Pagina 1 van 2

Ketting geplaatst

Geplaatst: zo 14-10-2012, 21:10
door Drummer
8) 8) 8)

Tijdens onze reis naar de Faroer en Denemarken de ketting van de strom een 3 tal keer moeten bijspannen.
En bij thuiskomst was de ketting tot op de sreekwoordelijke draad versleten.

Afbeelding

Even rondgebeld naar de dealer wat het mij zou kosten voor een nieuwe kettingset te laten plaatsen.
Ongeveer 300€ zou ik toch kwijt zijn.

Dan maar ff Googelen en op zoek naar een nieuwe kettingset. Uiteindelijk kwam ik op Louis.de uit bij de set van DID 169€ en het Tooltje om te breken en te klinken 39€.
208€ plus 7,5€ verzendkosten. mmmm ik bespaar toch een goeie 90€ als ik het zelf doe, en het tooltje heb ik voor al de volgende kettingsets ;-)

Dan zelf maar aan de slag

Koppelingspomp ed verwijderen

Afbeelding

Opgehoopt kettingvuilvet van de afgelopen jaren ;-)

Afbeelding

Oude ketting doorslijpen

Afbeelding

Tandwiel vooraan verwijderen

Afbeelding

Nieuw tandwiel monteren

Afbeelding

Achterwiel eruit en hier ook het nieuwe tandwiel monteren
En meteen de velg eens helemaal gepoetst :)

Afbeelding


De nieuwe ketting kwam aangeleverd als eindeloze ketting, die moest dus eerst gebroken worden.

Afbeelding

De nieuwe ketting erop

Afbeelding

en dan klinken

Afbeelding


en klaar was het klusje ;)


Grtz Drummer.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: zo 14-10-2012, 21:22
door Joske
mooi stukkie!

respect...ziet er simpel uit, maar durf het zelf toch niet helemaal aan. (is nu ook nog niet nodig..net nieuwe set)

Idd een stuk goedkoper.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: zo 14-10-2012, 21:28
door Drummer
8) 8) 8)


Ik had dit ook nog nooit gedaan, maar het moet eens de eerste keer zijn :mrgreen:

En ik heb van elke stap die ik gedaan heb foto's genomen, zodat ik nadien op de pc kon kijken hoe alles uit elkaar is gegaan :-) zodat ik wist hoe alles terug in elkaar moest.

En op You tube staan veel filmpjes van hoe het moet ;-)

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: zo 14-10-2012, 21:40
door Martien_1000
Het is wel een stuk simpeler om het voorste tandwiel los te maken als de ketting er nog op ligt.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: zo 14-10-2012, 21:52
door Drummer
Al doende leert men ;-) bedankt voor de tip, alhoewel het best wel meeviel om deze los te krijgen :)

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: zo 14-10-2012, 22:14
door Iron Horse
Welk aandraaimoment heb je gebruikt bij het klinken? Ik heb de complete set en tool liggen uit een uitverkoopactie van Louis. Heb hem nog niet nodig, maar het is wel aardig te weten welk moment je hebt gebruikt. Te weinig is een gevaarlijke situatie waarbij de ketting los kan breken en te groot heeft een vast zittende schakel als gevolg.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: zo 14-10-2012, 22:32
door RedStrom
Drummer schreef:8) 8) 8)
Nieuw tandwiel monteren

Afbeelding

Achterwiel eruit en hier ook het nieuwe tandwiel monteren
Suzuki heeft mooie rubberen beschermers voor die lelijke plekken op je frame (rechts naast het kleine tandwiel).
Ik hield dat eerst bij met een kwastje, maar nu met de rubbers blijft het een stuk mooier.
Goed topic overigens :duim:

