toeren, snelheid en lawaai

Plaats reactie
Backdraught

toeren, snelheid en lawaai

Bericht door Backdraught »

Hoi Strommers,

In de afweging tussen 650 en 1000 is het toerental en het geluidsniveau bij kruissnelheden voor mij een afweging.

Heeft iemand ergens een test of iets degelijks waarbij tabellen zijn opgenomen met

- toeren vs snelheid (mogelijk per versnelling?)
- snelheid vs geluid

Met vriendelijke groet,
Leo
Scottie

Bericht door Scottie »

Uhm, bij beide motoren vanaf een 80 a 100 km/h afhankelijk van de helm is het windgeruis gelijk, dus maakt het niet uit of je een 1000 of 650 gaat rijden. :P

Eventueel kan het geluid van beide motoren versterkt worden met een andere demper in combinatie met een K&N luchtfilter (aanzuiggeluid van onder de tank)

Welke dan meer geluid maakt is weer afhankelijk van de gekozen dempers. Grote kans dat de 1000 dan meer geluid zal geven.
Strommie

Bericht door Strommie »

Domme vragen bestaan niet, maar vréémde wél (vind ik :? )
Ga gewoon proefrijden (op beide modellen), en erváár het dan zelf :?: :wink:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Backdraught schreef:In de afweging tussen 650 en 1000 is het toerental en het geluidsniveau bij kruissnelheden voor mij een afweging.
Het hangt er maar vanaf wat je doelstelling is. Wil je juist een rustige motor (lees geluid) of wil je juist wat meer geluid? Dat meer geluid is al door Scottie aangehaald en lijkt me wel duidelijk. Wil je het juist rustig dan zal denk ik de 650 er iets gunstiger uitkomen. Maar zoals Scottie al schreef bij ca. 100 km/hr merk je daar (afhankelijk van het type helm dat je draagt) niet veel verschil meer.

En verder denk ik dat het voor jezelf ook erg uitmaakt of je gehoorbescherming draagt of niet en zoja welke.

In ieder geval stof om over na te denken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Backdraught

Bericht door Backdraught »

Dank voor de input.

Mijn wens is een niet al te jankerige motor voor lange toertochten.

Ik heb begrepen dat je met op maat gegoten dempers in je oren duidelijk minder windgeruis krijgt. Maar, omdat het motorgeluid grotendeels in hetzelfde frequentiegebied zit als de spraak, wordt dit veel minder gedempt en dus zal dat een wat groter deel zou gaan uitmaken van het geluid dat op uiteindelijk tot je trommelvliezen komt.

Omdat ik de dempers nog niet binnen heb (aangemeten op de beurs in Den Bosch) en voor m'n A nog moet wachten op de examengelegenheid, is uitproberen dus nog niet mogelijk.

Leo
Strommie

Bericht door Strommie »

n.v.t.
Plaats reactie