Ketting met tandwiel

Plaats reactie
V-Warrior
DL650 berijder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 01-05-2012, 14:30
Mijn motor is een: Een Suzuki DL 650 Grey Metalic
Woonplaats: Emmen
Contacteer:

Ketting met tandwiel

Bericht door V-Warrior »

Dames en heren,

Ben nieuw hier en ik heb een vraag,ik ben a technies(2x linker handen) :D :D
Ik heb nu een motor die cardan heeft en ik wil mischien de v-strom kopen ,maar hoe zit het met de tandwielen en ketting,hoelang gaan deze mee?
en wanneer moet je ketting weer op spanning brengen en hoe,jajajaj ik weet het ben nog blond hahhahahah.

harry uut emmen
Afbeelding
Afbeelding
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Ketting met tandwiel

Bericht door Hunter6 »

Als je je ketting (van een degelijk merk uiteraard) goed behandeld gaat deze wel 30.000 a 35.000 km mee. Met een automatisch smeersysteem rijden sommigen er nog verder mee.
Het smeren, en onderhouden van de ketting is geen groot probleem, maar zo onderhouds vrij als een cardan wordt het nooit. :wink:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ketting met tandwiel

Bericht door Iron Horse »

Inderdaad, kettingsmeersysteem (laten) monteren. Eenvoudigste is een OSCO (heb ik er zelf opzitten), maar er zijn ook meer geavanceerde systemen. Het kan de levensduur van de ketting en tandwielen aanzienlijk verlengen. Het spannen van de ketting is bij een nieuwe ketting sneller nodig dan eentje die er al een paar 1000 kilometertjes op heeft zitten. Het spannen is niet zo moeilijk, het staat ook in de handleiding die bij de motor hoort. Gemakkelijk is het dan wel een middenbok te hebben, maar het is geen noodzaak. Zoek even (rechts bovenin) met de (uitgebreid) forum zoekfunctie naar ketting, kettingsmeersysteem, ketting spannen en al dat soort variaties en je vindt deze onderwerpen meerdere malen besproken en uitgebreid uitgelegd. Of blader door het subforum "Rijwielgedeelte".
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Ketting met tandwiel

Bericht door Soesko »

Het spannen is inderdaad niet zo moeilijk, als je ten minste weet wat je doet. Toch is het ook niet zo eenvoudig als vaak gesuggereerd wordt, met name als de ketting wat begint te slijten wordt het lastiger. dan is het van belang om te meten bij het strakste punt in de ketting. Je zult nmelijk niet de eerste zijn die de ketting te strak spant, waardoor het lager van de uitgaande as eraan gaat.
Als je er zelf niet aan durft te beginnen dan zijn er wel motorzaken die de ketting bij wijze van service gratis voor je spannen. Koop in ieder geval een ketting van een gerenommeerd merk, bijvoorbeeld D.I.D.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ketting met tandwiel

Bericht door Iron Horse »

Klopt wel, maar als er daardoor teveel verschil in de vrije slag komt dan knikker ik hem er toch liever af. Hij slijt dan toch al sneller.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Ketting met tandwiel

Bericht door Peterzeeland »

Mijn originele ging 30.000 km mee, met goed smeren (bwehhh, vies achterwiel),
dat komt bij mij overeen met een kleine 5 jaar.
No worries dus.

Osco of Loobman (heb ik nou) is toch wel handiger dan spuitbusjes. Die ook nog duur zijn,
En 1x per jaar maak ik het achterwiel helemaal schoon met diesel. uurtje werk.
Je laat voor de cardan toch geen mooie motor lopen????
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Ketting met tandwiel

Bericht door Wullebolle »

Mijn originele kettingset is vervangen op 18.000 (dl1000)
Kon nog msch 2000 mee. Tandwielen waren nog goed, maar de ketting was tot op het einde gespannen en had harde schakels.
Vind ik niet te veel, maar ook nie overdreven snel versleten.
Spooky Action At A Distance !
V-Warrior
DL650 berijder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 01-05-2012, 14:30
Mijn motor is een: Een Suzuki DL 650 Grey Metalic
Woonplaats: Emmen
Contacteer:

Re: Ketting met tandwiel

Bericht door V-Warrior »

bedankt voor alle recties.

harry uut emmen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie