Uitval van motor tijdens rijden

Plaats reactie
Rukapul

Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Rukapul »

Sinds oktober vorig jaar heb ik een V-Strom 650 model 2007. Sinds januari/februari dit jaar heb ik echter problemen dat de motor onder het rijden uitvalt. In eerste instantie leek het vooral bij lage snelheden en versnellingen te gebeuren bijvoorbeeld bij het naderen van verkeerslichten.

Er staat bijna 36k op de teller en hij heeft een kleine maand geleden een kleine beurt gehad. Hierbij had ik als aandachtspunt genoemd:
gas / toerental / afslaan bij lage snelheid/toeren: na winterstop paar keer voorgekomen afgelopen weken dat het opendraaien van het gas geen effect heeft bij lage snelheden/toeren (bij naderen stoplichten) en 2x zelfs afgeslagen tijdens het rijden. Ook 1x dat bij wachten voor stoplicht dat het toerental minder dan 1000 werd. Na opnieuw starten geen probleem.
Bij kleine beurt is niet specifiek hier op ingegaan, maar wel bougies vervangen, olie vervangen, etc. Luchtfilter is ook vervangen dacht ik.

Het probleem is nog steeds aanwezig en lijkt zelfs erger geworden. Heb nu al minimaal 2x gehad dat bij 80 a 100km/u bij afremmen en terugschakelen van bijvoorbeeld 6 naar 5 of 5 naar 4 de motor rijdend afsloeg. Normaal gesproken start de motor direct weer zowel bij stilstand als terwijl hij nog rolt.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Aangezien m'n vrouw er geen (hooguit 1x) last van heeft kan het ook enigszins te maken hebben met m'n rijgedrag. Ik heb de neiging wat lager in de toeren te rijden en soms wat op de motor af te remmen (maar niet extreem).
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door John007 »

Zo te lezen lijkt het mij een lastige storing.
Misschien dat je de motor bij de dealer kunt laten uitlezen, net als bij auto's.
Of je moet een storing hebben in de dodemansknop/ noodstopknop.

Succes,

Gr. John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Remko

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Remko »

Lijkt alsof het idle rpm te laag staat afgesteld!

Hoeveel rpm draait je brommer stationair en warm?
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Wullebolle »

Aangezien madame er geen last van heeft en jij wel, is de kans reeel dat het idd eerder een rijstijl probleem is dan een technisch.

Zou toch ook eerst es stationair rpm bij WARM blok nazien.
Ietwat verhogen naar 1300 zou het afslaan mischien kunnen verhelpen.

Een fractie tussengas geven als je naar lagere versnelling gaat zodat het toerental niet te ver inzakt kan ook helpen.

Lager in rpm rijden?
Hoeveel is dat dan?
Spooky Action At A Distance !
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Soesko »

Ik had vorig jaar tijdens mijn vakantie in Italië hetzelfde. De motor stotterde soms, haperde en sloeg af en toe af. Bij mij was er water in de tank terecht gekomen. Na de tank leeg te hebben gereden en van verse benzine te hebben voorzien was het probleem verdwenen. Het probleem deed zich de ene dag meer voor dan de andere dag.
Ik had vrij snel door waar ik het moest zoeken, want de problemen begonnen zich pas nadat de motor buiten had gestaan in een extreme regenbui.
Het is in ieder geval de moeite waard om de tank leeg te rijden, de resterende benzine eruit te halen en er nieuwe in te doen. Bij dit soort klachten moet je dingen uit gaan sluiten, totdat je het probleem gevonden hebt.
Rukapul

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Rukapul »

Thx voor alle reacties :) Hieronder alvast een reactie. Helaas kan een en ander pas vanaf volgende week nagelopen en getest worden.
Zo te lezen lijkt het mij een lastige storing.
Misschien dat je de motor bij de dealer kunt laten uitlezen, net als bij auto's.
Of je moet een storing hebben in de dodemansknop/ noodstopknop.
Dat laatste zal niet het geval zijn. Uiteraard wordt hij tzt voor reparatie aangeboden, maar dan geef ik liever gericht wat informatie mee met eventueel een aantal oorzaken uitgesloten :)
Lijkt alsof het idle rpm te laag staat afgesteld!

