doorgedraaid schroefdraad

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Heleen
DL650 berijder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 17:39
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 V
Locatie: Huizen

doorgedraaid schroefdraad

Bericht door Heleen » wo 06 jul 2011, 18:24

Wie o wie weet voor mij een goede oplossing??

Ik heb een Garmin Zumo 550 op mijn motor. Op de houder daarvan zit een schroefje. Ik heb er niet het schroefje meer inzitten die geleverd was toen ik hem nieuw kocht maar een schroefje met een kop erop. Zodat je hem niet telkens met dat kleine schroevendraaiertje hoeft vast te maken.
Nu wil het geval dat dit schroefje nu doordraaid in de houder. Dus het schroefje is goed maar waar hij in moet is het schroefdraaid doorgedraaid.
Ik heb bij Garmin in Notter al om advies gevraagd maar zij kunnen dat niet helpen.

Dus min vraag blijft? wie weet een goede oplossing hiervoor?
Wie heeft een "goude tip"
Never drive faster than your Angels can fly !!

Gebruikersavatar
Madmath
DL650 berijder
Berichten: 59
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 18:09
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650AT L0
Locatie: Nieuwenhagen-Landgraaf

Re: doorgedraaid schroefdraad

Bericht door Madmath » wo 06 jul 2011, 18:37

Kun je er misschien een foto van maken en hier plaatsen zodat iets duidelijker wordt hoe de "situatie ter plaatse" eruit ziet ? :?:

Is de schroefdraad in metaal ?
Is er nog ruimte om een iets grotere schroefdraad te tappen en een bijbehorend groter schroefje te gebruiken ?


Math.

Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 984
Lid geworden op: za 27 jan 2007, 17:20
Mijn motor is een: 'De CAMOleon'
Locatie: Almere

Re: doorgedraaid schroefdraad

Bericht door Dyrck » wo 06 jul 2011, 19:28

Ik denk dat je nieuw schroefdraad moet tappen in de houder (ik geloof dat het M2 was, je zou dan kunnen kijken of je M2,5 op de kop kunt tikken) en dan op zoek moet naar een iets groter schroefje.
Mocht je geen tappen thuis hebben liggen, mag je wel een keertje het Gooimeer oversteken, 'k heb nog wel e.e.a. liggen.
Groeten;
Dyrck


Olive is the New Black

Gebruikersavatar
Remko
DL650 berijder
Berichten: 666
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 00:17
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 k7/A
Locatie: Texel

Re: doorgedraaid schroefdraad

Bericht door Remko » wo 06 jul 2011, 19:44

Dyrck schreef:Ik denk dat je nieuw schroefdraad moet tappen in de houder (ik geloof dat het M2 was, je zou dan kunnen kijken of je M2,5 op de kop kunt tikken) en dan op zoek moet naar een iets groter schroefje.
Mocht je geen tappen thuis hebben liggen, mag je wel een keertje het Gooimeer oversteken, 'k heb nog wel e.e.a. liggen.
Ik denk dat bovenstaande idd de enige oplossing is!!
Suc6

8)
Heerlijke pekelfiets zo'n DL650/A/K7

lang leve de Tectyl!!!!

Gebruikersavatar
Madmath
DL650 berijder
Berichten: 59
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 18:09
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650AT L0
Locatie: Nieuwenhagen-Landgraaf

Re: doorgedraaid schroefdraad

Bericht door Madmath » wo 06 jul 2011, 20:41

Mocht je ruimte hebben om grotere schroefdraad te tappen, dan raad ik je aan om niet M2,5 maar M3 te gebruiken. Als je de schroef veelvuldig gebruikt dan gaat M3 een stuk langer mee dan M2,5.
Een M3 tapje kost een tientje maar een M2,5 tapje kost al bijna vijftig Euro.
Tevens is een M3 schroefje, mocht je onderweg het schroefje verliezen gemakkelijker te krijgen dan een M2,5.

