Bestaan slechte merken motorolie?

Plaats reactie
Nikneem

Bestaan slechte merken motorolie?

Bericht door Nikneem »

Ik zie veel topics over motorolie voorbijkomen op diverse forums.
Daar wordt echt een gigantische berg onzin en fabels verteld en dingen die er niet toe doen.
Nu wil ik een concrete vraag stellen.
Bestaat slechte motorolie ? En welke merk is dat dan?
Zijn er motoren kapot gelopen, of meer slijtage door een slecht merk olie? ( dus niet door een verkeerd type!)
Ik heb het gevoel dat de verschillen tussen merken heel klein zijn, maar je kunt daar totaal geen info of ervaringen over krijgen.
Waar het mij om gaat is of er groot verschil zit in kwaliteit bij A-merken zoals: Shell-Castrol-BelRay-Motul-Valvoline-Motorex, etc, etc.
In de jaren 80 ging ik als Honda motorfietsmonteur naar de cursus in Ridderkerk.
Er waren destijds grote problemen met de nokkenassen en slepers van de V-4 motoren van Honda. Er werd toen door andere monteurs gezegd dat ze vaker kapot liepen op Valvoline olie en niet op Shell en BelRay.
Ik hoor ook van iemand die een motorzaak heeft in Weert, dat Eurol heel slechte rommel is.
Hoe serieus moet men zulke verhalen nemen?

Bedankt en Groeten Nick
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Bestaan slechte merken motorolie?

Bericht door Chopperbiker »

Het antwoord is niet makkelijk te vinden en te geven, maar ik durf te stellen dat alle A-merken zeer goeie olieen zijn.
In de jaren 80 ging er wel wat vaker stuk en dat lag vaak niet aan de olie :shock:

De aanbevolen viscociteit voor de DL650 is SAE10W40, API klasse SF of SG.
Ik gebruik Castrol en hij loopt als een zonnetje.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Nero

Re: Bestaan slechte merken motorolie?

Bericht door Nero »

Gewoon bij hetzelfde type olie blijven (synthetic blend / semi synthetisch) zit in de meeste DL's.
Er zitten tegenwoordig natuurlijk ook heel wat additieven in olie, daarom zou ik steeds bij hetzelfde merk blijven als je de laatste km uit je machien wil halen. En dan is regelmatig onderhoud nog steeds het belangrijkste.
M.A.D

Re: Bestaan slechte merken motorolie?

Bericht door M.A.D »

Volgens mij is elke 'echte ' olie tegenwoordig wel oké .
In een merk als Eurol kun je best vertrouwen hebben . Lijkt me tenminste wel een normaal merk.
Zou je nu budget olie bij de Lidl of Aldi meenemen , dan kun je twijfelen.
Maar om hermee nu misschien wat te besparen voor die paar litertjes.
Gewoon Eurol overslaan als jezelf hierin geen vertrouwen hebt , er zijn oliesoorten genoeg. Probeer wel steeds hetzelfde te gebruiken .
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Bestaan slechte merken motorolie?

Bericht door Chopperbiker »

Voor een test van motorolie, zie:
http://www.amsoil.com/lit/G-2156.pdf

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Nikneem

Re: Bestaan slechte merken motorolie?

Bericht door Nikneem »

Tja, die test is van Amsoil zelf. Dus wie zou er als beste uitkomen?
Dat is zoiets als de slager die zijn eigen vlees keurt.
En het spreekwoord: Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
Wat ik me afvraag is of je er door een onafhankelijk iemand of instantie achter kunt kome wat nu goed of slecht is.
En of we niet door alle commercie in de maling genomen worden.
Ik vind het niet erg om te betalen voor een goed en eerlijk product, maar ik wil niet extra betalen voor allerlei onzinnige sponsoring en bonussen voor hoge Pieten en dure reclamecampagnes.
Concrete vraag: Ik gebruik Valvoline Durablend 4T 10W40 Motorcycleoil API: SG en JASO-MA.
Is dat goede olie?

