Dl1000 hydraulishe koppeling

Plaats reactie
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Dl1000 hydraulishe koppeling

Bericht door PvdBogaard »

Na het schoonmaken van de ruimte rondom het voorste tandwiel moest eea weer gemonteerd. Mijn Dl1000 van 2007 heeft een rubberen (stof?)ring. Tja en waar hoort dat ding nu precies te zitten.

Een schets van zijn vorm. Dit is een dwarsdoorsnede. De ring is rond. Zowel het brede platte gedeelte(G) als de uitstulping (S).

Code: Selecteer alles

  
      |-|
      | | 
      | +-----+
A  -- |G-----S| -------------- B
      | +-----+
      | |
      |_|
De streepjeslijn van A naar B staat voor de stang welke de druk van de hydraulische cilinder doorgeeft aan het inwendige van het blok, alwaar het ontkoppelingsmechanisme huist. Het inwendige noem ik hier voor het gemak "A"
De hydr. cilinder zit in de schets aan de "B" kant. Voor latere duidelijkheid zijn G en S toegevoegd: G: groot; S: smal, als omschrijving van de ring.
Eerste vraag: zit de ring goed, of moet deze andersom (de S aan de A-kant?)

Het is, naar ik vermoed een afdichtring. Echter wat moet deze afdichten: de opening bij A, of de opening bij B?
In dit hele gebeuren zit ook het voorste tandwiel akelig dicht in de buurt. Mijn vermoeden is dan ook dat indien niet goed geplaatst de levensduur van deze ring minimaal is door slijtage van de ketting die rond het tandwiel ligt.

De stippellijn nogmaals, waar ik denk dat de componenten zitten:

Code: Selecteer alles

A  --- K --- |G----------S| P -- C  B
A en B weer als hierboven. De | ----------- | de uitstulping van de ring. K de ketting, P de plastic wand van het kapje dat het tandwiel netjes wegwerkt en C de koppelingscylinder die tegen het plastic kapje is gedrukt.

Is bovenstaande de juiste manier? Of is bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

A --- |G----------S|--K-------P---C B
beter? Hetgeen ik betwijfel omdat de ruimte tussen het A en de ketting/tandwiel niet zo groot is om dit logisch te doen zijn.
Ik twijfel aan de bovenste A K G S P C B oplossing omdat de stang heen en weer beweegt bij het ontkoppelen zodat de G uiteindelijk contact maakt met K: ofwel slijtage.
In het werkplaatshandboek staat deze ringplaatsing geschetst als A G S B georienteerd. Helaas staat hier niet in waar de ring zich ten opzichte van K en P bevindt.

De hamvraag: wat is de juiste volgorde van de onderdelen?
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5039
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Dl1000 hydraulishe koppeling

Bericht door Sparkle Black Peter »

Hoi Paul,

Wellicht heb je hier iets aan. Een compleet overzicht van alle onderdelen en hoe ze in elkaar zitten.

http://www.ronayers.com/Fiche/TypeID/26 ... up/CLUTCH_

Suc6
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: Dl1000 hydraulishe koppeling

Bericht door PvdBogaard »

Hoi Peter,

dit plaatje heb ik. Het gaat dus om onderdeel 28. En wat schetst onze verbazing: die wordt dus niet genoemd in de tekst eronder :?
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5039
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Dl1000 hydraulishe koppeling

Bericht door Sparkle Black Peter »

PvdBogaard schreef:Hoi Peter,

dit plaatje heb ik. Het gaat dus om onderdeel 28. En wat schetst onze verbazing: die wordt dus niet genoemd in de tekst eronder :?
Maar je kunt de volgorde toch zien!!
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: Dl1000 hydraulishe koppeling

Bericht door PvdBogaard »

De volgorde is hier zichtbaar. Zelfs de ligging is hier zichtbaar: het brede gedeelte zit het dichtst bij het blok. Maar.... waar zit het voortandwiel en waar zit het plastic van afdekkap?
De hele cylinder constructie (de cilinder + ring + veer + omhulling + schroeven etc) zit aan de buitenkant. Het bokskader op de tekening ligt daar "mijn ring" ook binnen, en betekend dit dan dat deze ring ook van buitenaf tegen de plasticafdekkap aanligt?
De belangstrijkste vraag is hoe ligt "mijn ring" tov voorste tandwiel/ketting? Omdat ik vermoed dat deze eenheid een grote verwoestende kracht zal hebben op "mijn ring".
Aan de andere kant het beschermkunststof (kettinggeleidestrip?? ) rondom de achtervork heeft ook een redelijk lang leven terwijl de ketting daar overheen/tegenaan gaat.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Dl1000 hydraulishe koppeling

Bericht door Wullebolle »

PvdBogaard schreef:Hoi Peter,

dit plaatje heb ik. Het gaat dus om onderdeel 28. En wat schetst onze verbazing: die wordt dus niet genoemd in de tekst eronder :?

'T is wel vermeld op de fiche van de DL1000 van 2005.
nummer 27A > Cover
:idea:

Wat in het kadertje getekend staat zit aan de buitenzijde van de plastiek cover.
Spooky Action At A Distance !
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Dl1000 hydraulishe koppeling

Bericht door Martien_1000 »

Het genoemde rubber zit op de nieuwere koppelingscilinders, en voorkomt volgens mij, dat bij een lekkage de olie bij het voortandwiel terechtkomt.
Plaats reactie