Waarom inrijden?

Plaats reactie
Nikneem

Waarom inrijden?

Bericht door Nikneem »

Zag deze week een film van MV Agusta op Discovery.
Daar worden nieuwe motorblokken getest op vol vermogen bij 13.000 toeren.
Als men dan die motor nieuw koopt bij de dealer, wordt je op het hart gedrukt dat je de eerste 1000 km absoluut niet meer dan pakweg 5000 toeren mag draaien en rustig aan moet doen.
Overigens gebeurt dat ook bij heel veel andere merken.
Wie kan me dat nu eens uitleggen hoe dat kan?
SWR

Re: Waarom inrijden?

Bericht door SWR »

Nikneem schreef:Zag deze week een film van MV Agusta op Discovery.
Daar worden nieuwe motorblokken getest op vol vermogen bij 13.000 toeren.
Als men dan die motor nieuw koopt bij de dealer, wordt je op het hart gedrukt dat je de eerste 1000 km absoluut niet meer dan pakweg 5000 toeren mag draaien en rustig aan moet doen.
Overigens gebeurt dat ook bij heel veel andere merken.
Wie kan me dat nu eens uitleggen hoe dat kan?
Dat heet hard inbreken van de motor.
Als je het goed doet is het zelfs beter voor de motorblok.

Er zit een hele theorie achter maar dat laat ik aan iemand anders over om uit te leggen :P
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Waarom inrijden?

Bericht door Hunter6 »

SWR schreef:Dat heet hard inbreken van de motor.
Als je het goed doet is het zelfs beter voor de motorblok.

Er zit een hele theorie achter maar dat laat ik aan iemand anders over om uit te leggen :P
Nee nee, zo werkt dat niet!!
Als je wat roept mag je het onderbouwen ook.

Overtuig ons eens dat jij het beter weet dan alle motorfiets fabrikanten bij elkaar!
Viki-650A

Re: Waarom inrijden?

Bericht door Viki-650A »

Het volgende stukje is wel interessant (en 't scheelt SWR een boel typen) :)
Inrijden = (in E) to break in / breaking in a new engine/motorcycle/car

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Of het correct is wat de auteur beweert kan ik niet allemaal beoordelen.
Wat in ieder geval wel klopt is dat de laatste 30 jaar de nauwkeurigheid van de fabricagetechnieken sterk is verbeterd door de automatisering van de besturing (NC, CNC) en de toegenomen kennis over materialen.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Waarom inrijden?

Bericht door Hunter6 »

Mooi stukje om te lezen voor het slapen gaan :lol:

Maar even serieus: wat mij nou even enorm jeukt is dat er weer eens wat beweert wordt, wat men vervolgens niet onderbouwen kan/wil.
Op die manier zet je mensen op het vekeerde been, en dat kan niet de bedoeling zijn hier op dit forum.

De manier van inrijden die SWR hier aanbeveelt is een manier die met name in de wegracerij veelvuldig toegepast wordt. Het komt erop neer dat het blok direct opgeruwd wordt naar de maximale toleranties. Hierdoor ontstaat er minder wrijving en dat kan een paar PK uitmaken.
Wat er niet bij verteld wordt is dat deze blokken weinig draaiuren maken zolang de eerste eigenaar het blok in bezit heeft. Vaak wordt deze na enkele tien duizenden kilometers van de hand gedaan en wat kan het deze man dus schelen dat zo'n blok na 50.000 km olie en benzine zuipt.

Als deze inrij methode dan toch zo veel beter zou zijn, waarom adviseren alle fabrikanten dan toch om het rustig aan te doen de eerst 1000 á 1500 km.


Oh ja, ik zal ook even een link plaatsen om de boel een beetje in evenwicht te houden :wink:
http://www.luiemotorfiets.nl/motoren/inrijden/" onclick="window.open(this.href);return false;
SWR

Re: Waarom inrijden?

Bericht door SWR »

Krijgen we weer zo een discussie.
Hierom wou ik het eigenlijk niet onderbouwen omdat de meningen verdeeld blijven.

@ hunter6, inderdaad wordt dit vaak ook in de racerij gebruikt.
maar de kans is groter dat het blok na 50000 km zuiniger is dan wat je handleiding aanbeveelt.
Ik ken een aantal mensen die hun blok op de harde manier hebben ingereden, en zij hebben geen problemen met hun motorblok.

check hier maar even:
http://m13online.com/forum/index.php?topic=1190.0
http://m13online.com/forum/index.php?topic=894.0

waarom beveelt mijn handleiding dan wat anders?
- Banden zijn nog nieuw
- Onervarenheid op de motor (maakt geen reet uit hoelang je al rijd, het is een andere machine)
- Bekeuringen

Voor de fabrikanten draait het allemaal om aansprakelijkheid.
Hiermee bedoel ik dat jij na een gefaalde hard break niet naar de fabrikant kan gaan en zeggen, maar hier stond......blablabla
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Waarom inrijden?

Bericht door Hunter6 »

Die discussies brengen ons nu net de winter door :wink:

Het feit dat er gevallen zijn waarbij het niet tot problemen heeft geleid zegt natuurlijk helemaal niets. De motoren wisselen vaak ruim voordat er problemen komen van eigenaar.
Ik ben zelf techncus en mij overtuig je er in ieder ggeval niet mee.

Bij motoren zijn de productie aantallen nog niet zo hoog dat men alle onderdelen zo nauwkeurig laat fabriceren dat je hem niet meer zou moeten inrijden (met name de zuigerveren). Zelfs bij auto's (waarbij deze productie aantallen wel gehaald worden) moet je de eerste paar duizend kilometer relatief rustig aandoen. Het verschil met moteren is dat er over het algemeen geen 1000 km beurt meer nodig is.

Het inrijden wordt vaak ook wat overdreven. Je hoeft echt niet als een oud opaatje door het verkeer heen te sluipen.
Zodra de motor goed warm is mag je rustig vlot optrekken, laat hem alleen niet te hoog in de toeren lopen. Lekker vlot optrekken (dus niet vol gas) en vlot doorschakelen is de beste manier om alle mechanische delen op elkaar in te laten slijten. Ook moet je vermijden dat je langdurig dezelfde toerentallen aanhoudt.

Ik heb nu al meerdere motoren zo ingereden en het heeft me altijd een motor opgelevert welke vrij zuinig met brandstof, en olie, omging.

Maar goed, het is je eigen motor hé :lol: even goede vrienden. :-)}
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Waarom inrijden?

Bericht door Framomile »

Dus als ik het goed begrijp..... als je je motor niet al te lang gaat houden zeg 50k of een jaar of 2 dan zou het wel eens beter kunnen zijn en levert het ook nog wat extra PK's op. En als je wat langer wilt blijven rijden op je motor kan je beter volgens het boekje inrijden.

Nou Simpel toch :mrgreen:


Best wel interessant deze discussie, ik heb de mijne overigens braaf volgens het boekje ingereden terwijl ik nog niet in mijn glazen bol heb gekeken wanneer mijn fietsie weg gaat. :schater:

Gegroet, Franc
SWR

Re: Waarom inrijden?

Bericht door SWR »

:roll: Nope nier mee eens.
Bij een hard breakin gaat de motor echt wel meer dan 50000 mee.
er zijn gevallen waar zelfs de cilinder er beter uitzag bij een hard breakin dan de fabrikant methode.

Maar dit is een ware eindeloze discussie :D
M13 schreef: Honda themselves break their own bikes in by doing full throttle runs on a dyno.
But they only do that for the Goldwings. cause those are the ultra expensive touring bikes
The rest of their bikes they don't want to last 10 years with the same cylinder.....less money in it for them.

And it should be easy enough to figure out why the factory engineers don't tell you the correct way to break in your engines. Can you imagine if the owner's manual said "For very first ride be sure to go full throttle to redline through at least the first 3 gears.....and repeat." ?
@Hunter6
Ik denk dat dit ons niet de winter door brengt.
Het is volgens mij jullie tegen ikke :P
Nero

Re: Waarom inrijden?

Bericht door Nero »

Vraag eens aan uw lief of uw vrouw of ze liefst een hard break in heeft of een rustig inrijden.
Op dat vlak is een motor niet verschillend.

Langs de andere kant zijn de motoren vandaag wel een pak beter afgewerkt dan vroeger zodat inrijden vlotter kan verlopen.
Als je zeker bent dan hard inrijden beter is,... dan doe je dat toch gewoon.
Maar vertel bij een doorverkoop dan ook aan de volgende eigenaar dat je motor hard is ingereden.
Goeie verkoop gewenst in dat geval.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Waarom inrijden?

