Je Strom op stal: Winterstalling

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door Chopperbiker »

De bladeren liggen al op de weg, de weervrouw heeft het al over nachtvorst, voor we het weten moeten weer ijs van de autoruit afkrabben. Zelf ben ik geen winterharde-biker, ook houd mijn Strom niet van pekel en gladdigheid.
De Strom gaat dus binnen overwinteren, zo vanaf 1 november t/m 1 maart.
Bij de eerste lentestralen gaat ie dan gelijk weer de weg op, dan is het baasje er ook weer hoognodig aan toe.

Vraag is welke voorzorgsmaatregelen je nu moet nemen om hem probleemloos de winter door te slepen.

Afgelopen jaren heb ik aan het einde van het seizoen het volgende gedaan :
- Nieuwe motorolie erin
- Motor uitgebreid gewassen en in de was gezet
- Motor rondom ingespoten met siliconenspray
- Tank geheel afgevuld
- Bandenspanning 0,3Bar hoger dan normaal gezet
- Motor op middenbok
- Accu laten zitten, wel de hele winter aan de Optimate druppellader gehangen
- Stuurslot & een groot 4 sterren ART-slot erop
- en de oud laken erover heen.

Wie heeft er nog meer tips & trucks?
:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Fred

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door Fred »

Ik ga er elke avond eens even langs voor ne korte babbel, zodat hij emotioneel ook een beetje op peil blijft. :schater:
Graafie68

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door Graafie68 »

gadverdamme.
moet er eigenlijk niet aan denken, maar tijd gaat er wel aankomen. (helaas)
zelf gooi ik een flesje forte 1 in de tank, dan stukje rijden dat het lekker mengt. en dan aftanken.
die van mij slaapt in een algemene erg geventileerde garage ( paar 100 meter) van huis. en spuit hem lekker helemaal in met WD40(metaal) en in de pledge bijen was (plastic) en dan hoes erover, en slaapliedje zingen en truste zeggen. tot volgend jaar. :?
Remko

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door Remko »

Als ik dat gedoe hierboven allemaal zo eens doorlees....


Doorrijden is gewoon makkelijker en minder gehannes!

8)
Mandy

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door Mandy »

Mijn strom gaat ook voor het eerst op wintervakantie, hij houd niet zo van sneeuw, regen, pekel en al die zooi op de weg. Zelf hou daar ook niet zo van, dus begrijp het wel. Alleen een beetje jammer dat hij dan naar 4 muren moet staren :cry: .
Ik hoop dat ik het later weer snel goed kan maken, zodat hij weer net zoveel houdt van mij als ik van hem.

Maar voordat hij op vakantie gaat, ga ik hem nog wel even verwennen,
- goed wassen
- spray en poetsen met ACF50 tegen roesten
- slangetjes, rubber met siliconespray
- kunststof delen met was
- tank vullen en forte erin
- accu eruit en binnen op de optimate
- op de bok
- en natuurlijk het bekende laken

Er zit bij mij nog redelijk nieuwe olie in, heb nog bij motoport gevraagd of het nodig was dit te vervangen, kreeg een beetje het idee dat het helemaal niet nodig is voor de wintervakantie. Helemaal begrijpen doe ik het niet. Als het weer tijd wordt om te gaan rijden na de winter, weet ik niet of de olie alsnog ververst moet worden. Er zijn allicht andere forumleden die hier meer verstand van hebben.

Zodra het echt slecht wordt buiten gaat hij op vakantie, en dan maar hopen dat snel het zonnetje gaat schijnen.
Dan krijgt hij snel weer een (was) beurt. :D

Groetjes Mandy.
Suzie

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door Suzie »

Gedverderrie, nu al aan de winterstalling denken :cry: Niets voor mij. Iedere dag nog steeds kans om een lekker stukje te rijden. Morgen wordt het ook mooi weer, het weekend ook. Zo lang er niet daadwerkelijk gestrooid wordt blijft mijn strom standby. :-)}
Met een beetje geluk rijdt je dan rond de kerst nog, zoals ik al eens heb meegemaakt.

Dus kom op, schiet niet meteen in een depressie bij het eerste regenbuitje :wink:

Groet,
André
Jokapo

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door Jokapo »

Ik ben gewoon van plan om door te rijden deze winter. Vraag me alleen af wat een mooie tijd word om hem in de tectyl te gaan zetten.
Remko

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door Remko »

Jokapo schreef:Ik ben gewoon van plan om door te rijden deze winter. Vraag me alleen af wat een mooie tijd word om hem in de tectyl te gaan zetten.


Vandaag of morgen!!


Lekker afspoelen
Goed laten drogen
En Tectyl Amber d'r op!!

Heb ik 2 jaar geleden gedaan en het werkt nog steeds!!

8)
Viki-650A

Re: Je Strom op stal: Winterstalling?

Bericht door Viki-650A »

Mijn ervaring (sinds ik december 2003 mijn 1e motor kocht) is dat je 's-winters toch wel om de 3 à 4 weken zo'n heldere winterdag hebt waarop het 's-middags prima rijden is: graad of 5, zonnig, droog wegdek (spat er geen pekelvocht op), niet veel wind. Na een rondje van ongeveer 1,5 uur kom ik wel met koude vingers maar zeer voldaan weer thuis.
Ik zet Viki dus qua 'winterstalling' alleen aan de druppellader uit voorzorg voor als het een keer 6 weken duurt voor mooi weer samenvalt met een vrije dag.
Jokapo

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door Jokapo »

Remko schreef:
Jokapo schreef:Ik ben gewoon van plan om door te rijden deze winter. Vraag me alleen af wat een mooie tijd word om hem in de tectyl te gaan zetten.


