Pagina 1 van 1

remvloeistof DOT 5.1

Geplaatst: vr 11-03-2011, 15:46
door HasVStrom
Beste mede-Stromers,

Op internet heb ik een bestelling voor remvloeistof gedaan zonder aan te geven welk type remvloeistof.
Na binnenkomst heb ik pas gekeken wat er in mijn V-Strom 650 moet; het voorschrift is DOT 4.0.

Vraag: ik heb DOT 5.1 binnengekregen; mag ik dit gebruiken als er DOT 4.0 wordt voorgeschreven of kan ik beter toch DOT 4.0 gebruiken ?

Graag even een reactie.

Bij voorbaat dank,

M.vr.gr.

Wim

Re: remvloeistof DOT 5.1

Geplaatst: vr 11-03-2011, 16:08
door Soesko
Ik weet het niet zeker. Volgens mij moet je de aangegeven DOT waarde gebruiken, maar kan 5.1 altijd. De vloeistof heeft, meen ik, een andere samenstelling.
Eigenlijk heb je niet zoveel aan dit verhaal. Ik zou even een motorzaak bellen, die kunnen dat zo vertellen.

Re: remvloeistof DOT 5.1

Geplaatst: vr 11-03-2011, 16:12
door Remko
De samenstelling van de DOT 5.1 remolie is dusdanig anders dat de rubbers en afdichtingen in je remleidingen daar problemen mee KUNNEN krijgen.

Ik zou gewoon zorgen dat ik DOT4.0 te pakken kreeg (1/2 liter is iets van 6 euro bij de meeste pompen) en de 5.1 terugsturen naar de leverancier.

8)

Bij deze link kun je een niet al te technisch en begrijpelijk verhaal lezen. Over het stukje 5.1 ben ik het niet helemaal eens, maar dit terzijde...

Re: remvloeistof DOT 5.1

Geplaatst: vr 11-03-2011, 16:22
door Soesko
Op internet kwam ik de volgende uitleg tegen en op basis daarvan zou je dus gerust 5.1 kunnen gebruiken, echter nooit Dot 5. Nogmaals vraag het even na bij een motorzaak.

DOT 5 en 5.1
De gebruikelijke remvloeistoffen die aan de eisen van de automobielmarkt voldoen zijn DOT 3, DOT 4 en DOT 5. Zij verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140° C, >155° C en >180° C. DOT 3, 4 en 5.1 zijn synthetische, op glycol gebaseerde vloeistoffen, en zijn onderling mengbaar. DOT 5 is gebaseerd op siliconen en mag NOOIT gemengd worden met DOT 3, 4 of 5.1. Als het wel wordt gemengd, dan ontstaat er vlokvorming in de vloeistof en is het remsysteem onbruikbaar. DOT 5 mag alleen maar gebruikt worden als het remsysteem nog nooit gevuld is geweest of gereviseerd. DOT 3, 4 en 5.1 tasten de lak aan en zijn hygroscopisch, DOT 5 tast de lak niet aan en is niet hygroscopisch. DOT 5 en 5.1 hebben in principe niks met elkaar te maken, alleen dat ze hetzelfde kookpunt hebben. Het nadeel van het niet-hygroscopisch karakter van DOT 5 is, is dat binnentredend vocht in het remsysteem druppelvorming kan gaan vertonen en zo de remwerking verminderen. Er is altijd veel verwarring tussen DOT 5 en 5.1, de naam had dan ook misschien wel beter anders kunnen worden gekozen. In ieder geval is voor een goed (opgewaardeerd) remsysteem voor je Honda DOT 5.1 aan te bevelen boven DOT 4. DOT 5.1 heeft ook een hogere viscositeit dan DOT 3 en 4, wat betekent dat het vloeibaarder/dunner is. Dit zorgt er ook voor dat de kleine klepjes in de ABS-module sneller de vloeistof door kunnen laten, wat de werking ervan verbeterd.

Re: remvloeistof DOT 5.1

Geplaatst: vr 11-03-2011, 16:51
door Soesko
Ik ben nog even verder aan het googelen geweest (was namelijk zelf ook benieuwd) en lees op meerdere fora dat DOT 3, 4 en 5.1 te mixen zijn. Het verschil zit hem inderdaad in het hogere kookpunt. Het kookpunt van de 5.1 is dus hoger dan dat van DOT 3. Daarmee is 5.1 vooral geschikt voor gebruik in sportmotoren. Ik lees ook dat in de praktijk het verschil tussen Dot 4 en Dot 5.1 nauwelijks merkbaar is. Het enige nadeel schijnt te zijn dat Dot 5.1 meer vocht aantrekt en dus eerder ververst dient te worden.

Re: remvloeistof DOT 5.1

Geplaatst: za 12-03-2011, 01:57
door Sparkle Black Peter
Mijn KTM heeft DOT 5.1. Er wordt nadrukkelijk gewaarschuwd dat er géén DOT 5 mag worden gebruikt omdat deze gebaseerd is op sillecone olie. Hoe het met DOT 5.1 i.p.v DOT 4 zit weet ik niet, maar ik zou gewoon de voorgeschreven DOT 4 gebruiken.

Re: remvloeistof DOT 5.1

Geplaatst: za 12-03-2011, 08:55
door Wullebolle
Dot 3 - 4 - 5.1 is op glycolbasis.
enkel het kookpunt verschilt. 3 lager dan 4, 5.1 hoogste
Bij weinig rembelasting is 4 voldoende, bij zware belasting (bergritten, circuit etc, is 5.1 beter)
Deze olien nemen water op.
Op een motor waar 4 aangeraden is kan je 5.1 gebruiken, maar niet omgekeerd.

5 is op silicone basis en neemt GEEN water op, wat wil zeggen dat aanwezig water de remwerking kan verstoren.
Mag NIET gemengd worden met de anderen, net vanwege het verschil in wateropname karakteristieken.
Ook niet na de leidingen eerst flushen ...


Antwoord op je vraag: Ja je mag je 4vervangen door 5.1 !

Re: remvloeistof DOT 5.1

Geplaatst: za 12-03-2011, 09:42
door Ed Jonkmans
Ik rij al een tijdje met Dot 5.1
Deze vloeistof is er in gedaan door mijn dealer, dus zal het zeker geen kwaad kunnen.
Ik voel geen voor-of nadelen.
Dot 5.1 zou een hoger kookpunt hebben (meer voor race en zwaardere omstandigheden)
Grtz
ED

Re: remvloeistof DOT 5.1

Geplaatst: zo 13-03-2011, 15:01
door HRV
Ook de Valkenier in Barneveld gebruikt DOT 5.1 voor de V-strom.
Het zal dus wel goed zijn.

Re: remvloeistof DOT 5.1

Geplaatst: di 15-03-2011, 20:01
door HasVStrom
Hallo, enige dagen geleden heb ik mijn onderhouds producten leverancier een mailtje gedaan omtrent het gebruik van DOT 5.1.
Zijn antwoord is dat ik zonder problemen DOT 5.1 in mijn V-Strom kan en mag gebruiken; ongeacht of Suzuki DOT 4.0 verschrijft.

Het kookpunt van DOT 5.1 is inderdaad hoger dan van DOT 4.0; wat alleen maar ten goede komt aan het remsysteem !.

Iedereen van harte bedankt voor het meedenken !

Met vriendelijke groeten,

Wim Driessen :bye:


Soesko schreef:Op internet kwam ik de volgende uitleg tegen en op basis daarvan zou je dus gerust 5.1 kunnen gebruiken, echter nooit Dot 5. Nogmaals vraag het even na bij een motorzaak.

DOT 5 en 5.1
De gebruikelijke remvloeistoffen die aan de eisen van de automobielmarkt voldoen zijn DOT 3, DOT 4 en DOT 5. Zij verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140° C, >155° C en >180° C. DOT 3, 4 en 5.1 zijn synthetische, op glycol gebaseerde vloeistoffen, en zijn onderling mengbaar. DOT 5 is gebaseerd op siliconen en mag NOOIT gemengd worden met DOT 3, 4 of 5.1. Als het wel wordt gemengd, dan ontstaat er vlokvorming in de vloeistof en is het remsysteem onbruikbaar. DOT 5 mag alleen maar gebruikt worden als het remsysteem nog nooit gevuld is geweest of gereviseerd. DOT 3, 4 en 5.1 tasten de lak aan en zijn hygroscopisch, DOT 5 tast de lak niet aan en is niet hygroscopisch. DOT 5 en 5.1 hebben in principe niks met elkaar te maken, alleen dat ze hetzelfde kookpunt hebben. Het nadeel van het niet-hygroscopisch karakter van DOT 5 is, is dat binnentredend vocht in het remsysteem druppelvorming kan gaan vertonen en zo de remwerking verminderen. Er is altijd veel verwarring tussen DOT 5 en 5.1, de naam had dan ook misschien wel beter anders kunnen worden gekozen. In ieder geval is voor een goed (opgewaardeerd) remsysteem voor je Honda DOT 5.1 aan te bevelen boven DOT 4. DOT 5.1 heeft ook een hogere viscositeit dan DOT 3 en 4, wat betekent dat het vloeibaarder/dunner is. Dit zorgt er ook voor dat de kleine klepjes in de ABS-module sneller de vloeistof door kunnen laten, wat de werking ervan verbeterd.