rammelende remschijf

Plaats reactie
ABo
DL650 berijder
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 13-03-2005, 21:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 04
Woonplaats: Poortugaal

rammelende remschijf

Bericht door ABo »

Heel maf.
Hoorde de laatste tijd al wat gerammel als ik over een niet gebitumeerde weg reed, maar kon eigenlijk niet vinden wat het nu was.
Tot zaterdag, mijn remklauwen zijn bij de laatste onderhoudsbeurt weer goed gangbaar gemaakt, bleven een beetje hangen.
Keek eens naar mijn schijven en draaide mijn voorwiel en toen rammelde een schijf. :shock:
Nu blijkt een van de schijven redelijk los :!: in die ringen te zitten, terwijl de andere zo vast zit als een huis.
Er zit zeker een 2 mm beweging in.....
Geen idee hoe en waarom, maar ik zal maar eens langs de garage rijden of dit wel kan.
Remmen doet ze trouwens als de beste.
Volg mij niet, ik rijd ook verloren
Remko

Re: rammelende remschijf

Bericht door Remko »

Mooi he, zwevende schijven!! 8)

Maar het kan te gek ook natuurlijk.
Als je het niet vertrouwd laat er door iemand naar kijken die er verstand van heeft!
Mocht je het zelf niet al te dramatisch vinden, objectief bekeken, rij er dan mee door!!

:lol:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: rammelende remschijf

Bericht door Iron Horse »

Als het echt je remschijf is en niet een onderdeel uit je remklauw dan lijkt me dat geen goede zaak. Dan betekent dat, dat tenminste alle bouten, 5 stuks per schijf dus, los moeten zitten. Dit lijkt mij redelijk onverantwoord omdat hij bij verlies van de bouten geheel los kan schieten. Wel erg vreemd want deze bouten behoren namelijk met locktite te worden vastgezet en met een aandraaimoment van 23 Nm. Normaliter komen die dan niet meer los. En zou dat gebeuren, dan misschien eentje, maar niet allemaal. Ik zou er niet mee doorrijden maar aandraaien die hap en eerst voorzien van locktite. Kijk ook even of je schijf er wel correct in zit. Merkteken aan de buitenzijde. (Merkteken A op blz. 7-14 WPH) En draait je wiel de goede kant op? Pijltje op de "spaak" moet in de draairichting wijzen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
E-strommer

Re: rammelende remschijf

Bericht door E-strommer »

ABo schreef:Heel maf.
Hoorde de laatste tijd al wat gerammel als ik over een niet gebitumeerde weg reed, maar kon eigenlijk niet vinden wat het nu was.
Tot zaterdag, mijn remklauwen zijn bij de laatste onderhoudsbeurt weer goed gangbaar gemaakt, bleven een beetje hangen.
Keek eens naar mijn schijven en draaide mijn voorwiel en toen rammelde een schijf. :shock:
Nu blijkt een van de schijven redelijk los :!: in die ringen te zitten, terwijl de andere zo vast zit als een huis.
Er zit zeker een 2 mm beweging in.....
Geen idee hoe en waarom, maar ik zal maar eens langs de garage rijden of dit wel kan.
Remmen doet ze trouwens als de beste.
Het was mij zelf laatst ook opgevallen en heb het nagevraagd en gekeken bij andere strom's.
En het is normaal het zijn zwevende schijfremmen zodat het aangrijppunt om te remmen optimaal is.
Rammelen doet het bij mij niet maar hij heeft wel duidelijk speling.

Elwin :-)}
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: rammelende remschijf

Bericht door Iron Horse »

Het is normaal dat bij een schijfrem de remblokken "slepen". Het slepen wordt veroorzaakt door het feit dat er geen veer is die de blokken terug duwt, maar alleen de druk van de leiding wordt afgenomen. Of dit een rammel veroorzaakt weet ik niet. Het "slepen" staat zelfs omschreven in de wettelijke voorschriften waaraan de remmen van een motorfiets moeten voldoen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie