VOLGORDE ONDERHOUD

Plaats reactie
Roelof28

VOLGORDE ONDERHOUD

Bericht door Roelof28 »

Ben van plan binnenkort zelf onderhoud te gaan doen. Zag dat er veel in de handleiding staat. Maar wat is nou de beste en logischse volgorde voor de volgende handelingen:

- olie + filter
- bougies
- remolie
- koelvloeistof

Lees in de handleiding bij koelvloeistof dat er 950 ml gedestilleerd water en 950 ml koelvloeistof in moet. Ik neem aan dat er een kant-en- klaar product is?

En waar kan ik voor een goede prijs de benodigde onderdelen halen?

Gr. Roelof....
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: VOLGORDE ONDERHOUD

Bericht door Hunter6 »

Over welke beurt heb je het? Het maakt nogal verschil of het om de 6000, of bijvoorbeeld de 24000 km beurt gaat.
Roelof28

Re: VOLGORDE ONDERHOUD

Bericht door Roelof28 »

12000 beurt. Wat maakt het verschil dan als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: VOLGORDE ONDERHOUD

Bericht door Chopperbiker »

Olie & filter kun je zo doen, kijk wel uit met het (niet te) vast zetten of scheefmonteren van de aftapplug. Er zijn voorbeelden dat het draad van de vulplug dol is gedraaid. Oliefilter: afdichting met wat olie nat maken en handvast monteren.

Bougies, eventueel luchtfilter en dan de koelvloeistof. Je tank is er dan toch af, je kan dan overal makkelijk bij.
Kant en klare koelvloeistof is overal te krijgen, bijv. bij de Halfords. Bij volledige verversing: erbij gooien, even laten draaien en wederom nivo checken.

Remolie vervangen is een apart klusje, zorg dat je niets morst en bedek je kuipdelen met een oud laken of zo. De remmen goed ontluchten.

Voor de onderdelen kun je bijvoorbeeld terecht bij je dealer of bij http://www.motozoom.nl

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: VOLGORDE ONDERHOUD

Bericht door Hunter6 »

Het verschil is dat de werkzaamheden verschillen bij de verschillende beurten.

Chopperbiker geeft al aan wat je zou kunnen doen, alleen het koelvloeistof mag je rustig laten zitten. Deze kun je beter vervangen als de kleppen gecontroleerd moeten worden (24.000 km).

Voor het aftappen van de olie is het beter om eerst een kwartiertje met de motor te gaan rijden. op die manier wordt de olie dunner en vloeit het er beter uit als je de aftap plug eruit haalt (wel oppassen: brandt je vingers niet!!!).
De koper (of alluminium) ring die op de aftapplug zit mag je niet opnieuw gebruiken, deze moet je dus voor die tijd al halen (maat is M14 x 1,25mm)
Het olie filter hoeft pas bij 18.000 km vervangen te worden.

Ik heb een PDF van het werkplaatshandboek over het onderhoud (ENGELS). Als je me een PB'tje stuurt met je mail adres kan ik het jou wel toe sturen.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: VOLGORDE ONDERHOUD

Bericht door Soesko »

De koelvloeistof zou ik ook lekker laten zitten, want dat is nog echt niet nodig bij die kilometerstand. Hetzelfde zou eventueel kunnen gelden voor de remvloeistof. Daarvoor wordt doorgaans een termijn van twee jaar aangehouden. Heb je die termijn nog niet overschreden en heb je verder geen problemen met remmen (weinig druk of sponsig gevoel) dan zou ik ook de remvloeistof laten zitten.
Bij het vervangen van onderdelen en vloeistoffen zou ik altijd kiezen voor kwaliteitsmateriaal, bijvoorbeeld olie van Motul (of een ander gerenomeerd merk), bougies van NGK, origineel filter e.d. Ik denk dat je tussen de 70 en 100 euro kwijt bent aan olie, oliefilter en bougies.
Plaats reactie