FI foutmelding na grote beurt.....

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12 aug 2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Locatie: Vlissingen-ZL

FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Peterzeeland » di 24 mei 2011, 15:55

Grote beurt, o.a. kleppenstellen.

Daarna bij eerste proefrit: rode lampje, FI (fuel injection) foutmelding.

Terug.

Testen.

Tja, alles is OK, alleen de lambda sensor, dat moet het zijn ! (aldus mijn 'nieuwe' dealer)

Toch wel heeeeeel toevallig dat die net na 30.000 km en hun beurt, kapot gaat???

Ga donderdag second opinion vragen bij mijn oude dealer.

Die dingen kosten € 285,- :shock: :shock: :shock:


Iemand ideeen???

Ik heb al zelf lucht-lekkages (inlaat en uitlaatkant) bekeken, losse stekkers of losse vacuumslangen, maar niets gevonden.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100

soesboy
DL650 berijder
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 07 feb 2011, 20:41
Mijn motor is een: geen..
Locatie: Gouda

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door soesboy » di 24 mei 2011, 16:19

Bij mij is (binnen garantie) een kastje met elektronica dat onder het zadel zit vervangen omdat ik de melding kreeg dat mijn ABS niet werkte (dus wel). Wel toevallig inderdaad, na de beurt. Je hebt gelijk dat je er nog iemand naar laat kijken.

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Cplegt » di 24 mei 2011, 16:25

Hallo Peter,

ik had enkele dagen gelden dezelfde foutmelding, mijn lambda sonde had ik per ongeluk afgebroken nadat ik de uitlaat had verwijderd om deze te poetsen :oops: .
Ik vond de originele sonde ook veel te duur, en ook standaard sondes bij auto materialen handels waren mij te prijzig voor wat het voorstelt.
Uiteindelijk ben ik bij een autosloperij terecht gekomen, en hier voor €20,- een tweedehands sonde gekocht (wel 4 stekerig natuurlijk)
vervolgens de originele stekker los geknipt van de v-strom sonde en deze weer vastgesoldeert aan de vervangings-sonde. (15minuten werk)
Daarna natuurlijk alles weer gemonteerd en aangesloten, waarna tot mijn genoegen alles weer 100% werkte, de foutmelding verdween automatisch.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze info.
Gr. Chiel

Soesko
Berichten: 454
Lid geworden op: zo 08 feb 2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Soesko » di 24 mei 2011, 16:59

Lijkt me erg sterk dat net na de servicebeurt de lambdasensor kapot is. Ik denk eerder dat ze een stekkertje vergeten zijn vast te klikken.

Gebruikersavatar
Pébé
DL1000 berijder
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 26 aug 2009, 19:00
Mijn motor is een: DL1000A
Locatie: Waalwijk

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Pébé » di 24 mei 2011, 18:48

Ik heb ook heel af en toe een F1 foutmelding als ik het contact aanzet; die verdwijnt altijd als je het contact uitzet en weer aan.
Er is door de dealer naar gekeken maar die kon niets vinden!
Peter

Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12 aug 2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Locatie: Vlissingen-ZL

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Peterzeeland » wo 25 mei 2011, 00:06

Dank voor jullie nuttige tips!

20 euri ipv 280 klinkt mij iig beter in de oren!!!

En die dealer doet 6,5 uur over een 24.000 beurt, wel met remblokjes vervangen (15 min?) en ketting vervangen (40 minuten?). 2 kleppen gesteld.
En dan zegt ie: ja, al dat plastic weghalen.... waar ik 20 minuten nog niet eens overdoe, en dat zit ik al onder de tank.

Nee, als je zo je nieuwe klant binnen wilt halen, weet ik nog wel wat....
Volgende keer lekker weer Motoport Goes!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100

Gebruikersavatar
Remko
DL650 berijder
Berichten: 666
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 00:17
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 k7/A
Locatie: Texel

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Remko » wo 25 mei 2011, 01:38

Pébé schreef:Ik heb ook heel af en toe een F1 foutmelding als ik het contact aanzet; die verdwijnt altijd als je het contact uitzet en weer aan.
Er is door de dealer naar gekeken maar die kon niets vinden!
Peter

Zwaar lopende secundaire gasklep. Openschroeven, gangbaar maken en klaar.
Heerlijke pekelfiets zo'n DL650/A/K7

lang leve de Tectyl!!!!

Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 122
Lid geworden op: za 26 apr 2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Locatie: Oosterhout NB

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Martien_1000 » wo 25 mei 2011, 07:07

En die dealer doet 6,5 uur over een 24.000 beurt, wel met remblokjes vervangen (15 min?) en ketting vervangen (40 minuten?). 2 kleppen gesteld.
En dan zegt ie: ja, al dat plastic weghalen.... waar ik 20 minuten nog niet eens overdoe, en dat zit ik al onder de tank.
Da's wel heel kort door de bocht. Kleppen stellen is een redelijk intensief klusje. Ook de radiateur moet leeg en gedemonteerd worden.
Het controleren van de kleppen is snel gebeurd, maar juist het vervangen van shims vraagt weer redelijk wat sleutelwerk.
Hiervoor moeten de nokkenassen gedemonteerd worden. Alles weer terugbouwen op de juiste merktekens (heel verwarrend, omdat het monteren op heel andere merktekens gaat dan het controleren) en het vullen en ontluchten van het koelsysteem. Ik vind 6,5 uur voor de genoemde werkzaamheden echt niet slecht.

Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12 aug 2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Locatie: Vlissingen-ZL

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Peterzeeland » wo 25 mei 2011, 10:15

@martien1000: goed om andermans ervaringen te horen! Dank
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100

Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12 aug 2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Locatie: Vlissingen-ZL

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Peterzeeland » do 26 mei 2011, 20:59

Laatste nieuws: ook Motoport komt tot conclusie "lambda sensor = kaduuk".

Morgen ga ik weg, daarna ga ik het eens vervangen.

Het schijnt dat als je een pinnetje op de ECU losmaakt, je iig af bent van dat rode lampje. Zou prettig zijn!

Weet iemand welke en waar ???
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100

Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02 mei 2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Locatie: Belgische kust

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Wullebolle » vr 27 mei 2011, 08:24

Peterzeeland schreef:...

Het schijnt dat als je een pinnetje op de ECU losmaakt, je iig af bent van dat rode lampje. Zou prettig zijn!

Weet iemand welke en waar ???
Not me !
Heb daar ook al naar gezocht, preventief voor tgeval de sensor kapot gaat, niet gevonden.
:?:
Spooky Action At A Distance !

Tonmjk59
Berichten: 25
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 16:10
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 adventure
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Tonmjk59 » vr 27 mei 2011, 10:39

Peterzeeland schreef:Laatste nieuws: ook Motoport komt tot conclusie "lambda sensor = kaduuk".

Morgen ga ik weg, daarna ga ik het eens vervangen.

Het schijnt dat als je een pinnetje op de ECU losmaakt, je iig af bent van dat rode lampje. Zou prettig zijn!

Weet iemand welke en waar ???
Ik had ook f1 problemen.Gelijk een 4 polig doorverbind stekker bij Ruud Fredriks gekocht in Goes.Ik dacht van power commander uit mn hoofd 30 euri en rijd nu al 22000 km probleemloos rond.

Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 19:42

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Hunter6 » vr 27 mei 2011, 12:05

Ik heb de faktuur voor de 24.000 km beurt er even bij gepakt: 5,75 uur.
Ook 2 remblokken vervangen echter de ketting niet.
De 6,5 uur lijkt me dus acceptabel.

Totale faktuur was 443 euro

Voor de FI melding, misschien heb je hier iets aan http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,7061.0.html

Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12 aug 2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Locatie: Vlissingen-ZL

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Peterzeeland » zo 31 jul 2011, 14:52

Ik zie dat ik al best een tijdje rondrij met die kapotte sensor.
Het heeft verder weinig invloed, misschien toch wat rauwer lopen bedenk ik me,

WANT!!!

