aankoop v-strom - 3 jaar stil

Plaats reactie
Mantis

aankoop v-strom - 3 jaar stil

Bericht door Mantis »

Hallo allemaal,

Ik ben aan het twijfelen over de aankoop van een v-strom 650. Ik kan een redelijk goede deal doen op een 2009 model met ABS met 100 km (jaja je leest het goed).

Volgens de verkopers had de man een moto aangeschaft om weekendtripjes te maken, maar is het er nooit van gekomen. De motor heeft dan bijna 3 jaar in de (verwarmde) garage gestaan. Hij is dus nog splinternieuw.

Ik ga morgen kijken, maar ik wil toch al eens vragen hier wat jullie hier van denken? Is het een slimme zet om zo'n motor te kopen? Nu rijdt hij uiteraard niet (batterij...), maar er moet zeker ook van alles vervangen worden vooraleer hij rijklaar is: remvloeistof, olie, ... wat is in de eerste fase cruciaal?

Dank bij voorbaat!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: aankoop v-strom - 3 jaar stil

Bericht door Iron Horse »

Ik ga er vanuit dat je dan ook je normale garantie (minimaal 1 jaar BOVAG) hebt en dat hij de bijbehorende afleveringsbeurt krijgt. Normaal wordt ik wat allergisch van afleveringsbeurten aangezien dat in veel, niet alle, gevallen kassavullers zijn. Maar nu zou je daar je voordeel mee kunnen doen, namelijk dat zaken die je noemde zoals remvloeistof vervangen in de deal zit. Verder denk ik dat je weinig risico zult lopen en er een perfecte motor aan overhoudt. Kan me niet voorstellen dat die paar jaar verder iets heeft verslechterd. Je banden zijn ook niet te oud, dat zou bij een langere periode nog een overweging kunnen zijn geweest, maar bij minder dan 5 jaar is dat geen probleem.

Even voorstellen voordat je een vraagstelling plaatst kan overigens ook geen kwaad :wink: En wordt zeker op prijs gesteld.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5040
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: aankoop v-strom - 3 jaar stil

Bericht door Sparkle Black Peter »

Hoi Mantis,

Dat kan een mooie deal worden. 100km is niks. Zal ook nog wel in nieuwstaat verkeren als hij altijd binnen heeft gestaan. Is het een particulier of dealer die de motor aanbied? Neem aan als het een dealer is, dat de historie bekend is en hij keurig wordt afgeleverd met een beurt.Over 900 km komt de 1000 beurt weer om de hoek kijken. Hier kan je je dus geen buil aan vallen. En natuurlijk garantie. Particulier wordt een ander verhaal. Ik zou dan voor de zekerheid langs een Suzukidealer gaan om die erna te laten kijken. Die kan ook vertellen wat je moet verversen e.d. Kan ook de motor even 'inpluggen' en uitlezen. Mocht alles in orde zijn, zou ik 'm gerust durven te kopen. Wil je een kleine indicatie van de prijs geven. Ben toch benieuwd wat ze voor deze nog willen hebben. Is toch 3 jaar oud. Een wijze Brabander 8) zei ooit; " een motor lijdt meer als ie stilstaan, dan dat ie loopt"

Met V-Strom groet,

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Mantis

Re: aankoop v-strom - 3 jaar stil

Bericht door Mantis »

Hallo

Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik zal me straks voorstellen! :-)

Ik was niet duidelijk genoeg dus. Het is een particuliere verkoop! Als het ging over een dealer met onderhoudsbeurt voor aflevering zou ik niet twijfelen.

Ik ga straks kijken en neem een kennis mee die als motor mechanieker heeft gewerkt ook. Ik hoop dat hij me goede raad kan geven.

H
et grote probleem is dat ik dus geen testrit kan maken en eropoet vertrouwen dat het allemaal in orde is. De verkopers hebben wel de aankoop bon nog van de motor zaak dus het is niet zo dat ze hem hadden gewonnen ofzo.

Banden zijn die nog goed na zo lang stilstaan dan?


Prijs is 4500 met zumo 550 en suzuki top koffer en handkappen.
Stan
Berichten: 154
Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
Woonplaats: Schiedam

Re: aankoop v-strom - 3 jaar stil

Bericht door Stan »

Kijk/vraag even hoe ie gestaan heeft...van drie jaar stilstaan hebben de banden wellicht te lijden gehad en een platte kant gekregen.
Er zijn ook nog zat overjarige nieuwe V-stroms te vinden met 0 km vanaf een 7000 euro of zelfs minder met ABS...de prijs zou dan ook fors lager moeten liggen om t interessant te maken.
Groeten!
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: aankoop v-strom - 3 jaar stil

Bericht door TT-Strom »

Hoi Mantis,

Ik zou persoonlijk nooit een motor kopen waar je geen proefrit op kan maken en zeker niet als je hem niet kan starten / hebt horen lopen. You never know. Zeker omdat je particulier geen enkele vorm van garantie hebt.