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: ma 15-10-2012, 01:19
door Cplegt
Ey drummer, je bent me net een dag of twee voor met deze howto. Mijn ketting is ook aaan vervanging toe. Een goede uitleg, mogelijk dat je eenigzins geluk hebt gehad met het voorste tandwiel (of ik pech natuurlijk.) Heb het een keer eerder gedaan en toen kreeg ik het tandwiel niet los zonder pneumatische slagsleutel.
Een klein ander puntje nog, ik heb de ketting besteld in de webwinkel van jos smit motoren. Weer iets goedkoper dan louis. Ook daar is tegen meerprijs een klinktool mee te leveren.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: ma 15-10-2012, 09:12
door Martien_1000
Het voorste tandwiel is af fabriek gebord met "rode" Locktite (of iets dergelijks) en vaak moeilijk tot zeer moeilijk los te draaien.
Als de ketting er nog op ligt, kun je door het achterwiel te blokkeren (met de rem of met een balkje door de spaken) de moer losdraaien.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: ma 15-10-2012, 15:42
door PDvD
valt me heel erg mee dat je met enkel die steeksleutel het voorste tandwil los krijgt, Ik moet er steeds een flinke verlengpijp aanhangen om 'm los te krijgen.
Wat martien zegt klopt ook, met ketting er nog op is deze een heel stuk makkelijke rlos te krijgen. Gewoon een stuk hout tussen je wielen en achterbrug steken zodat die niet mee kan draaien.

Bij het aandraaien van de borging van de ketting vermeld je nergens hoe strak deze moet zitten. Ik plet de borginkjes altijd tot ze dezelfde grote hebben als de rest van de borginkjes van de ketting. Even met een schuifmaat nameten is het makkelijkste!

Zie ook: http://www.motorvision.nl/phpBB2/viewto ... f=26&t=709

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: ma 15-10-2012, 16:44
door Drummer
8) 8) 8)


ik heb de ketting geborgd of geklonken met het gewone boereverstand ;-) maw, aangedraaid op gevoel, tooltje los, kijken en voelen of de schakel nog vlot kon bewegen,
nog een beetje aandraaien tot het naar mijn gevoel goed was. :?

Een dezer is gaan proef rijden met de nieuwe ketting en na een aantal km's even chekken of alles ok is :wink:

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: ma 15-10-2012, 16:46
door Drummer
RedStrom schreef:
Drummer schreef:8) 8) 8)
Nieuw tandwiel monteren

Afbeelding

Achterwiel eruit en hier ook het nieuwe tandwiel monteren
Suzuki heeft mooie rubberen beschermers voor die lelijke plekken op je frame (rechts naast het kleine tandwiel).
Ik hield dat eerst bij met een kwastje, maar nu met de rubbers blijft het een stuk mooier.
Goed topic overigens :duim:

Ach die slijtplekken tonen toch aan dat je motor gebruikt word ;-) waarom dan verstoppen :mrgreen: :mrgreen:

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: ma 15-10-2012, 17:07
door Hunter6
Iron Horse schreef:Welk aandraaimoment heb je gebruikt bij het klinken? Ik heb de complete set en tool liggen uit een uitverkoopactie van Louis. Heb hem nog niet nodig, maar het is wel aardig te weten welk moment je hebt gebruikt. Te weinig is een gevaarlijke situatie waarbij de ketting los kan breken en te groot heeft een vast zittende schakel als gevolg.
Je voelt vanzelf wanneer er geen rek meer zit in de kop. Daar moet je dus een beetje technisch gevoel bij hebben. Zal bij jouw geen tekort aan zijn schat ik zo :wink:

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: ma 15-10-2012, 20:31
door Iron Horse
Hunter6 schreef:Zal bij jouw geen tekort aan zijn schat ik zo :wink:
:oops: :worship: :mrgreen: :duim:

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: ma 15-10-2012, 21:00
door Cplegt
Zoals eerder gezegt, drummer was me net voor met zn how-to.
Vandaag een verloren uurtje gevonden en ook de ketting en tandwielen van mn motor vervangen, was ook nodig ook als je naar het voortandwiel kijkt.
Wat mij verder op viel, was de staat van de ketting zelf, geen vaste schakels en nog best wel strak. Misschien door mijn goede smeerwerk. Iedere 500 km met een oude tandborstel en lithiumvet als de ketting nog warm is van het rijden O:-).
De ketting en tandwielen hebben het 27000 km vol gehouden.

