoveel schoonmaak verschillen. Mn strom is een gebruiksvoorwerp maar probeer er eenigzins zuinig op te zijn. En het schoonmaken vind ik niet zo een probleem zomers. Beetje bijhouden, blijft ie ook langer mooi :).

(Ik heb een paar euro meer betaald voor zon goud kleurige ketting, moet je naturlijk wel blijven zien he O:-) )
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Gjvdree
DL1000 berijder
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 28-03-2012, 16:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL-1000 GT (2006)
Woonplaats: Assendelft

Re: chain cleaning

Bericht door Gjvdree »

Ik doe het met petroleum, te koop bij de karwei geloof ik. Werk super. Ik heb een nylon borstel en een bakkie petroleum. Goed poetsen, afnemen en afspuiten. Laten drogen en mijn McCoi Chain Oiler doet de rest :duim:
Als je met chemische middelen werkt, is het wel raadzaam om handschoenen aan te doen, petroleum is niet zo goed voor je gezondheid :mrgreen:.
http://www.youtube.com/watch?v=ICqpPuQMX0Q
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: chain cleaning

Bericht door Wullebolle »

Ketting kuisen?
Moi?
Nope, nooit.
Hooguit in voor en najaar eens mbv een vod met wat kettingreiniger de grootste klodders slijkprut eraf halen.
Ook de prut bij het voortandwiel achter het kapje gaat er dan grotendeels uit.
1e kettingset 18.000km (ketting was einde latijn, en ik moest toch andere banden)
2e ondertussen ook 18.000 but still counting ....
Spooky Action At A Distance !
Fred

Re: chain cleaning

Bericht door Fred »

Den eene scheert zich alle dagen en den andere om de week, is den aard van de mensch hé Wulle. O:-)
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: chain cleaning

Bericht door Wullebolle »

Fred, de laatste keer dat ik mij effectief geschoren heb was ik 17 ... :mrgreen:
Spooky Action At A Distance !
Stromtrooper

Re: chain cleaning

Bericht door Stromtrooper »

Gjvdree schreef:Ik doe het met petroleum, te koop bij de karwei geloof ik. Werk super. Ik heb een nylon borstel en een bakkie petroleum. Goed poetsen, afnemen en afspuiten. Laten drogen en mijn McCoi Chain Oiler doet de rest :duim:
Als je met chemische middelen werkt, is het wel raadzaam om handschoenen aan te doen, petroleum is niet zo goed voor je gezondheid :mrgreen:.
http://www.youtube.com/watch?v=ICqpPuQMX0Q
hahaha zie je je zelf al zitten met je kartonnetje en je kwassie... en die ketting staat echt veul te strak!! valt mij nog mee dat ie zijn banden niet heeft gepoetst.

oké dat karton is niet eens zo'n slecht idee... als je eens lekker je ketting wil vetten met een spuitbus.
Gebruikersavatar
Gjvdree
DL1000 berijder
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 28-03-2012, 16:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL-1000 GT (2006)
Woonplaats: Assendelft

Re: chain cleaning

Bericht door Gjvdree »

Het is een langdradig filmpje dat geeft ik toe. Karton heb ik achterwege gelaten en ipv een kwast heb ik een nylon borstel genomen. Maar petroleum werkt zeer goed, en het tast de rubbetjes niet aan. :duim:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Robert_vd_B

Re: chain cleaning

Bericht door Robert_vd_B »

Stromtrooper schreef:
Gjvdree schreef:Ik doe het met petroleum, te koop bij de karwei geloof ik. Werk super. Ik heb een nylon borstel en een bakkie petroleum. Goed poetsen, afnemen en afspuiten. Laten drogen en mijn McCoi Chain Oiler doet de rest :duim:
Als je met chemische middelen werkt, is het wel raadzaam om handschoenen aan te doen, petroleum is niet zo goed voor je gezondheid :mrgreen:.
http://www.youtube.com/watch?v=ICqpPuQMX0Q
hahaha zie je je zelf al zitten met je kartonnetje en je kwassie... en die ketting staat echt veul te strak!! valt mij nog mee dat ie zijn banden niet heeft gepoetst.

oké dat karton is niet eens zo'n slecht idee... als je eens lekker je ketting wil vetten met een spuitbus.
Nog even los van het feit dat de ketting al schoon was voordat 'ie begon... Zou hij ook wel eens rijden of ècht alleen maar poetsen?

En inderdaad: de ketting staat achterlijk strak! Dat lijkt mij bepaald niet goed voor de lagers van je uitgaande as, die waar het voorste tandwiel op zit. Volgens mij is dit vragen om ellende!! Hij drukt de ketting met zoveel kracht omhoog dat z'n handen trillen door de hoeveelheid kracht die 'ie zet.

