vraagje TFI controlbox

Plaats reactie
Paulvd
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 27-02-2011, 09:53
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000

vraagje TFI controlbox

Bericht door Paulvd »

Hallo forumleden,

Ik heb een vraagje over de TFI controlbox.
http://shop.circuitmotor.nl/

Ik heb een v-strom 1000 uit 2008 gekocht. Een heerlijke moter na een suzuki bandit 650. Graag wil ik dat de v-strom in het lagere toerental segment wat makkelijker het vermogen oppakt. Nu hikt (bokt) hij nog wat en duurt het heel even eer hij het koppel oppakt.

Iedereen schrijft (typt) over een powercommander. Deze kost al snel €300 euro en dan nog het afstellen. Al met al zo een 500 euries.

Heeft iemand een powercommander geinstalleerd zonder deze af te stellen?
Heeft iemand een ander tuning geprobeerd en heeft iemand al een TFI controlbox gebruikt?

graag jullie ervaring.
Alvast bedankt voor de moeite.

mvg
Paul
Laatst gewijzigd door Frank op di 08-03-2011, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link gerepareerd... (NB: Plaats EXTERNE links tussen de [url] en [/url] code!)
Graafie68

Re: vraagje TFI controlbox

Bericht door Graafie68 »

Hallo paul.

Als je op het zoek gedeelte kijk dan vind je genoeg over afstellen van de 1000.
Maar gewoon voor een redelijk bedrag, gewoon afstellen op een dyno bank.
Marc hoeggee is de aangewezen persoon. Suzuki is 1 van de weinige motoren waarbij je het normale motor managment kan aanpakken zonder dure kastjes te moeten kopen.

Succes met je 1000.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: vraagje TFI controlbox

Bericht door Soesko »

Je kunt inderdaad beter even bij de Suzukidealer langs waar ze de motor dan aan de computer hangen en hem in bepaalde gebieden wat rijker laten lopen. Daarmee is het probleem grotendeels op te lossen. Staandaard staat de motor redelijk arm afgesteld om aan de milieueisen te kunnen voldoen. Ik betaalde twee jaar geleden 30 euro bij Jan van Sommeren.
Het monteren van een powercommander is pas interessant als je een andere (open) uitlaat en een meer open luchtfilter gaat monteren.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: vraagje TFI controlbox

Bericht door Wullebolle »

Aan welke lage toerentallen bokt ie dan zo fel, en in welke versnelling zit je dan?
De DL1000 is niet zo happy onder de 2500rpm ... in feite heb je onder de 3000 niet veel te zoeken.

Zoals Graaffie zei, even laten afstellen door DE soez specialist Hoeggee, en het gaat al veel verschil maken.
Geen electronica doosjes nodig. Kan wel, maar hoeft niet, enkel als je andere uitlaten monteert, en dan nog ...

:bye:
Spooky Action At A Distance !
Paulvd
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 27-02-2011, 09:53
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000

Re: vraagje TFI controlbox

Bericht door Paulvd »

Oke thanks voor alle info.

Hij hikt en bokt inderdaad onder de 2500 touren. Dit ben ik natuurlijk niet gewend met de bandit maar dit was dan ook een 4 takt motor wat liep als een naaimachine. Ik wilde wat meer motor en heb daarom ook de v-strom 1000 genomen.

Weet iemand een goede suzuki dealer wat meer rondom Amsterdam. Zo niet dan tuffen we een keer naar Mark in het zuiden des lands. :-)}

Als er nog meer tips zijn, graag !!!

alvast bedankt voor de moeite,

gr Paul
FastLoe

Re: vraagje TFI controlbox

Bericht door FastLoe »

paulvd schreef:Dit ben ik natuurlijk niet gewend met de bandit maar dit was dan ook een 4 takt motor
Ja, dan moet dat het zijn
Graafie68

Re: vraagje TFI controlbox

Bericht door Graafie68 »

FastLoe schreef:
paulvd schreef:Dit ben ik natuurlijk niet gewend met de bandit maar dit was dan ook een 4 takt motor
Ja, dan moet dat het zijn
Wat zijn strommetjes dan 2 takt motoren met mengsmering ofzo???
Iets van klok horen rammelen, maar waar ligt de lepel :schater:
FastLoe

Re: vraagje TFI controlbox

Bericht door FastLoe »

Graafie68 schreef:Iets van klok horen rammelen, maar waar ligt de lepel
Tja, als je schakelklok rammelt moet je vaak de klepelketting laten vervangen, dacht dat dat wel algemeen bekend was
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: vraagje TFI controlbox

Bericht door Wullebolle »

paulvd schreef:Oke thanks voor alle info.

Hij hikt en bokt inderdaad onder de 2500 touren. Dit ben ik natuurlijk niet gewend met de bandit maar dit was dan ook een 4 takt motor wat liep als een naaimachine. Ik wilde wat meer motor en heb daarom ook de v-strom 1000 genomen.

