Remvloeistof

Plaats reactie
Dennis013

Remvloeistof

Bericht door Dennis013 »

Het is waarschijnlijk een hele stomme vraag maar het is me eerder niet opgevallen.

Als ik rem dan zakt het pijl in het glaasje van mijn remvloeistof reservoir op het stuur ineens van vol naar onder de lower streep. en als ik dan weer "recht" of stilsta dan is het weer normaal.

Tevens zitten er luchtbellen voor het glaasje en volgens mij is dit ook normaal.

Maar met remmen wil ik het graag zeker weten zijn toch wel handig als ze werken.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Remvloeistof

Bericht door Soesko »

Als het peil bij stilstand hoog genoeg is, dan is er bij remmen niets aan de hand. Je motor duikt tijdens het remmen waardoor de vloeistof naar de andere kant (voorkant) van het reservoir wordt gedrukt. Je kijkt door het glaasje ook niet in het reservoir. Direct achter het glas zit een metalen plaatje waar aan de rand gaatjes in zitten die de vloeistof doorlaten. Bij remmen verdwijnt de vloeistof gedeeltelijk bij het kijkglaasje. In het reservoir is dan nog ruim voldoende vloeistof aanwezig.
Het peil van de vloeistof daalt overigens na verloop van tijd. Dit komt door de slijtage van de remblokken waardoor je de zuigers van de remklauw steeds een beetje verder uit pompt. Het is dus wel verstandig het peil in de gaten te houden.
Het is verder ook niet ongewoon dat je af en toe een luchtbel ziet achter het kijkglas.
Dgr

Re: Remvloeistof

Bericht door Dgr »

Niks om je zorgen te maken zolang hij in ruststand goed staat.
Francien

Re: Remvloeistof

Bericht door Francien »

Soesko schreef: Het is verder ook niet ongewoon dat je af en toe een luchtbel ziet achter het kijkglas.
Ik heb mijn V-Strom pas 2 maanden en ik ben zo a-technisch als maar zijn kan. Vandaar mijn vraag.
Ik zie in het remvloeistofglaasje continu een luchtbelletje bovenin zitten ..... Dus niet 'af en toe'. Is dat oké? Kan dat wel of geen kwaad?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Remvloeistof

Bericht door Iron Horse »

Zit er bij mij ook en zie ik bij de meeste motoren vroeg of laat verschijnen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Remvloeistof

Bericht door Dyrck »

Het lijkt op een luchtbel, maar dat is het niet.
Het is de normale lucht die boven het vloeistofniveau in het reservoir staat.
Doordat je tegen een plaatje achter het glas kijkt, lijkt het op een luchtbel, maar is het niet.

Het geeft wel aan dat je vloeistofniveau prima is.
Ik vul zelf altijd bij tot je net bovenin het glaasje de 'luchtbel' ziet, zodat je altijd goed kunt zien hoeveel er nog in het reservoir zit.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Francien

Re: Remvloeistof

Bericht door Francien »

Bedankt voor de snelle antwoorden! Ik ben gerustgesteld.
Leon

Re: Remvloeistof

Bericht door Leon »

Houd wel de kleur in de gaten; nieuwe vloeistof is vrij helder.
Wordt eea bruinig dan is het ECHT tijd om te vervangen O:-)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Remvloeistof

Bericht door Iron Horse »

En met deze tester weet je het altijd zeker. Klik op de foto voor de directe link.

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Francien

Re: Remvloeistof

Bericht door Francien »

Enig idee hoe lang zo'n vloeistof 'nieuw' blijft? Hoe vaak moet je dat vervangen? Of is daar geen standaard voor en hangt dat van verschillende factoren af?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Remvloeistof

Bericht door Iron Horse »

Volgens het boekje elke 2 jaar preventief verversen. Is ook niet zoveel werk en het kost aan materiaal ook weinig. Maar door het te meten kan het langer zijn, ik heb wel 3~4 jaar er tussen gehad. Het hangt ook af van het type remleidingen en de leeftijd ervan die gemonteerd zitten. Staal omvlochten teflon leidingen laten geen waterdamp door.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Supermuis
Berichten: 292
Lid geworden op: za 19-03-2011, 21:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A L3e
Woonplaats: Kampen

Re: Remvloeistof

Bericht door Supermuis »

1Remreservoir.jpg
Gisteren ontdekt dat als ik de voorrem intrek er een klein luchtbelletje onder het deksel van de remvloeistof uit komt :shock:
Er lijkt een beschadiging in de deksel te zitten of een bewust gaatje ........
Iemand hiermee bekend?
De vloeistof hoeveelheid blijft goed en hij rem (nog) prima.

Groeten, van Supermuis :-)}
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Remvloeistof

Bericht door De Graaf van Salland »

Er moet ergens een klein gaatje in het deksel zitten. Anders zou je n.l. een vacuüm trekken in het remvloeistof reservoir. Bij het remmen pomp je immers een beetje olie naar de remklauw. Dus het olieniveau in het potje zakt even. Er moet dus lucht bij kunnen komen. ECHTER, er hoort geen 'open verbinding' te zijn tussen de remolie en de buitenlucht, want anders veroudert je remolie enorm snel. En er kan dan vuil bij komen.
Daarom zit er meestal boven in zo'n rempotje een flexibel membraan. Dat membraan zorgt voor de scheiding tussen de olie en de buitenlucht, terwijl het niveau toch kan zakken.

Snappie ?
Laatst gewijzigd door De Graaf van Salland op wo 28-01-2015, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Remvloeistof

Bericht door Iron Horse »

Inderdaad zoals de vorige schrijver antwoordt. Maar er kan natuurlijk ook wat vloeistof, niet perse remvloeistof, boven het membraan gekomen zijn die dit veroorzaakt. Ik zou voorstellen gewoon even de 2 kruiskopschroeven lost te draaien en te kijken wat je daar aantreft. Als het goed is zie alleen een zwart membraan en mogelijk iets van vochtigheid. Even goed droog maken. De bovenzijde van het membraan wel te verstaan en eventueel de onderzijde van het deksel. De onderzijde van het membraan moet je met rust laten en vooral niets van de vloeistof op je lak laten druppelen. Als het goed is dan sluit de rand van het membraan af door het aandraaien van het deksel.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Supermuis
Berichten: 292
Lid geworden op: za 19-03-2011, 21:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A L3e
Woonplaats: Kampen

Re: Remvloeistof

Bericht door Supermuis »

We gaan wel eens kijken als het weer wat beter is.
Motor staat buiten namelijk.
Kijk eens wat ik nog heb liggen ...... een afdekplaatje van v-strom voor het remvloeistofreservoir :schater:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Remvloeistof

Bericht door Iron Horse »

Zo te zien moet je die NIET in plaats van erop schroeven. Dan loopt al het (regen)water meteen op je membraan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Supermuis
Berichten: 292
Lid geworden op: za 19-03-2011, 21:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A L3e
Woonplaats: Kampen

Re: Remvloeistof

Bericht door Supermuis »

Klopt het is een sierplaatje dat weer boven op het bestaande dekseltje moet :schater: En dan moeten de boutjes natuurlijk weer iets langer .......
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Remvloeistof

Bericht door Weerman »

Ik heb remvloestof net ververst was het nodig? Het was in iedergeval mooi bruin net motorolie nu is het weer mooi licht geel en schoon.
Motor wordt in September 1 jaar maar is natuurlijk eerder inelkaar gezet, gezien er een ABS pomp etc op zit kan het nooit geen kwaad om te verversen en wat kost een beetje remvloestof nu.

Wim.
Plaats reactie