van half synthetishe olie naar full synthetische olie

Plaats reactie
LYNX

van half synthetishe olie naar full synthetische olie

Bericht door LYNX »

Beste strommers

als men wil overschakelen van half naar volle synt. olie is het dan voldoende om de olie filter te vervangen of moet er verder nog gespoeld worden ?

alvast bedankt
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: van half synthetishe olie naar full synthetische olie

Bericht door PDvD »

Als je oliewisselt moet je ALTIJD de oliefilter vervangen! Daarnaast is het niet aan te raden omdat vollsyntheet aangekoekte meuk in je blok weer los haalt en dit mee in de carter rond laat draaien.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: van half synthetishe olie naar full synthetische olie

Bericht door Hunter6 »

Waarom zou je (dure) vol syntheet olie willen gebruiken? Als je de motor continu vol belast (lees circuit gebruik) dan zou het misschien beter zijn, maar voor gebruik op straat heeft het geen enkele meerwaarde ten opzichte van een degelijke half syntheet olie.

Om je vraag te beantwoorden, spoelen is niet nodig. Motor warm later worden en dan olie af tappen. Vervolgens filter vervangen en zodra alle olie uit het blok is de stop er weer indraaien met een NIEUWE koperring.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: van half synthetishe olie naar full synthetische olie

Bericht door Soesko »

Ik vraag me ook af waarom je in een V-strom vol synthetische olie zou willen gebruiken. Die olie is eerder bedoeld voor motoren die langdurig hoog belast worden, bijvoorbeeld in wedstrijdverband. Voor een V-strom lijkt me dat wat overdreven. Persoonlijk zou ik daarom nooit vol synthetische gebruiken in mijn V-strom, sterker nog in mijn GSXR750 gebruik ik die niet eens. Ik zou wel altijd voor een goede kwaliteit olie gaan. Ik heb zelf heel goede ervaringen met Motul, maar er zijn vele andere net zo goede merken.
MacB

Re: van half synthetishe olie naar full synthetische olie

Bericht door MacB »

Mijn vorige garage gebruikte steeds half synthetisch en de nieuwe nu (ivb. garantie), gebruikt vol synthetisch, waarom? Geen idee.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: van half synthetishe olie naar full synthetische olie

Bericht door John007 »

Met full synthetische olie heb je grote kans dat je koppeling door gaat slippen ( minder wrijving tussen je koppelingsplaten in) en dat moet je toch niet willen denk ik.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: van half synthetishe olie naar full synthetische olie

Bericht door Iron Horse »

Lijkt me stug dat je koppeling gaat doorslippen als het olie is die speciaal voor motorfietsen is. Daaraan zijn speciaal additieven toegevoegd om slippen van natte koppeling te voorkomen, net als in andere speciale motorfietsolie of olie bestemd voor motoren met natte plaatkoppelingen. Als je echter olie voor auto's gebruikt dan loop je inderdaad wel het risico, synthetisch of niet.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: van half synthetishe olie naar full synthetische olie

Bericht door Hunter6 »

MacB schreef:Mijn vorige garage gebruikte steeds half synthetisch en de nieuwe nu (ivb. garantie), gebruikt vol synthetisch, waarom? Geen idee.
Ik wel: €€€€€€€€€€€ O:-)
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: van half synthetishe olie naar full synthetische olie

Bericht door John007 »

Iron Horse schreef:Lijkt me stug dat je koppeling gaat doorslippen als het olie is die speciaal voor motorfietsen is. Daaraan zijn speciaal additieven toegevoegd om slippen van natte koppeling te voorkomen, net als in andere speciale motorfietsolie of olie bestemd voor motoren met natte plaatkoppelingen. Als je echter olie voor auto's gebruikt dan loop je inderdaad wel het risico, synthetisch of niet.
Ik heb verhalen gehoord van mensen die in hun motor vol synthetische olie deden en wel degelijk te maken kregen met een slippende koppeling (i.v.m. een verminderde wrijving.) Ga maar eens zoeken op google naar slippende koppeling en synthetische olie en je komt het wel tegen.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
MacB

Re: van half synthetishe olie naar full synthetische olie

Bericht door MacB »

Hunter6 schreef:
MacB schreef:Mijn vorige garage gebruikte steeds half synthetisch en de nieuwe nu (ivb. garantie), gebruikt vol synthetisch, waarom? Geen idee.
Ik wel: €€€€€€€€€€€ O:-)
:D buiten dat punt...? Tot op heden 40000km nog geen last gehad van de koppeling.
Gebruikersavatar
Eric66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 188
Lid geworden op: vr 13-05-2011, 08:58
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Westland

Re: van half synthetishe olie naar full synthetische olie

Bericht door Eric66 »

@Lynx,
Volgens mij weet je nu genoeg om een olie keuze te maken, ik hou mij gewoon aan het geen Suzuki adviseert, vullen met een goede halve syntheet. :-)}
doe het om de 6 tot 8000 en neem voor nog geen 10tje die filterbus gewoon mee in de wissel.
V-Strom, The great compromiser !!
MacB

Re: van half synthetishe olie naar full synthetische olie

Bericht door MacB »

Dus als ik dat hier zo lees is er buiten de hogere prijs geen enkel voordeel aan het gebruik van vol synth. in onze Strom? Dan zal dat de volgende keer gewijzigd worden peins ik ;)
LYNX

Re: van half synthetishe olie naar full synthetische olie

Bericht door LYNX »

Bedankt allen voor de reactie , ik blijf dus bij half synthetishe olie :-)} :-)}
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: van half synthetishe olie naar full synthetische olie

Bericht door Hunter6 »

En voor het geld dat je je bespaart kun je de tank eens goed vullen en daar kun je een hoop lol mee beleven :wink:
Plaats reactie