Vandaag of morgen!!


Lekker afspoelen
Goed laten drogen
En Tectyl Amber d'r op!!

Heb ik 2 jaar geleden gedaan en het werkt nog steeds!!

8)
Moet ik dat gewoon op ieder kiertje gaatje en dergelijke spuiten?? MAW complete motorblok frame etc etc
Spocky

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door Spocky »

Winterstalling?????????????????? Die van mij blijft alleen staan als het glad is, voor de rest mag hij gewoon lekker mee naar buiten.
Remko

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door Remko »

Jokapo schreef: Moet ik dat gewoon op ieder kiertje gaatje en dergelijke spuiten?? MAW complete motorblok frame etc etc

Gewoon alles lekker inzepen, heb ik ook gedaan en het meeste is er nog steeds niet afgerot!!!


8)
Erik B

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door Erik B »

Remko schreef:
Jokapo schreef: Moet ik dat gewoon op ieder kiertje gaatje en dergelijke spuiten?? MAW complete motorblok frame etc etc

Gewoon alles lekker inzepen, heb ik ook gedaan en het meeste is er nog steeds niet afgerot!!!


8)
Tectyl is er evt weer redelijk af te krijgen met... jawel, het wondermiddel WD40. Maar het blijft een pokkeklus.
Remko

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door Remko »

Erik B schreef: Tectyl is er evt weer redelijk af te krijgen met... jawel, het wondermiddel WD40. Maar het blijft een pokkeklus.

Je kan het ook gewoon laten zitten!!
Scheelt je een hoop werk en dan zit het er gelijk op voor het volgende pekenseizoen!!

8)
Erik B

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door Erik B »

Remko schreef:
Erik B schreef: Tectyl is er evt weer redelijk af te krijgen met... jawel, het wondermiddel WD40. Maar het blijft een pokkeklus.

Je kan het ook gewoon laten zitten!!
Scheelt je een hoop werk en dan zit het er gelijk op voor het volgende pekenseizoen!!

8)
Ja dat is natuurlijk wel zo, maar ik vind een blinkende achterbrug toch ook wel een mooi gezicht.
Remko

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door Remko »

Erik B schreef:
Ja dat is natuurlijk wel zo, maar ik vind een blinkende achterbrug toch ook wel een mooi gezicht.

Mijn achterbrug staat niet in de tectyl.

Vind ik niet zo nodig.

8)
Flipsen

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door Flipsen »

Ga die van mij helemaal ontdoen van alle kuipdelen, en dan helemaal poetsen.
Daarnaast zit ie op de 18000 km, dus krijgt ie meteen een beurt van mij :roll:

Persoonlijk ben ik voorstander van een gelijktijdig wissel van olie en oliefilter. Alhoewel suzuki dit niet voorschrijft, doe ik het toch. Het zijn de kosten ook niet.
MarcelB

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door MarcelB »

Ik sluit mij helemaal aan bij Spocky, gewoon doorrijden in de winter. Goed alle metalen delen inspuiten met WD 40 en dit blijven herhalen, de ketting nog regelmatiger dan normaal inspuiten, en na elke pekelrit je vorkpoten even afnemen met een spons en koud water. De motor is voor mij op de eerste plaats het vervoermiddel vom naar mijn werk en terug te komen, en van mijn werkgever mag ik niet thuis blijven als het koud is buiten of als er gepekeld is.
Alleen als het echt glad is laat ik de Strom staan, en ga ik al balend met het openbaar vervoer naar mijn werk.
:-)} ECHTE MANNEN RIJDEN DOOR IN DE WINTER :-)}
Gebruikersavatar
Schumi6627
DL1000 berijder
Berichten: 52
Lid geworden op: do 25-06-2009, 11:22
Mijn motor is een: DL1000
Woonplaats: IJsselstein (UT)

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door Schumi6627 »

Ook ik rij door in de winter. Heb ook weinig keus aangezien de vrouw de auto voornamelijk in gebruik heeft.
Alleen als het glad is, dan blijft de Strom uiteraard thuis en zal het openbaar vervoer zijn werk moeten overnemen.
De kou maakt me niet uit, daar kan op gekleed worden!
En op mooie winterdagen is het ook erg leuk rijden!
Binnenkort alleen wel even de motor voorzien van een beschermende laag tegen eventuele pekelaanvallen.
Waarom staat er 'Paneel buiten bedrijf' op het paneel boven de weg?
Spocky

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door Spocky »

Je kunt natuurlijk ook iets breien voor je motorke

Afbeelding
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door Margon »

Door rijden hoef je hem ook niet onder een druppel lader te zetten.

Spuit hem regelmatig schoon in de winter.

Hier een leuk testje over anti roest middelen http://www.motorstophelder.nl/anti-corrosie/index.htm
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door John007 »

Margon schreef:Door rijden hoef je hem ook niet onder een druppel lader te zetten.

Spuit hem regelmatig schoon in de winter.

Hier een leuk testje over anti roest middelen http://www.motorstophelder.nl/anti-corrosie/index.htm
Leuk die roesttest.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Graafie68

Re: Je Strom op stal: Winterstalling

Bericht door Graafie68 »

wordt dus vaseline van de hema !!!!
zag ook nog ergens een leuke tip over ??????????????????????????? pizza dozen :?: :?: :?:
knutsel die over je remschijven voordat je de strom in gaat spuiten, anders als dat spul op je remmen komt, dan remt hij niet meer.

snap alleen niet of ik dan mijn strommetje ook aan een lijntje in de tuin moet hangen, voor het beste resultaat. :schater: :schater: :schater:
Plaats reactie