Afbeelding

Links het oude en rechts het nieuwe (sorry voor de matige kwaliteit van de foto)
En wat rijd dat weer lekker :mrgreen:

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: ma 15-10-2012, 21:19
door Jaringb
ik vind het knap dat je het zelf doet en ook kan :duim:
heb de mijne laten doen bij motoport was inclusief btw 215 euri kwijt :mrgreen:

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: ma 15-10-2012, 21:32
door Cplegt
Ik heb de ketting gekocht bij jos smit motoren, had de klink tool de vorige keer al besteld.
Nu een DID 525VX x-ring ketting goud-kleurig besteld, samen met de tandwielen en verzendkosten €132.50 kwijt.
En weer een uurtje lekker gesleuteld natuurlijk :)

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: ma 15-10-2012, 21:39
door Tulipan
Ahh, Bij Jos Smit heb ik ook geshopped, heb dezelfde ketting al thuis liggen.
Mijn ketting kan met 31.000 nog wel even mee, maar die " DID 525VX x-ring ketting goud-kleurig " was zo goedkoop :shock:
Ik dacht, hebben is hebben :D

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: ma 15-10-2012, 21:43
door Cplegt
@ Tulipan, de orginele ketting op mn 650 ging ongeveer 40.000km mee.
Heb het gevoel dat die did nog langer mee gaat. Zeker op een 650.
(om em mooi goudkleurig te houden, moet je wel netjes je ketting bijhouden. Als et vuil er eenmaal goed op zit, wordt ie niet meer zo mooi goudkleurig als dat hij was.)

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: di 16-10-2012, 09:59
door PDvD
Ik heb pas na 22.000 mijn DID vervangen... was eigenlijk nog niet nodig, maar zat een rammel in... bleek achteraf voortandwiel te zijn dat al versleten was want de ketting had nog geen harde stukken. Wat ik nu ga doen (weer 10K verder) is iedere 10K gewoon voortandwiel vervangen. Slijt 3 x zo snel als achtertandwiel ivm het aantal omwentelingen. benieuwd hoe lang de DID dan mee gaat.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: di 16-10-2012, 10:44
door Cplegt
@ PDvD, ben benieuwd naar je bevindingen. Dacht altijd dat je alles in een keer moest vervangen. Omdat anders het nieuwe onderdeel veel harder slijt. Mijn Ketting en achtertandwiel hadden het nog wel even volgehouden denk ik. Echter is een volledig nieuwe set wel veel erg lekker rijden.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: di 16-10-2012, 16:20
door PDvD
Ik ben er zelf ook benieuwd naar binnekort eens gaan sleutelen. En ook al slijt het tandwieltje iets harder dan normaal dan is het nog niet erg. Normaal gaat een vorotandwiel 20.000 mee ofzo of zelfs langer, als het mij om de 10K wisselen dus 15 euro scheelt en ik rek daardoro de levensduur van de ketting naar 30K dan is het al winst. En als iets niet meer lekker rijdt dan gaat het er bij mij gelijk onderuit!

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: di 16-10-2012, 21:54
door RvGS
Ik ben voorstander van een gesloten ketting bij motoren van zeg boven +/-90pk, (Indien een open ketting goed geklonken is komt deze niet los).
Nadeel is dat de achterbrug eruit moet maar heeft wel het voordeel dat de lagers gesmeert kunnen worden van de achterbrug. Bij niet 'regelmatige' demontage (lees smering) van de achterbrug kan de as en lager vast komen te zitten. . . en je bent toch al aan bezig dus waarom niet

fyi, m'n DL1000 heeft destijds een 35K/km met een kettingset gedaan (zowel voor- als achtertandwiel).

