uitlaatbochten

Plaats reactie
dembart

uitlaatbochten

Bericht door dembart »

Dag lieve mensen,

ik ben nieuw op een V-strom 1000 van 2006. Ben heel benieuwd naar mijn eigen eerste ervaringen op die motor. Voorheen reed ik een Transalp, een Africa-twin, een TDM en nu dus een Trial met een soort SV-blok.
Heel grote vraag van mij : de tweedehandse die ik op de kop heb getikt ziet er netjes uit behalve... de uitlaatlijn. Ik was al meteen aan het zoeken naar aftermarket producten.. maar wat lees ik nu? Die uitlaatbochten zouden van RVS zijn? Is dat echt zo? Dan moet ik gewoon eens flink aan het schuren en polijsten gaan? Wie kan mij iets vertellen daar over?

Groeten
Bart
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: uitlaatbochten

Bericht door Wullebolle »

De voorste uitlaatbocht op mijn 1000 hangt momenteel vol met gebakken slijk.
Met het slijk weg zou ie er bruin uitzien. Bruin in de zin van verkleurd staal, niet van roest. (uitlaten die heel heet wordt kleuren zelfs blauwig)
Met veel poetsen wrijven en frotten met een schuurspons en wat metaalpoets en opwrijven met staalwol nr nul, kan ie goudgeel worden.
Er bestaan producten om verkleurde stalen pijpen weer staalkleurig te krijgen, maar ik ken ze niet (ik vind het al goed als men motor een keer of 4 per jaar slijkvrij wordt gemaakt).

btw:
Welkom op het Vstrom forum & proficiat met je DL1000 :bye:
Spooky Action At A Distance !
dembart

Re: uitlaatbochten

Bericht door dembart »

Ach zo. Die van mij tdm kleurden inderdaad mooi blauw (als ze niet onder het slijk zaten). Maar in ieder geval, ze gaan niet roesten, het is geen gewoon staal zoals van een Transalp of zo?
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: uitlaatbochten

Bericht door Chopperbiker »

Boggies gewoon met een warm soppie wassen en dan bij de Halfords een blikje Commandant-4 kopen. Doekje, poetsen, poetsen en het wordt bijna weer als nieuw.
Bochten zullen wel wat blauw/gelig zijn, maar het resultaat mag er zijn.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: uitlaatbochten

Bericht door John007 »

Die uitlaatbochten zouden van RVS zijn?



Even controleren d.m.v een magneet. ( RVS wordt niet aangetrokken door een magneet) .
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: uitlaatbochten

Bericht door Silverstorm »

Ik poetste die met wondersteen.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
dembart

Re: uitlaatbochten

Bericht door dembart »

John007 schreef:Die uitlaatbochten zouden van RVS zijn?



Even controleren d.m.v een magneet. ( RVS wordt niet aangetrokken door een magneet) .
Ik laat weten wat het is... Zoals ik het nu inschat is het gewoon ordinair staal... en roest het dus als de pest. Ik hoop dat ik mij vergis ... :D
Fred

Re: uitlaatbochten

Bericht door Fred »

De mijne is van 2005 en er zit nog altijd geen roest op.
Willystrom

Re: uitlaatbochten

Bericht door Willystrom »

DRAADJE !!!!!!!!!!!!!!!!!!! O:-)
dembart

Re: uitlaatbochten

Bericht door dembart »

dank u dank u, met de zoekfunctie had ik het draadje ook al gevonden.... Maar, even terug naar mijn ECHTE vraag... (ik heb nog enduro gereden en ik ben een zeiler in een ander leven, dus heb wal wat ervaring met het poetsen van RVS). Mijn ECHTE vraag : zijn er ook DL's op de markt met stalen buizen ipv RVS? Ik heb de mijne namelijk pas morgen in handen, en dan weet ik hoe ik moet beginnen...
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: uitlaatbochten

Bericht door PDvD »

Ze zijn van RVS... echter RVS is een materiaal van staal gemengd met aluminium... waarschijnlijk dat er bij sommige Stroms iets midner aluminium door het staal is gekomen. Mijn potjes zagen er ook niet meer uit. Ik heb de mijne zwart gemaakt. Zie mijn topic op motorvision.nl waar ik de hele opknapbeurt van mijn Strom onschreven heb: http://www.motorvision.nl/phpBB2/viewto ... =26&t=1217

Als je dit ook gaat doen, vergeet dan niet de pakkingsring die tussen de uitlaat en de bocht zit alvast nieuw te bestellen. Daarnaast altijd hittebestendige lak gebruiken.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
RobD

Re: uitlaatbochten

Bericht door RobD »

