1e (combinatie)onderhoudsbeurt (12000-18000)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

1e (combinatie)onderhoudsbeurt (12000-18000)

Bericht door Ebrostrom »

Vandaag mijn Strom voor zijn eerste (echte) onderhoudsbeurt weggebracht naar Motorhuis De Valkenier in Barneveld (Suzuki exclusief dealer).

In april heb ik deze motor in Belgie gekocht met 7400 km op de teller. Bij de vorige eigenaar had hij zijn aflever- en 1000 km beurt gehad. De vorige eigenaar was zelf monteur en heeft tot de verkoop de motor goed bijgehouden (en dit ook netjes opgeschreven). Toen ik hem destijds zag was t ook gelijk 'hebbbuuuuuuuuh'. In 4 mndn tijd (in juli stilgestaan vanwege vakantie) heb ik bijna 9000 km asfalt onder mij door laten glijden. Met dagelijks woon-werkverkeer nam ik de tijd niet om de motor weg te brengen. Ik hield wel nauwgezet alle vloeistoffen in de gaten en vulde indien nodig bij, smeerde en reinigde ketting netjes (o.a. OSCO) en controleerde de banden op spanning en profiel en hij kreeg ook van tijd tot tijd een wasbeurtje. Nu ik vanwege een cursus met interne legering de motor niet meer dagelijks nodig heb vond ik het met 16100 km op de teller wel eens tijd worden om hem echt weg te brengen voor een beurt.

Tegen de dealer heb ik gezegd dat ze er vanwege de km stand maar een soort van combinatie van moest maken: moest er iets vervangen worden bij 12000 of 18000 dan gewoon doen. Vanwege de enigszins kale voorband (net nog boven merkteken in profiel), vierkant wordende achterband (wel nog ruim boven merkteken, meerdere mm's), het huidige (en wss komende) slechte en natte weer (en daarbij glibberige gevoel met de TW's) heb ik ook maar gelijk prefentief 2 nieuwe rubbers eronder laten leggen: TR91 (o.b.v. bandentopics elders op t forum). Daarnaast had ik eigenlijk geen zin om zelf te gaan zitten 'pielen' met kleine draadjes en heb ik de adapter voor mijn zumo 660 ook netjes laten aansluiten.

Als vervangend vervoer kreeg ik een BanditS mee. Goh, wat ben ik blij dat ik een Strom heb, zeg. Het rijdt heel soepel (smooth) en trekt goed (lees: heel snel) door, maar het zit voor geen meter (ik ben dan ook 192 en had na 30 km al beginnende pijn in mijn kont en mijn voet begon afentoe te tintelen), het stuurt heel vervelend (of anders) en ik zat met mijn hele lijf vol in de wind en had daardoor veel moeite om naast en achter me te kijken in het verkeer. Met mijn strom ervaar ik 130 fijner dan met de BanditS. Kortom, het is niet mijn soort motor, maar daar gaat dit topic niet over.

Toen ik mijn Strom vandaag weer ging halen kreeg ik te horen dat de motor in echt prima staat verkeerde (en dat ondanks mijn ruime afwijken van de onderhoudsinterval). Er was weinig op aan te merken i.h.k.v. afstellen, bijstellen, aandraaien, slijtage enz.

Ik wil met bovenstaande alleen maar aangeven dat het, zoals je in sommige andere topics ook al leest, geen kwaad kan de onderhoudsinterval enigszins ruimer te maken als je maar zorgt dat je zuinig op je spullen bent en belangrijke aspecten in de gaten houd (zoals bijv olie, ketting en banden). Sommigen zullen het onverstandig vinden, maar met de kms die ik rij heb ik bijv de onderhoudsinterval van mijn auto (op LPG mind you) ook al gesteld op 1 grote beurt per jaar gelijktijdig met de APK. In mijn geval betekent dat dus na 30.000 km :!: Inmiddels heb ik mijn auto desondanks probleemloos van 0 naar boven de 300.000 km gereden in 12 jr tijd (waarvan bijna 2 jr volledig stil i.v.m. 2 uitzendingen). Dit ga ik natuurlijk niet blindelings kopieren naar de motor maar het gaat hierbij om de gedachte dat ook mechanische apparaten meer aankunnen dan wij krijgen voorgeschreven en vaak daardoor denken. Zolang de smering (motor en ketting) maar in orde blijft en het rubber vertrouwen geeft én jij je er prettig bij voelt is er m.i. niets mis met het verruimen van de onderhoudsinterval.

Al met al was ik toch nog een aardige smak met geld kwijt :( , maar dat komt voornamelijk door de nieuwe banden (die volgens 2 onafhankelijke dealers nog niet hadden gehoeven):
- Bougies: 31,20
- Luchtfilter: 31.65
- Motorolie: 32,50
- Oliefilter: 12,50
- Remvloeistof: 10,50
- Klein mat: 2.50
- Diverse smeermiddelen: 2.50
- Milieuheffing: 2.05
- Voorband: 160
- Achterband: 187
- Arbeid: 174 (= 3 uur à 58)
- Vervangend vervoer: 12
Dit maakt in totaal € 658,40 (zonder de banden dus € 311,40)

De banden laten we de volgende keer dus ergens anders doen :wink: want dat kan stukken goedkoper heb ik gelezen.

V.w.b. het oordeel over de dealer: een volgende keer zou ik de motor zo weer voor een beurt brengen (mocht ik in de buurt wonen of werken, maar helaas): vriendelijke mensen, vakkundig en nemen de ruim tijd voor tekst en uitleg bij vragen en voor zover ik heb kunnen oordelen zag het er netjes uit in de werkplaats.

Op naar de volgende beurt over minimaal 10.000 km of wellicht meer.........

Laten we het netjes houden en daarom niet alleen reageren met dat het zo onverstandig van mij was om zolang te wachten met een beurt :D
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: 1e (combinatie)onderhoudsbeurt (12000-18000)

Bericht door PDvD »

Als je geen 2 linker handen hebt kan de rest ook veeeeeel goedkoper. Zie geen gekke dingen die gedaan zijn. In 2 uur zou je zelf ook klaar zijn voor nog niet de helft van de kosten.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: 1e (combinatie)onderhoudsbeurt (12000-18000)

Bericht door Wullebolle »

Fijn verhaal van Ebrostrom.

En gelijk heeft ie. 6000km beurt is beetje overbodig.
Al hangt het af van je rijfrequentie hé. Rij je enkel op zondag rond de kerktoren, of doe je elke dag een flink stuk woonwerk?
10.000 of toch één keer per jaar een olie+filter wissel lijkt me correcter.
Mijn vorige groot OH met alles afstellen + banden + kettingset was in maart op 19.000 km.
Nu zit ik aan 28.000km en is het tijd om de kleppenstel beurt te (laten) doen, en tegelijk vers koelwater, remblokken en remvloeistof.

Wat PDvD zegt: yep, behalve de banden kun je de rest zonder 2 linkerhanden wel zelf. Onderdelen moet je kopen, maar werkuren zijn dan gratis.
Spaar je idd 1 a 2 betaalde werkuren uit. En je krijgt wat meer 'feeling' voor je motor terug.
Spooky Action At A Distance !
V2fun

Re: 1e (combinatie)onderhoudsbeurt (12000-18000)

Bericht door V2fun »

Met mijn twee linkerhanden laat ik mijn service beurten ook doen bij De Valkenier in Barneveld en ben ik zeer tevreden met hun service , een zaak waar je geen nummer bent zoals oa motoport
De garantie is voorbij en vanaf nu krijgt de strom 1x per jaar zn beurt net voor de winter en zal dat vaak na zo,n 10000km gebeuren of meer , ja het kost wat maar de strom verdient het en een hobby kost geld...... :wink:
Zelf hou ik alleen de olie ketting en bandenspanning in de gaten en voor de banden heb ik een goedkoper adres.
Fred

Re: 1e (combinatie)onderhoudsbeurt (12000-18000)

Bericht door Fred »

Wullebolle schreef:Fijn verhaal van Ebrostrom.

En gelijk heeft ie. 6000km beurt is beetje overbodig.
Al hangt het af van je rijfrequentie hé. Rij je enkel op zondag rond de kerktoren, of doe je elke dag een flink stuk woonwerk?
10.000 of toch één keer per jaar een olie+filter wissel lijkt me correcter.
Mijn vorige groot OH met alles afstellen + banden + kettingset was in maart op 19.000 km.
Nu zit ik aan 28.000km en is het tijd om de kleppenstel beurt te (laten) doen, en tegelijk vers koelwater, remblokken en remvloeistof.

Wat PDvD zegt: yep, behalve de banden kun je de rest zonder 2 linkerhanden wel zelf. Onderdelen moet je kopen, maar werkuren zijn dan gratis.
Spaar je idd 1 a 2 betaalde werkuren uit. En je krijgt wat meer 'feeling' voor je motor terug.
Hey, Wullebolle, vraagske: waarom vervang jij de koelvloeistof. Ik heb dit nog nooit bij bij een moto of auto gedaan, alleen bij de auto (omdat die ook in de winter buitenkomt bij vriestemperaturen) gemeten tot hoeveel graden in de min hij kan.
Betreft het onderhoud, volgens mij is 1 keer per jaar onderhoud meer dan genoeg tot een max. van een 20.000 km jaarlijks rijden.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: 1e (combinatie)onderhoudsbeurt (12000-18000)

Bericht door Wullebolle »

Fred schreef:...
Hey, Wullebolle, vraagske: waarom vervang jij de koelvloeistof. Ik heb dit nog nooit bij bij een moto of auto gedaan, alleen bij de auto (omdat die ook in de winter buitenkomt bij vriestemperaturen) gemeten tot hoeveel graden in de min hij kan.
Betreft het onderhoud, volgens mij is 1 keer per jaar onderhoud meer dan genoeg tot een max. van een 20.000 km jaarlijks rijden.
Straks zit de antivries er 4 jaar in, en ik rij in de winter door, ook als het stenen uit de grond vriest.
Maar das niet de reden. Met de vorstweerstand zit het wel snor.

Omgekeerd is koelvloeistof in eerste instantie koelvloeistof. Het moet niet alleen vorstbestendig zijn, maar nog veel meer hittebestendig. De glycol in de koelvloeistof moet tegen veelmeer dan 100 graden kunnen.Tot 130 zelfs, zonder dat het kookt verdampt en niet meer koelt.En daar gaat het na verloop van tijd mis. De glycol degenereert na verloop van tijd, en verliest een deel van zijn koelend vermogen. Het geraakt ook vervuild, waardoor de smerende en anticorrosie eigenschappen en de bescherming van de waterpomp en radiator achteruit gaat en na verloop van jaren verstop kan raken.

Daaromis het geen slecht idee om je koelvloeistof es te verversen (eerst spoelen) moet je ook bij een auto doen trouwens. Om de 5 jaar in ons klimaatis voldoende, in hete streken frequenter. Maar omdat bij het kleppenstellen toch alles los moet (dealer?zelf?weetnogniet) maak ik van de gelegenheid gebruik om ook de koelvloeistof en de rem en koppelingsolie te verversen.Zit ik weer moustache voor een paar jaar.

Enneuu 1 keer olie per 20000km? Is dat niet wat extreem aan de lange kant? 'T is tenslotte een dikke Vtwin met ferme klappen, geen 4 cylinder naaimachientje .... mischien ist ook welgoed. Hangt in feite hoofdzakelijk af van hoe veel keer je olie heet/koud wordt, en van hoe heet -belast- ze wordt. Met hoofdzakelijk forenzen kilometers ... mjaa why not?
Spooky Action At A Distance !
Fred

Re: 1e (combinatie)onderhoudsbeurt (12000-18000)

Bericht door Fred »

Bedankt voor de uitleg Wulle, maar ik denk dat jij een uitzondering bent met het verversen van de koelvloeistof. Bij mijn weten ken ik niemand die zijn koelvloeistof vervangt en zeker niet bij een wagen.
Betreft het olieverversen: er zijn zelfs mensen (een NL ex directeur van een oliebedrijf) die beweren dat olieverversen alleen maar is uitgevonden door fabrikanten om bestuurders in de zak te zitten. Zo ver wil echter niet gaan, ik denk dat jaarlijks wisselen aangewezen is, en als men 20000 km jaarlijks maakt dan zit daar heel veel aan lange ritten bij. De voorschriften voor onderhoud van wagens is bvb in de USA en Europa heel verschillend. Bij de meeste moderne wagens is in Europa 25000 km of jaarlijks de norm, in de USA is dit 5000 km of jaarlijks. Nu rijden de meeste Amerikanen met benzine terwijl het in Europa diesel is, maar het verschil is enorm. Waar het aan ligt aan, de platte commercie of de juiste onderhoudsrichtlijnen?
Groetjes uit het verre Limburg, Fred.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: 1e (combinatie)onderhoudsbeurt (12000-18000)

Bericht door Wullebolle »

Mjaa Fred,

Weet je, of het uiteindelijk ECHT nodig zou blijken om de koelvloeistof te vervangen, gaan we nooit weten.
De meesten rijden niet lang genoeg jaren/km om grote schade door niet verversen tegen te komen.
Maar met een 70.000km motor na zomerse ritten dan komen klagen dat ie te snel warmloopt of een lekke waterpomp aca radiator heeft, en dan niet weten waarom? ... tjah

Hoeveel kan er in 2.2L dacht ik das pakweg 20€ klaargemaakt koelvloeistof, of 10 die je nog zelf moet verdunnen.
Kost dus geen drol, waarom dan het binnenwerk van je blok laten vervuilen, en corroderen omdat de koelvloeistof "versleten" is ?

Volgens mij doet een beetje dealer en zeker in de autosector dat wel degelijk omdat het nou eenmaal een onderdeel vormt een van de grote beurten.
Maar wie staat er nu met zijn neus erop te kijken om te zien of het gedaan wordt of niet, nobody ! Zelfs de factuur wordt nauwelijks nagezien.

Als ik de uitzondering ben, dan ben ik de slimmerd en de anderen niet ! :o)

Met je 20K km OF 1/jaar oliewissel kan ik je wel volgen ja.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: 1e (combinatie)onderhoudsbeurt (12000-18000)

Bericht door Wullebolle »

Aanvulling: het onderhoudsboekje stelt een koelwaterverversing om de TWEE jaar voor !
Spooky Action At A Distance !
Viki-650A

Re: 1e (combinatie)onderhoudsbeurt (12000-18000)

Bericht door Viki-650A »

Na 4,5 jaar op km-stand 13.610 een (grotere) beurt uit laten voeren bij JVS Motoren te Afferden. De 6.000 overgeslagen.
Extra klusje: monteren 12V aansluiting in kuip (voor 'actieve steun' TomTom Rider).
Olie + filter, luchtfilter, remolie, 4 bougies en 3 uur 55 min: € 416,79.

Nieuwe V-Strom meegekregen als leenmotor; minder stoere looks, stuurt iets anders (rustiger)
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: 1e (combinatie)onderhoudsbeurt (12000-18000)

Bericht door Soesko »

Wullebolle schreef:Enneuu 1 keer olie per 20000km? Is dat niet wat extreem aan de lange kant? 'T is tenslotte een dikke Vtwin met ferme klappen, geen 4 cylinder naaimachientje .... mischien ist ook welgoed. Hangt in feite hoofdzakelijk af van hoe veel keer je olie heet/koud wordt, en van hoe heet -belast- ze wordt. Met hoofdzakelijk forenzen kilometers ... mjaa why not?
Persoonlijk vind ik olie verversen bij 20.000km lang, ook voor een viercilinder naaimachientje (want die draaien vlot 14.000 toeren of meer). Ik heb gisteren mijn V-strom een servicebeurt gegeven (olie, filters, bougies) en het viel me op dat de olie toch aardig donker was. De olie heeft er 9000km ingezeten. Tussen de 8000 en 10000km is voor mij dan ook de max. De olie zal zeker nog zijn smerende werking behouden, maar mijn ervaring is dat de werking van de koppeling minder wordt.
Er gaat zo'n 2.5 liter olie in de Strom en dat is ook al niet bijster veel. Voor de paar tientjes kies ik voor zekerheid en wordt de olie toch met enige regelmatig vervangen. Nieuwe krukasaslagers (of wat dan ook) zijn duurder. Overigens gebruik ik wel altijd kwaliteitsolie (Motul).
Plaats reactie