motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 140
Lid geworden op: za 13 jun 2009, 11:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Locatie: Papendrecht

motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Chris » ma 23 jul 2012, 17:24

Heb met mijn strom uit 2006 met 56000 km op de teller een klein schakelprobleempje.
Hij wil bijna niet meer in zijn 1e versnelling schakelen.
Lukt alleen nog als de koppelingshendel een of twee keer achter elkaar opnieuw ingeknepen is.
De garage oppert nu dat de koppelingsplaten verkleeft kunnen zijn.
Schakel as is al opnieuw ingevet.
Ook als je motor heen en weer rolt schakelt hij slecht in zijn 1 andere versnellingen alsmede het op en afschakelen gaan perfect.
Heeft er iemand nog andere sugesties vrees dat nieuwe koppelingsplaten een aardige duit kosten.

Groetjes Chris (Papendrecht)

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2825
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Tulipan » ma 23 jul 2012, 18:53

Misschien een stomme vraag....maar is het kettingkastje van het kleine tandwiel
eraf geweest om schoon te maken( instelling verlopen ), of juist niet ( vuil/vet ophoping )
Achter het tandwiel zit een schakelmechanisme ( iemand onder ons die het beter uitlegt ? )
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Gebruikersavatar
Shifty
DL1000 berijder
Berichten: 262
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 17:56
Mijn motor is een: CRF1000DH '17

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Shifty » ma 23 jul 2012, 19:17

Tulipan schreef:Misschien een stomme vraag....maar is het kettingkastje van het kleine tandwiel
eraf geweest om schoon te maken( instelling verlopen ), of juist niet ( vuil/vet ophoping )
Achter het tandwiel zit een schakelmechanisme ( iemand onder ons die het beter uitlegt ? )
Dat moet je me eens uitleggen.
Heb vanmorgen dat afdekkapje eraf gehad en de boel schoongemaakt maar begrijp niet welke instelling daar zou kunnen verlopen.
Er zit alleen een drukstang voor de koppeling en een opnemer die dat 4 tandje voor op je tandwiel aftast.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 140
Lid geworden op: za 13 jun 2009, 11:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Locatie: Papendrecht

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Chris » ma 23 jul 2012, 19:52

De afdekkap bij het voorste tandwiel is er niet afgeweest.
Vind het misschien niet zo,n verkeerd idee om deze eens los te halen.
Wie weet wat voor ellende zich er heeft opgehoopt door de jaren heen.
Even schoonmaken en nieuw likje vet kan nooit kwaad.
Blijf het alleen vreemd vinden mede omdat de eerste versnelling ook niet gesynchroniseerd is bij de vstrom.
Het hele gedoe is eigenlijk ook begonnen doordat het in het begin leek of dat ik zelf gewoon niet goed schakelde, echter als ik nu met de motor wil vertrekken moet ik eerst de koppelingshendel een keer of twee inknijpen wil ik hem 1 keer in z,n 1 krijgen.
Volgens de daler zit er ook niet te veel vrije slag op de handel.

groetjes Chris

Gebruikersavatar
Shifty
DL1000 berijder
Berichten: 262
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 17:56
Mijn motor is een: CRF1000DH '17

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Shifty » ma 23 jul 2012, 21:10

Hoelang zit je olie er al in.
Heb meen ik een keer gelezen dat na een oliewissel alles weer in orde was.
Maar als je vrije slag minder wordt zou het ook zomaar kunnen dat je kopp. plaatjes afscheid gaan nemen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 140
Lid geworden op: za 13 jun 2009, 11:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Locatie: Papendrecht

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Chris » ma 23 jul 2012, 21:58

De motor heeft bij aflevering in maart 2012 een kleiene beurt gehad neem dus aan tot toen ook de olie is gewisseld.
Peilglas op het moment is keurig op niveau evenals de remolie allemaal op peil en nieuw schoon.
Heb inmiddels voor 03 augustus een afspraak staan gaan dan even aan de slag voor me.
Vrees inderdaad ook voor de plaatjes.
Zal maar vast een rib uit mijn lijf klaarleggen om dit te gaan betalen.

groetjes Chris

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2825
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Tulipan » ma 23 jul 2012, 22:23

