Tikken bij warme motor
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Tikken bij warme motor
Vorige maand de kleppen bij 31.000 km laten controleren bij een KTM dealer.
Vanaf die dag heb ik een rare tik onderuit de tank. Dacht eerst dat de radiatorbescherming tegen
de radiator kwam als ie warm werd dus daar wat kurk tussen geplakt. Maar het geluid bleef.
Lijkt op een schroef die ergens los ligt. Kuipwerk weer gecontroleerd; alles vast. Motor op z'n kant gelegd.
Zodat dat eventuele schroefje uit het blok zou vallen. Optillen was wat minder Viel niets op de grond
Het is een metalen resonantie die bij een bepaald toerental optreed, bij optrekken en afremmen.
Op internet wat aan het zoeken geweest en ik kom op fout afgestelde gaskleppen uit.
Kunnen die ontregeld raken na klepcontrole ( was zijn eerste V-Strom in onderhoud )
Kan iemand dat bevestigen ??
Alvast bedankt
Vanaf die dag heb ik een rare tik onderuit de tank. Dacht eerst dat de radiatorbescherming tegen
de radiator kwam als ie warm werd dus daar wat kurk tussen geplakt. Maar het geluid bleef.
Lijkt op een schroef die ergens los ligt. Kuipwerk weer gecontroleerd; alles vast. Motor op z'n kant gelegd.
Zodat dat eventuele schroefje uit het blok zou vallen. Optillen was wat minder Viel niets op de grond
Het is een metalen resonantie die bij een bepaald toerental optreed, bij optrekken en afremmen.
Op internet wat aan het zoeken geweest en ik kom op fout afgestelde gaskleppen uit.
Kunnen die ontregeld raken na klepcontrole ( was zijn eerste V-Strom in onderhoud )
Kan iemand dat bevestigen ??
Alvast bedankt
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Re: Tikken bij warme motor
ik zou direct terug gaan,want je weet maar nooit.
als de beste man de kleppen niet goed heeft afgesteld dan zullen de kleppen heus wel ontregeld zijn.
als de beste man de kleppen niet goed heeft afgesteld dan zullen de kleppen heus wel ontregeld zijn.
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Tikken bij warme motor
Ockhams razor Tulipan: Als er een rare tik optreedt nadat er aan de kleppen is gerammeld, dan moet je het bij de kleppen zoeken en niet bij de radiator ... terug naar de kleppensteller dus !
Spooky Action At A Distance !
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Tikken bij warme motor
De radiator is er ook afgehaald bij het kleppen stellen, en die radiatorbescherming heeft
me al eens hoofdbrekens bezorgt, in dit geval was het dus niet die beschermingskap.
En de monteur is een week op cursus ( vakantie ) Maandag meteen een bezoekje brengen.
Merk wel dat als ie warm is tikt het, staat ie 3 min uit, dan hoor je de eerste kilometer weer niets,
daarna begint het weer, alleen als de koppeling is ingetrokken verdwijnt het weer.
me al eens hoofdbrekens bezorgt, in dit geval was het dus niet die beschermingskap.
En de monteur is een week op cursus ( vakantie ) Maandag meteen een bezoekje brengen.
Merk wel dat als ie warm is tikt het, staat ie 3 min uit, dan hoor je de eerste kilometer weer niets,
daarna begint het weer, alleen als de koppeling is ingetrokken verdwijnt het weer.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
- Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX
Re: Tikken bij warme motor
Dit is een vreemde klacht, maar ik denk niet direct aan je kleppen. Die zou je dan altijd moeten horen en bij een koude motor nog meer dan bij een warme. Daarnaast heeft je koppeling geen invloed op de werking van de kleppen. Het lijkt eerder iets te zijn dat resoneert. Heb je een carterbeschermer? Zo ja, is die goed bevestigd? Ik heb zelf eens een hele tijd gezocht naar een ratelend geluid en uiteindelijk bleek het een metalen busje van de carterbescherming. De beide beschermers kwamen aan de voorzijde bij elkaar en die verbinding was voorzien van een klein stalen busje. Na de montage van twee rubbertjes was het geluid weg.