Mijn advies: afspreken dat je hem koopt onder voorwaarde van een aankoopkeuring door een Suzuki dealer. Regel een motoraanhanger of laat de motor ophalen door een Suzuki dealer, laat deze de motor weer rijklaar maken en hun oordeel geven. Dit kost je misschien wat geld, maar beter een paar centen kwijt en erachter komen dat er iets aan de hand is dan 4500 kwijt en geen garantie omdat er toch iets niet klopt.

Als de verkoper overtuigd is van zijn gelijk, zal deze hier zonder meer mee accoord gaan. Als de verkoper geen aankoopkeuring op jou kosten wil, weet je zowiezo al dat er iets is en kun je beter weglopen van de deal.

Zou zonde zijn van je spaargeld toch? :-)}
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Gebruikersavatar
Shifty
DL1000 berijder
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 10-06-2012, 17:56
Mijn motor is een: CRF1000DH '17

Re: aankoop v-strom - 3 jaar stil

Bericht door Shifty »

Hoeveel moeite is het nou voor de verkopers om even een accu te regelen en dat ding enigzins verkoopklaar te maken.
Vertrouwen is goed, maar dat moet wel zijn grenzen hebben vind ik.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: aankoop v-strom - 3 jaar stil

Bericht door Iron Horse »

Inderdaad vreemd dat men niet even die kleine moeite neemt om een rijklare motor te presenteren voor de verkoop. Nu komt dat wel vaker voor. Ik kocht de mijne hier van een forumlid. Die had er ook niets aan gedaan. Hij zei er zelfs nooit een onderhoudsbeurt aan te hebben gedaan of laten doen. Hij had er naar eigen zeggen maar 3000 km mee gereden. Ik heb er ook niet op proefgereden. Ik heb hem gestart en geschakeld en goed geluisterd. Verder door de vuile plekken heengekeken en wat voor mij ook belangrijk was; er zaten geen roestplekken op. Alles goed bekeken zoals banden, ketting, slangen, rubbers enz., maar niets vreemds. Zaten zelfs nieuwe koelslangen op. Thuis goed onder handen genomen en ik heb er geen gekke dingen aan kunnen ontdekken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: aankoop v-strom - 3 jaar stil

Bericht door Silverstorm »

Je spreekt hier over verkopers,dus degene die deze motor verkoopt is niet de eigenaar van de moto blijkbaar.De prijs is echt niet hoog voor een motor met 100 km.Ik begrijp ook niet dat je niet eens deze motor kan starten.Kost een beetje moeite om even een batterij te plaatsen.Mijn gevoel zegt dat hier iets niet klopt.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Fastboy

Re: aankoop v-strom - 3 jaar stil

Bericht door Fastboy »

tja deze moet gewoon nog ingereden worden.
Dus niet gelijk de olie vervangen..er zit nu nog de inloop olie in die er bij 1000km eraf moet!
Mantis

Re: aankoop v-strom - 3 jaar stil

Bericht door Mantis »

Hallo allemaal,

Hartelijk dank voor de reacties. Ik zal het maar ineens zeggen: ik heb hem gekocht. Het plan was om gewoon te gaan kijken, maar ik ben onderweg eerst bij de motorzaak gestopt die de motor had verkocht (ze hebben de aankoop daar ook bevestigd). Ook eens gevraagd naar mogelijke kosten en daar hebben ze me uitgebreid alles over verteld. ze hadden al soortgelijke motoren binnen gehad, en eigenlijk was daar echt nooit iets aan. Maar voor de zekerheid inderdaad klein onderhoud, remvloeistof en koelvloeistof, batterij. En dan nog eventueel banden, maar dat moeten we nog zien. Ze gaven me daar zelfs een positief advies om hem aan die prijs te kopen. Dit model kon ik daar ook nog nieuw kopen inderdaad aan 7390 euro.

Ik ben nadien gaan kijken bij de 'verkopers' (gewoon de eigenaars bedoel ik dus), samen met een kennis die mechanieker is (en die ook het nodige onderhoud nu zou uitvoeren) en we hebben de motor uitgebreid bekeken. Hij is werkelijk nieuw, altijd in verwarmde garage gestaan. Nergens een plekje roest te bekennen, ketting is nog nieuw, ... enkel wat stof. Amper 100 km gelopen.
Blijkbaar had de man toch een beetje 'bang' op de moto. De motorvest van de vrouw hing nog in de garage - met tags aan nog!
Ik heb deze mensen dan - misschien naïef - toch vertrouwd. Zij kennen echt niets van motors en willen gewoon eindelijk plaats in de garage. De kans is groot dat hij gestart geraakt met een nieuwe batterij (dat zeiden ze bij de motorzaak ook), maar om goed te zijn, ga ik toch eerst het klein onderhoud laten doen.

Als er nog iemand tips heeft, graag. Of mij wil vertellen dat ik toch een beetje dom ben geweest, dat mag :) Ik hoop alleszins er een goede deal aan gedaan te hebben. De Freewind zal nu plaats moeten ruimen :)

Groeten
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: aankoop v-strom - 3 jaar stil

Bericht door Iron Horse »

Goeie koop lijkt me, voor een leuke prijs. :duim:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie