Tiptop winterstop tip (in je tank)

Plaats reactie
V-Max
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 22:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
Woonplaats: Hoofddorp

Tiptop winterstop tip (in je tank)

Bericht door V-Max »

“Vroeger was alles beter”
Dat geldt natuurlijk niet voor alles, maar helaas gaat dat wel op voor brandstof. Nog niet zo heel lang geleden kon je je motor probleemloos met een volle tank ca. 3 maanden in de winterstop zetten. Helaas; die tijd is voorbij…..
De samenstelling van benzine is de laatste jaren veranderd. Na enkele maanden gaat de benzine oxideren, dik en vettig worden (een soort zwarte gom) en na een jaar of langer lijkt het wel een dikke teerlaag. Deze dikke vette rotzooi gaat natuurlijk niet meer door je leidingen, carburator of injectoren, maar verstopt de hele boel.

Daar zagen vele partijen wel een oplossing voor – lees additieven / middeltjes welke je toevoegt aan je benzine, voordat je je motor in de winterstop stalling zet.
Overigens geldt bovenstaand probleem ook voor gestalde oldtimers en motorbootjes. Er is inmiddels een hele markt ontstaan gericht op oldtimers, motorboten, campers, motoren, motormaaiers, generatoren, kettingzagen, etc. Ze kampen allemaal met hetzelfde probleem.

Ik heb nog niet zoveel middeltjes uitgeprobeerd maar heb er wel een aantal voor je in een overzicht geplaatst. Het is niet leuk, het kost natuurlijk weer geld, maar ik hoop dat je er problemen mee voorkomt en je motor probleemloos uit de winterstop haalt:
(oh ja, je kan natuurlijk ook gewoon doorrijden……)

Merk # Omschrijving # Richtprijs # Inhoud in ml # Geschikt voor x liter
Bardahl # Fuel Stabilizer # € 17.50 # 250 # 250
B&S (Briggs&Stratton) # Fuel Fit # € 4.05 # 125 # 40
Castrol # Fuel Protect # € 15.95 # 250 # 50
Forte # Moto Power II # € 12.00 # 150 # 20
Jet # 100 Fuel Stabilizer # € 7.90 # 250 # 50
Liqui Moly # Benzin-Stabilisator # € 12.91 # 250 # 50
Mallory # Fuel Stabilizer # € 7.20 # 237 # 50
Motorex # Fuel Stabilizer # € 7.25 # 125 # 25
Procycle # Fuel System # € 5.95 # 200 # 20
Profi # Fuel Max # € 11.24 # 270 # 50
Putoline # Fuel Stabilizer # € 8.50 # 220 # 25
Star Brite # Star Tron Benzine # € 17.95 # 237 # 100
STP # Multipurpose Motor Treatment # ?? # 473 # ??
Wynn's # Fuel Stabilizer # € 10.95 # 325 # 50
Yamalube # Fuel Stabilizer & Conditioner PLUS # € 5.00 # 355 # 45

Aanvullingen en verbeteringen, graag; ik heb m’n best gedaan maar weet natuur niet alles van deze materie. Nog wel één belangrijke aanvulling. Bovenstaande zijn allemaal zogenaamde “brandstof stabilisatoren’ (additieven voor in de brandstoftank). Het zijn GEEN reinigers / cleaners voor je injectoren/carburator/inlaatkleppen of “octane boosters” om je octaangehalte te verhogen. Daar zijn weer andere producten (van dezelfde leveranciers) voor.

Zoals gezegd, doorrijden is ook een optie.......
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Tiptop winterstop tip (in je tank)

Bericht door Iron Horse »

Eerlijk gezegd nog nooit echt problemen mee gehad. En zeker niet dat er een teerachtig goedje in m'n tank achter zou blijven. Dat na een bepaalde tijd gomvorming kan optreden is denk ik de meesten wel bekend en dat de huidige benzines kwalitatief, voor wat betreft het overhouden, slechter zijn dan in het verleden waarschijnlijk ook wel. Ik heb hier nog 3 flesjes van dat spul staan en elke winter neem ik me voor het erin te doen, maar ben het tot nu toe elke keer weer vergeten. Maar echt geen verstopte leidingen die door in stookolie veranderde benzine dichtgeslibt zijn. Het draagt uiteraard bij aan een goede conservering (wel eerst enige tijd laten lopen nadat je de additieven hebt toegevoegd anders heeft het nog weinig zin), maar het is niet zo dat als je de motor nu wegzet met een volle tank dat je in maart niet meer kunt starten omdat er dan prut i.p.v. benzine in je tank zit. Ik heb ook wel eens een jerrycan met benzine een paar jaar laten staan en die gewoon opgebruikt zonder problemen. Ook wel eens een bromfiets (50 cc) (recent) enkele jaren met benzine in de tank laten staan en 2 keer trappen en hij liep gewoon, niks prut in de tank en ook geen gom in de carburateur.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Tiptop winterstop tip (in je tank)

Bericht door Hunter6 »

V-Max schreef:“Vroeger was alles beter”
Dat geldt natuurlijk niet voor alles, maar helaas gaat dat wel op voor brandstof. Nog niet zo heel lang geleden kon je je motor probleemloos met een volle tank ca. 3 maanden in de winterstop zetten. Helaas; die tijd is voorbij…..
De samenstelling van benzine is de laatste jaren veranderd. Na enkele maanden gaat de benzine oxideren, dik en vettig worden (een soort zwarte gom) en na een jaar of langer lijkt het wel een dikke teerlaag. Deze dikke vette rotzooi gaat natuurlijk niet meer door je leidingen, carburator of injectoren, maar verstopt de hele boel.
Voordat hier weer de wildste verhalen rond gaan en mensen zich zorgen gaan maken: zou je even de bron willen vermelden?
Het klinkt mij namenlijk als een verkoop praatje in de oren. :wink:
V-Max
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 22:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Tiptop winterstop tip (in je tank)

Bericht door V-Max »

Rob, dank voor je relativerende reactie. Misschien ben ik wel te voorzichting geworden (en werkt de reclame van die goedjes erg goed). Helaas heb ik zelf wel een 'gom-ervaring'; m'n vorige motor een paar jaar niet gebruikt en tank, leidingen, carburator, alles vol met teerachtige smurrie. De dealer (Bruggeman) had zelfs een speciaal apparaat gekocht om de onderdelen mee te reinigen; een soort sonische trilbak. Hij vertelde me dat het elk jaar steeds erger wordt met motoren die een jaar of langer stilgestaan hebbben.
Als je die smurrie met eigen ogen ziet wordt ik wel (te) voorzichtig. En ach, voor een tientje de geruststelling dat me dat niet meer zal overkomen, geeft ook een goed gevoel. :D
Fred

Re: Tiptop winterstop tip (in je tank)

Bericht door Fred »

Iron Horse schreef:Eerlijk gezegd nog nooit echt problemen mee gehad. En zeker niet dat er een teerachtig goedje in m'n tank achter zou blijven. Dat na een bepaalde tijd gomvorming kan optreden is denk ik de meesten wel bekend en dat de huidige benzines kwalitatief, voor wat betreft het overhouden, slechter zijn dan in het verleden waarschijnlijk ook wel. Ik heb hier nog 3 flesjes van dat spul staan en elke winter neem ik me voor het erin te doen, maar ben het tot nu toe elke keer weer vergeten. Maar echt geen verstopte leidingen die door in stookolie veranderde benzine dichtgeslibt zijn. Het draagt uiteraard bij aan een goede conservering (wel eerst enige tijd laten lopen nadat je de additieven hebt toegevoegd anders heeft het nog weinig zin), maar het is niet zo dat als je de motor nu wegzet met een volle tank dat je in maart niet meer kunt starten omdat er dan prut i.p.v. benzine in je tank zit. Ik heb ook wel eens een jerrycan met benzine een paar jaar laten staan en die gewoon opgebruikt zonder problemen. Ook wel eens een bromfiets (50 cc) (recent) enkele jaren met benzine in de tank laten staan en 2 keer trappen en hij liep gewoon, niks prut in de tank en ook geen gom in de carburateur.
Zelfde ervaring alhier, nog nooit miserie gehad niet met motors, grasmachines, kettingzagen of bosmaaiers die een half jaar minstens stil staan alhier in de winter.
V-Max
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 22:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Tiptop winterstop tip (in je tank)

Bericht door V-Max »

Op verzoek wat bronvermeldingen:

http://www.bateaubootservice.nl/Accesso ... er_237_ml/

http://www.agria-service.de/shop/Ersatz ... ::170.html

http://www.motozoom.nl - en dan even zoeken naar Profi Fuel-Max - staan ook klantoordeel bij

http://www.wynns.nl/Index.php/nl/x/30?cId=1&bId=473

http://www.drinkwaardwatersport.com/cat ... hgq011sio1

http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... er+II.html

http://www.robelcocar.nl/ Tab Aanbod Diversen

http://www.louis.de/_40c3d2d842dbee3487 ... r=10004088

http://www.motormotion.nl/index.php?mot ... oon_id=862

En met wat googelen zo nog wel een paar honderd. Allen waarschuwen dat de benzine na een paar maanden oxideert.
Misschien zijn het allemaal wilde verhalen. Het mooie van dit forum is dat je elkaar informatie kan geven, wat je er mee doet is helemaal aan jou.
Remko

