Achterveerinstelling staat vast

Plaats reactie
FastLoe

Achterveerinstelling staat vast

Bericht door FastLoe »

Van de week ff geprobeerd m'n achtervering te verstellen met die grote draaiknop. Staat echter muurvast, te weinig gebruikt denk ik.

Ik heb nu twee opties, uit elkaar halen, dat spul, schoonmaken en weer in elkaar zetten, of grof geweld gebruiken. Weet nog niet welke optie ik het eerst ga toepassen, ligt ook een beetje aan het weer en de beschikbare tijd.

Heeft iemand nog goeie tips of slechte ervaringen met één van de twee optie's??
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Achterveerinstelling staat vast

Bericht door RvGS »

Leo,

Ik zou het proberen met WD40 of je het weer gangbaar kan maken, goed inspuiten in en bij de bewegende delen en dan een dag of wat laten zitten/herhalen.
Voor het verstellen van de demping scheelt het ook of je motor onbelast is, geen druk op 't achterwiel, dus ff op de middenbok zetten of anderzijds.

Met geweld los je niets op, wel met geduld :mrgreen:

Suc6 :-)}
Groet, Robert |
Richman

Re: Achterveerinstelling staat vast

Bericht door Richman »

Laatst dacht ik ook dat de draaiknop vastzat. Ik kreeg de knop niet verder gedraaid. Bleek dat ie al in de zwaarste stand stond en ik de andere kant op moest draaien :oops: . Wellicht is dit ook hier aaan de hand?
FastLoe

Re: Achterveerinstelling staat vast

Bericht door FastLoe »

Richman schreef:Laatst dacht ik ook dat de draaiknop vastzat. Ik kreeg de knop niet verder gedraaid. Bleek dat ie al in de zwaarste stand stond en ik de andere kant op moest draaien . Wellicht is dit ook hier aaan de hand?
Nop, de mijne staat standaard in de lichtste stand en zowel de ene als de andere kant op wil die niet.

Voorlopig geen tijd om te sleutelen dus eerst maar eens met WD40 proberen, geweld kan altijd nog
Graafie68

Re: Achterveerinstelling staat vast

Bericht door Graafie68 »

WD40 is prima spul om je velgen te poetsen en iets te smeren.
maar als je iets los wil krijgen wat vast zit qua oxidatie of roest, haal dan een spuitbus met echte kruipolie. :wink:
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Achterveerinstelling staat vast

Bericht door RvGS »

De WD-40 Company NL schreef:WD-40 betekent voor u vijf producten in één, want WD-40 is te gebruiken als:
  • * roestverwijderaar
    * smeermiddel
    * contactspray
    * reiniger
    * corrosiepreventiespray
Gereedschappen worden tegen corrosie beschermd, piepende en krakende delen worden weer in beweging gebracht. Vocht wordt geweerd bij schakelkasten en elektronische meetapparatuur. Contacten worden gereinigd en hardnekkig vuil zoals onder andere olie, vet en harsresten wordt losgemaakt.... en nog véél meer! Het voordeel van WD-40: De prestatie van het product laat u van andere dure gespecialiseerde producten afzien.
:bye: :-)}
Groet, Robert |
FastLoe

Re: Achterveerinstelling staat vast

Bericht door FastLoe »

BlackstromNL <--> RvGS schreef:WD-40 betekent voor u vijf producten in één, want WD-40 is te gebruiken als:
* roestverwijderaar
* smeermiddel
* contactspray
* reiniger
* corrosiepreventiespray
Gereedschappen worden tegen corrosie beschermd, piepende en krakende delen worden weer in beweging gebracht. Vocht wordt geweerd bij schakelkasten en elektronische meetapparatuur. Contacten worden gereinigd en hardnekkig vuil zoals onder andere olie, vet en harsresten wordt losgemaakt.... en nog véél meer! Het voordeel van WD-40: De prestatie van het product laat u van andere dure gespecialiseerde producten afzien.
Een soort CILLIT BANG dus, maar dan anders
Ed Jonkmans

Re: Achterveerinstelling staat vast

Bericht door Ed Jonkmans »

Die van mij kreeg ik ook niet meer los. Ik had hem te ver verdraaid naar de hoogste stand. Kreeg hem met geen middelen los.
De dealer had het ook nog niet meegemaakt en durfde er ook niet dadelijk de volledige kracht opzetten omdat we de motor
nodig hadden voor onze reis richting Cote D'Azur. En bij het stuk maken van de veer zouden we dan geen achterveer hebben.
Dus ook geen reis....
Achteraf heeft de dealer de stelknop uit elkaar gehaald. Met een sleutel (tang) heeft hij de knop (achter de plastieken draaiknop) kunnen verdraaien.
Z'n tip was: ga zeker niet de volle kracht zetten op de plastieken draaiknop, want als je die stuk draait dan kun je 'm niet apart
bestellen.
Sindsdien draait de knop weer zeer makkelijk. En draai ik ook de knop niet meer zo vast.
Grtz
Ed
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Achterveerinstelling staat vast