Hoeveel rpm draait je brommer stationair en warm?
Hebben we het met de kleine beurt over gehad, maar voorlopig laten staan. Op zich klopt het stationaire toerental. Uit m'n hoofd zo'n 1200 (of iets meer) rpm.

Wanneer het probleem zich (bijna) voordoet bij bijvoorbeeld een verkeerslicht dan zakt het pas onder de 1000.
Aangezien madame er geen last van heeft en jij wel, is de kans reeel dat het idd eerder een rijstijl probleem is dan een technisch.

Zou toch ook eerst es stationair rpm bij WARM blok nazien.
Ietwat verhogen naar 1300 zou het afslaan mischien kunnen verhelpen.

Een fractie tussengas geven als je naar lagere versnelling gaat zodat het toerental niet te ver inzakt kan ook helpen.

Lager in rpm rijden?
Hoeveel is dat dan?
Zal er eens op letten bij het rijden.

Lager rpm bij rijden zal 4 a 5k zijn of iets dergelijks. Bij afremmen en terugschakelen zou ik even goed op moeten letten.
Ik had vorig jaar tijdens mijn vakantie in Italië hetzelfde. De motor stotterde soms, haperde en sloeg af en toe af. Bij mij was er water in de tank terecht gekomen. Na de tank leeg te hebben gereden en van verse benzine te hebben voorzien was het probleem verdwenen. Het probleem deed zich de ene dag meer voor dan de andere dag.
Ik had vrij snel door waar ik het moest zoeken, want de problemen begonnen zich pas nadat de motor buiten had gestaan in een extreme regenbui.
Het is in ieder geval de moeite waard om de tank leeg te rijden, de resterende benzine eruit te halen en er nieuwe in te doen. Bij dit soort klachten moet je dingen uit gaan sluiten, totdat je het probleem gevonden hebt.
Het is zo lang geleden dat ik me dit niet kan herinneren. Of het moet zijn dat ik na de winter een paar keer flink met de tuinslang in de weer ben geweest en misschien iets heb verzopen waar ik weg had moeten blijven...

Stotteren en haperen lijkt het echter niet echt. Hij houdt er gewoon mee op :P
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Wullebolle »

Als ie voor de rest goed rijdt, en je blok loopt prima zonder verdere haperingen, EN madame heeft er (quasi) geen last van, dan lijkt het me dat er een tijdelijk benzine probleem is bij het vertragen.

Lager in toeren ... 4a5K :shock: dat is niet echt lager maar eerder aan de hoge kant.
Bij gemiddeld rijgedrag schakel ik pas omlaag bij 3K ...
Rijden zelf gebeurt bij voorkeur tussen de 3.5 & 4.5 k, heel soms in 4e en 5e tot 3k (DL1000), nooit langdurig meer dan 5K, en slechts af en toe es optrekken tot een 7 a 8k max (om de boel soepel te houden, zoveel toeren is toch pointless op onze vlakke wegen )

Zet es je stationair op 1300, er is op andere strom fora info te vinden dat het stat.rpm wat verhogen het tijdelijk te ver inzakken bij gas lossen kan verhelpen.
En bij vertragen laat je blok es wat minder toeren draaien (tot 3K?) vooraleer een versnelling lager te tikken, en geef net op het moment dat de koppeling intrekt een fractie tussengas, of: de gaskraan niet helemaal dichtdraaien.
ttz: wijzig je rijstijl es drastisch en zie of het verschil maakt.

Als dat niet helpt, dan kan het zijn dat er idd iets technisch fout is.
Vocht/water/vuil/roest zou me verwonderen, tenzij je blok ook op andere momenten wat keuren vertoont, hoesten, haperen, slag overslaan etc ...
Mogelijks staat ie te arm afgesteld? of dan weer net iets te rijk (verzopen/choke effect).