My 2 cents.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: di 16-10-2012, 22:10
door Iron Horse
Ik kijk er ook van op dat met 10k het voor tandwiel al versleten zou (kunnen) zijn. Denk dat dat wel uitzondering is. Meestal gaat de hele set er toch in z'n geheel uitgewisseld worden.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: di 16-10-2012, 23:18
door Cplegt
Ik snap de redenatie van PDvD. Rond de 10.000km heeft dat tandwiel al heel wat rondjes gemaakt, en zal het ook al wel een stukje versleten zijn.
Om slijtage van de ketting te voorkomen, vervangt ie het voortandwiel. Kan je de uitwerking niet vertellen, maar ben erg benieuwd.
Ik heb al wel door, dat de manier van rijden, belasten, stellen en smeren een behoorlijke invloed heeft op de kettingset. Tijdens de ECR revisitid, sprak ik een DL1000 rijder (ben zijn naam ff kwijt) die al 42000km met de orginele set reed.

@ RvGs, een ketting is natuurlijk zo sterk als zijn zwakste schakel. Maar of een goed geklonken ketting zwakker is dan een eindeloze ketting, ik betwijfel het.
Zouden er dealer zijn die altijd een achterbrug uitbouwen om een ketting te vervagen?

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: wo 17-10-2012, 01:14
door RvGS
Idd Chiel, iets met zwakste schakel, maar zoals ik al schreef
Indien een open ketting goed geklonken is komt deze niet los.
... bij klinken is het van belangrijk dat de geklonkenschakel niet te strak komt te zitten.

en wat betref het uitvoeren van werkzaamheden door de dealert :roll: . . . daar ben ik voor dit soort klussen al lang vanaf;
- wat ik zelf kan doen we zelf, ook hier is het al jaren crisis,
- + helaas geen vertrouwen meer in de diverse auto/motor dealerts, zowel bij beloofde afhandeling van nieuwe aankoop als voor onderhoud.

Weet pas zeker of de op nota vermelde werkzaamheden werkelijk zijn uitgevoerd indien ik er zelf ben bij geweest, dat is slechts mijn mening en (helaas) meerdere ervaringen.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: wo 17-10-2012, 01:45
door Cplegt
Eerder in dit topic is al gesproken geloof ik over het aandraai moment, op de klink-tool voor de te klinken schakel, weet iemand hier meer over?

Ik heb de mijne zo geklonken, de kop mooi afgerond is, en de schakel nog soepel draaid (wat volgens de gebruiksaanwijzing van de tool ook de bedoeling is)

@ RvGS, ik doe het meeste onderhoud (op de kleppen stellen na) zelf. En als er een keer iets door mn dealer gedaan wordt blijf ik der vaak ook bij. NIet omdat ik hem niet vertrouw, maar omdat ik het interesant vind om te zien. Zo kan ik het een volgende keer ook evt. zelf doen.
En door schade en schande wordt men wijs, zonde dat het op die manier moet gebeuren. Maar dat gebeurd iedereen volgens mij met van alles..

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: za 27-10-2012, 15:23
door PDvD
Net even bij Hoegee geweest voor een nieuw voortandwiel. Marc wist me te vertellen dat hetgeen ik dacht dus niet klopte. Voortandwiel is van staal en dus veel slijtvaster dan achtertandwiel wat van aluminium is. Gewoon doorrijden dus....

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: za 27-10-2012, 18:58
door Cplegt
Heb je nog gekeken dan, naar je voortandwiel? En ga je t nu wel of niet vervangen?

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: za 27-10-2012, 19:10
door PDvD
Laat het even zitten nu, zal het binnekort eens schoon maken.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: za 27-10-2012, 21:52
door Bozobin †
Mja, in de 37 jaar dat ik nu motorrijd ben ik nog niet anders tegengekomen dan dat het vervangen van 1 deel van de kettingset verkeerde zuinigheid is.

