speling op achtertandwiel
speling op achtertandwiel
Hallo,
Is de speling die ik voel op het achtertandwiel van de DL1000 2004
normaal of niet normaal?
Ik kan het tandwiel zowel lichtelijk op en neer bewegen en iets naar voren.
gr. vstromruud
Is de speling die ik voel op het achtertandwiel van de DL1000 2004
normaal of niet normaal?
Ik kan het tandwiel zowel lichtelijk op en neer bewegen en iets naar voren.
gr. vstromruud
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Ik denk dat het niet uit maakt van welk bouwjaar hij is. Alle beweging in het kettingwiel achter betekent meer slijtage, maar erger nog het betekent ook een potentieel gevaar. Nu zal het er wel niet meteen in 1 keer aflopen, maar er mag absoluut geen beweging in zitten. Je kunt natuurlijk zelf even een ringsleutel ter hand nemen en de moeren die het tandwiel vasthouden aandraaien. Ik zou er zo in ieder geval niet mee doorrijden.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Ik heb daar al eens eerder een bericht over gelezen, maar weet even niet precies meer waar. In ieder geval iets minder gevaarlijk maar wel iets om snel te (laten) verhelpen. Dit soort speling betekent altijd verhoogde slijtage. En speling op je (achet)wiel is ook altijd uit den boze. Ik, en naar ik aanneem de andere lezers ook, hoor graag nog wat het geweest is en hoe het is verholpen.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Zie het antwoord van Erik.
Er wordt gebruik gemaakt van een demping van de aandrijving middels rubberen blokken in het achterwiel. Demperkoppeling heet dat volgens mij in de volksmond.
Het zijn een 6 tal rubber blokken die er voor zorgen dat de klap van de koppeling op de ketting gedempt wordt, vandaar demperkoppeling.
Anders zou het een schokkend geheel worden.
No worries dus... tenzij je zijdelingse speling op het achterwiel zou voelen, dan gelijk terug naar de dealer. Maar dat zal wel niet.
Er wordt gebruik gemaakt van een demping van de aandrijving middels rubberen blokken in het achterwiel. Demperkoppeling heet dat volgens mij in de volksmond.
Het zijn een 6 tal rubber blokken die er voor zorgen dat de klap van de koppeling op de ketting gedempt wordt, vandaar demperkoppeling.
Anders zou het een schokkend geheel worden.
No worries dus... tenzij je zijdelingse speling op het achterwiel zou voelen, dan gelijk terug naar de dealer. Maar dat zal wel niet.
Re: speling op achtertandwiel
Ik weet nog bij mijn zündapp (30 jaar geleden) dat ik zo het achterwiel eruit kon halen en dat de ketting en het tandwiel gewoon op z'n plek bleven.
Ook dit zat in rubber manchetten gedrukt.
Kan best bij een Suz ook zo zijn. . ..
Ook dit zat in rubber manchetten gedrukt.
Kan best bij een Suz ook zo zijn. . ..
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Maar dat geeft nog geen speling op het achterwiel zelf lijkt me. aan die schokabsorbers had ik even niet gedacht.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Woensdag 11 mei gaat ie terug naar de dealer.
Ook daar werd de opmerking al gemaakt dat het niet echt kwaad kon
de rubbers vangen het geheel op. (zoals Scottie al vertelde)
Wel is het zo dat er speling op tandwiel zowel naar voren als naar achteren.
Tevens ook naar links en rechts.
Je kunt zien dat de ketting op het linker deel van de ketting aangrijpt.
Ik laat het jullie weten!
Bedankt voor jullie informatie.
Ook daar werd de opmerking al gemaakt dat het niet echt kwaad kon
de rubbers vangen het geheel op. (zoals Scottie al vertelde)
Wel is het zo dat er speling op tandwiel zowel naar voren als naar achteren.
Tevens ook naar links en rechts.
Je kunt zien dat de ketting op het linker deel van de ketting aangrijpt.
Ik laat het jullie weten!
Bedankt voor jullie informatie.
De speling is onderzocht en het zijn gewoon de U-vormige rubber
schokabsorbeerders die door het gebruik iets speling geven.
Het kan gelukkig geen kwaad aldus de Suzuki dealer.
Door de enorme krachten die op het achtertandwiel komen zal er
vanzelf speling opkomen.
(Scottie je zat weer eens in de juiste richting )
schokabsorbeerders die door het gebruik iets speling geven.
Het kan gelukkig geen kwaad aldus de Suzuki dealer.
Door de enorme krachten die op het achtertandwiel komen zal er
vanzelf speling opkomen.
(Scottie je zat weer eens in de juiste richting )
Ik heb die rubbers ooit 1x vervangen op een motor die rond de 70.000 km gereden had. Dit waren veel stadskilometers. De rubbers waren hard geworden, gaf een schokkend gevoel met het optrekken. Eigenaar werd er niet vrolijk van. Na het vervangen wel, alleen niet van de prijs van die dingen. (ik meen een slordige 6 a 7 Euro per stuk, 6 stuks)