lagers in de cushion lever

Plaats reactie
Richard

lagers in de cushion lever

Bericht door Richard »

Het begon met het simpel schoonmaken van alleen de remklauwen voor. Maar een beetje sleutelen/schoonmaken heeft op mij dezelfde uitwerking als drop……….als ik eenmaal begin, kan ik niet meer stoppen.

Gisteren stond de strom er dus zo bij:

Afbeelding

Bij het schoonmaken/smeren zag ik dat een van de lagers van de cushion lever totaal aan gort was. Ik weet niet wat de nederlandse naam is voor een cushion lever, maar dit stuk metaal verbindt het frame, de schokbreker en de wishbones met elkaar.

Afbeelding

1 van de 3 zichtbare lagers was compleet aan gort. De lagerstaafjes lagen los in het lager en e.e.a. was zwaar aan het roesten. Een ander lager zag er ook niet helemaal fris meer uit. 72k km rijden onder alle weersomstandigheden eisen dus toch zijn tol. Dus de cushion lever er onder uit.
Weliswaar heb ik de complete bok verwijderd en de motor op steunen gezet, maar dit is met de originele suzuki bok volgens mij niet nodig. Maar dit is toch iets zekerder, je kunt alles makkelijker schoonmaken en je hebt toch iets meer werkruimte

Uiteindelijk alle lagers er nog relatief makkelijk uitgekregen en de foto is niet al te best, maar het geeft een aardig idee van hoe het ergste lager er uit zag.

Afbeelding

Ik weet niet of dit exemplarisch is, maar het is aan te raden dit ook eens te controleren. Straks maar even nieuwe lagers bestellen en dan kan het opbouwen weer beginnen
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: lagers in de cushion lever

Bericht door Bozobin † »

Is niet exemplarisch, ik heb het bij mijn vorige Strom ook gehad.
Ongeveer dezelfde kilometerstand en ook een pekelfiets.
Bij mij was het nog een stap erger, ik kwam er op vakantie achter omdat de vering in de onderste stand bleef staan.
Eea met WD40 nog een beetje aan de gang gekregen, maar heeft thuis een hoop geld gekost om te laten repareren.

Vroeger had je op dit soort punten smeernippels zitten en kon je het een beetje bijhouden, maar pekel en lagers dat gaat nooit goedkomen dat kruipt overal tussendoor.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: lagers in de cushion lever

Bericht door Iron Horse »

Let erop dat alle 3 de lagers een andere afmeting hebben.

.BEARING, FRONT (20X27X30) 09263-20073
.BEARING, CENTER (17X24X25) 09263-17037
.BEARING, REAR (17X24X26) 09263-17034
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Richard

Re: lagers in de cushion lever

Bericht door Richard »

thx Rob. bij het eruit persen van de lagers had ik het al gemerkt. ik ben ook al het internet aan het afstruinen waar ze niet al te duur te koop zijn (want er bestaan behoorlijke prijsverschillen).

ook ga ik nog even langs een skf dealer. deze lagers komen in meer fietsen voor en ik zag ook al een skf model voorbijvliegen.
Laatst gewijzigd door TT-Strom op di 01-01-2013, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Qouten bij een directe reactie is overbodig :-)
Richard

Re: lagers in de cushion lever

Bericht door Richard »

Bozobin schreef:Vroeger had je op dit soort punten smeernippels zitten en kon je het een beetje bijhouden, maar pekel en lagers dat gaat nooit goedkomen dat kruipt overal tussendoor.
Als de nieuwe lagers erin zitten, ga ik ze ook elk jaar maar preventief schoonmaken en smeren. Ik heb gelukkig de ruimte en het gereedschap om het te kunnen doen.

Voorkomen is beter dan genezen tenslotte. En daarnaast is lagers demonteren zonder goed gereedschap ook geen leuk werk. Eigenwijs als ik ben probeerde ik het eerst met de moker-oude schroevendraaier methode. Maar nadat de moker op het metaal eindigde..........met mijn middelvinger als stootblok :oops: ertussen, ben ik toch maar met een "bankschroef-pers" methode gaan werken. Veel beter.

Moraal van het verhaal: een goede lagerpers/-trekker vragen voor mijn verjaardag
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: lagers in de cushion lever

Bericht door Tulipan »

En morgen een drukverbandje halen :oops:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Richard

Re: lagers in de cushion lever

Bericht door Richard »

Dit keer viel het gelukkig mee en mepte ik alleen een flink stuk vel van mijn vinger (zeg maar een "schampschot"). Vorig jaar probeerde ik op dezelfde manier een balhoofdlagerschaal te demonteren en toen hamerde ik echt vol op mijn duim (tussen moker en balhoofd). Alles was nog heel, maar wel even een poosje op mijn knieen in de garage gezeten
Laatst gewijzigd door TT-Strom op di 01-01-2013, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Qouten bij een directe reactie is overbodig :-)
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: lagers in de cushion lever

Bericht door Tulipan »

Alleen het lezen al, geeft me dat draaierige gevoel weer in de maag :oops:
Gelukig dat het deze maal bij een waarschuwing is gebleven :worship:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: lagers in de cushion lever

Bericht door Iron Horse »

@ Richard.
Eerst het geheel warmstoken met een gasbrandertje (niet te heet natuurlijk) helpt ook al aardig bij het eruit persen. Dan wel even oppassen voor verbranding .... :mrgreen:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: lagers in de cushion lever

Bericht door Bozobin † »

Navragen bij een SKF dealer KAN wel eens betere prijzen opleveren, soms zijn het inderdaad standaard lagers en zijn er zelfs betere varianten beschikbaar.
Ik zou me ook zomaar voor kunnen stellen dat er lagers leverbaar zijn die geschikt zijn voor smeernippels, maar dat is een wilde gok.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Dgr

Re: lagers in de cushion lever

Bericht door Dgr »

Richard,

Goede tip! :duim: Ben dit probleem op amerikaanse fora ook al een paar keer tegengekomen, vaak stonden die lagers helemaal droog en vast :o

Heb de cushion lever van m'n K7 DL650 er afgelopen week ook eens onderuit gehaald na 41dkm, maar de lagers zagen er gelukkig perfect uit en waren zelfs nog riant gesmeerd. Heb ze daarom alleen even schoongemaakt en een nieuwe klodder vet erin gesmeerd. Daar heb ik voorlopig geen omkijken meer naar :)

Hier moet ik wel bij vermelden dat ik de pekel -als het even kon- niet heb opgezocht en dat ik de motor nooit met de hogedruk heb schoongemaakt. De smurry die zich op en rondom de cushion lever verzamelt maak ik altijd schoon met lampenolie en een kwastje.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: lagers in de cushion lever

Bericht door Sanscorp »

Een heel oud onderwerp, maar waar heb je uiteindelijk de lagers vandaan gehaald?
Ik wil geen 140 euro betalen voor een paar lagertjes...

In mijn geval niet voor de dl1000 maar voor een gsx600 uit '91 die ik aan het opknappen ben.
Zelfde spul :)
Plaats reactie