gewoon alstie op is alles vervangen en je kunt er gemiddeld weer 25-35kkm tegen

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: za 27-10-2012, 22:24
door Iron Horse
Dat lijkt mij ook. Alhoewel de redenering betreffende het voortandwiel wel enigszins hout snijdt. Het is in ieder geval het proberen waard en het zal waarschijnlijk niet veel schade aanrichten als het dat al zou doen.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: za 27-10-2012, 22:25
door Cplegt
@ Bozobin, in vergelijking met jou kom ik net om de hoek kijken. Mijn ervaringen in de techniek moet ik dan ook hebben van mensen die het allemaal al eens hebben meegemaakt, mijn eigen ervaringen en een stukje eigen technisch inzicht.
Zoals je kunt lezen, heb ik onlangs mijn kettingset ook vervangen, eigenlijk kon de ketting nog wel een ruime 10000km mee (naar eigen inschatting) maar het voorste tandwiel was echt op. Dit met 20000km. Als je het vervangen van de ketingset nog even uit zou kunnen stellen op een veilige en goede manier, bijvoorbeeld door een nieuw voortandwiel, is dit alijd mooi mee genomen.
Mijn aanname was eigenlijk ook, dat alles in 1 keer vervangen zou moeten worden, omdat het nieuw vervangen onderdeel zeer snel zou slijten.
Van alle probeersels leren we weer, en als het niet werkt, weten we dat ook weer zeker :) .

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: zo 28-10-2012, 06:41
door Bozobin †
20000 km is niet echt veel voor een ketting maar het is ook niet echt vreemd. Eea hangt sterk af van het gebruik.
Trek je veel en hard op, heb je veel door de pekel gereden, zandpaden gereden, enz. en zo kun je er zelf ook nog wel een paar verzinnen.
Feit blijft dat ketting en tandwiel op elkaar zijn ingesleten en een nieuw tandwiel gewoon niet "past".
Een oude ketting is langer geworden, de schakels staan verder uit elkaar en daardoor zullen de krachten niet meer evenredig over de tanden van het tandwiel verdeeld worden maar hoofdzakelijk op de eerste tanden en dus ook op die schalmen terecht komen.

Maar ik zou zeggen, gewoon proberen en laat het maar weten.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: zo 28-10-2012, 09:59
door TT-Strom
Goed topic, interessant om te lezen!

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: zo 28-10-2012, 13:01
door John007
Ik hoor wel vaker dat er V strom rijders zijn die alleen hun voortandwiel vervangen en zo langer met de ketting rijden.
Of het slim is weet ik niet, je doet zo wel langer met de rest natuurlijk en het scheelt je dus de aanschaf van een nieuw ketting en achtertandwiel.
Persoonlijk ben ik van mening dat je beter alles in een keer kunt vervangen dit omdat alles toch op elkaar inslijt.
Maar qua kosten is het misschien wel een optie.
En natuurlijk is het zo als je voortandwiel is versleten en de rest is nog knap, dan kun je het altijd proberen.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: zo 28-10-2012, 13:35
door PDvD
Wat ik al een paar posts eerder schreef. Voortandwiel is van staal en achter van aluminium. Voortandwil slijt dus minder snel dan achter (per omwenteling) maar zal doordat het van ander materiaal is ongeveer net zo snel op zijn.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: zo 28-10-2012, 18:50
door Cor-Strom
Ik rijd nu 47000km op mijn 650DL en heb bij 36000km mijn hele kettingset met tandwielen vervangen en tussendoor bij ca 18000km alleen het voortandwiel omdat die bijna versleten was maar heb niets gemerkt omtrent rijeigenschappen na vervanging van het tandwiel,volgens mij is je ketting dan nog bij lange na niet versleten ik vraag me trouwens af of die inderdaad wel zo verslijt als wordt beweerd het zijn de rolletjes die (misschien) wat inslijten maar als je de ketting op tijd smeerd (in mijn geval dmv een osco) lijkt het mij zo dat je het voortandwiel wel 3 keer kunt vervangen t.o.v van de rest je tandwiel slijt dan in op de vorm van je ketting volgens mij maar net hoe je het bekijkt.volgens mij zijn het de tandwielen die verslijten.Oprekkende en langer wordende kettingen wil ik helaas nog niet geloven, volgens mij ontstaat er door slijtage van tandwielen meer speling cq ruimte op je ketting waardoor de suggestie gewekt wordt dat je ketting langer wordt.
Maar ja er worden door de garage's en werkplaatsen graag kettingen verkocht ad €150,00 o.i.d

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: zo 28-10-2012, 20:16
door Iron Horse
Slijtage van de ketting voor wat betreft de lengte is eenvoudig te meten, zie onder.