Ben benieuwd naar een foto, zelf heb ik een TT Rider 1 en die zit geklemd en niet geschroefd.

Math.

Gebruikersavatar
Ed Jonkmans
DL1000 berijder
Berichten: 301
Lid geworden op: wo 30 jul 2008, 23:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Locatie: 3590 Diepenbeek, België

Re: doorgedraaid schroefdraad

Bericht door Ed Jonkmans » wo 06 jul 2011, 21:00

Een Zumo 550 zit ook geklemd in de houder hoor, maar dat schroefje dient als borging om er zeker van te zijn dat het klepje bovenaan de houder niet openklapt.
Ik ken verschillende Zumo-bezitters die al jaren zonder dat schroefje rondrijden, en dit zonder dat het klepje ook maar één keer open ging.
Maar het probleem is dat je dat schroefje met de hand moet kunnen vastdraaien, een schroevendraaier of sleuteltje op zak hebben is niet handig hé.
Grtz
Ed
"motorrijden": nergens heen moeten en alle tijd van de wereld hebben om er te geraken.

Gebruikersavatar
Madmath
DL650 berijder
Berichten: 59
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 18:09
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650AT L0
Locatie: Nieuwenhagen-Landgraaf

Re: doorgedraaid schroefdraad

Bericht door Madmath » wo 06 jul 2011, 22:21

Misschien is het mogelijk om een draadstiftje van ±25 mm te gebruiken waar een 4 tal moertjes aan de bovenkant tegen elkaar geborgd zitten, RVS natuurlijk. Zo heb je dan een handgreepje om te draaien en hoef je geen schroevendraaier of sleuteltje te gebruiken. Hier kun je misschien ook nog een stukje benzineslang overheen schuiven.
Ik bedenk maar wat, weet niet of daarvoor plaats is.

Math.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 6607
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: doorgedraaid schroefdraad

Bericht door Iron Horse » wo 06 jul 2011, 22:25

Ik zeg: vleugelboutje .....

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Ed Jonkmans
DL1000 berijder
Berichten: 301
Lid geworden op: wo 30 jul 2008, 23:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Locatie: 3590 Diepenbeek, België

Re: doorgedraaid schroefdraad

Bericht door Ed Jonkmans » do 07 jul 2011, 10:23

@Madmath: goed idee: en dan wat Locktide gebruiken, kunnen ze niet meer los komen. En dan nog een klein o-ringetje over de schroefdraad, onder de klep, dan valt ie er niet zo vlug uit. Bovenaan wel wat schroefdraad wegvijlen, dan blijft het o-ringetje mooi op z'n plaats zitten.Ik heb ipv een o-ring een klein doorprikt rubbertje (vijverfolie) gebruikt.
Grtz
Ed
"motorrijden": nergens heen moeten en alle tijd van de wereld hebben om er te geraken.

Gebruikersavatar
Heleen
DL650 berijder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 17:39
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 V
Locatie: Huizen

Re: doorgedraaid schroefdraad

Bericht door Heleen » do 07 jul 2011, 10:40

Ik zit nu op mijn werk, maar zal vanmiddag een foto op het forum zetten. Even geduld dus.

Het schoefje zit in een soort busje. Maar om het busje te bereiken moet je eerst het bovenste dekseltje eraf halen. Dit dekseltje is weer bevestigd met een paar buisjes en een veer. Het is dus niet 1 2 3 zo maar uitelkaar te halen.

Maar ik zal kijken of ik er een mooie foto van kan maken.
Never drive faster than your Angels can fly !!

Meneer Patrol
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 14:31
Mijn motor is een: zwarte
Contacteer:

Re: doorgedraaid schroefdraad

Bericht door Meneer Patrol » do 07 jul 2011, 11:27

dit moet hem zijn
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=59&t=13243

Voor het verder uittappen is het niet nodig alles uit elkaar te halen volgens mij, gaatje in bovenste klepje moet toch wat opgeboord, kan je net zo goed laten zitten.
Laatst gewijzigd door Stroompje op do 07 jul 2011, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast.......met de [url] en [/url] code's!

Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 643
Lid geworden op: za 10 jan 2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Locatie: Houthalen

Re: doorgedraaid schroefdraad

Bericht door Silverstorm » do 07 jul 2011, 11:32

http://www.gpsinformation.org/zumo/MB-Mount-2c.jpg
Is allemaal zo simpel niet denk ik, om er grotere schroefdraad in te tappen.Misschien beter op zoek gaan naar een tweedehandshouder.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Gebruikersavatar
Heleen
DL650 berijder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 17:39
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 V
Locatie: Huizen

Re: doorgedraaid schroefdraad

Bericht door Heleen » do 07 jul 2011, 19:15

Het is met niet gelukt om goede foto's te maken. Ik heb daar geen goede camera voor.
Never drive faster than your Angels can fly !!

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 6607
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: doorgedraaid schroefdraad

Bericht door Iron Horse » do 07 jul 2011, 21:33

Silverstorm schreef:http://www.gpsinformation.org/zumo/MB-Mount-2c.jpg
Is allemaal zo simpel niet denk ik, om er grotere schroefdraad in te tappen.Misschien beter op zoek gaan naar een tweedehandshouder.
Als ik de foto zo zie moet het goed te doen zijn. Het is zoals Meneer Patrol schreef denk ik ook te doen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Meneer Patrol
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 14:31
Mijn motor is een: zwarte
Contacteer:

Re: doorgedraaid schroefdraad

Bericht door Meneer Patrol » vr 08 jul 2011, 10:01

heb nog ff zitten kijken (ik heb dezelfde houder). In de houder zit een metalen insert gelijmd. Het zal inderdaad niet eenvoudig zijn om hier een M3 in te tappen, wel het proberen waard. Een normale M3 bout (of vleugelbout) is dan niet afdoende. Deze moet verjongd worden, anders wordt het lastig de bout in te draaien, en heb je wellicht al snel weer hetzelfde probleem. En heb je meteen je non-loosable. Andere optie is de insert uitboren en er een nieuwe in te lijmen. Is ook lastig staal uit kuntsstof boren, en dan moet wel de bovenste klep eraf.

Wat kost een nieuwe? :)

Tijdelijke oplossing: elastiekje over het achterste klepje, zodat hij iig niet losschiet

Gebruikersavatar
Graafie68
DL650 berijder
Berichten: 507
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 14:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Locatie: vlaardingen

Re: doorgedraaid schroefdraad

Bericht door Graafie68 » vr 08 jul 2011, 14:22

FF een prust methode, kan je het gaatje niet dicht solderen.
en er dan gaatje in boren en schroefdraad in tappen.
of iets van lijm in druppelen en dan een puntje aan dat kleine priegel schroefje veilen en hem dan in die uitgeharde lijm draaien.
of iets loctide in het gaatje druppelen en dan boutje erin draaien.
het hoeft natuurlijk geen echte kracht te houden.

succes ermee
Oude liefde roest niet !!!
Roest die wel, dan krijgt de nieuwe eigenaar op zijn klote.

Gebruikersavatar
Heleen
DL650 berijder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 17:39
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 V
Locatie: Huizen

Re: doorgedraaid schroefdraad

Bericht door Heleen » vr 08 jul 2011, 17:16

Meneer Patrol schreef:
Wat kost een nieuwe? :)

Tijdelijke oplossing: elastiekje over het achterste klepje, zodat hij iig niet losschiet

Een nieuwe kost 112 euro bij Garmin in Notter.
Ik heb vandaag lekker getoerd over de dijken en hem inderdaad vastgezet met een elastiekje.
Tja mijn haar wordt wat langer dus dan heb je die dingen ook gewoon op zak.
Ging helemaal prima. Ik heb het schroefje niet eens zien trillen of draaien.
Ik denk dat dat ook de makkelijkste en goedkoopste oplossing tot nu toe is.
Zie het niet zo zitten om dat ding helemaal uit elkaar te halen en erin te gaan boren.
Never drive faster than your Angels can fly !!

Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 643
Lid geworden op: za 10 jan 2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Locatie: Houthalen

Re: doorgedraaid schroefdraad

Bericht door Silverstorm » vr 08 jul 2011, 17:47

Graafie68 schreef:FF een prust methode, kan je het gaatje niet dicht solderen.
en er dan gaatje in boren en schroefdraad in tappen.
of iets van lijm in druppelen en dan een puntje aan dat kleine priegel schroefje veilen en hem dan in die uitgeharde lijm draaien.
of iets loctide in het gaatje druppelen en dan boutje erin draaien.
het hoeft natuurlijk geen echte kracht te houden.

succes ermee
De bedoeling is wel dat het schroefje er uit moet iedere keer als de gps wordt verwijderd dus vastlijmen is geen optie.Soldeersel en lijm zal ook snel dolgedraaid zijn.Dit schroefje dient als extra beveiliging dat die klep niet kan openspringen tijdens het rijden.Ik ken er die dat schroefje nooit gebruiken alhoewel ik het zelf zo nooit zou doen.Een elastiekje lijkt mij idd ook de beste oplossing want draad tappen ed gaat niet lukken volgens mij.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Gebruikersavatar
Madmath
DL650 berijder
Berichten: 59
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 18:09
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650AT L0
Locatie: Nieuwenhagen-Landgraaf

Re: doorgedraaid schroefdraad

Bericht door Madmath » vr 08 jul 2011, 19:09

Veel zorgen dat de Zumo los gaat hoef je je niet te maken, getuige de ervaring van een lid van het forum gps.nl :

Quote: "Bericht door marco-op-zijn-r1 » 1 apr 2007 20:16
jongens die schroefjes hoeven echt niet, helaas vandaag onderuit gegaan, topkuip/ruit kapot, koplamp aan gort, subframe teller unit verbogen...maar mijn zumo zat nog zo vast als een huis, en deed het gewoon nog !!

kon ik helaas van mijn versnellingspook en voetsteun niet zeggen..." End quote.

http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=59&t=13243, zelfde link als door Meneer Patrol gepost.


Math.

Gebruikersavatar
Graafie68
DL650 berijder
Berichten: 507
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 14:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Locatie: vlaardingen

Re: doorgedraaid schroefdraad

Bericht door Graafie68 » vr 08 jul 2011, 21:05

Silverstorm schreef:
Graafie68 schreef:FF een prust methode, kan je het gaatje niet dicht solderen.
en er dan gaatje in boren en schroefdraad in tappen.
of iets van lijm in druppelen en dan een puntje aan dat kleine priegel schroefje veilen en hem dan in die uitgeharde lijm draaien.
of iets loctide in het gaatje druppelen en dan boutje erin draaien.
het hoeft natuurlijk geen echte kracht te houden.

succes ermee
De bedoeling is wel dat het schroefje er uit moet iedere keer als de gps wordt verwijderd dus vastlijmen is geen optie.Soldeersel en lijm zal ook snel dolgedraaid zijn.Dit schroefje dient als extra beveiliging dat die klep niet kan openspringen tijdens het rijden.Ik ken er die dat schroefje nooit gebruiken alhoewel ik het zelf zo nooit zou doen.Een elastiekje lijkt mij idd ook de beste oplossing want draad tappen ed gaat niet lukken volgens mij.
Het is niet de bedoeling om het boutje vast te lijmen, maar de lijm te gebruiken als een soort vulmiddel.
Oude liefde roest niet !!!
Roest die wel, dan krijgt de nieuwe eigenaar op zijn klote.

Plaats reactie