Injectors vuil, benzinepomp die niet meer mee wil, op momenten dat slechts weinig benzine moet ingespoten worden ....
Bougie versleten vervuild, bougiekabels/kapjes niet meer goed ?

Raar blijft, dat jij er last van hebt en je partner niet ...
Spooky Action At A Distance !
Rukapul

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Rukapul »

Vandaag eens goed getest door een paar uurtjes te touren... en geen enkel probleem gehad. Dat debugt dus niet zo handig ;)

(Wel nog even op het toerental gelet en ik moet hierboven een te hoog te getal hebben gezegd. Het zit meestal tussen de 3 en 4k en af en toe wat lager tussen 2 en 3k.)
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Soesko »

Het ligt natuurlijk een beetje aan de versnelling waarin je rijdt, maar tussen de 2 en 3duizend toeren zit je in het gebied waarin de V-strom het niet meer erg naar zijn zin heeft.
Jurgen

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Jurgen »

Rukapul schreef:Vandaag eens goed getest door een paar uurtjes te touren... en geen enkel probleem gehad. Dat debugt dus niet zo handig ;)

(Wel nog even op het toerental gelet en ik moet hierboven een te hoog te getal hebben gezegd. Het zit meestal tussen de 3 en 4k en af en toe wat lager tussen 2 en 3k.)
Rukapul,

Ik ervaar precies dezelfde problemen zoals jij die beschrijft. Zijn de problemen ondertussen verholpen? Ik ben benieuwd wat jij gedaan hebt om de problemen op te lossen.

Groeten,

Jurgen
Gerardus

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Gerardus »

Ha luitjes,

De mijne slaat ook wel eens (een heel enkele keer) af. Begon al na een paar duizend km. Alleen bij gas geven uit heel lage toeren. Bij de beurt van 6.000 km vergeten te melden. Binnenkort moet hij voor de 12.000 km beurt. Ik zal vragen naar het stationaire toerental te kijken. Het afslaan gebeurt echter zó zelden dat ik een beetje huiverig ben iets aan de afstelling te laten doen. Hij loopt verder als een zonnetje én 1/22 tot 1/24.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

vr. gr.,
Gerardus
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Chopperbiker »

Stationairtoerental bij warme motor afstellen op 1300 tmp en indien nodig luchtfilter vervangen.

Wedden dat het dan over is?

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Rukapul

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Rukapul »

Jurgen schreef:
Rukapul schreef:Vandaag eens goed getest door een paar uurtjes te touren... en geen enkel probleem gehad. Dat debugt dus niet zo handig ;)

(Wel nog even op het toerental gelet en ik moet hierboven een te hoog te getal hebben gezegd. Het zit meestal tussen de 3 en 4k en af en toe wat lager tussen 2 en 3k.)
Rukapul,

Ik ervaar precies dezelfde problemen zoals jij die beschrijft. Zijn de problemen ondertussen verholpen? Ik ben benieuwd wat jij gedaan hebt om de problemen op te lossen.

Groeten,

Jurgen
Wat een toeval dat je uitgerekend nu deze reactie plaatst. Heb het probleem in enige mate best lang gehad. Zoals hierboven geschreven was bij een eerdere (kleine) onderhoudsbeurt de motor wat rijker stationair afgesteld naast wat andere mogelijk dingen wat een deel van het probleem oploste, maar toen kwam het uitvallen onder het rijden.

Bij de onderhoudsbeurt eind vorig jaar was het probleem eindelijk opgelost en het ding reed heerlijk. Wat er precies aan de motor is gebeurt weet ik uit m'n hoofd zo niet (grote beurt + even op de aandachtspuntjes gewezen), maar ik heb als het goed is de factuur nog wel ergens liggen.

