Winterstalling

Plaats reactie
Rene086

Winterstalling

Bericht door Rene086 »

Sinds 5 weken ben ik de trotse eigenaar van een DL1000!!!

Omdat ik mijn vorige motor enigzins "verwaarloosd" heb :oops: (ik zal het nooit meer doen),
wil ik het met deze motor goed aanpakken.

Nu staat mijn trots sinds deze week ik de schuur aan de druppellader (optimate 3+)
Weten jullie of ik deze de gehele winter aan mijn motor kan laten hangen?

Zijn er nog amdere tips voor de winterstaling (specifiek voor de V-Strom) zodat hij van de lente zonder problemen weer loopt?

Alvast bedankt!!!
Gebruikersavatar
Dikke v-strom1000
Berichten: 4
Lid geworden op: za 29-10-2011, 22:50
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2008)
Woonplaats: arnhem

Re: Winterstalling

Bericht door Dikke v-strom1000 »

hoi rene

de accu aan de druppellader laten staan is oke cont voor en tussentijds het accu zuur niveau of dat op pijl is
de druppelader laad en ontlaat de accu weer en dat is goed

ik heb zins gisteren ook een v-strom 1000dl maar bij mijn andere motorfiets heb ik altijd wat je kon smeren ingesmeerd en zorgen dat de banden vrij staan van de grond
evt op midden bok zetten en onder de voorvork bokje zetten dat het voorwiel ook vrij staat van de grond dit ivm dat het wiel niet constand op de zelfde plaats op de grond drukt

meer info kan ik je nu niet geven omdat ik ook net v-strom rijder ben ik hoop dat de ervaren rijders jou cq ons meer tips kan geven


gr dikke v-strom1000
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Winterstalling

Bericht door John007 »

Zorg in ieder geval voor schone olie en oliefilter en dat de benzinetank vol zit en de banden op spanning.

Succes.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: Winterstalling

Bericht door Jomme Dox »

John007 schreef:Zorg in ieder geval voor schone olie en oliefilter en dat de benzinetank vol zit en de banden op spanning.

Succes.

Snap ik niet.
Dit kan best goed zijn, maar daar heb ik nog nooit rekening mee gehouden. En ik heb nog nooit daardoor extra kosten gehad. Ook mijn dealer vind het nonsens.
Mijn olie is nu versleten (heb bijna 30.000 km) - mijn tank is half - juist de banden zijn steeds opgepomt, en hij staat wel met beide wielen van de grond.
Ik ga pas op onderhoud terug in het voorjaar.

Die goeie raad zal weer iets Ollands zijn, zeker ?
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Winterstalling

Bericht door Wullebolle »

Jomme,

Het is geen alles of niets, zwart wit verhaal.
Er zijn nu eenmaal een aantal regels qua winterslaap die je kunt volgen die je motor in een betere conditie houden.
De kans dat problemen opduiken is dan kleiner. Het is dus niet omdat je de regels niet volgt dat je wel problemen gaat krijgen. De kans is gewoon groter. Precies hetzelfde met de menselijke gezondheid. Sommigen leven zeer gezond op het paranoide af en worden -hopelijk- zelden ziek. Anderen vegen er hun viool aan, smoren zuipen fretten gaan nooit naar de dokter en zweten elk kwaaltje wel zelf uit, en gaan dan een paar jaar eerder dood Wie heeft gelijk? Hangt van je ingesteldheid af.

Accu aan de druppellader is nogal wiedes, als je hem niet gebruikt. Een accu die 4 maanden per jaar niet gebruikt wordt is gedoemd om te overlijden. Mischien niet het eerste jaar, maar de levensduur EN ontlaadcapiciteit (belangrijk voor de startmotorstroom) wordt echt wel fel ingekort. Anderzijds hoeft ie niet echt 4maand constant aan de lader te hangen. Zo snel ontlaadt een accu koud opgeslagen niet. Koud en vorstvrij moet ie na 2 maand (en opgewarmd) zeker nog je motor kunnen starten. Elke maand een weekend aan de lader (tot de lader het OKsignaal geeft) moet voldoende zijn voor een jonge accu, om de twee weken bij een oudere accu. Een kwalitatieve accu Yuasa/Varta moet toch 6 a 8 jaar en meer meegaan,mits goed behandeld.

Banden? Mjaaa 4 maand een puntbelasting gaat vervorming geven, de kou (vrieskou?) maakt het rubber hard en geeft het een memoryeffect, wat de kans op blijvende vervorming alleen maar vergroot. Zo simpel is het.
Remedie: Banden oppompen met verhoogde druk 3 a 3.3 bar. (niet vergeten te lossen in de lente). Motor op de middenbok en als je elke maand je band een beetje verdraait,krijgt hij niet de kans om te vervormen.

Tank? Simpel: hoe voller de tank hoe minder lucht erbij kan (tank is open via de tankontluchting) en hoe minder de benzine kan degenereren. Niet de benzine op zich, wel de additieven. De binnekant van de metalen tank kan ook niet roesten. Punt uit.

Olie? Het hoeft geen verse te zijn. Maar ook geen volledig afgedraaide (30.000kmmet een oliebeurt Jomme?). Want die afgedraaide zit vol vuildeeltjes, zuren, water etc ... als je 4 maand stilstaat, circuleert de olie niet, en krijgen restanten vervuiling die niet door het filter opgevangen zijn achter in de fijne kanaaltjes, en kunnen zich daar vastzetten. Dit verminderd de stroom en koelcapaciteit van je blok. En kan na jaren heel zeker een negatieve invloed geven. Maar hoeft dus echt niet verse olie te zijn. Belangrijker is dat je net voor de stilstand een grote rit hebt gereden, waardoor alle vocht uit de olie zeker is verdampt.

Voor de rest scheelt het of de motor in een droge niet te koude garage staat, of in een vochtig en koud hok.
Staat ie droog, niets doen qua metaalbescherming. Staat ie koud vochtig, dan kun je alle blote niet gelakte metalen delen zoals de vorkpoten en de uitlaatschilden inwrijven met terpentijn, WD40, of zelfs met verse motorolie (uiteraard niet op gelakte delen). Wie iets kent van vuurwapens, weet dat dergelijke olieen noodzakelijk zijn om de boel beschermen.
Verwijder ook alle slijk als de motor vochtig gestald wordt. Slijk trekt vocht aan, en dat leidt tot roest.
Hang er ook een zeil over, of een oud synthetisch laken, dat voorkomt dat hij stoffig wordt, stof trekt ook vocht aan!

Maar ..
Veel beter is het om dat allemaal niet te doen, en af en toe te gaan rijden. Er is af en toe wel een dagje mooi weer waaropje een ferme rit kan maken. Op een zonnige vriesdag een toer maken is goed voor de motor, maar nog veel beter voor deze die erop zit.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: Winterstalling

Bericht door Jomme Dox »

Wullebolle schreef:Maar ..
Veel beter is het om dat allemaal niet te doen, en af en toe te gaan rijden. Er is af en toe wel een dagje mooi weer waaropje een ferme rit kan maken. Op een zonnige vriesdag een toer maken is goed voor de motor, maar nog veel beter voor deze die erop zit.

Uiteraard was ik dat er vergeten bij te vertellen natuurlijk..... :frusty:
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Winterstalling

Bericht door Ebrostrom »

Op dit moment rij ik nog, maar lees dit wel met interesse want er komt ongetwijfeld een moment (pekel) dat ik m even binnen ga zetten.

Maar waarom zoveel moeite bij het stallen van een motor?

Ik ben nu twee keer op uitzending geweest en had de eerste keer de auto 9 mndn in de garage staan en de tweede keer 7 mndn.
De eerste keer zonder kennis gewoon gestald. Resultaat na 9 mndn: een aantal banden plat en de accu leeg. Gevolg: wegenwacht bellen.
De tweede keer op advies van een automonteur banden opgepompt tot 4 bar en plus (of min) pool van de accu gehaald. Resultaat na 7 mndn: starten en wegrijden.

Een auto is idd geen motor en zijn we zuinig op onze spulletjes maar we moeten er ook geen wetenschap van maken. Natuurlijk krijgt mijn motor straks ook een poetsbeurtje voordat hij definitief naar binnen gaat en zal deze bovenstaande adviezen (natuurlijk) in overweging nemen en zie dan wel waar ik uitkom.
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Rene086

Re: Winterstalling

Bericht door Rene086 »

Thnx voor de tips!!

In principe wil ik zo lang mogelijk doorrijden tot het echt niet meer kan, maar ik hoorde allerlei doemverhalen over pekel en mogelijke corrosie van de onderdelen. Wat zou ik dan het beste kunnen doen om dat probleem op te lossen?? Al die verhalen van na elke rit wassen en opnieuw in het vet zetten gaat mij persoonlijk iets te ver...
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Winterstalling

Bericht door Wullebolle »

Ik rij door, pekel of niet. Maar bij ijzel blijft de ezel op stal.
Ik doe niets speciaal. Enkel als er veel gestrooid is (veel, niet het occasionele strooibeurtje) , als het dan es een dag niet vriest de pekel afspuiten met de tuinslang. Niet wassen -bweik- maar gewoon er afspoelen.
Wat ik wel doe: na een nattige slijkerige (en ook pekel) rit: de lampeglazen en men voorruit proper maken , EN met een vod+wd40 de vuiligheid van de vorkbinnepoten vegen (10 seconden werk) . Zodat je daar geen putjes krijgt van pekel dat zich invreet.
Al de rest is niet aan mij besteed. Dat een aluminium boutje na een paar jaar wat wittig uitslaat stoort me niet.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Winterstalling

Bericht door Bozobin † »

Zo, mijn Strom staat ook in de "winterstalling", dat wil zeggen .....
Hij staat buiten op z'n normale plekkie onder het normale hoesje, maar nu permanent aan de optimate om de accu lekker te houden.

Het plan is om deze geen pekelharing te laten worden zoals mijn vorige blauwe Strom.

Ben benieuwd of ik het volhoud tot na de pekel :-).
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Winterstalling

Bericht door Iron Horse »

Onder een hoesje is ook niet altijd "de betere" oplossing. Buiten stallen is altijd een slechte zaak, maar ik ken het, het is vaak pure noodzaak. Mijn ervaring is dat je in veel gevallen vaak beter af bent zonder hoes dan met hoes. Ik heb in de tijd dat ik met hoes buiten stalde toch vaak de hoes eraf gehaald. Want condensvorming onder de hoes is funest en doet meer kwaad dan een dag in de regen en daarna droog waaien. Vooral voor- en najaar hebben veel condens momenten, zeker wanneer er een waterig zonnetje staat en de nevel net optrekt. Houd dat dus tussendoor goed in de gaten, want ik schrok me soms na een maand al rot hoeveel corrosieplekken er dan weer bij gekomen waren. Heel goed inspuiten met roestwerende middelen doet overigens wel weer een hoop tegen dit soort problemen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Why

Re: Winterstalling

Bericht door Why »

Voor de mensen die bang zijn voor condensvorming. Gebruik een Pingi. Te halen bij de beter doehetzelf zaken. Je kan ook zoeken op pingi in google moet het ook mee lukken. Gooi dat ding op het zadel en dan het hoesje er over.
Zelf gebruik ik hem in de reeds eerder genoemde Italiaanse cabrio. Die zijn namelijk net zo water dicht als een buiten hoes.
Veranderd de kleur (ja je moet wel af en toe even checken). Gooi je het ding in de magnetron.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Winterstalling

Bericht door Ebrostrom »

Why schreef:Voor de mensen die bang zijn voor condensvorming. Gebruik een Pingi. Te halen bij de beter doehetzelf zaken. Je kan ook zoeken op pingi in google moet het ook mee lukken. Gooi dat ding op het zadel en dan het hoesje er over.
Zelf gebruik ik hem in de reeds eerder genoemde Italiaanse cabrio. Die zijn namelijk net zo water dicht als een buiten hoes.
Veranderd de kleur (ja je moet wel af en toe even checken). Gooi je het ding in de magnetron.
Te vergelijken met de DRY BAG, die ik enige tijd geleden in het blad van vereniging eigen huis heb zien staan.
Zelf helaas nog niet uitgeprobeerd. Mijn Strom staat gelukkig in de garage.
Mijn schoonzus vroeg laatst of ze wat kattenbakkorrels kon krijgen. Waarom? Om in een sok te doen en dan in de auto te leggen. Dat schijnt tegen de condens te werken. Mss ook een idee, maar (en dat zien we elke week aan de konijnenbak) deze optie is maar voor eenmalig gebruik. :|
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Winterstalling

Bericht door Dyrck »

Mijn zijspan staat ook buiten onder een hoes te overwinteren.
In de zijspanbak en in de bagagebak heb ik vochtvreters staan en die maak in 1x per 2 weken leeg.
Werkt prima.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Leville

Re: Winterstalling

Bericht door Leville »

Ebrostrom schreef:Mijn schoonzus vroeg laatst of ze wat kattenbakkorrels kon krijgen. Waarom? Om in een sok te doen en dan in de auto te leggen. Dat schijnt tegen de condens te werken. Mss ook een idee, maar (en dat zien we elke week aan de konijnenbak) deze optie is maar voor eenmalig gebruik. :|
Nylonkous met droge rijst in doet ook wonderen, maar of het iets uit haalt als je fiets onder een hoes buiten staat...
Free_ltd

Re: Winterstalling

Bericht door Free_ltd »

Ik zit al aan mijn 4de suzuki. Rij nooit in de winter en staat soms 4 tot 5 maanden stil zonder te draaien. Nog nooit aan een druppellader gehangen en start altijd zonder problemen. Suzuki hé :D

Bij mijn vorige gsxr op die manier pas de batterij om zeep na 6 jaar
Fastboy

Re: Winterstalling

Bericht door Fastboy »

Komt ie dan nog? die winter....?
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Winterstalling

Bericht door Wullebolle »

Fastboy schreef:Komt ie dan nog? die winter....?
zekers, vanaf eind deze maand zo ... 2weken vriesweer tussen 0 en -5°, met wat sneeuw in het binnenland ... :shock:
:-)}
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Winterstalling

Bericht door Ebrostrom »

Wullebolle schreef:
Fastboy schreef:Komt ie dan nog? die winter....?
zekers, vanaf eind deze maand zo ... 2weken vriesweer tussen 0 en -5°, met wat sneeuw in het binnenland ... :shock:
:-)}
Grrrr, wilde eigenlijk bijna weer gaan rijden en de auto eruit.
Mss niet zo'n goed idee........ :wink:
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Plaats reactie