Olie verversen DL1000

Plaats reactie
Gerrit Diepeveen

Olie verversen DL1000

Bericht door Gerrit Diepeveen »

Ook ik wil zelf de olie gaan verversen bij mijn DL1000.
Hier is wel veel over te lezen op dit forum , alleen mis ik nog het te gebruiken olie type, en welk specifieke oliefilter ik hiervoor moet gebruiken .
En niet onbelangrijk natuurlijk wat kost wat en waar.
Een kort overzicht hierover zou erg handig zijn.(of heb ik dat ergens gemist)

Nu heb ik hier thuis nog 5W-40 volsynthetische olie staan , is deze ook geschikt voor de DL1000?
Het onderhoudsboekje spreekt van 10W-40 en hoger.

En wat heeft de motorolie te maken met een natte koppeling?
Loopt de koppeling dan ook in dezelfde motorolie?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Met vriendelijke groet,
Gerrit
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Olie verversen DL1000

Bericht door Hunter6 »

Bij de meeste motoren draait de koppeling ook in de motorolie. Hierdoor mag je geen auto olie gebruiken maar moet je olie hebben die speciaal voor motoren geschikt is.
Er zijn veel merken die motorolie verkopen, koop in ieder geval een bekend merk olie bijv. Motul, Shell, Bell ray etc.
Als je niet de gehele dag op circuit's aan het rijden bent, is een goede half syntheet ruim voldoende.

Het olie filter is ook specifiek voor een motor gemaakt, gewoon bij een dealer of motorzaak kopen. Vergeet niet om een nieuw koperringetje mee te nemen.
De oude weer gebruiken leidt vaak tot lekkages en voor 50 cent wil je dat niet.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Olie verversen DL1000

Bericht door Wullebolle »

10W40 is voorgeschreven. 5W40 is ook goed voor midden europa zomer&winter.

Oliefiler: voorbeeld de Champion K301 12€.

Natte koppeling: JA de platen draaien mee in de motorolie zoals bij veel (niet alle) motoren, itt tot auto's die een droge koppeling hebben.
Precies omdat ze meedraaien in de olie moet het heel specifiek "olie voor natte koppelingen" zijn.
Vol synthetisch, half synthetisch. Je hebt voor en tegenstanders elk me hun argumenten. Ik gebruik altijd 5W40 volsyntheet (44€/4liter)
Er is nog een gans verhaal van api en jaso specificatie codes waaraan de olie moet voldoen API SL-EC/CF - JASO T903 MA.
Check met google. vb: JASO T903 of T904 is voor 4 tact benzine motoren, JASO MA en MA2 is voor natte koppelingen, terwijl JASO MB voor droge koppelingen is.
De API S-reeks is voor benzine motoren terwijl API C-reeks voor diesels is. enz ....

Kijk es op die pul die je staan hebt, van wanneer dateert ie (is ie al open geweest?), en check de specificatie codes na. Dan pas ga je weten of ze nog geschikt is.
Spooky Action At A Distance !
Plaats reactie