Rond de jaarwisseling heb ik het ding ivm pekel echter weer eens goed schoongemaakt met de tuinslang en toen kwam er een variant van het probleem bovendrijven: bokken, verlies van vermogen, incidenteel uitvallen (bij verminderen van snelheid voor bv stoplicht, rotende, afkomen snelweg). Daar heb ik tot vandaag (niet heel intensief) mee rondgereden, maar vanmiddag gaat hij naar de reparateur om na te kijken op vocht bij bougies/bobines/etc (tegengekomen op ander forum).

Het is wel wat frustrerend dat het probleem telkens in een iets andere vorm terug lijkt te komen.

Ik laat wel weten wat ze morgen gevonden hebben.
Chopperbiker schreef:Stationairtoerental bij warme motor afstellen op 1300 tmp en indien nodig luchtfilter vervangen.

Wedden dat het dan over is?

:-)}
Bij mij was dit niet voldoende om het probleem op te lossen.
Laatst gewijzigd door Gast op do 08-03-2012, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Wullebolle »

Mogelijks toch een rotte bougiekabel/kapje ?
Er kunnen een heel pak verschillende oorzaken zijn die allemaal hetzelfde symptoom geven: de "ploffen" zijn soms nie goe.
Spooky Action At A Distance !
Rukapul

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Rukapul »

Motor is weer terug. De reparateur pakte het vochtargument niet zo lekker. Hij dacht meer aan de bougies misschien iets met vuil carburateur of inspuiting ofzo.

Vandaag hebben ze de boel losgehad. Hierbij zijn de bougies vervangen (slechts paar honderd km mee gereden sinds september maargoed). Voor de rest waren ze bij het loshalen niet echt wat tegengekomen. Wel nog even wat motorreinigingsspul in de tank gegooid.

Heb er slechts 2km mee gereden sinds dus nog geen uitsluitsel.
Rukapul

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Rukapul »

De motor eergisteren wederom teruggebracht.

Hij deed het met de nieuwe bougies uiteindelijk niet beter. Hierop weggebracht en een week later opgehaald. Computer was uitgelezen en was niks mis mee. Als voorzorgsmaatregel wel wat potentieel gammele connectoren gesoldeerd.

Hierna zelf met wat korte ritjes (<10km) geen uitval gehad. Vrouwlief had echter direct weer problemen toen ze na (>25km) in een file belandde. Op een 4-baans snelweg ineens totaal geen vermogen meer hebben als de file oplost terwijl je uiterst links rijdt is geen fun...

Direct na bovenstaande ervaring weer teruggebracht en de garage heeft ook niet echt meer ideeen. Waarschijnlijk eerst een poging om de carburateurs nog eens te synchroniseren.
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Chopperbiker »

Als dat niet helpt, zou ik een aangetekend briefje naar Hoofdkantoor Suzuki sturen. De ervaringen delen en vragen of zij mee willen denken over de oplossing.
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
EdK
DL1000 berijder
Berichten: 67
Lid geworden op: do 24-02-2011, 22:44
Mijn motor is een: V Strom DL1050 XTA zwart
Woonplaats: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door EdK »

Heb dit met mijn dl 1000 ook gehad (2e hands gekacht), maar niet zo extreem. Alleen bij lage toeren en vroeg overschakelen sloeg hij wel eens af in stad. Sinds de motor opnieuw afgesteld is bij Hoegee, nooit meer last gehad.
zeg wat je doet, en doe wat je zegt...
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 426
Lid geworden op: di 05-07-2011, 21:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
Woonplaats: kessel (Belgie)

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Jon »

heb het ook enkele keren gehad maar dit was als ik in file stond of van rood licht naar rood licht bolde viel hij soms stil,
thuis laten warm draaien in de garage tot de koeling opsprong en na enkele pogingen zonder problemen was het weer raak ik hoorde een knetsend geluid en ja hij lag stil
contact koeling zuiver gemaakt en is nu toch al 10 maanden geleden niet meer gehad.
dus ik denk dat op het moment de schroef moet draaien en hij niet luistert de motor afslaat.
uw verhaal is wel anders want normaal gezien springt de koeling niet op als je gewoon rechtdoor rijdt maar wel in de file natuurlijk
Wil maar zeggen dat het probleem soms iets klein en stom kan zijn .