Groeten Nick
FastLoe

Re: Bestaan slechte merken motorolie?

Bericht door FastLoe »

Nikneem schreef:Er waren destijds grote problemen met de nokkenassen en slepers van de V-4 motoren van Honda. Er werd toen door andere monteurs gezegd dat ze vaker kapot liepen op Valvoline olie en niet op Shell en BelRay
Is een beetje onzin, de fout lag niet aan de olie maar de constructie van het V4 blok. Latere versie's van het V45 blok hebben een extra olie leiding gekregen naar de bovenliggende nokkenassen en daar is het probleem mee opgelost.
M.A.D schreef:Zou je nu budget olie bij de Lidl of Aldi meenemen , dan kun je twijfelen
Lidl of Aldi zijn geen olie maatschappijen en maken dus ook geen motorolie. Die olie komt gewoon bij de grote maatschapijen vandaan. Door grote partijen in te kopen, kunnen ze het ook wat goedkoper aanbieden, ook zullen deze winkelketens mischien wat minder winst per liter maken maar gewoon meer liters proberen te verkopen.
Voor een wat oudere auto zou ik het zonder meer durven gebruiken. Voor een motorfiets niet. Deze olieën zijn namelijk voor de auto en niet voor een motorfiets.
Er bestaat een redelijke kans dat je koppelingsproblemen gaat krijgen met een olie door voor auto's ontwikkeld is
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Bestaan slechte merken motorolie?

Bericht door Chopperbiker »

Nick
En of we niet door alle commercie in de maling genomen worden
Het is alweer een tijdje geleden dat ik nog in kabouters geloofde. Wat denk je dat de uiteindelijke winstmarge is op je litertje motorolie?
Volgens mij worden we als consumenten constant voor de gek gehouden, breek me de bek niet open :!:

Of het helemaal commercie-vrij is weet ik niet, maar jouw olie komt er in de onderstaande link goed uit :)
http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf

Dus, niet aftappen en weggooien, gewoon vies maken!

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Ruke

Re: Bestaan slechte merken motorolie?

Bericht door Ruke »

Verleden week de goedkoopste olie gekocht die er bij AUTO5 te krijgen was.
Het betreft gewone minerale auto-olie SAE 15W40 API SF. Deze wordt verkocht voor 9,99€ voor 5l, hetgeen juist voldoende is voor 2 smeerbeurten waarbij 1 oliefilter wordt venieuwd (2300ml + 2700ml).
Het is mijns inziens zinloos om veel te dure olie te gebruiken. Deze smeren inderdaad VEEL TE GOED zodat ze eigenlijk meer kwaad dan goed doen omdat de lagers, omzeggens roerloos, hun werk niet naar behoren kunnen doen, en dat is ronddraaien. Deze verkrijgen alzo vlakke kanten zodat ze in de tijd slechter gaan fungeren.
Ik kan alleszins beamen dat mijn motortje, een DL650, als een klok draait en lekker oppakt als nog nooit tevoren.
Deze goedkope olie bevat ook geen additieven die Black Sludge kunnen veroorzaken.
Als men in de handleiding van de DL650 kijkt wordt er ook inderdaad niet gezegd dat het motorolie hoeft te zijn. Enkel als de indicie na de S, de G overschrijdt, dus bvb SH SJ SK enz.... mag men enkel olie gebruiken waarbij ook nog de JASO MA vermelding moet voorkomen. Deze vermelding duidt aan dat de olie geschikt is voor een natte koppeling, hetgeen bij de meeste motorfietsen wordt gebruikt.
MIJ ZIE JE ALLESZINS GEEN DURE OLIE MEER GEBRUIKEN.
FastLoe

Re: Bestaan slechte merken motorolie?

