ABS pomp aanzetten i.v.m. verversen remolie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

ABS pomp aanzetten i.v.m. verversen remolie

Bericht door John007 »

Hallo iedereen,

Omdat ik mijn remvloeistof ( v strom met abs ) wil verversen zou ik graag willen weten hoe ik de ABS pomp kan laten draaien / aanzetten.
Wie o wie, weet hier raad mee?? en heeft dus ervaring met de abs??

Groet,

John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: ABS pomp aanzetten i.v.m. verversen remolie

Bericht door Iron Horse »

Alhoewel je dit onderwerp al elders hebt aangeroerd (kan dat topic zeker op slot? :wink: ) toch hier maar even een antwoord.

Als je het zo simpel stelt dan denk ik ook simpel en denk dan; gewoon spanning zetten op de pomp. Maar ik heb er geen schema van en ken de ABS verder ook niet in detail. Maar als het wel zo simpel is er alleen spanning op te zetten om hem aan de gang te krijgen dan moet je de 2 draadjes van de ABS pomp vinden en daar spanning opzetten.

Maar ik zie de verdere reacties wel tegemoet.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: ABS pomp aanzetten i.v.m. verversen remolie

Bericht door John007 »

Iron Horse schreef:Alhoewel je dit onderwerp al elders hebt aangeroerd (kan dat topic zeker op slot? :wink: ) toch hier maar even een antwoord.

Als je het zo simpel stelt dan denk ik ook simpel en denk dan; gewoon spanning zetten op de pomp. Maar ik heb er geen schema van en ken de ABS verder ook niet in detail. Maar als het wel zo simpel is er alleen spanning op te zetten om hem aan de gang te krijgen dan moet je de 2 draadjes van de ABS pomp vinden en daar spanning opzetten.

Maar ik zie de verdere reacties wel tegemoet.
Ja, maar omdat ik op dat andere topic geen goed antwoord kreeg en de tip kreeg om de pomp te laten draaien dacht ik laat ik deze vraag maar dan eens gaan stellen.
Of het echt zo simpel is van even de spanning erop zetten dat weet ik niet maar.. natuurlijk wil ik de boel niet stuk hebben en achteraf is het altijd simpel als je het al eens hebt gedaan. Vandaar dus de vraag.

Ik wacht het gewoon af, kan mij haast niet voorstellen dat er niemand is binnen dit forum die zijn remolie al eens heeft ververst incl. het ABS.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: ABS pomp aanzetten i.v.m. verversen remolie

Bericht door Iron Horse »

Ik blijk wel een uitgebreid schema van de ABS versie te hebben. Het staat o.a. in het Duitstalige WPH dat ook bij Louis.de verkrijgbaar is. Het is in ieder geval een stuk complexer dan je zo zou denken. De ABS wordt geregeld door het ABS besturingsapparaat (vrije vertaling) en bevindt zich ergens onder de accu. Dit besturingsapparaat wordt aangestuurd door diverse signalen zoals voor- en achterwielsnelheidssensoren (o.a. die schijven met gaatjes in je wielen). Behalve dat de ABS pomp wordt aangestuurd via een relais in het besturingsapparaat worden daarin ook de ABS ventielrelais' bestuurd. Ik denk niet dat je simpelweg en ongestraft zomaar even (alleen) de ABS pomp kunt aanzetten. Om je een idee te geven zie bijgaande kopie, voor zover een beetje leesbaar in jpg. Een pdf kan ik niet neerzetten hier. Je kunt het paatje wel uitvergroten.

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: ABS pomp aanzetten i.v.m. verversen remolie

Bericht door John007 »

Iron Horse schreef:Ik blijk wel een uitgebreid schema van de ABS versie te hebben. Het staat o.a. in het Duitstalige WPH dat ook bij Louis.de verkrijgbaar is. Het is in ieder geval een stuk complexer dan je zo zou denken. De ABS wordt geregeld door het ABS besturingsapparaat (vrije vertaling) en bevindt zich ergens onder de accu. Dit besturingsapparaat wordt aangestuurd door diverse signalen zoals voor- en achterwielsnelheidssensoren (o.a. die schijven met gaatjes in je wielen). Behalve dat de ABS pomp wordt aangestuurd via een relais in het besturingsapparaat worden daarin ook de ABS ventielrelais' bestuurd. Ik denk niet dat je simpelweg en ongestraft zomaar even (alleen) de ABS pomp kunt aanzetten. Om je een idee te geven zie bijgaande kopie, voor zover een beetje leesbaar in jpg. Een pdf kan ik niet neerzetten hier. Je kunt het paatje wel uitvergroten.

Afbeelding
Hoi Rob,

Hartelijk bedankt voor de genomen moeite en het publiceren van het schema.
Maar... ik ben ook in het bezit van het duitstalige WPHB en deze informatie is mij dus bekend.
Vreemd genoeg kan ik in het boek niets specifiek vinden over ontluchten abs remmen.
Ik ben verder aan het zoeken op internet en kom toch ook stellingen tegen dat het abs een gescheiden systeem is en dus niet is te ontluchten !!
Dit kwam ik tegen :

Je ABS heeft in principe niets met de hydrolic van je rem te maken. De remdruk wordt WEL geregeld door je ABS, maar heeft niets met de vloeistof te maken. dat zijn twee afzonderlijke systemen.

Dus of de pomp eventueel wel of niet moet draaien dat is voor mij dus nog steeds een vraag.
Misschien dat ik de dealer ga bellen en vragen hoe te ontluchten.

Gr. John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: ABS pomp aanzetten i.v.m. verversen remolie

Bericht door John007 »

niemand die er iets vanaf weet???
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: ABS pomp aanzetten i.v.m. verversen remolie

Bericht door Wullebolle »

Ik heb geen verstand van remmen. Ik gebruik die toch zelden :o)
Spooky Action At A Distance !
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: ABS pomp aanzetten i.v.m. verversen remolie

Bericht door Xavier »

Ik ben toch ook wel benieuwd, heb nu na het vervangen van de remleidingen voor een remsysteem dat niet op druk is te krijgen. En tja, ik ben 1 van de weinigen die wel af en toe moet remmen! Dus, wie heeft het verlossende antwoord? Ik heb overigens nog geen andere ontluchtingspunten gevonden dan die op de remklauwen.
GSA1200
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: ABS pomp aanzetten i.v.m. verversen remolie

Bericht door John007 »

Ik ben bij de dealer geweest en die vertelde mij dat ze de remolie naar de ABS pomp nooit vervangen, dit omdat het maar om een kleine hoeveelheid gaat en het schijnt niet nodig te zijn. Wel hebben ze een apparaat om de abs eventueel aan te sturen bij storing.
De remolie wordt daar ververst met een vacuum apparaat en dat moet voldoende zijn.
Dus het is zelf ook goed te doen d.m.v. een spuit, deze op het onluchtingsnippelbevestigen en zodoende de remolie eruit zuigen.

Gr. John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Plaats reactie