Bericht door Hunter6 »

SWR schreef: @Hunter6
Ik denk dat dit ons niet de winter door brengt.
Het is volgens mij jullie tegen ikke :P
Misschien niet, maar er komen nog wel meer discussies hoop ik toch :lol: :lol:
En het is niet wij tegen jou hoor, er zijn hele volksstammen die het met je eens zijn, alleen hier, op dit moment even niet.
Grtzzzzz :wink:
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Waarom inrijden?

Bericht door Framomile »

Ter ondersteuning @ SWR. Het is zeker niet wij tegen jou! Het zijn gewoon interessante meningsverschillen :wink: .

Wat zou het toch saai zijn als iedereen het met elkaar eens is :!:

Groet , Franc :bye:
SWR

Re: Waarom inrijden?

Bericht door SWR »

hehe ja dat is waar.

@nero, zeg als je blieft geen u tegen mij
Ik ben nog maar en 21 jarige broekie ;)

dus heren en dames, overtuig mij maar eens waarom hard inrijden niet goed is ;)
Remko

Re: Waarom inrijden?

Bericht door Remko »

SWR schreef: dus heren en dames, overtuig mij maar eens waarom hard inrijden niet goed is ;)

Hoeven wij niet te doen! Als de tijd daar is merk je het vanzelf wel!!

8)
SWR

Re: Waarom inrijden?

Bericht door SWR »

Remko schreef:
SWR schreef: dus heren en dames, overtuig mij maar eens waarom hard inrijden niet goed is ;)

Hoeven wij niet te doen! Als de tijd daar is merk je het vanzelf wel!!

8)
klopt, dan merk ik dat hard inrijden veel beter is dan het normale :schater:
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Waarom inrijden?

Bericht door Hunter6 »

SWR schreef:,,,,,dus heren en dames, overtuig mij maar eens waarom hard inrijden niet goed is ;)
haha, nee nu is het klaar hoor :lol:
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Waarom inrijden?

Bericht door Redhead »

Ik wil wel even reageren, maar ga daarna niet in discussie over mijn opmerkingen aangezien dat ervaringen zijn en wetenswaardigheden die wat mij betreft nooit zijn veranderd.

Inrijden is van oudsher een gewoonte en vroeger een noodzakelijk kwaad. De zuigerveren zijn eigenlijk de enige delen die moeten inslijten. De 1e 50km werden altijd als de belangrijkste kms gezien.
Als we naar de luchtgekoelde boxers van BMW kijken die worden vaak als echt ingereden beschouwd na vele 10-duizenden kms. 40K of 50K zelfs. :mrgreen:
Wat betreft de zgn stootrand in de cylinder, die zou ontstaan tijdens het inrijden, daar geloof ik niet in als we het hebben over de hoogte van die rand afhankelijk van de inrijsnelheid. Die rand zal volgens mij in de loop der tijd ontstaan. Vooral na het zgn inrijden en dus hogere toerentallen.

In mijn diensttijd heb ik een VW-busje opgehaald in Utrecht en naar Arnhem gebracht. (40 jaar geleden) Onwetend dat er een nieuwe motor in was gezet ben ik met normaal stevig doorrijden terug gereden. Enige tijd later werd mij verweten dat ik veel te hard had gereden en dat daardoor de motor naar de filistijnen was. :oops:
Ook heb ik een 500cc 1 cyl Norton(ES2) gekocht (42 jaar geleden) waar ook een nieuwe zuiger in bleek te zijn gezet. Ook naar de knoppen, samen met het bigend. :evil:
3 jaar geleden een nieuwe auto gekocht waar eigenlijk niet mee ingereden hoefde te worden. Een benzinezuiper dus :evil:

In Juni een nieuwe V-strom 650 gekocht en die echt helemaal ingereden volgens een beproefd systeem. Loopt nu prima (8.ooo km) gebruikt geen olie en loopt 1 op 20. Ik ben er blij mee. :mrgreen: :mrgreen:

Ik weet het, volgens velen hoeft er niet te worden ingereden omdat de fabrikant testen uitvoert met hoge snelheden etc.
Dit zijn altijd kortstondige belastingen volgens een vast proces.
Inrijden met kortstondige belastingen zullen geen problemen geven volgens mijn idee. Maar als je merkt dat je toch iets teveel kortstondig bezig bent geweest, ben je helaas mooi te laat. :oops:

Als mijn zoon de motor een weekendje mee heeft gehad is er duidelijk te merken dat de motor sneller reageert op het gas. :mrgreen:

gr. Martin
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Waarom inrijden?

Bericht door Redhead »

Oeps, van 8 reacties op 1 dag naar helemaal stil :oops: :mrgreen:
SWR

Re: Waarom inrijden?