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Tikken bij warme motor
Goed, we zijn een aantal weken verder en heb positief nieuws; de tik rammel is weg
Zo dat rijdt een stuk rustiger zonder irritatie van een simpel tikje
Afgelopen dinsdag de motor gebracht en vanmorgen weer opgehaald.
Ze haddenen hem weer helemaal losgehaald, alles opnieuw gecontroleerd en afgesteld.
Nu eerst even goed warm rijden en dan terug met goed/slecht nieuws voor de monteur.
De tik was er NOG !!!!
Samen verder gezocht en het moest iets van een schroef van het blok zijn.
Toen is ie de bouten van het blok nagelopen.
De bout aan de rechterkant boven het rubber afdekplaatje ( hoogte oliedop ), die gaf de resonantie !!!
Deze bout houdt het blok op z´n plaats en is nog nooit los geweest
Omdat die alleen los hoeft als het blok eronderuit moet...
Bout schoongemaakt en ingevet...... loopt als een nieuwe, en zelfs de trilling in de spiegel is weg
Totale kosten.... een uitnodiging voor het supermotard weekend hier in het zuiden as zondag
Resumen: Ook als een bout nooit los is geweest, kan het zijn dat hij bij het opbouwen van de motor
eea niet goed genoeg is aangetrokken, wat op een dag voor een verrassing zorgt
Zo dat rijdt een stuk rustiger zonder irritatie van een simpel tikje
Afgelopen dinsdag de motor gebracht en vanmorgen weer opgehaald.
Ze haddenen hem weer helemaal losgehaald, alles opnieuw gecontroleerd en afgesteld.
Nu eerst even goed warm rijden en dan terug met goed/slecht nieuws voor de monteur.
De tik was er NOG !!!!
Samen verder gezocht en het moest iets van een schroef van het blok zijn.
Toen is ie de bouten van het blok nagelopen.
De bout aan de rechterkant boven het rubber afdekplaatje ( hoogte oliedop ), die gaf de resonantie !!!
Deze bout houdt het blok op z´n plaats en is nog nooit los geweest
Omdat die alleen los hoeft als het blok eronderuit moet...
Bout schoongemaakt en ingevet...... loopt als een nieuwe, en zelfs de trilling in de spiegel is weg
Totale kosten.... een uitnodiging voor het supermotard weekend hier in het zuiden as zondag
Resumen: Ook als een bout nooit los is geweest, kan het zijn dat hij bij het opbouwen van de motor
eea niet goed genoeg is aangetrokken, wat op een dag voor een verrassing zorgt
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4862
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700
Re: Tikken bij warme motor
Nou Edy, ik kan me voorstellen dat je blij bent dat het opgelost is.
Zal wel opluchting geven. Pffff.
Dit is zeker de 3-de keer (middenbok, balhoofd, ...) keer dat er verhalen over losse bouten zijn op het forum.
Allemaal bouten die nooit los gaan en waar je het niet van verwacht.
Een dealer/monteur loopt bij een beurt niet alles na. Zullen we dan af en toe toch zelf op moeten letten.
Zal wel opluchting geven. Pffff.
Dit is zeker de 3-de keer (middenbok, balhoofd, ...) keer dat er verhalen over losse bouten zijn op het forum.
Allemaal bouten die nooit los gaan en waar je het niet van verwacht.
Een dealer/monteur loopt bij een beurt niet alles na. Zullen we dan af en toe toch zelf op moeten letten.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...) + DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...) + DL650 2011 (2023-...)
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Tikken bij warme motor
Nou JW de bout zat gelukkig wel vast.
De lange bout zat nog vastgelijmd, maar waarschijnlijk bij de opbouw niet voldoende strak aangedraaid.
En omdat die bout door het blok loopt wordt ie warm en gaat ie tikken als hij dus niet strak vast is gezet
De bout zit rechts en het geluid kwam links uit het motorblok.
Of het door de bout komt of door de revisie maar hij trilt ook minder, alles hoort weer solide aan
De lange bout zat nog vastgelijmd, maar waarschijnlijk bij de opbouw niet voldoende strak aangedraaid.
En omdat die bout door het blok loopt wordt ie warm en gaat ie tikken als hij dus niet strak vast is gezet
De bout zit rechts en het geluid kwam links uit het motorblok.
Of het door de bout komt of door de revisie maar hij trilt ook minder, alles hoort weer solide aan
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "