rammelende remschijf

Plaats reactie
ABo
DL650 berijder
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 21:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 04
Locatie: Poortugaal

rammelende remschijf

Bericht door ABo » ma 05 sep 2011, 21:51

Heel maf.
Hoorde de laatste tijd al wat gerammel als ik over een niet gebitumeerde weg reed, maar kon eigenlijk niet vinden wat het nu was.
Tot zaterdag, mijn remklauwen zijn bij de laatste onderhoudsbeurt weer goed gangbaar gemaakt, bleven een beetje hangen.
Keek eens naar mijn schijven en draaide mijn voorwiel en toen rammelde een schijf. :shock:
Nu blijkt een van de schijven redelijk los :!: in die ringen te zitten, terwijl de andere zo vast zit als een huis.
Er zit zeker een 2 mm beweging in.....
Geen idee hoe en waarom, maar ik zal maar eens langs de garage rijden of dit wel kan.
Remmen doet ze trouwens als de beste.
Volg mij niet, ik rijd ook verloren

Gebruikersavatar
Remko
DL650 berijder
Berichten: 666
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 00:17
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 k7/A
Locatie: Texel

Re: rammelende remschijf

Bericht door Remko » di 06 sep 2011, 00:13

Mooi he, zwevende schijven!! 8)

Maar het kan te gek ook natuurlijk.
Als je het niet vertrouwd laat er door iemand naar kijken die er verstand van heeft!
Mocht je het zelf niet al te dramatisch vinden, objectief bekeken, rij er dan mee door!!

:lol:
Heerlijke pekelfiets zo'n DL650/A/K7

lang leve de Tectyl!!!!

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 6607
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: rammelende remschijf

Bericht door Iron Horse » di 06 sep 2011, 11:25

Als het echt je remschijf is en niet een onderdeel uit je remklauw dan lijkt me dat geen goede zaak. Dan betekent dat, dat tenminste alle bouten, 5 stuks per schijf dus, los moeten zitten. Dit lijkt mij redelijk onverantwoord omdat hij bij verlies van de bouten geheel los kan schieten. Wel erg vreemd want deze bouten behoren namelijk met locktite te worden vastgezet en met een aandraaimoment van 23 Nm. Normaliter komen die dan niet meer los. En zou dat gebeuren, dan misschien eentje, maar niet allemaal. Ik zou er niet mee doorrijden maar aandraaien die hap en eerst voorzien van locktite. Kijk ook even of je schijf er wel correct in zit. Merkteken aan de buitenzijde. (Merkteken A op blz. 7-14 WPH) En draait je wiel de goede kant op? Pijltje op de "spaak" moet in de draairichting wijzen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

E-strommer

Re: rammelende remschijf

Bericht door E-strommer » di 06 sep 2011, 13:29

ABo schreef:Heel maf.
Hoorde de laatste tijd al wat gerammel als ik over een niet gebitumeerde weg reed, maar kon eigenlijk niet vinden wat het nu was.
Tot zaterdag, mijn remklauwen zijn bij de laatste onderhoudsbeurt weer goed gangbaar gemaakt, bleven een beetje hangen.
Keek eens naar mijn schijven en draaide mijn voorwiel en toen rammelde een schijf. :shock:
Nu blijkt een van de schijven redelijk los :!: in die ringen te zitten, terwijl de andere zo vast zit als een huis.
Er zit zeker een 2 mm beweging in.....
Geen idee hoe en waarom, maar ik zal maar eens langs de garage rijden of dit wel kan.
Remmen doet ze trouwens als de beste.
Het was mij zelf laatst ook opgevallen en heb het nagevraagd en gekeken bij andere strom's.
En het is normaal het zijn zwevende schijfremmen zodat het aangrijppunt om te remmen optimaal is.
Rammelen doet het bij mij niet maar hij heeft wel duidelijk speling.

Elwin :-)}

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 6607
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: rammelende remschijf

Bericht door Iron Horse » di 06 sep 2011, 13:35

Het is normaal dat bij een schijfrem de remblokken "slepen". Het slepen wordt veroorzaakt door het feit dat er geen veer is die de blokken terug duwt, maar alleen de druk van de leiding wordt afgenomen. Of dit een rammel veroorzaakt weet ik niet. Het "slepen" staat zelfs omschreven in de wettelijke voorschriften waaraan de remmen van een motorfiets moeten voldoen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Plaats reactie