Beginnersvragen

Plaats reactie
Sealevel

Beginnersvragen

Bericht door Sealevel »

Hallo!

Na 6000 km op m'n eerste motor (DL650, nieuw, model 2009) een paar technische vragen, want 't nieuwe is d'r af en dus tijd om m'n handen vies te maken.

Eerst een zorgpuntje. Een paar weken terug zag 'k dat er kleine bubbeltjes bovenin het verder gevulde kijkglaasje van het remvloeistofreservoir stonden. Inmiddels piepen m'n voorremmen heel licht als 'k (koud) rem. Als 'k normaal tot stevig rem zie 'k het vloeistofniveau in genoemd kijkglaasje sterk dalen, tot ongeveer 1/3 van onderen. Is dat normaal, is de boel lek, moet 'k ermee naar de dealer? De remkracht is nog niet voelbaar minder. Viel me wel vanaf het begin op dat zowel voor- als achterrem altijd heel lichtjes aanlopen.

Verder, 'k wil zo veel mogelijk doorrijden deze winter, en heb een bus S100 gekocht om de kwetsbare delen te beschermen tegen pekel etc. Welke delen moet 'k juist wel of juist niet inspuiten? M'n remschijven en uitlaat uiteraard niet, maar velgen? Olie- en waterradiateurs? Blok? Pedalen?

Voor de kettingsmeer heb 'k een OSCO laten monteren. De originele olie is allang op, nu stop 'k er na wat forums te hebben geraadpleegd Kroon SS100 in. Dat is iets dunner, maar smeert volgens mij aardig. 'k Smeer altijd na een langere rit, nog even een paar rondjes stapvoets door de parkeergarage. Toch zit er inmiddels een aardige smeerboel op de achterkant (brug, velg, spatbord), waarmee kan 'k dat 't beste afsoppen?

'k Ben vrij fors (1m95, 100 kilo), dus dacht 'k er goed aan te doen de achtervering wat strakker te zetten. Heb 'm 2,5 slagen hoger gedraaid tov fabriekstand, min of meer op goed geluk. Hoe weet 'k hoe hoog de achtervering moet staan, is daar een testje voor of gaat dat op (rij)gevoel?

Hoe vaak moet de motor ueberhaupt naar de dealer voor een beurt? Hij is met 1000km uiteraard geweest, maar wat is de volgende?

Tenslotte, 'k heb nog weinig vergelijkingsmateriaal, maar soms vind 'k de versnellingsbak wat "krakerig". Vooral in de lagere versnellingen voel 'k een flinke klak bij het schakelen, het is zeker geen soepel klikje. 'k Deed ooit een proefrit op een F650GS en dat schakelde relatief als een mes door de boter. Is dat normaal voor de Suzuki-bak?
Overigens kom 'k heel soms in een neutraal tussen de 5e en 6e versnelling, als 'k kennelijk te licht omhoog klik. Iets om me zorgen over te maken?

Alvast bedankt!

Kees
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Beginnersvragen

Bericht door Sparkle Black Peter »

sealevel schreef:Hallo!

Na 6000 km op m'n eerste motor (DL650, nieuw, model 2009) een paar technische vragen, want 't nieuwe is d'r af en dus tijd om m'n handen vies te maken.

Eerst een zorgpuntje. Een paar weken terug zag 'k dat er kleine bubbeltjes bovenin het verder gevulde kijkglaasje van het remvloeistofreservoir stonden. Inmiddels piepen m'n voorremmen heel licht als 'k (koud) rem. Als 'k normaal tot stevig rem zie 'k het vloeistofniveau in genoemd kijkglaasje sterk dalen, tot ongeveer 1/3 van onderen. Is dat normaal, is de boel lek, moet 'k ermee naar de dealer? De remkracht is nog niet voelbaar minder. Viel me wel vanaf het begin op dat zowel voor- als achterrem altijd heel lichtjes aanlopen.

Verder, 'k wil zo veel mogelijk doorrijden deze winter, en heb een bus S100 gekocht om de kwetsbare delen te beschermen tegen pekel etc. Welke delen moet 'k juist wel of juist niet inspuiten? M'n remschijven en uitlaat uiteraard niet, maar velgen? Olie- en waterradiateurs? Blok? Pedalen?

Voor de kettingsmeer heb 'k een OSCO laten monteren. De originele olie is allang op, nu stop 'k er na wat forums te hebben geraadpleegd Kroon SS100 in. Dat is iets dunner, maar smeert volgens mij aardig. 'k Smeer altijd na een langere rit, nog even een paar rondjes stapvoets door de parkeergarage. Toch zit er inmiddels een aardige smeerboel op de achterkant (brug, velg, spatbord), waarmee kan 'k dat 't beste afsoppen?