grt,jon
Jurgen

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Jurgen »

@Rukapul. Ik ben ook nog steeds aan het kijken wat het probleem is.
Heb de tank eraf gehaald en de benzine pomp er af gehad om alle benzine er uit te halen en er nieuwe in gedaan met Forte schoonmaak spul. Luchtfilter zag er nog schoon uit, dus dat is het ook niet geweest.
Mijn volgende stap is inderdaad ook om synchroon te gaan stellen, ben hier nog niet aan toe gekomen. Mocht je dit gedaan hebben hoor ik graag of het geholpen heeft.

Groeten,

Jurgen
Gebruikersavatar
Bert_Lammens
DL650 berijder
Berichten: 205
Lid geworden op: do 17-11-2011, 12:57
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 ABS 2007
Woonplaats: Mechelen (België)

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Bert_Lammens »

Heb vandaag hetzelfde gehad, maar mijn oplossing was vrij simpel (na telefoontje met de garage)
kabels van batterij waren los gekomen door de trillingen :frusty:
oplossing: gewoon de vijsjes vast gedraaid en :-)}
Drive safe and enjoy
Moderator http://www.vstrom.freebb.be/
Fred

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Fred »

Bert_Lammens schreef:Heb vandaag hetzelfde gehad, maar mijn oplossing was vrij simpel (na telefoontje met de garage)
kabels van batterij waren los gekomen door de trillingen :frusty:
oplossing: gewoon de vijsjes vast gedraaid en :-)}
Je moet het inderdaad bij de basis aanpakken, het kan ook de massakabel zijn die niet meer echt doorgeeft op het kader. Of zit de hoofdzekering nog stevig in de houder...
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Soesko »

Heb je geen water in de tank? Ik heb er eens last van gehad nadat de motor in een flinke regenbui had gestaan en ook bij een eerdere motor heb er er eens last van gehad. Remedie is de tank leeg te maken en verse benzine erin te doen.
Rukapul

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Rukapul »

Jurgen schreef:@Rukapul. Ik ben ook nog steeds aan het kijken wat het probleem is.
Heb de tank eraf gehaald en de benzine pomp er af gehad om alle benzine er uit te halen en er nieuwe in gedaan met Forte schoonmaak spul. Luchtfilter zag er nog schoon uit, dus dat is het ook niet geweest.
Mijn volgende stap is inderdaad ook om synchroon te gaan stellen, ben hier nog niet aan toe gekomen. Mocht je dit gedaan hebben hoor ik graag of het geholpen heeft.

Groeten,

Jurgen
Na de laatste waarbij de carburateurs zijn gesynchroniseerd is het probleem helaas niet verholpen. Echter, in plaats van elke rit een keer afslaan te hebben is het nu slechts een keertje per week ofzo en gelukkig ook vrijwel beperkt tot alleen maar afslaan en niet verlies van vermogen.

We hebben aangegeven bij de motorzaak dat we het er maar even bij willen laten zitten. Ze hebben daar geen ideeen meer wat het kan zijn. (Heeft ook heel schappelijk de rekening beperkt tot een symbolisch bedrag.)
Rukapul

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Rukapul »

Na het een flinke tijd te hebben aangezien wordt het nu tijd voor echte actie en moet het ding naar een expert. Hoewel er best mee te rijden is is het gewoon niet relaxed.

De klachten zijn inmiddels redelijk constant en te karakteriseren als:
* koud geen klachten, stationair rpm constant
* na paar minuten rijden zakt het stationaire toerental vaak in met af en toe uitval tot gevolg (typisch bij verkeerslichten, heel soms bij naderen rotendes/bochten)
* heel soms: gas verder opendraaien geeft geen vermogen, bv voor flink aantal seconden, wat dan ineens terugkomt als een klap

Afgaande op dit forum is Hoegee de beste optie als expert op dit vlak? Op zich goed te doen vanuit Eindhoven.
Reinoutvandebelt

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Reinoutvandebelt »

Dit zijn allemaal klachten die ik zelf ook heb en ik ben er al redelijk achter het is waarschijnlijk de tps sensor dit is de sensor wie je gasstand bijhoud en deze doet het dan niet meer.