Bericht door FastLoe »

Ruke schreef:Het is mijns inziens zinloos om veel te dure olie te gebruiken. Deze smeren inderdaad VEEL TE GOED zodat ze eigenlijk meer kwaad dan goed doen omdat de lagers, omzeggens roerloos, hun werk niet naar behoren kunnen doen, en dat is ronddraaien. Deze verkrijgen alzo vlakke kanten zodat ze in de tijd slechter gaan fungeren.
Spijtig genoeg, kan ik dit niet helemaal volgen, maar goed.

Black sludge wordt niet veroorzaakt door de additieven, maar door koolaanslag dat door bepaalde additieven geabsorbeerd wordt. Daarom worden ze ook toegevoegd, om te voorkomen dat je olie zuur wordt en schade aan je blokje veroorzaakt.
Of de additieven die in goedkopere olie toevoegd worden slechter zijn, hoogstwaarscijnlijk niet. Ze absorberen waarschijnlijk wat minder. Voor iemand die alleen kleine stukjes rijdt en die ook z'n 6000 Km verversbeurtjes overslaat, zou mischien na een kilometertje of 100.000 een wat hoger olieverbruik kunnen bespeuren. Verder niets nix.

Wat er verder in de handleiding staat, geen flauw idee, ik heb geen handleiding van mijn Dl, nooit gemist ook trouwens. Als je maar olie gebruikt die geen extra glijmiddelen gebruikt, want dat vindt je koppelingetje niet leuk.

Gewone minerale olieën zijn prima, als ze maar niet te zwaar belast worden (thermisch) dan houden die het redelijk lang vol. Bij hogere belastingen willen deze oliën wel wat sneller degenereren (de moleculen breken als het ware) waardoor de smeereigenschapen minder worden. Ietsje vaker verversen, zo om de 10.000 Km is voor een motorfiets dan niet ongewoon.

Dat een olie zo goed smeert dat je lagers vlakke kanten krijgen?.......Ben benieuwd welk mechanisme daar achter zit.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Bestaan slechte merken motorolie?

Bericht door Hunter6 »

Ruke schreef:Het is mijns inziens zinloos om veel te dure olie te gebruiken.
Het is ook onverstandig om te goedkope olie te gebruiken.
Ruke schreef:Deze smeren inderdaad VEEL TE GOED zodat ze eigenlijk meer kwaad dan goed doen omdat de lagers, omzeggens roerloos, hun werk niet naar behoren kunnen doen, en dat is ronddraaien. Deze verkrijgen alzo vlakke kanten zodat ze in de tijd slechter gaan fungeren.
Is deze redenatie jouw persoonlijke opvatting of is dit een vast staand feit!

Dat kogellagers gaan glijden in plaats van rollen is inderdaad geen goede zaak. Meestal wordt dit echter veroorzaakt doordat er additieven door de gebruiker toegevoegd worden, denk aan TSL of Teflon (deze laatste houdt het in motorolie sowieso niet lang vol, het verbrandt en veroorzaakt vuil ophoping aangezien de teflon korrels kapot gaan)

Maar dat bij gebruik van de reguliere olieën van bekende merken de kogels zouden gaan glijden, dat heb ik nog niet eerder gehoort.
Tegenwoordig is zelfs puur minerale olie van een goede kwaliteit dat de motor hiermee voldoende gesmeerd wordt. Wordt de motor zwaarder (dus thermisch hoger) belast dan verdient een goed half syntheet de voorkeur.
Vol syntheet heeft alleen voordelen als de motor continu extreem zwaar belast wordt (circuit gebruik).
Graafie68

Re: Bestaan slechte merken motorolie?

Bericht door Graafie68 »

We hopen dat je over een jaartje of 2 a 3 er nog zo over denkt. Succes met deze test.
Al zou je er sla olie ingooien, dan loopt hij na het verversen ook als een zonnetje.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Bestaan slechte merken motorolie?

Bericht door Dyrck »

FastLoe schreef:Is een beetje onzin, de fout lag niet aan de olie maar de constructie van het V4 blok. Latere versie's van het V45 blok hebben een extra olie leiding gekregen naar de bovenliggende nokkenassen en daar is het probleem mee opgelost.
Die V45 blokken (Sabre/ Magna) zijn ontwikkeld voor de USA-markt. Daarbij was het ook de bedoeling dat je ze eerst een paar min. goed warm liet draaien, niet te veel toeren zou maken enz. Hier in Europa rijden we toch anders en daar gingen die blokken dus ook als eerste stuk.
De oliekanalen naar de nokkenassen zijn te dun bij die blokken, waardoor de nokkenassen te laat en te weinig olie kregen.
Handige knutselaars hebben ook een ring tussen het oliefilter en het blok gemaakt waar 2 dikke slangen direct olie naar de kop pompen. Daarmee is het probleem opgelost.

(Vriend van me heeft 3 Magna's, dus die heeft d'r wat ervaring mee)
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Ruke

Re: Bestaan slechte merken motorolie?

Bericht door Ruke »

Aan Fastlou

"Wat er verder in de handleiding staat, geen flauw idee, ik heb geen handleiding van mijn Dl, nooit gemist ook trouwens. Als je maar olie gebruikt die geen extra glijmiddelen gebruikt, want dat vindt je koppelingetje niet leuk".

Schaf u een handleiding aan. Waarschijnlijk zullen de normen waaraan de olie moet voldoen voor uwe DL 1000 wel dezelfde zijn als mijne DL 650. De 1000 is trouwens niet zo hoogtoerig als de 650.
Als je goed LEEST zul je zien dat de olie waarover ik spreek duidelijk aan deze vereisten voldoet. Mij niet gelaten als je geld over de toonbank wil smijten.
Ga je nu in twijfel trekken wat Suzuki zelf aanbeveelt voor olie?

Verder zitten er in de duurdere oliën extra glijmiddelen. Voor de auto is dit geen probleem, maar voor de motorfietsen met een natte plaatkoppeling wel. Daarom moeten ze extra nog eens andere additieven toevoegen zodat de koppeling niet gaat slippen. Dus de duurdere olie zit VOL met additieven.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Bestaan slechte merken motorolie?

Bericht door Wullebolle »

Appels & peren ...

Je hebt motoren en motoren. De ene braakt 200pk uit, de andere slechts 20.
Het is nogal wiedes dat het blokje van een Enfield net iets minder eisen stelt dan een R1 van 2011, en dat een Diversion600 met wat mindere olie weg kan dan de XT1200. Naast smeren, moet olie ook koelen en vuiligheid afvoeren naar het filter. Hoe straffer hoogtoeriger/heter het motorblok hoe meer eisen aan de olie moeten gesteld worden.
Hedendaagse olieen JASO MA/SL en hoger zijn (en vooral MOETEN) geschikt voor alle motoren met natte koppeling, dus zowel voor de Enfield als voor de R1.
De R1 zal met mindere kwalitietsvolle olie zeker voortijdig om zeep gaan, maar of de Enfield of de diversion600 echt wel de strafste olie nodig heeft?
Daar kun je volgens mij redelijk straffeloos de lidl olie ingieten, als ze maar gedopet is voor natte koppelingen. Hoeft er echt geen te zijn van 15€/liter.

Anderzijds, waarom zou je je middelvermogende VStrom heel goedkope olie geven? Geschikte kost pakweg 24€/3liter.
Ga je nou echt 12€ proberen te besparen op een beurt van 6000? das 0.2cent per kilometer ofte 1/6e van de benzineprijs per kilometer.
Wie vele tienduizenden kilometer per jaar rijdt, en geld wil besparen op oliewissels, doet sowiso pas een beurt na 10K of meer ... maar gebruikt dan wsch weer de betere olie ipv sla-olie ...

