Veroudering benzine.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Veroudering benzine.

Bericht door Iron Horse »

Aangezien ik nu al ca. 8 weken niet heb kunnen rijden, vroeg ik me af wat er waar is van het verhaal dat de tegenwoordige benzines al na 3 weken verouderen. Dat zou schadelijk kunnen zijn voor de tank en het brandstofsysteem. E.e.a. zou worden veroorzaakt door de veranderde samenstelling die nodig is i.v.m. de milieueisen. Je hebt van die flesjes met additiven die je door je benzine kunt doen waarna je de motor enige tijd moet laten lopen om alles ook in het brandstofsysteem door te laten dringen. Nu kan ik me daar wel iets bij voorstellen wanneer het om een winterstop gaat van enkele maanden, maar drie weken lijkt me weer erg snel. Nu heb ik ook een bromfiets in de schuur staan die gereserveerd is voor mijn dochter, maar die heeft al bijna 2 jaar niet gereden en er zit nog dezelfde benzine in. 1 trap en hij loopt zonder probleem.

Weet iemand hier meer over te vertellen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Blueberry

Bericht door Blueberry »

zo snel verouderen van benzine lijkt mij wel erg stug, daar dezelfde brandstof in auto's wordt gebruikt.
auto's blijven ook wel eens wat langer ongebruikt.

Mijn vorige motor was een CBX 1000 met 6 cilinders en carburators, hierbij verdampte de benzine wel snel in de vlotters(+- 1/2 weken).

Bij de strom met injectie lijkt me dit niet zo snel gebeuren.
er zullen ongetwijfeld medeforummers zijn die al eens een winterstop hebben gehad die hier meer over kunnen vertellen

Robert
M-Strom

Re: Veroudering benzine.

Bericht door M-Strom »

Let op: Dit antwoord heb ik van SHELL:
Dan zouden we goed verkopen als dit waar zou zijn, echter is dit verhaal niet juist. Brandstof kan je in de tank een 6 tal maanden houden, daarna krijg je uitzakkingen van additieven.

Kind Regards

Dirk Welvaert
Technical Advisor
Tel: (+32) 25089010
Fax:(+32) 25089161
Email: Dirk.Welvaert@shell.com
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Thank you!!! :D

Dat klinkt meer naar de realiteit. Maar het verhaal is niet zomaar uit de (mijn) duim gezogen. Ik kwam het op enkele plaatsen op internet tegen en het staat geloof ik ook in soortgelijke bewoordingen op die additiven die je in de benzine moet doen voor een winterstop. Dat "moet" trek ik dus nu wel in twijfel of het moet zijn om de portemonnee van de producent van dit soort spullen te spekken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Peter

Bericht door Peter »

Oude Benzine?

Wat ik weet is het geen probleem als benzine een tijd niet wordt gebruikt.
Wat ik wel weet is dat bij carburateurs de lichte delen van de benzine verdampen, daarom bij een buitenboordmotor altijd de vlotterkamer leeg draaien nadat je de brandstofleiding heb los gemaakt.
Als je dat niet doet blijven de zware delen uit de benzine achter en vormt na verloop van tijd een gomachtige substantie.

Aangezien de moderne motoren een injectiesysteem hebben doet dat probleem zich niet voor.

Wel kunnen verstuivers vuil worden na verloop van tijd.
Een goed werkend middel is Forte, ik heb de resultaten in de praktijk gezien, het werkt echt.

Groeten Peter.
Random Hero

Bericht door Random Hero »

Iron Horse schreef:Ik kwam het op enkele plaatsen op internet tegen en het staat geloof ik ook in soortgelijke bewoordingen op die additiven die je in de benzine moet doen voor een winterstop.
Er staan op het internet erg veel broodje aap verhalen over wat te doen voor een winterstop.
P2U

Bericht door P2U »

Random Hero schreef:Er staan op het internet erg veel broodje aap verhalen over wat te doen voor een winterstop.
Random Hero,
dit is niet zomaar een broodje aap. Benzine brouwen is steeds complexer geworden en is dus inderdaad samengesteld uit verschillende 'componenten'. En sommige daarvan zijn al wat vluchtiger dan de andere. Nu blijkt dat de meest vluchtige componenten het belangrijkste zijn om een goede ontbranding te garanderen. Door een stabilisatiemiddel aan de benzine toe te voegen vóór de winterstop, ben je zeker dat die haar eigenschappen zal behouden.
En het is daar nu wel hopeloos te laat voor, maar een winterstalling is inderdaad iets waar je de nodige energie moet insteken.
HTH
Scottie

Bericht door Scottie »

Krijg je de discussie of de olie voor of na de winter vervangen dient te worden bij een winterstop....

Gewoon doorrijden als het kan. Waarom drie maanden de motor stallen?
we hebben in Nederland niet echt meer een winter van 3 maanden. En als die er wel is, dan heb je toch de verkeerde maanden gekozen.

Naar mijn mening kan benzine best een maandje of 6 oud worden.
Als je de tank leeg gereden hebt, ben je weer gewend aan de motor. Mischien zit het dan tussen de oren dat bij opnieuw vullen van de tank de motor ineens weer sneller is.

Overigens ververs ik de olie van de Strom alleen op de intervallen die in het boekje staan. Dus niet na een periode van stilstaan. Ik geloof dan eerder in de theorie dat je beter voor de stilstand de olie kan verversen. Dit omdat er zure bestandsdelen in de oude olie zitten, welke mogelijk keerringen aan kunnen tasten.
Plaats reactie