Re: Tiptop winterstop tip (in je tank)

Bericht door Remko »

V-Max schreef:Op verzoek wat bronvermeldingen:

///////////////////

En met wat googelen zo nog wel een paar honderd. Allen waarschuwen dat de benzine na een paar maanden oxideert.
Misschien zijn het allemaal wilde verhalen. Het mooie van dit forum is dat je elkaar informatie kan geven, wat je er mee doet is helemaal aan jou.
Zo op het eerste gezicht zijn dit allemaal websites van leveranciers en fabrikanten....
Over het algemeen is de objectiviteit daar niet het grootste belang!

8)
MacB

Re: Tiptop winterstop tip (in je tank)

Bericht door MacB »

Volledig mee eens V Max! Ga ik het er nu ingieten, ik denk het niet :D
Ik heb nog nooit iets in de tank gegoten heeft zo 3 winsters stilgestaan en geen problemen gehad erna. Als je natuurlijk praat over een paar jaar stilstaan dat is al wel iets anders natuurlijk ;)
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Tiptop winterstop tip (in je tank)

Bericht door Margon »

Zoiezo weg zetten met volle tank, of door rijden:)
Door de volle tank minder kans op verdamping in de tank. Dit is verteld door een bevriende auto monteur
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Tiptop winterstop tip (in je tank)

Bericht door Hunter6 »

V-Max schreef:Het mooie van dit forum is dat je elkaar informatie kan geven, wat je er mee doet is helemaal aan jou.
Helemaal met je eens maar dan moet de info wel kloppen, en daar gaat het meteen al fout :wink:
Fred

Re: Tiptop winterstop tip (in je tank)

Bericht door Fred »

Voor diegenen die denken dat het noodzakelijk is om additieven toe te voegen aan benzine of motorolie staan de rekken van de shops vol met flesjes en busjes. Als je je daarbij beter voelt, dan is het fijn voor jou. Heb je er helemaal geen behoefte aan, zoveels te beter voor je portemonnee.
Graafie68

Re: Tiptop winterstop tip (in je tank)

Bericht door Graafie68 »

even advocaat van de duivel spelen.
Als ik regelmatig lees dat de dealers bij de beurten forte I en II in de tank kieperen, dan is dit niet omdat ze geld uit je motorbroek willen kloppen. Brandstoffen zijn wel degelijk erg veranderd laatste paar jaar. Ethanol is zo'n nieuwe toevoeging.
De verhalen van een motor die 5 jaar stil staat en 1 kikje en hij loopt. Klopt, maar das ook oudere benzine.

Ik weet dat er in diesel bepaalde "bacterien" voor kunnen komen ( black sludge ) en die zorgen voor grote problemen en dure reparatie's.
Fred

Re: Tiptop winterstop tip (in je tank)

Bericht door Fred »

Graafie68 schreef:even advocaat van de duivel spelen.
Als ik regelmatig lees dat de dealers bij de beurten forte I en II in de tank kieperen, dan is dit niet omdat ze geld uit je motorbroek willen kloppen. Brandstoffen zijn wel degelijk erg veranderd laatste paar jaar. Ethanol is zo'n nieuwe toevoeging.
De verhalen van een motor die 5 jaar stil staat en 1 kikje en hij loopt. Klopt, maar das ook oudere benzine.

Ik weet dat er in diesel bepaalde "bacterien" voor kunnen komen ( black sludge ) en die zorgen voor grote problemen en dure reparatie's.
E10 (10 procent ethanol en 90 procent bio) is pas volgend jaar in NL en B te verkrijgen, zodoende kan je er hier nog geen problemen met krijgen.
Alleen in Frankrijk is 95 vervangen door E10, in Duitsland kan je ook nog altijd kiezen voor 95 of 98 inplaats van E10. In Frankrijk is het aan te raden 98 te tanken.
In NL en B zal men ook in de toekomst nog de keuze hebben tussen 95, 98 en E10. In Duitsland geraakt men E10 aan de straatstenen niet kwijt. Laat je aub niets wijsmaken door dealers.
Plaats reactie