'k Ben vrij fors (1m95, 100 kilo), dus dacht 'k er goed aan te doen de achtervering wat strakker te zetten. Heb 'm 2,5 slagen hoger gedraaid tov fabriekstand, min of meer op goed geluk. Hoe weet 'k hoe hoog de achtervering moet staan, is daar een testje voor of gaat dat op (rij)gevoel?

Hoe vaak moet de motor ueberhaupt naar de dealer voor een beurt? Hij is met 1000km uiteraard geweest, maar wat is de volgende?

Tenslotte, 'k heb nog weinig vergelijkingsmateriaal, maar soms vind 'k de versnellingsbak wat "krakerig". Vooral in de lagere versnellingen voel 'k een flinke klak bij het schakelen, het is zeker geen soepel klikje. 'k Deed ooit een proefrit op een F650GS en dat schakelde relatief als een mes door de boter. Is dat normaal voor de Suzuki-bak?
Overigens kom 'k heel soms in een neutraal tussen de 5e en 6e versnelling, als 'k kennelijk te licht omhoog klik. Iets om me zorgen over te maken?

Alvast bedankt!

Kees
Hoi Kees,

Dat zijn nogal wat vragen. We zullen vooraan beginnen.

- Remvloeistof: Zolang je reservoir nog 'vol' ( tot streepje) zit is er niet veel aan de hand. Er kan altijd wel een luchtbelletje in je reservoir zitten. Omdat lucht lichter is, komt het boven. Het piepen komt waarschijnlijk van je remklauw (vuil) . Deze een keer reinigen met remreiniger zou kunnen helpen. Mocht je het helemaal niet vertrouwen, dan even laten nakijken door de dealer. (je hebt nog garantie)

- Doorrijden in winter; Ik rij ook het hele jaar door en zet de motor altijd in de tectyl van Valvoline. Deze komt het beste uit de testen op het gebied van anti-roest. Na de winter inspuiten met Petroleum en afspuiten met de hoge druk. Alle delen inspuiten. Zoals je al aangeeft, je remmen en uitlaat niet. Ook niet je pedalen, worden glad. Kan ook op t' blok, gaat even stinken, maar na een tijdje ruik je niets meer. Je velgen hoeft niet, deze zijn behandeld en dat heeft dus geen zin. Vergeet niet je voorvork, in de kuip, tank, en onder je zadel. is ook goed voor vocht.

- Kettingsmeer; Ik heb geen osco maar gebruik altijd de smeer van Bellray. Deze is dikker en blijft beter hechten. Als je dun vet gebruikt komt alles sneller onder de zooi te zitten, i.v.t. 'dikkere; het verwijderen van kettingvet (velgen e.d. gaat het makkelijkste met kettingreiniger van Belray. (kijk uit voor je remschijven)

- Achtervering; Dit moet je even uitproberen wat voor jou het beste is. kan ik niet veel over zeggen.

- Beurten; De motor moet om de 6000km een beurt volgens het 'boekje'

- Versnellingsbak; Gaat na verloop van tijd soepeler. Is even inrijden. Kijk ook even of je versnellingspook goed staat afgesteld voor jou.

Nogmaals, als je iets niet vertrouwd, gewoon terug naar de dealer.

Suc6,

* bovenstaande is mijn ervaring. Ieder doet het op zijn manier en ervaring.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Kiekejan

Re: Beginnersvragen

Bericht door Kiekejan »

sealevel schreef:Eerst een zorgpuntje. Een paar weken terug zag 'k dat er kleine bubbeltjes bovenin het verder gevulde kijkglaasje van het remvloeistofreservoir stonden. Inmiddels piepen m'n voorremmen heel licht als 'k (koud) rem. Als 'k normaal tot stevig rem zie 'k het vloeistofniveau in genoemd kijkglaasje sterk dalen, tot ongeveer 1/3 van onderen. Is dat normaal, is de boel lek, moet 'k ermee naar de dealer? De remkracht is nog niet voelbaar minder. Viel me wel vanaf het begin op dat zowel voor- als achterrem altijd heel lichtjes aanlopen.


Weet niet wat het begin nivo is voor je gaat remmen maar als je van (bijna) vol naar 1/3 gaat vind ik dat niet normaal, voelt het rem gedeelte niet sponzig aan?
Daar vloeistof niet samen drukbaar is en de rem blokken als het ware tegen de schijven aan rusten is een kleine verplaatsing van de rem cilinder (dus weinig vloeistof verplaatsing)al voldoende om te remmen.
Ik zou er naar laten kijken als je erzelf niet uitkomt.
FastLoe

Re: Beginnersvragen

Bericht door FastLoe »

Als je remvloeistof ver zakt, duidt dat meestal op een slecht ontlucht systeem, eventjes laten checken bij de dealer.

Achtervring, demping van de originele schokbreker is niet zo heel geweldig, opschroeven naar maximaal, zou ik zeggen.
De veerinstelling zelf: begn met zo slap mogelijk (maximale sag dus meeste mechanische grip) heb je het idee dat de vering doorslaat bij hoge snelheid en grote hobbels, 2 volle slagen indraaien. Heb je het idee dat, ondanks de maximale demping, de motor in langgerekte bochten nog dweilt aan de achterkant, 1 slag strakker zetten en opnieuw proberen. Verder is het van belang dat je voldoende druk op je voorvork houdt. Stuurt de voorkant wat onzeker, probeer dan ook je vering ietsje strakker te zetten, dan krijg je wat meer druk op je voorvork

Ketting smeren, doe ik zelf nooit
Gebruikersavatar
Steenarend
Berichten: 50
Lid geworden op: do 29-09-2005, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 van 2015
Woonplaats: Riel

Re: Beginnersvragen

Bericht door Steenarend »

sealevel schreef:Voor de kettingsmeer heb 'k een OSCO laten monteren. De originele olie is allang op, nu stop 'k er na wat forums te hebben geraadpleegd Kroon SS100 in. Dat is iets dunner, maar smeert volgens mij aardig. 'k Smeer altijd na een langere rit, nog even een paar rondjes stapvoets door de parkeergarage. Toch zit er inmiddels een aardige smeerboel op de achterkant (brug, velg, spatbord), waarmee kan 'k dat 't beste afsoppen?


voor het schoonmaken van de smeerboel gebruik ik gewoon een beetje diesel op een doekje, daarmee gaat het er makkelijk af, kijk wel uit bij het schoonmaken van de velg dat je de band niet raakt, en blijf ook bij de lagers vandaan.
Maak daarom het doekje alleen een beetje vochtig op een klein stukje.
Meest simpele oplossing naar mijn idee en kost maar een euro aan de pomp en je kan er een paar jaar mee doen.
Diversion 600 - V-strom 650 k5 - Garmin steetpilot 2610 - V-strom 650 k7 abs nieuw geleverd in maart. 2008 - Garmin Zumo 550 - V-strom 650 A 2012 - Garmin Zumo 660 - V-strom 1000 A 2015 Garmin Zumo 396 LMT-S
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Beginnersvragen

Bericht door Stroompje »

Heren het is overzichtelijker als je iemand quote ... :arrow: ....dit tussen de "quote en /quote" code's te plaatsen..... :!:
Ze staan niet voor niets boven je bericht venster :wink: :lol:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Pommetje

Re: Beginnersvragen

Bericht door Pommetje »

Ik zou de remmen demonteren, de remblokjes eruit en dan de plunjers goed schoonmaken. Het lijkt erop dat ze door een randje vuil niet heen weer willen glijden in de klauw.
Sealevel

Re: Beginnersvragen

Bericht door Sealevel »

Iedereen bedankt voor de antwoorden.

Kwa rem, de remkracht lijkt niet achteruit te zijn gegaan en 'k hoef ook niet verder in te knijpen. 'k Zal de boel 's goed schoonmaken. Las op motor-forum nog de uitleg dat door de remvertraging de vloeistof naar voren wordt gedrukt en bij het raampje achterop het reservoir het niveau dus zakt. Klinkt niet eens zo gek, was me alleen nog nooit opgevallen (als rookie chauffeur let 'k met name op de weg en als 'k eraan denk de spiegels bij het remmen).

Voor de rest, zondag opbokken en schrobben. En die rare italiaanse stickers moeten d'r nou ook maar 's af.

Kees
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Beginnersvragen

Bericht door Redhead »

Hoi,
tijdens remmen zakt het niveau heel erg, prima.

Aanlopen van remmen, is ook heel gewoon, mits je het wiel goed kunt ronddraaien en je alleen een slepend geluidje hoort.
Maar mogen geen remmende werking hebben als de rem niet is bekrachtigd.

Remblokken veren niet terug maar verliezen alleen de remdruk, blijven dus iets hoorbaar.

gr, Martin
Richman

Re: Beginnersvragen

Bericht door Richman »

Voor het reinigen van de smeer of olie van de velg en dergelijke gebruik ik het wondermiddel.....WD40!
Werkt perfect en beschemt nog ook.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Beginnersvragen

Bericht door PDvD »

En dit is erg goedkoop bij de action te krijgen. In 2 dagen tijd dik een halve liter leeggespoten over mijn strom en delen ervan.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Plaats reactie