Weet iemand een goede suzuki dealer wat meer rondom Amsterdam. Zo niet dan tuffen we een keer naar Mark in het zuiden des lands. :-)}

Als er nog meer tips zijn, graag !!!

alvast bedankt voor de moeite,

gr Paul

FF serieus nu, :mrgreen:

Onder de 2500rpm moet je niet rijden met de 1000.
Het Vtwin concept van de Strom met een koppel dikke pistons, is daar niet echt voor geschikt.
En ja, het is soms es lastig bij fileverkeer of in een stadscentrum, waarbij je in 1ste redelijk wat met de koppeling moet slepen.
Het zij zo. das de consequentie van een vette 1000 tov de meer soepele 650.
Het kan iets verbeteren door hem goed te laten afstellen bij lagere toeren = minder arm. Maar zoals een dikke 4 cylinder-in-lijn gaat het nooit worden.
De DL1000 is pas goed in zen element vanaf 4000rpm ... tussen 3 en 4K is ook nog fijn, maar onder de 3000 voortboenderen: :N

Soms helpt het als de ketting goed gesmeerd en correct gespannen is en vooral geen hakerige schakels heeft ... O:-) O:-) trust me, I know ...

Doe de moeite en ga naar Hoegee ... zo ver van Amsterdam is dat nu ook weer niet. grote kans dat je na afstellen nog eerst een ommetje Limburg doet vooraleer weer naar huis te gaan ... :-)}
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: vraagje TFI controlbox

Bericht door PDvD »

Gewoon een afspraak met Hoegee maken!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Paulvd
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 27-02-2011, 09:53
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000

Re: vraagje TFI controlbox

Bericht door Paulvd »

Het is me duidelijk.

Dat wordt een ritje naar het zuiden des lands. Ben week 12 lekker vrij en een toer ritje door het brabandse land kan natuurlijk geen kwaad. :-)}.

Bedankt voor jullie feedback. Wordt ik als leek toch weer wat wijzer :idea:

thanks

Paul
marccc

Re: vraagje TFI controlbox

Bericht door marccc »

Nadat ik de Takkoni uitlaten heb gemonteerd op mn dl1000 "bokt" de motor al een stuk minder bij lage toerentallen.

Nou wil ik de motor ook nog wel af laten stellen.

Bij Motoport express in Hoogezand www.motoport.nl zijn de kosten voor het afstellen 70euro.
Bij Ten Kate motoren in Nieuwleusen www.tenkatemotoren.nl zijn de kosten 125euro.

Ik lees hier dat het bij Marc Hoeggee 30euro kost??

Mijn vraag vanwaar de grote verschillen in de prijs???
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: vraagje TFI controlbox

Bericht door Soesko »

Bij Jan van Sommeren betaalde ik destijds 30 euro en daarvoor werd de motor aan de computer gehangen, een kwestie van een klein kwartiertje. Ik geloof niet dat Hoegee je motor voor 30 euro af gaat stellen. Daar gaat hij namelijk op de testbank en dat is aanmerkelijk duurder, maar wel nauwkeuriger.
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: vraagje TFI controlbox

Bericht door Xavier »

Zover ik weet kost het afstellen op de rollenbank bij Hoegee standaard € 145,-. Tenminste, dat heb ik 3 weken geleden betaald, ze vertelden dat ze een standaard prijs hanteren. Ik had geïnformeerd bij Motostore, kostte me rond de € 150,-. Zij brachten de motor echter weer ergens anders naar toe omdat ze zelf de kennis/apparatuur niet hadden. Dat stond me tegen, meer betrokken partijen kan van alles betekenen.

Bij Hoegee kun je meekijken tijdens het afstellen, nemen ze de tijd voor je, kun je vragen stellen en heb je 'garantie'. Mocht je niet tevreden zijn dan ben je altijd weer welkom. Daarbij heeft Hoegee zijn naam naam opgebouwd in de motorwereld (racerij) en ze kwamen op mij betrouwbaar en kundig over. En dan maakt het mij niet uit of ik € 25,- meer betaal. Moet wel toegeven dat het op afstand lastig bepalen is waar je met een goed gevoel terecht kunt, maar ik ben uiteindelijk blij met Hoegee.
GSA1200
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: vraagje TFI controlbox

Bericht door Wullebolle »

Er zijn 2 manieren van afstellen.
De goedkope: "bakje" aan stekker (die vanonder het zadel komt) hangen en een standaard rijkere map uploaden. duurt 5 minuten
De duurdere: eerst uitmeten op de dynobank & uitlaatgassen meten, dan correct afstellen op basis van de meetresultaten, en dan nog es uitmeten op de dynobank, en evt weer wat bijstellen. Duurt wat langer ...
Spooky Action At A Distance !
marccc

Re: vraagje TFI controlbox

Bericht door marccc »

Oke dat verklaart een hoop.

Dan denk ik dat ik naar Ten Kate motoren ga.
Die is namelijk ook bekend in de racerij... en hier stellen ze de motor ook af op de testbank.

Lijkt me idd beter!!!

Bedankt voor de info!
Plaats reactie