olie verversen

Plaats reactie
Ruke

olie verversen

Bericht door Ruke »

Onlangs verving ik de olie van mijn DL 650 zelf en gebeurde dit niet in de garage.
Ik merkte dat er aan de onderkant 2 aftappluggen zaten waarmee men de olie kan aflaten.
Aan de rechterkant is er eentje waarbij je een imbussleutel moet gebruiken en aan de linkerkant eentje los te draaien met een dopsleutel. Practisch gezien als je het mij vraagt.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: olie verversen

Bericht door Soesko »

Volgens mij heeft de DL650 maar één aftappunt en die zit aan de linkerzijde. De imbus heeft mogelijk een andere functie.
Dgr

Re: olie verversen

Bericht door Dgr »

Volgens mij is het de bedoeling om hem op de zijstandaard te zetten en de normale plug te gebruiken, dan loopt alles via die hoek eruit. Er zit ook een magneetje op die plug om slijpsel vast te houden!
Ruke

Re: olie verversen

Bericht door Ruke »

Begin het nu toch raar te vinden omdat de imbussleutel er niet in kan vanwege de kronkel in de uitlaat.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: olie verversen

Bericht door Soesko »

Is niet raar, zoals eerder aangegeven die imbus is niet bedoeld om de olie eraf te laten lopen.
Ruke

Re: olie verversen

Bericht door Ruke »

Moet toch een bedoeling hebben, niet?
Alleszins komt er olie uit. Ik heb het geprobeerd.
Remko

Re: olie verversen

Bericht door Remko »

Het is niet belangrijk hoe snel je rijdt, maar wel hoe lang je rijdt.
Het is belangrijk hoe je sleutelt, maar niet hoe lang je sleutelt.


Ik heb niet het idee dat er met enige kennis van zaken olie wordt ververst.
Gelukkig wordt de olie ververst, maar er zit behoorlijk verschil tussen een aftap plug en de van een inbus voorziene bout.


Scrollen voor het goeie plaatje. 13 van 31!

Het is belangrijk dat je weet wat je los draait, voordat je het los draait!
Als je niet weet wat je moet doen, doe het dan niet!!!!

8)

Geen leuke reactie, ik weet het. Maar ik heb geen begrip voor stupiditeit!! :frusty:
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: olie verversen

Bericht door PDvD »

Oh moet dat zo... ik hang mijn motor altijd op z'n kop en laat het er dan uitlopen waarlangs het naar binnen is gegaan.....

Oftewel... gewoon dopsleutel gebruiken (liefst nog met moment) en niet vergeten het ringetje te vervangen (en de oliefileter natuurlijk). Eerst even boekjes doorlezen eer je gaat sleutelen en wat en waar wat voor is. ook ik kan niet tegen stupiditeit!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: olie verversen

Bericht door Soesko »

Het is inderdaad verstandig om vooraf even het werkplaatshandboek in te zien. Ik vraag me nu wel af waar die imbusbout voor is. In het werkplaatshandboek kom ik hem niet tegen. Hij zal dan ook geen heel belangrijke functie hebben (daarmee heeft Ruke mazzel, want als het bijvoorbeeld een bevestigingsbout voor de krukas was dan had hij nu waarschijnlijk een probleem). Ik vermoed dat het een inspectiepunt is of iets dergelijks. Iemand een idee?
Graafie68

Re: olie verversen

Bericht door Graafie68 »

PDvD schreef:Oh moet dat zo... ik hang mijn motor altijd op z'n kop en laat het er dan uitlopen waarlangs het naar binnen is gegaan.....

Oftewel... gewoon dopsleutel gebruiken (liefst nog met moment) en niet vergeten het ringetje te vervangen (en de oliefileter natuurlijk). Eerst even boekjes doorlezen eer je gaat sleutelen en wat en waar wat voor is. ook ik kan niet tegen stupiditeit!

:bye: hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: olie verversen

Bericht door PDvD »

hahaha heb je gelijk in... ik tik nogal snel meestal. Zelf voer ik alleen klusjes uit als ik ze eerst een paar keer iemand anders heb zien doen en dan zelf weet hoe het moet (en het vervolgens aan anderen leer).
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: olie verversen

Bericht door Bozobin † »

Ach, ik ben ook van het type al doende leert men.
Wel met enig technisch besef, maar zeker niet zonder errors :-).

Meestal gaat het wel goed en soms moet je met het schaamrood op kaken effe hulp inroepen.
Leermomentje heet dat.

M'n eerste bromfiets heb ik helemaal aan gort gesleuteld, het eerste autoblok wat ik stripte liep na 500km helemaal in puin.
Nu durf ik alles uit elkaar te halen en meestal komt het ook weer in elkaar :-).
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Ruke

Re: olie verversen

Bericht door Ruke »

Nog altijd geen antwoord op mijn gegronde vraag ontvangen. Negatieve reacties bij de vleet. Misschien ben ik een beetje nieuwsgieriger dan de gemiddelde.
Om verder alles nog eens in de juiste context te plaatsen: ik heb mijn olie via deze plug NIET afgelaten, hetgeen sommigen onder jullie al suggereren.
En by the way, ik heb van niemand van jullie begrip gevraagd voor mijn eigen stommiteiten.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: olie verversen

Bericht door Wullebolle »

hold your horses Ruke,

we lullen maar wat af omdat we ook niet weten waar die extra bout voor dient.
ondertussen zoeken we naarstig verder naar een antwoord ...

het komt wel
Spooky Action At A Distance !
Plaats reactie