Bericht door RvGS »

:schater:
Laat maar eens horen als je resultaat hebt met => . . . WD-40 | Kruipolie | of toch geweld :mrgreen:
Groet, Robert |
Leville

Re: Achterveerinstelling staat vast

Bericht door Leville »

Hoe ver kan dat ding eigenlijk draaien?
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Achterveerinstelling staat vast

Bericht door Redhead »

Te ver.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Achterveerinstelling staat vast

Bericht door Wullebolle »

Moraal van het verhaal: Zo af en toe es aan die knop draaien.
Telkens ik de bandenspanning controleer (zo eens per maand) geef ik een paar draaien heen en weer aan die stelknop. Loopt nog steeds soepel.
Spooky Action At A Distance !
Ed Jonkmans

Re: Achterveerinstelling staat vast

Bericht door Ed Jonkmans »

Yep Wullebolle, that's the right way. Sinds deze zomer doe ik het ook zo.
En WD 40 (wat overigens een fantastisch produkt is) regelmatig spuiten is niet zo handig want dan moet je steeds de plastieken
knop losschroeven (met het risico dat die 2 kleine metalen bolletjes aan de achterkant van de stelknop je toch eens ontglippen en spoorloos zijn).
Grtz
Ed
Jokapo

Re: Achterveerinstelling staat vast

Bericht door Jokapo »

de mijne draait wel alleen is wat pekel ingekomen afgelopen winter ....... :? dus kan draaien tot ik een ons weeg.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Achterveerinstelling staat vast

Bericht door PDvD »

Ed Jonkmans schreef:Yep Wullebolle, that's the right way. Sinds deze zomer doe ik het ook zo.
En WD 40 (wat overigens een fantastisch produkt is) regelmatig spuiten is niet zo handig want dan moet je steeds de plastieken
knop losschroeven (met het risico dat die 2 kleine metalen bolletjes aan de achterkant van de stelknop je toch eens ontglippen en spoorloos zijn).
Grtz
Ed
Gewoon de twee bouten losdraaien waar het geheel mee aan het subframe vast zit, zo kun je ook gemakkelijk bij de achterkant van het ding komen en er zo goed wd40 inspuiten.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Ed Jonkmans

Re: Achterveerinstelling staat vast

Bericht door Ed Jonkmans »

Aha PDvD,
Met deze tip kan ik wat!
Bedankt!
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Achterveerinstelling staat vast

Bericht door PDvD »

Ik weetniet of het werkt maar altijd proberen waard. De mijne werkt nog perfect maar zat onder de pekel doro de vorige eigenaar. Toen ik mijn subframe vorige week ging spuitenmoest ie ook los. Gelijk maar even netjes gepoetst en wd40 in de kiertjes gespoten. Zit altijd nog wel vast met slangetje maar je kunt overal beter bij als je het gehele ding gewoon losdraait.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: Achterveerinstelling staat vast

Bericht door Fogel »

Yep, hier ook een muurvaste stelknop. In de hoogste stand en niet lager te krijgen. Dus even wat research gedaan. Zelfs op het demo model van de test in het blad Motor stond vast. Een bekend probleem dus.
Geen zin om ermee naar de dealer te gaan dus zelf aan de slag. Ik wist reeds dat het klik-mechanisme bestond uit twee kogeltjes en twee veertjes en een ring/plaatje met twee inkepingen. De kogeltjes vallen eruit als je de schroef uit de zwarte knop losdraait, de zwarte dop eraf haalt en daarna de ring met inkepingen eraf haalt. Dus preventief doekie eronder en idd, ze vallen eruit. Daarna is het met de juiste ringsleutel (meeste oppervlak bij vastzittende bouten en moeren) kinderspel de verstelling los te krijgen. Zat idd redelijk vast maar niet overdreven. Hup, wat siliconen erop, en toen kwam het gepriegel om het klik-mechanisme weer in elkaar te zetten. Met een beetje vet zouden ze wel blijven hangen, maar helaas geen vet bij de hand. Toen maar met plakbandjes de bolletjes op hun plaats geplakt. het ijzeren ring/plaatje met inkepingen erover en de tape wegtrekken. Voila! zwarte knop erop, ringetje en schroefje aandraaien. Top! het werkt weer.

Je kan ook de hele verstelling van je subframe eraf halen, dan hoef je de blakband- of vet truuk niet te doen ;-)

Klusje van een kwartiertje.

Groeten,
Fogel
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Plaats reactie