Afbeelding

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: zo 28-10-2012, 20:26
door John007
Cor-Strom schreef:Oprekkende en langer wordende kettingen wil ik helaas nog niet geloven,
Nou, ik weet wel zeker dat een ketting kan oprekken.
Ik ben regelmatig met fietsen bezig en ik kan je vertellen dat fietskettingen echt wel oprekken hoor !
Leg maar eens een oud en nieuw ketting naast elkaar en je zult het zien.
En wat voor een fietsketting geld, geld ook voor een motorketting.
Bovendien heb ik op mijn werk ook diverse kettingen op machine's zitten en die rekken echt wel op.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: zo 28-10-2012, 20:37
door Iron Horse
Iedereen die zelf z'n ketting spant weet eigenlijk dat het oprekken van een ketting weldegelijk waarheid is. Want in het begin moet je hem veel vaker afstellen dan als hij meer kilometers heeft gemaakt. En dat afstellen komt niet omdat je wiel naar voren is verplaatst of dat je kettingwielen zoveel zijn versleten. Die laatste hebben natuurlijk wel enige invloed, maar de rek van de ketting toch echt de meeste.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: ma 29-10-2012, 16:12
door Cor-Strom
Oke mensen jullie hebben me overtuigt.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: vr 02-11-2012, 18:00
door John007
PDvD schreef: Voortandwiel is van staal en dus veel slijtvaster dan achtertandwiel wat van aluminium is.
Aluminium achtertandwiel???

Ik vraag mij af of dat wel bij iedereen zo is, want ik heb een achtertandwiel van staal.
Bovendien slijt aluminium snel.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: vr 02-11-2012, 19:18
door Iron Horse
Google er maar eens op. Door en door gehard en gewalst aluminium tandwielen worden veel toegepast en zijn ook in diverse kleuren verkrijgbaar. Bijvoorbeeld van Wieres. Zover ik weet is die van mij ook gewoon van staal en van de nieuwe kettingset die ik heb liggen ook.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: za 03-11-2012, 14:13
door Petrad1
Nog even een andere vraag: Ik heb een offerte gevraagd bij de Suzuki dealer en die rekent ook het vervangen van de tandwiel-moer. Nou wil ik goed voorbereid zijn als ik het zelf ga doen en zou ik willen weten of dit in de meeste gevallen ook nodig is, of dat de moer gewoon opnieuw gebruikt kan worden. Heb je de moer ook weer geborgt??

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: za 03-11-2012, 14:30
door Hunter6
De oude moer kan gerust weer gebruikt worden. Wel even de schroefdraad van moer en as schoon, en vetvrij maken en de moer van loctite 243 voorzien. :wink:

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: za 03-11-2012, 20:29
door Iron Horse
Je moet officieel altijd een nieuwe borgplaat gebruiken. Dat is het geld ook niet.

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: zo 04-11-2012, 13:08
door John007
Hunter6 schreef:vetvrij maken en de moer van loctite 243 voorzien. :wink:
En met een momentsleutel op 145 NM vastzetten, dan doe je het helemaal goed :duim:

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: zo 04-11-2012, 18:02
door Cplegt
Op de 1000 zit geen borgplaat maar een borgimbusbout ..

Re: Ketting geplaatst

Geplaatst: vr 21-06-2013, 22:27
door Cplegt
Even een schopje, al meer bekend over het enkel vervangen van het voortandwiel?

Mijn kettingset heeft nu 12400 km gelopen, en de dealer die mijn koppelings-keerring heeft vervangen, zei dat mijn voortandwiel op zn retour was. Ik heb het zelf nog niet gezien, en zal binnenkort even kijken.

Ik ben benieuwd ..