Ook ik ben bij de dichtsbijzijnde autosloop geslaagd: een identieke sensor gevonden in de SensorGraaiBak, en die bleek idd ook van een Ford Mondeo af te komen!
Doorgeknipt, draadjes gesoldeeed, en WEG IS ALLES qua melding en rood lampje.

Helemaal blij.
20 euro betaald, ipv 280 bij Suzuki.....
Hij loopt nu toch wat zachter zeg maar.

Tip om te onthouden mocht je lambdasensor ooit kapot gaan!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100

Quicksilver

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Quicksilver » zo 31 jul 2011, 16:42

Bij mij hebben ze tijdens het afstellen op de dyno,de stekkers van de sonde juist losgemaakt en het bewuste draadje wat de F1 melding geeft doorgeknipt.

Leville

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Leville » zo 31 jul 2011, 18:16

Quicksilver schreef:Bij mij hebben ze tijdens het afstellen op de dyno,de stekkers van de sonde juist losgemaakt en het bewuste draadje wat de F1 melding geeft doorgeknipt.
Bij Hoegee?

Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12 aug 2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Locatie: Vlissingen-ZL

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Peterzeeland » zo 31 jul 2011, 19:17

jee, doorknippen is een radicale oplossing, voor wat.......?
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100

Quicksilver

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Quicksilver » zo 31 jul 2011, 19:37

no limits tuning te Roden

Pinnetje uit de stekker halen was amper te doen.Draadje doorgeknipt.Anders zit je idd met de F1 melding ivm de uitgeschakelde sonde.
Motor rijdt nu 300% beter.Stond op het punt hem weer weg te doen.En 3 pk extra.

Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02 mei 2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Locatie: Belgische kust

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Wullebolle » ma 01 aug 2011, 08:16

Quicksilver schreef:no limits tuning te Roden

Pinnetje uit de stekker halen was amper te doen.Draadje doorgeknipt.Anders zit je idd met de F1 melding ivm de uitgeschakelde sonde.
Motor rijdt nu 300% beter.Stond op het punt hem weer weg te doen.En 3 pk extra.
Nice ... maar WELK draadje is het?
Spooky Action At A Distance !

Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12 aug 2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Locatie: Vlissingen-ZL

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Peterzeeland » ma 01 aug 2011, 09:59

trouwens, bij mijn remapping door Hoegee hebben ze geen draadje doorgeknipt, kennelijk niet noodzakelijk?
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100

Quicksilver

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Quicksilver » ma 01 aug 2011, 17:17

Bij mij hebben ze het mengsel onderin 10% rijker gezet.Wat ik begrepen heb, is dat als je de sonde niet afkoppeld deze een " te rijk" mengel detecteerd en dat de ECU dit weer corrigeerd.Dus weinig effect.
Ik zal binnenkort eens kijken of ik een foto van de ECU en dus de betreffende draad kan nemen.

Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12 aug 2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Locatie: Vlissingen-ZL

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Peterzeeland » di 02 aug 2011, 10:47

@Quicksilver: klinkt op zich wel logisch.
Bij mij is hij ook geremapped bij Hoegee, ook rijker gezet, maar belangrijkste doel was de hik bij 3000 tpm weg te halen. En dat is nog steeds helemaal gelukt, al bijna 30.000 km. Met draadje er nog aan vast!
Heb ook wel zoiets van 'dat draadje zit er niet voor niks'.

Jouw lambdasonde is nu dan dus uitgeschakeld, begrijp ik hieruit.

Trouwens, is jouw benzineverbruik ook zo gestegen daarna ? Bij normaal 130 km/u op de snelweg doet die van mij ongeveer 1:15-16, bij gassen op de buitenweg 1:12,5.
Das wel jammer.

Hee, en waarom geen mooie foto van je KLV als avatar???? Je ziet toch al zo weinig KLV-oranjehier!!!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100

Quicksilver

Re: FI foutmelding na grote beurt.....

Bericht door Quicksilver » di 02 aug 2011, 21:48

Verbruik is minder. Ik heb al eens 1 op 11,7 gemeten.Normaal 1 op 12 en het was 1 op 15.

Plaats reactie