Kettingspeling meet ik door de ketting met één vinger op te tillen (of met een schroevendraaier als ik schone handen wil houden). Dit lijkt echt nergens naar. :x
Robert_vd_B

Re: chain cleaning

Bericht door Robert_vd_B »

MartijnR schreef:waar maken jullie de ketting mee schoon?
wasbenzine,
diesel.
of die dure meuk van de motorzaken?

groetjes martijn
Niet :o)
Lambik

Re: chain cleaning

Bericht door Lambik »

ik heb mn ketting vandaag schoongemaakt met forte red chain lubricant......het reinigt,smeert en beschermt de ketting
en ik moet zeggen dat mn ketting er weer als nieuw uit ziet. :duim: :duim: :duim:
MartijnR

Re: chain cleaning

Bericht door MartijnR »

ik had m met diesel schoongemaakt, als nieuw!! werkt het zelfde als dat forté maar goedkoper;):P
groetjes
Laatst gewijzigd door Iron Horse op za 23-03-2013, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Lambik

Re: chain cleaning

Bericht door Lambik »

tja dat forte is inderdaad wel duur (€23.95 voor een spuitbus) maar het ziet er echt helemaal als nieuw uit.......... :mrgreen:
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: chain cleaning

Bericht door RedStrom »

Mag het ook met oude carterolie?
Of is dat ergens niet goed voor, net als WD40?

Ik heb nog wat staan, en ik zag net dat het in een kan zit waar ik de dieselolie in wilde doen. Vandaar.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
MartijnR

Re: chain cleaning

Bericht door MartijnR »

dat zou ik niet doen JW.
k zou gewoon een tandenborstel pakken, beetje diesel in een bakje, flink boenen, en dan gaan t mooi glimmen. daarna invetten met speciaal vet ( ikheb castrol )
en dan gaat je ketting stuk langer mee...

zie ik je bij de nh-tour nog?

gr martijnR
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 20-05-2013, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: chain cleaning

Bericht door RedStrom »

Alleen als je uitlaatkap zwart is 8)
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
MartijnR

Re: chain cleaning

Bericht door MartijnR »

you've got mail JW
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 20-05-2013, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: chain cleaning

Bericht door RedStrom »

Jij ook.

Maar waarom de ketting niet schoonmaken met olie?
Ik heb een stukje gedaan en dat gaat prima.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
MartijnR

Re: chain cleaning

Bericht door MartijnR »

in afgewerkte olie zit de vuil van slijtage van het blok,
olie is namelijk geen reinigend middel.
diesel reinigt en is ook vettig.
ik geef alleen mijn ervaring.
maar aangezien diesel ook helder is kan je het veel beter zien.
zorg zoiezo dat het niet op je band komt: ( karton ertussen doen)
rubber vind olie o.i.d niet zo prettig.
maar is wel belangrijk dat je je ketting geregelt schoonmaakt. ivm levensduur van je ketting.
je hebt ook speciale kettingcleaning ervoor maar idee van diesel is precies het zelfde
100ml diesel is genoeg om 2 keer je ketting schoontemaken

gr martijnR
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 20-05-2013, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: chain cleaning

Bericht door Iron Horse »

Ik gebruik gewoon lampenolie van het Kruidvat. Zit al in een handige spuitfles en kost misschien iets van 1,50 de liter. Opengeknipte vuilniszak eronder paar oude lappen erop daarop een oud teiltje en met de tandenborstel poetsen terwijl je er mondjesmaat wat lampenolie overheen spuit. Daarna met wat oude lappen drogen en daarna de OSCO een keertje uittrekken tijdens een stationair toerental op de middenbok. En klaar is Kees of vul maar in die naam.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: chain cleaning

Bericht door RedStrom »

Duidelijk.
Dat laatste gebeurt in zijn 1 toch 8)

1x Osco en dat is genoeg. Dat is misschien wel wat ik fout doe.
Om de 500 km S100 er op. Op de middenbok, aan de binnenkant van de ketting. Veel te veel, en dus vuilvasthoudend met alle gevolgen van dien.
Less is more!
Laatst gewijzigd door RedStrom op ma 20-05-2013, 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
MartijnR

Re: chain cleaning

Bericht door MartijnR »

ik heb kettingsmeer van castrol, elke 500 km spuit ik me hele ketting goed in, en heb ook nog eens een scotoiler heel langzaam afgesteld,
beter een tevette ketting en wat vaker schoonmaken als dat hij tedroog is en je ketting en tandwielen minderlang meegaan,
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 20-05-2013, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: chain cleaning

Bericht door Iron Horse »

RedStrom schreef:Duidelijk.
Dat laatste gebeurt in zijn 1 toch 8)
Inderdaad, dat had er even vergeten bij te zetten. Maar je kunt het natuurlijk ook stapvoetsrijdend doen. En 1 keer is genoeg. Enige nadeel kan zijn dat door de nog aanwezige lampenolie de olie van de OSCO wat dunner wordt en je de volgende keer iets sneller moet doen dan de gemiddelde buurt bij het tanken (eens per ca. 400 km dus). Plus dat er daardoor de eerste keer wat extra afgeslingerde olie op je frame komt. Goed droog maken is dus wel het devies.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
MartijnR

Re: chain cleaning

Bericht door MartijnR »

mag je niet meer citeren is dit topic?
stomme ik:P :frusty: :frusty:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: chain cleaning

Bericht door Iron Horse »

Je mag wel citeren, maar misschien moet je even dit topic doorlezen. :worship:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
MartijnR

Re: chain cleaning

Bericht door MartijnR »

ik snap het O:-) O:-) :schater: :frusty:
Plaats reactie