Shifty schreef:
Tulipan schreef:Misschien een stomme vraag....maar is het kettingkastje van het kleine tandwiel
eraf geweest om schoon te maken( instelling verlopen ), of juist niet ( vuil/vet ophoping )
Achter het tandwiel zit een schakelmechanisme ( iemand onder ons die het beter uitlegt ? )
Dat moet je me eens uitleggen.
Heb vanmorgen dat afdekkapje eraf gehad en de boel schoongemaakt maar begrijp niet welke instelling daar zou kunnen verlopen.
Er zit alleen een drukstang voor de koppeling en een opnemer die dat 4 tandje voor op je tandwiel aftast.
Vanaf minuut 4, achter het tandwiel, hij denkt het nog af voor de schoonmaak

Klik hier om dit filmpje op YouTube te kijken
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 1242
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Locatie: Friesland

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door John007 » ma 23 jul 2012, 22:59

Chris schreef:De motor heeft bij aflevering in maart 2012 een kleiene beurt gehad neem dus aan tot toen ook de olie is gewisseld.
Peilglas op het moment is keurig op niveau evenals de remolie allemaal op peil en nieuw schoon.
Heb inmiddels voor 03 augustus een afspraak staan gaan dan even aan de slag voor me.
Vrees inderdaad ook voor de plaatjes.
Zal maar vast een rib uit mijn lijf klaarleggen om dit te gaan betalen.

groetjes Chris
Heb je dan geen garantie meer ???
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5180
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door RedStrom » ma 23 jul 2012, 23:20

Effe volgen dit topic.
Ik heb ook een 2006 met 56000km.
Z'n 1 is altijd wat moeilijk geweest. Alle beurten netjes gehad en achter het kapje schoongehouden.
Er zit niet veel rek meer in de koppelingskabel.
Bij het starten moet ik altijd, de laatste tijd tenminste, een keer extra d ekoppeling intrekken om hem in z'n 1 te krijgen.
Daarna heel soms bij het terugschakelen wat last, maar alleen bij een (te) laag toerental.

Wat kost dat eigenlijk ? Koppelingsplaten.
:bye:
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8339
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Iron Horse » ma 23 jul 2012, 23:33

De koppelingsplaten zelf of ze laten vervangen?
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5180
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door RedStrom » ma 23 jul 2012, 23:35

All-in.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8339
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Iron Horse » di 24 jul 2012, 00:28

Een setje niet originele platen kost al een 100 euro of meer (originele het dubbele?) en dan heb je de veren nog niet vervangen. Dat doe je eigenlijk beter gelijktijdig. Dus dan komt het arbeidsloon er nog bij. Veel dus, lijkt me dat je onder de 350 euro van geluk mag spreken en het zijn dan geen originele onderdelen. Richting de 500 euro lijkt realistischer. Maar ik vind het trouwens wel een korte levensduur, ik zou eerder richting de ton aan kilometers hebben verwacht.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 159
Lid geworden op: za 26 apr 2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Locatie: Oosterhout NB

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Martien_1000 » di 24 jul 2012, 07:54

Een versleten koppeling slipt, maar zorgt niet voor het moeilijk inschakelen van de eerste versnelling. Kromme of klevende platen of een versleten koppelingskabel kunnen dit wel doen.
Als je de eerste versnelling ingeschakeld hebt, blijft de motor dan gewoon op hetzelfde toerental stationair draaaien?
Kun je, als de motor niet draait, in de eerste versnelling met de koppeling ingeknepen, de motor gewoon vooruitduwen?
Als dat allemaal goed gaat, is het waarschijnlijk een probleem(pje) in de versnellingsbak. Gewoon even doorrijden, en kijken of het erger wordt.

Gebruikersavatar
Shifty
DL1000 berijder
Berichten: 262
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 17:56
Mijn motor is een: CRF1000DH '17

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Shifty » di 24 jul 2012, 08:18

Iron Horse schreef:Een setje niet originele platen kost al een 100 euro of meer (originele het dubbele?) en dan heb je de veren nog niet vervangen. Dat doe je eigenlijk beter gelijktijdig. Dus dan komt het arbeidsloon er nog bij. Veel dus, lijkt me dat je onder de 350 euro van geluk mag spreken en het zijn dan geen originele onderdelen. Richting de 500 euro lijkt realistischer. Maar ik vind het trouwens wel een korte levensduur, ik zou eerder richting de ton aan kilometers hebben verwacht.

70 tientjes voor de platen(EBC) en 12 euro voor versterkte veren bij www.Kedo.de
Pakking voor koppelingshuis en pomp maar daar zit het geld ook niet in. Samen ben je 100 euro verder gok ik.
Middagje sleutelen en :-)}

Soesko
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 08 feb 2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Soesko » di 24 jul 2012, 08:32

Als ik het zo lees dan denk ik in eerste instatie ook aan een versleten kabel, verkeerde of slechte olie of een slecht gestelde ketting (te slap). Mijn ervaring met de koppelingen van Suzuki is dat ze lang mee gaan. Ik heb bij een GSX eens 130.000 km met de eerste koppeling gereden en die werkte toen nog redelijk. Nu is de slijtage van koppleing erg afhankelijk van het gebruik of misbruik ervan.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5180
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door RedStrom » di 24 jul 2012, 08:36

Bij mij denk ik zo lezende ook aan de kabel. Ergens een linkje hoe je dat simpel zelf kan doen?
Dat kan nooit moeilijk zijn.
:bye:
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
BertVP
DL650 berijder
Berichten: 61
Lid geworden op: za 31 jan 2009, 22:14
Mijn motor is een: DL1000 L5 wit sinds 17/04/2015, vorige: DL650, Yamaha XT600E
Locatie: België, Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door BertVP » di 24 jul 2012, 20:50

Ik heb hetzelfde euvel gehad rond 32000km. Het bleek de as (deze zorgt voor spanning op de kabel en zit onderaan achter de afdekplaat) te zijn waar de kabel aan vast zit. Dit werd onder garantie vervangen.
Suzuki V-Strom DL1000L5 wit.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 140
Lid geworden op: za 13 jun 2009, 11:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Locatie: Papendrecht

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Chris » di 24 jul 2012, 21:00

Heb er in iedergeval nog wel een stukje garantie opzitten, heb alleen even een afspraak laten plannen nu omdat er steeds tussendoor naar gekeken is en wat aan versleuteld in eerste instaantie zijn de ringen waar het schakelpookje mee vast zit vervangen, en is de as opnieuw ingevet.
Dit leek succes te hebben tot afgelopen maandag, moet ook soms twee maal de koppeling inknijpen wil hij 1 x naar z,n eerste versnelling gaan.
Heb dit ook bij het afremmen bij een stoplicht bijvoorbeeld tot aan z,n twee gaat hij lekker.
Als ik dan stil sta en naar z,n een wil gaan eerst twee keer knijpen.
Heb ook niet het idee dat de koppeling slipt rijd voor de rest ook als een zonnetje houd niet in geen rare geluiden.
We wachten rustig af tot Vrijdag 3 aug.
Zal dan zeker verder verslag voor jullie doen.
groetjes Chris

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8339
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Iron Horse » di 24 jul 2012, 23:10

Zelf doen en gunstig inkopen moet onder de 100 euro kunnen. Moet je wel even de tijd ervoor nemen, is niet een all days job! Kijk alvorens te beginnen even in het werkplaatshandboek! Dat kost om te beginnen niks!
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Apple103
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 08:28
Mijn motor is een: V-Strom DL650 BR

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Apple103 » di 24 jul 2012, 23:13

Mijn bak deed precies hetzelfde, maar na het schoonmaken achter het kapje, ketting op juiste spanning zetten en idem voor koppelingskabel heb ik nergens meer last van!

Ik merkte trouwens ook dat als ik nog rijdend schakelde het meestal goed ging maar als ik in z'n twee stil stond ik niet terug kon naar z'n een. En als ik dan stil stond moest ik twee keer ontkoppelen en dan naar z'n een. Vervolgens kon ik dan stilstaand ook niet naar z'n twee. Rijdend had ik daar geen last van. Zal misschien dus ook met kettingspanning te maken kunnen hebben....

Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1299
Lid geworden op: za 27 jan 2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 Rattus Nigra
Locatie: Almere

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Dyrck » wo 25 jul 2012, 08:29

Check dan meteen je koppelingskabel.
Bij mij was ie (onderaan waar de binnenkabel in de buitenkabel verdwijnt) gerafeld na ruim 60.000km.
Groeten;
Dyrck


Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5180
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door RedStrom » wo 25 jul 2012, 20:05

Welke as wordt eigenlijk bedoeld hierboven?
Foto?
:bye:
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 1242
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Locatie: Friesland

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door John007 » wo 25 jul 2012, 20:09

