speling op achtertandwiel

Plaats reactie
VstromRuud

speling op achtertandwiel

Bericht door VstromRuud »

Hallo,

Is de speling die ik voel op het achtertandwiel van de DL1000 2004
normaal of niet normaal?

Ik kan het tandwiel zowel lichtelijk op en neer bewegen en iets naar voren.

gr. vstromruud
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik denk dat het niet uit maakt van welk bouwjaar hij is. Alle beweging in het kettingwiel achter betekent meer slijtage, maar erger nog het betekent ook een potentieel gevaar. Nu zal het er wel niet meteen in 1 keer aflopen, maar er mag absoluut geen beweging in zitten. Je kunt natuurlijk zelf even een ringsleutel ter hand nemen en de moeren die het tandwiel vasthouden aandraaien. Ik zou er zo in ieder geval niet mee doorrijden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
VstromRuud

Bericht door VstromRuud »

De moeren van het tandwiel zitten niet los. Het komt vanuit
de as. Het achterwiel heeft zelf ook lichtelijk speling.
Binnenkort moet de motor voor een beurt naar de dealer en daar zal
ik dit in ieder geval melden.

gr. VstromRuud
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik heb daar al eens eerder een bericht over gelezen, maar weet even niet precies meer waar. In ieder geval iets minder gevaarlijk maar wel iets om snel te (laten) verhelpen. Dit soort speling betekent altijd verhoogde slijtage. En speling op je (achet)wiel is ook altijd uit den boze. Ik, en naar ik aanneem de andere lezers ook, hoor graag nog wat het geweest is en hoe het is verholpen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

als ik het goed heb zit het tandwiel toch niet direct aan het achterwiel vast?. volgens mij zitten er nog rubberen dempers tussen.
Laatst gewijzigd door Erik Hofstee op vr 06-05-2005, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Scottie

Bericht door Scottie »

Zie het antwoord van Erik.

Er wordt gebruik gemaakt van een demping van de aandrijving middels rubberen blokken in het achterwiel. Demperkoppeling heet dat volgens mij in de volksmond.

Het zijn een 6 tal rubber blokken die er voor zorgen dat de klap van de koppeling op de ketting gedempt wordt, vandaar demperkoppeling.
Anders zou het een schokkend geheel worden.

No worries dus... tenzij je zijdelingse speling op het achterwiel zou voelen, dan gelijk terug naar de dealer. Maar dat zal wel niet.
M-Strom

Re: speling op achtertandwiel

Bericht door M-Strom »

Ik weet nog bij mijn zündapp (30 jaar geleden) dat ik zo het achterwiel eruit kon halen en dat de ketting en het tandwiel gewoon op z'n plek bleven.
Ook dit zat in rubber manchetten gedrukt.

Kan best bij een Suz ook zo zijn. . ..
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Maar dat geeft nog geen speling op het achterwiel zelf lijkt me. aan die schokabsorbers had ik even niet gedacht.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
VstromRuud

Bericht door VstromRuud »

Woensdag 11 mei gaat ie terug naar de dealer.
Ook daar werd de opmerking al gemaakt dat het niet echt kwaad kon
de rubbers vangen het geheel op. (zoals Scottie al vertelde)
Wel is het zo dat er speling op tandwiel zowel naar voren als naar achteren.
Tevens ook naar links en rechts.
Je kunt zien dat de ketting op het linker deel van de ketting aangrijpt.


Ik laat het jullie weten!

Bedankt voor jullie informatie.
VstromRuud

Bericht door VstromRuud »

De speling is onderzocht en het zijn gewoon de U-vormige rubber
schokabsorbeerders :wink: die door het gebruik iets speling geven.
Het kan gelukkig geen kwaad aldus de Suzuki dealer.

Door de enorme krachten die op het achtertandwiel komen zal er
vanzelf speling opkomen.
(Scottie je zat weer eens in de juiste richting :lol: )
Scottie

Bericht door Scottie »

Ik heb die rubbers ooit 1x vervangen op een motor die rond de 70.000 km gereden had. Dit waren veel stadskilometers. De rubbers waren hard geworden, gaf een schokkend gevoel met het optrekken. Eigenaar werd er niet vrolijk van. Na het vervangen wel, alleen niet van de prijs van die dingen. (ik meen een slordige 6 a 7 Euro per stuk, 6 stuks)
Plaats reactie