Anyway, IK gooi in men DL1000 altijd volsynt. 10W40 Jaso MA/SL erin, en die kost mij 8€ per Liter (in pullen van 4L)
Spooky Action At A Distance !
FastLoe

Re: Bestaan slechte merken motorolie?

Bericht door FastLoe »

Ruke schreef:Ga je nu in twijfel trekken wat Suzuki zelf aanbeveelt voor olie?
Ik twijfel ten zeerste aan wat de fabrikanten voorschrijven. Ze schrijven geen bepaalde merken en typen voor omdat dit beter voor het blokje zou zijn maar, omdat ze zo een fikse korting van de olie fabrikant bedingen voor hun fabriekjes. Dacht je echt dat een Renault het alleen op Elf motorolie doet??

Vergeet ook niet dat door de verbeterde eigenschappen van de smeeroliën over de laatste 30 jaar, de toleranties van een blok ook duidelijk afgenomen zijn. De olie maakte meer mogelijk, de motorfabrikanten maken daar gebruik van. Als je dan terugvalt op een verouderde olie, zul je echt ietsje vaker moeten verversen. Op zich niet zo'n probleem maar, die paar centen die je uitspaart door een te goedkope olie te gebruiken (die beslist niet slechter is maar eerder veroudert in je blok) ben je al weer snel kwijt door de kortere intervallen voor het verbersen.

Lijkt mij :frusty:
Ruke

Re: Bestaan slechte merken motorolie?

Bericht door Ruke »

Chopperbiker schreef:Het antwoord is niet makkelijk te vinden en te geven, maar ik durf te stellen dat alle A-merken zeer goeie olieen zijn.
In de jaren 80 ging er wel wat vaker stuk en dat lag vaak niet aan de olie :shock:

De aanbevolen viscociteit voor de DL650 is SAE10W40, API klasse SF of SG.
Ik gebruik Castrol en hij loopt als een zonnetje.

:-)}
Dit is inderdaad ook de kwaliteit die wordt vereist. Ik heb wel de SAE15W40 gebruikt (is ietsje beter bij warmere omstandigheden). Aangekocht bij AUTO5 voor 9,99€ voor 5 liter.
Voor coderingen hoger dan SG, bijvoorbeeld SL, is wel de bijkomende codering van MA vereist, omdat deze oliën zo goed smeren dat ze anders niet meer geschikt zouden zijn voor de droge plaatkoppeling. Maar deze oliën zijn dan ook merkelijk vééééél duurder. Zelfs tot 5 à 6 keer heb ik al gemerkt voor de vol synthetische.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Bestaan slechte merken motorolie?

Bericht door Soesko »

Persoonlijk zou ik altijd gaan voor een goede kwaliteit olie die specifiek ontwikkeld is voor motorfietsen en waar dus additieven inzitten die een bepaald doel dienen. Ik rijd mijn hele motorcarrière (tussen de 250.000 en 300.000 KM) met Motul olie in mijn blokken. Tot heden heb ik nooit motorische problemen gehad. Gisteren nog de kleppen gesteld van mijn GSX met 130.000km op de teller en constateer dat de nokkenassen er nog als nieuw uitzien. Ik kan in ieder geval stellen dat Motul goed spul is, maar dat geldt waarschijnlijk ook voor een heleboel andere merken.
Eerlijk gezegd zou ik zelf niet gaan bezuinigen op de olie, want ik denk dat de olie het belangrijkste onderdeel van de motorfiets is. Als je nagaat dat een motorfiets extreem hoge toeren draait wil je wel dat de zaak goed gesmeerd wordt. Die goedkope oliën zullen best wel smeren, dat geloof ik, maar blijven ze dat ook doen bij toerentallen boven de 10.000. Daarnaast vraag ik me af of je koppeling op termijn goed blijft werken.
Als ik de olie van de V-strom ververs inclusief filter ben ik rond de 40 euro klaar en dat is toch alleszins schappelijk.
Plaats reactie