Daar mee wordt bedoeld de as die uit je motorblok komt en die in het koppelingsmechanisme terecht komt.
Even het kapje verwijderen en je zult het zien, het asje is meestal smerig van je kettingsmeer etc.
Een foto heb ik zo even niet.
:bye:
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8339
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Iron Horse » wo 25 jul 2012, 22:54

Er is maar 1 as waarmee je schakelt, dus daarmee kun je niet fout zitten, want hij zit aan je schakelpook ..... :o) Daarmee lijkt me fotootje overbodig.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 140
Lid geworden op: za 13 jun 2009, 11:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Locatie: Papendrecht

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Chris » do 26 jul 2012, 17:53

Heb afgelopen Dinsdagavond de WD40 bus ter hand genomen en de as en het mechanisme wat je aan de buitenziet bij de schakelpook eens flink bespoten met dit goedje.
Tot op heden schakelt hij al weer beter.
Misschien Vrijdag de motorzaak toch maar de opdracht geven om de boel goed te reinigen en het asje eens lekker met een verse lijk vet verwennen.

Groetjes Chris

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2825
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Tulipan » do 26 jul 2012, 19:20

verse lijk vet

Sjonge kerel, " De Tip Van Flip " :worship:
is dat nog aan leeftijd of omvang gebonden ivm de kwaliteit ??
Dit, om te weten wie ik een knuppel in de nek moet leggen om aan dat vet te komen :shock:
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8339
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Iron Horse » do 26 jul 2012, 20:15

Wist je dat niet dan, daar komt het beste vet vandaan :schater: Als ik de moeite kan nemen er een spuitbus WD40 tegenaan te spuiten zou ik ook zelf de smurrie er maar even tussenuit halen dan weet je meteen of het werkt of niet. Moet je natuurlijk nog wel even aan dat speciale vet komen. Ik zou gewoon iets van Kroon Oil gebruiken, maar dit is natuurlijk een stuk beter. :mrgreen:
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 1386
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Locatie: Purmerend

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Framomile » vr 27 jul 2012, 08:12

Wil dit ook even blijven volgen,

Denk dat meerdere strom hier last van hebben, zelfs mijn nieuwe L2 vertoont een zelfde soort probleem alleen nog niet dusdanig dat ik niet meer in zijn 1e versn kom. Mijn vorige vanaf nieuw gehad, had ook dit probleem.
Dus bij mijn nieuwe kunnen we uitsluiten dat de platen versleten zijn, zou het dan een kwestie van koppelingskabel afstellen zijn? Dan ga ik binnenkort weer even naar mijn dealer om dat te laten checken.

Voor de technische stromers, wat heeft de kettingspanning voor invloed op een motor die stilstaat qua schakelen??

Lijkt mij dat dat geen invloed kan hebben maar ik ben een leek op motortechnisch gebied :oops: .

Het moet uiteindelijk exact aan te geven zijn wat dat hakerige terug schakelen bij stilstaan nou veroorzaakt, ben benieuwd.

Gr Franc
Laatst gewijzigd door Framomile op vr 27 jul 2012, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Willystrom
DL650 berijder
Berichten: 408
Lid geworden op: ma 27 aug 2007, 20:17
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 K4
Locatie: Oostzaan

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Willystrom » vr 27 jul 2012, 09:16

Wat ik altijd doe als i niet in z,n 1 wil is de koppeling een beetje laten opkomen tijdens het schakelen,dan gaat i er altijd heel soepeltjes alsnog in. :duim:
maw: je trapt je pook naar beneden en merkt dat i niet wil schakelen,druk erop houden en koppeling een beetje laten opkomen.
zfc-zaandijk.nl/home.php

Soesko
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 08 feb 2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Soesko » vr 27 jul 2012, 09:47

Framomile schreef:Dus bij mijn nieuwe kunnen we uitsluiten dat de platen versleten zijn, zou het dan een kwestie van koppelingskabel afstellen zijn? Dan ga ik binnenkort weer even naar mijn dealer om dat te laten checken.

Voor de technische stromers, wat heeft de kettingspanning voor invloed op een motor die stilstaat qua schakelen??

Lijkt mij dat dat geen invloed kan hebben maar ik ben een leek op motortechnisch gebied :oops: .

Het moet uiteindelijk exact aan te geven zijn wat dat hakerige terug schakelen bij stilstaan nou veroorzaakt, ben benieuwd.
Welke invloed de ketting precies heeft op het schakelen weet ik niet, maar er is zeker een verband. Bij een te slappe ketting heb je eerder dat de motor niet in de versnelling gaat, maar nog veel vaker dat je misschakelt.