Dan valt de motor vaak uit en houd de motor ook in dan een beetje rommelend met het gas pakt hij wel weer op.

Al met al laat ik een 2e hands gasklephuis komen met de bekende 2 gasklep sensoren. en die worden dan herplaatst bij de dealer. los kosten deze sensoren €80.- en €120.- per stuk.

Dus een compleet gasklephuis is dan voordeliger en je hebt ze dan allebij tegelijk.
Rukapul

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Rukapul »

Is je probleem nog opgelost?

De V-Strom is hier inderdaad naar Hoegee geweest om de injectie af te stellen. Probleem was kort daarop bijna geheel verdwenen tot het weer weer echt koud werd een paar maanden geleden. Sindsdien weer dikke ellende: nadat er even mee is gereden zal bij het inknijpen van de koppeling bij lage snelheid de motor vaak uitvallen.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op za 15-02-2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Iron Horse »

Bij mijn weten is het deze winter nog niet "echt koud" geweest. Ik kan het weten want ik verdien m'n boterham ermee. :D En ik wordt daar dus niet vrolijk van. Maar zal ermee moeten leven.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Wullebolle »

<off topic>

Iron Horse is ... Zoutstrooier? Schaatsenverhuurder? Wollentruienverkoper? Weerman? Winterbandenmonteerder? Thermometermaker?
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Iron Horse »

Verkoper van mobiele (nood)verwarming.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Rukapul

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Rukapul »

Topicstarter meldt zich weer.
Reinoutvandebelt schreef:Dit zijn allemaal klachten die ik zelf ook heb en ik ben er al redelijk achter het is waarschijnlijk de tps sensor dit is de sensor wie je gasstand bijhoud en deze doet het dan niet meer.

Dan valt de motor vaak uit en houd de motor ook in dan een beetje rommelend met het gas pakt hij wel weer op.

Al met al laat ik een 2e hands gasklephuis komen met de bekende 2 gasklep sensoren. en die worden dan herplaatst bij de dealer. los kosten deze sensoren €80.- en €120.- per stuk.

Dus een compleet gasklephuis is dan voordeliger en je hebt ze dan allebij tegelijk.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het probleem lijkt na 5 jaar (!) opgelost. Nadat het van kwaad tot erger werd was de Strom op de dodenlijst beland, maar voor tot executie over te gaan toch nog een poging gewaagd met een rondje online zoeken. Des te suffer dat het antwoord hier al meer dan twee jaar heeft gestaan, maar niet voldoende op waarde geschat. Na nog een paar fora te hebben gecheckt werd wel duidelijk dat kou een flink effect op de sensor kan hebben. Handig die Amerikaanse fora met VStrom rijders uit koude noordelijke staten ;)

Tegen de garage gezegd dat ze een primaire TPS moeten bestellen. Deze is een paar dagen geleden vervangen en sindsdien is de motor niet meer uitgevallen :-)} Kosten 104 euro voor de sensor en uurtje arbeidsloon.

Moet eigenlijk nog wel even checken of de adjustment correct is, want de garage heeft niet zoveel met electronica en heeft de nieuwe eenvoudigweg op dezelfde stand als de oude gemonteerd. De oude sensor zal ik nog even doormeten.
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Rene »

Lees dit met interesse.
Mijn DL650 K9 loopt 99.5% van de tijd absoluut perfect, maar heel soms (meestal met half warme motor) slaat de motor af als ik van het gas af ga of de koppeling intrek.
Dit heeft bij mij dus minstens 1 keer tot een valpartij geleid.
Bochten vanuit lage snelheid (bv afremmen voor een kruisend fietspad-met- voorrang oid) neem ik nu met een wat hoger toerental met slippende koppeling.