Bericht door SWR »

dat komt omdat we het niet eens kunnen worden :mrgreen:
Graafie68

Re: Waarom inrijden?

Bericht door Graafie68 »

en nou even appels met kokosnoten vergelijken.
mijn vrachtwagen gebruikt met mijn rijstijl 5L olie op 75.000KM (is ook service interval !!!)
als ik 14 dagen op vakantie ben geweest en er een andere chauffeur op heeft gezeten, dan moet ik 5L olie bijvullen ( +/- 6000km).

rijstijl is dus van belang voor het olieverbruik en bij het inrijden en ook voor levensduur.
maar denk dat je verschil pas ZIET na 200.000 km.
MERKEN doe je bij de pomp na x aantal km's.
en ja natuurlijk, motor rijden is fun. dus verbruik, 't zal me de bout haggele.

mijn baas ziet dat heel anders. verschil tussen goed inrijden en "goed" inrijden, scheeld hem duizenden euro's per jaar.

maar dit is mijn mening.
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Waarom inrijden?

Bericht door Chopperbiker »

Voor mij is het dood simpel: "Volg je gebruikershandleiding"

Die Jappen hebben het voor ons uitgebreid uitgezocht en adviseren (voor de 650):
- de eerste 800km minder dan 5000tpm
- Bij 1000km een (oliewissel-)beurt
- tot 1600km minder dan 7500tpm
- boven 1600km minder dan 10500tpm
Tuurlijk kun je er vanaf wijken, vooral doen als je ervan overtuigd bent dat je het beter weet dan de technici van Suzuki.

Vind het gevoelsmatig al stevig zat om na 800 km al tot 7500tpm te gaan.


:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Waarom inrijden?

Bericht door Hunter6 »

Chopperbiker schreef: ,,,,
Tuurlijk kun je er vanaf wijken, vooral doen als je ervan overtuigd bent dat je het beter weet dan de technici van Suzuki.
En als je hem dan inruilt/verkoopt na een tijdje, ook zo groot zijn om te vermelden dat je niet de inrij procedure van de fabrikant gevolgd hebt, maar de manier die je ergens op het internet gelezen hebt. :?
Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 171
Lid geworden op: za 21-02-2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Woonplaats: 't Stad

Re: Waarom inrijden?

Bericht door Kwakkel-BE »

Ik rij hem in zoals de dealer aangeeft. En die zegt zelf dat wat in de handleiding staat dikke onzin is ^^
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Waarom inrijden?

Bericht door Hunter6 »

Wat geeft jouw dealer aan dan, en wat is er precies onzin?
En welke dealer is dat.
Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 171
Lid geworden op: za 21-02-2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Woonplaats: 't Stad

Re: Waarom inrijden?

Bericht door Kwakkel-BE »

Moet ik effe goed denken, maar dacht dat t was: eerste 500 km niet boven de 4000 rpm, en dan elke 100 km met 1000 rpm verhogen, tot aan 1000 km (eerste onderhoud)
De rest deed er volgens hem niet echt toe. Als je hem inreed zoals de handleiding voorschrijft, riskeerde je volgens hem zelfs van een beetje een tamme motor te krijgen.

Wat hij vertelde kwam min of meer overeen met wat andere dealers zeiden bij mijn vorige motoren, en daar heb ik nooit problemen mee gehad :)
Flipsen

Re: Waarom inrijden?

Bericht door Flipsen »

RedHead heeft het wel bij het juiste eind.

Inrijden, of indraaien van een motor blok zo je wilt, is er in hoofdzaak alleen voor de zuigerveren. Deze moeten inslijten tezamen met de cylinder (alhoewel die in mindere mate, en dan eigenlijk alleen de scherpe kantjes van het hoonprofiel). Goed ingelopen zuigerveren zorgen voor een goede afdichting van de verbrandingsruimte naar het carter toe. Is deze afdichting nou niet goed, dan resulteert dit zich in een hoger olieverbruik.

Daarnaast heb je ook nog te maken met wat lagertjes die iets in moeten lopen, maar da's van mindere zorg. Overigens klopt het wel dat naarmate het aantal km's stijgen, een blok iets meer vermogen gaat leveren. Dit heeft idd te maken met het ruimer worden van spelingen maar vooral, daar komt ie weer, het op elkaar inlopen van onderdelen. Dit leidt tot minder weerstand en dus vermogenswinst.

Doet
Plaats reactie