Wat betreft het moeilijk in de versnelling komen, voooral in de lagere versnellingen: Ik heb diverse nieuwe Suzuki's gehad, vooral GSX-en, maar ook een V-strom. Bij alle fietsen was het zo dat de eerste tijd (zeg ruim 10.000Km) de bakken hakerig schakelen en soms moeilijk in een versnelling gaan. Vooral als de motor stil staat. Dit gaat vanzelf over als de versnellingsbak wat meer ingereden is. Het is dus een kwestie van kilometers maken en dan zul je merken dat het probleem verdwijnt.
De Topic starter heeft echter een ander probleem want zijn versnellingsbak moet toch wel ingelopen zijn bij die kilometerstand.

Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 2259
Lid geworden op: za 02 mei 2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Locatie: Belgische kust

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Wullebolle » vr 27 jul 2012, 09:56

Willystrom schreef:Wat ik altijd doe als i niet in z,n 1 wil is de koppeling een beetje laten opkomen tijdens het schakelen,dan gaat i er altijd heel soepeltjes alsnog in. :duim:
maw: je trapt je pook naar beneden en merkt dat i niet wil schakelen,druk erop houden en koppeling een beetje laten opkomen.
Men strom schakelt nog steeds goed (32.000km) maar bij men diversion900 had ik er ook soms wat last van (55.000km), en de truuk was om met koud blok, net voor het in eerste schakelen, vanuit neutraal met koppeling niet ingetrokken, met een korte dot gas voor een seconde ff wat toeren te maken (4000 zoiets) zodat de "boel" binnenin wat los raakte. Bij de terugval naar stationair kon je dan boterzacht in 1ste schakelen. Met warm blok schakelde ie goed. msch ook es proberen bij de strom?
Spooky Action At A Distance !

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2977
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Bozobin » vr 27 jul 2012, 20:27

10 tegen 1 dat dit probleem te maken heeft met een niet helemaal vrijlopende koppeling.
Daar heb je rijdend (hogere versnellingen) geen last van omdat je dan ook kunt schakelen zonder de koppeling te gebruiken, een beetje plakken merk je dan niet.

Mijn strommetje heeft het probleem nog niet, maar het is mij wel opgevallen dat de koppeling heel dicht bij het handvat al aangrijpt.
Andersom: hij komt pas op het allerlaatste stukje inknijpen echt vrij.
Kabel afstellen zou het antwoord moeten zijn, wel opletten dat je nog een heel klein stukje vrije slag over moet houden.
Een andere oorzaak kan een ingeslagen koppelingskorf zijn, de platen kunnen dan niet meer vrij door de sleuven glijden en blijven een beetje plakken, hierdoor gaat hij moeilijk in of uit de eerste versnelling.

Dit probleem heb ik bij mijn vorige strom niet gemerkt, die heeft bij mij 110.000 km met de originele platen gedaan zonder problemen.
De huidige met 23.000 km heeft het probleem ook (nog) niet.

Om dit uit te sluiten zal toch de koppeling open moeten.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 140
Lid geworden op: za 13 jun 2009, 11:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Locatie: Papendrecht

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Chris » vr 03 aug 2012, 20:12

Vandaag de strom bij de dealer gehad voor het schakeleuvel.
Koppelingskabel gesteld alles is opengeweest om schoon te meaken en lekker opnieuw te smeren.
Probleem lijkt tot op heden opgelost.
Gelukkig geen defecte koppelingskorf of klevende koppelingsplaten.
Dit alles is uitgevoerd onder het kopje garantie en voor de som van 0 euro breng morgen maar een taart voor bij de koffie.
Op de strom gesprongen met de welbeknde smile en gaan met gepaste gang.

Groetjes Chris (papendrecht) :mrgreen: :bye:

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8339
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: motor schakelt bijna niet meer in 1e versnelling

Bericht door Iron Horse » vr 03 aug 2012, 20:22

Dan denk ik dat ze die taart wel hebben verdiend :D Heb dat zelf ook wel eens gehad bij een zaak die iets zo goed had opgelost dat ik inderdaad de volgende dag met die taart op de stoep stond. Kan je zeggen dat dit voor veel mensen erg motiverend werkt. En het levert ze de beste mond op mond reclame op die je je als bedrijf maar kunt bedenken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Plaats reactie