Stationair hoger zetten gaat niet (zit in de software), ik zal eens naar die TPS kijken.
Gekke is dat het ding voor het overige als een naaimachientje loopt, zonder bokken of hikken.
Rukapul

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Rukapul »

Bij doormeten van de oude TPS niet echt iets geks tegen gekomen (maar dat kan ook aan mij liggen). Zowel op kamertemperatuur als koelkasttemperatuur meet ik een bereik van ca 1 tot ca 7 kOhm. Dat was in gedemonteerde staat dus ik ga er vanuit dat hij gemonteerd met de juiste adjustment wel binnen het goede bereik zou vallen (voor de K7 staat dat afaik ook niet meer in de service manual, die richt zicht op voltages bij in bedrijf). Ik had eigenlijk verwacht dat er een duidelijke uitschieter of discontinuiteit duidelijk zou worden bij langzaam open draaien.

De VStrom rijdt echter wel zonder uit te vallen :P Een methode gevonden waarop ik hem uit kan laten vallen, maar dat is puur in testomstandigheden: bij stilstand met koppeling ingeknepen heel langzaam toeren opvoeren tot 2500 en dan gas ineens dicht doen dan wil hij af en toe onder de 800 zakken en uitgaan.
Gebruikersavatar
Johan V
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 20:40
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Johan V »

Zat onlangs op AliExpress te kijken naar V-strom onderdelen (je moet wat als het slecht weer is). Kwam een TPS tegen welke volgens de omschrijving ook geschikt is voor een DL650 2004-2006.

https://s.click.aliexpress.com/e/bt9ra5KC

Prijs is 22 euro. Is een stuk goedkoper dan de andere bedragen die ik voorbij zie komen. Als je het vermoeden hebt dat problemen met je motor misschien het gevolg zouden kunnen zijn van een defecte TPS kun je voor 22 euro best de gok nemen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door F2ride2001 »

Als je zeker wilt weten of het de TPS is gewoon even aan de diagnose apparatuur hangen.
De meeste dealers hebben we zo'n laptop met software staan. Anders ook nog diverse hobbyisten
(zoals ik)

Dan kun je zo zien of de TPS een vreemd (gestoord) signaal stuurt.

Afbeelding
TL1000 forever
Gebruikersavatar
Johan V
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 20:40
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Johan V »

Omdat bij sommigen het probleem alleen bij bepaalde (weers)omstandigheden optreedt kan ik me voorstellen dat het probleem niet altijd gemeten kan worden.
Maar je hebt gelijk, een goed begin is eerst meten voordat je alles zomaar gaat vervangen.
Als de TPS dan toch kapot blijkt te zijn kun je in ieder geval voor slechts 22 euro een nieuwe kopen. Kost normaal circa 100 euro. Van het verschil kun je weer voor heel wat km’s brandstof kopen.
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door F2ride2001 »

Klopt, maar ik wil graag weten wat er aan de hand is ipv op goed geluk componenten vervangen.
Maar da's een afwijking van mij.....
TL1000 forever
Gebruikersavatar
Sufos
DL1000 berijder
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 20-01-2017, 23:57
Mijn motor is een: V-Strom 1000 L8
Woonplaats: 52.268012, 6.196773

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door Sufos »

Lijkt mij geen afwijking maar meer dan normaal. Als je lukraak dingen gaat vervangen dan is het eind zoek en kan je wel aan de gang blijven.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Uitval van motor tijdens rijden

Bericht door AVC »

Ik had die ook een tijdje voor, maar enkel bij koude motor en onder 3000 toeren. Ik dacht aan de TP sensor. bleek dat de voorste bougie een slecht contact had, waardoor hij enkel hoog in toeren en bij warmte goed vonkte. Dus controleer zeker je bougies en de bougiekap.
Plaats reactie