PDvD schreef:Ze zijn van RVS... echter RVS is een materiaal van staal gemengd met aluminium... waarschijnlijk dat er bij sommige Stroms iets midner aluminium door het staal is gekomen. Mijn potjes zagen er ook niet meer uit. Ik heb de mijne zwart gemaakt. Zie mijn topic op motorvision.nl waar ik de hele opknapbeurt van mijn Strom onschreven heb: http://www.motorvision.nl/phpBB2/viewto ... =26&t=1217

Als je dit ook gaat doen, vergeet dan niet de pakkingsring die tussen de uitlaat en de bocht zit alvast nieuw te bestellen. Daarnaast altijd hittebestendige lak gebruiken.


Link doet het niet :?:
dembart

Re: uitlaatbochten

Bericht door dembart »

PDvD schreef:Ze zijn van RVS... echter RVS is een materiaal van staal gemengd met aluminium... waarschijnlijk dat er bij sommige Stroms iets midner aluminium door het staal is gekomen. Mijn potjes zagen er ook niet meer uit. Ik heb de mijne zwart gemaakt. Zie mijn topic op motorvision.nl waar ik de hele opknapbeurt van mijn Strom onschreven heb: http://www.motorvision.nl/phpBB2/viewto ... =26&t=1217

Als je dit ook gaat doen, vergeet dan niet de pakkingsring die tussen de uitlaat en de bocht zit alvast nieuw te bestellen. Daarnaast altijd hittebestendige lak gebruiken.
Ok... RVS is echter een legering van ijzer (staal dus na harding), chroom en koolstof. Geen aluminium! Maar het kan wel kloppen dat het minderwaardig RVS is.
dembart

Re: uitlaatbochten

Bericht door dembart »

Net de motor opgehaald en de eerste 8O km gereden. Super ! Wat een verschil met de TDM, die toch veel meer een "rechtdoor" fiets is. En leuk motorkarakter!
Meteen even een keukenkast losgeschroefd (grapje) en met een magneet getest. En wat is het antwoord :
de voorbochten, tot aan de slip-on , zijn van RVS.... de rest (de potjes - zeg maar potten) niet.... Op zich goed nieuws, er valt wat te blinken. En die potjes, tja... even kijken of er nog iets van te maken valt en anders maar naar de vervangers gaan kijken zeker? Heeft iemand een tip? Ik dacht zelf aan Superpole, heel betaalbaar en mooi sociaal geluid, vond ik..
Stromtrooper

Re: uitlaatbochten

Bericht door Stromtrooper »

tja... ook ooit eens mijn tijd aan verk!@#.. 100 km verder met regen en vuil ben je weer bij "af"

Ligt een beetje hoe je je motor gaat gebruiken... dagelijks woon/werk.. lekker laten zo....
Rij je alleen op zonnige dagen... dan zou je het kunnen doen... poetsen als een spiegel.. en na drie minuten is het goud kleurig en na een dag ..huh waar is de glim!!!??

Nee je moet het doen en bij houden omdat je het mooi vindt, maar ik bijvoorbeeld rij elke dag in weer en wind.... dan is het zonde van de moeite.

Het is maar dat je het weet!
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: uitlaatbochten

Bericht door PDvD »

RobD schreef:
PDvD schreef:Ze zijn van RVS... echter RVS is een materiaal van staal gemengd met aluminium... waarschijnlijk dat er bij sommige Stroms iets midner aluminium door het staal is gekomen. Mijn potjes zagen er ook niet meer uit. Ik heb de mijne zwart gemaakt. Zie mijn topic op motorvision.nl waar ik de hele opknapbeurt van mijn Strom onschreven heb: http://www.motorvision.nl/phpBB2/viewto ... =26&t=1217

Als je dit ook gaat doen, vergeet dan niet de pakkingsring die tussen de uitlaat en de bocht zit alvast nieuw te bestellen. Daarnaast altijd hittebestendige lak gebruiken.


Link doet het niet :?:
Oh... hier worden ze afgekapt... bij deze dus een linkje naar het topic
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
dembart

Re: uitlaatbochten

Bericht door dembart »

dank voor alle reacties. De voorste bocht blinkt inmiddels... Inderdaad, wordt gauw weer goudkleurig, niet blauw... RVS van suzuki zal minder chroom bevatten zeker...
Hoo, wat een toffe motor. Ik heb er maar meteen ook de Gipro SO2 op geplakt. testverbruik zit nu rond de 7 liter. (Heb wel even op de staart getrapt en gisternnacht zo 120 km aan 170 met dikke lading gedraaid...
Plaats reactie